Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
CulturedCattle39

CulturedCattle39

09-07-2011 om 19:17

14 mnd

Hallo,

Mijn zoontje van 14 maanden begint zo'n sterke eigen wil te krijgen, dat ik soms even niet meer weet hoe ik er mee om moet gaan.
Misschien hebben jullie nog tips?

Nieuwe dingen om te eten, maar soms ook de bekende dingen eet hij niet. Hij laat z'n tong uit z'n mond hangen en daarmee gooit hij het eten eruit. No- way dat hij nog weer een nieuwe hap neemt. Eerst was ik altijd bang dat hij niet zo slapen zonder eten, maar dat gaat best goed. Maar nu ben ik bang dat hij te weinig groente binnen krijgt.

Blijven liggen of zitten op de commode, de eerste strijd een paar maanden terug hebben we overwonnen, maar nu begint hij weer op nieuw.

Tanden poetsen wil hij zelf doen. Terwijl ik eigenlijk het principe het dat ik het eerst wil doen en hij daarna. Zodat ik zeker weet dat het goed is gebeurd en zodra hij hem heeft het drama is om hem weer af te pakken.

pfff het klinkt mega negatief, maar ik hou mega mega veel van m'n kleine mannetje en hij is de liefste en leukste die er bestaat, maar soms weet ik even niet wat ik met deze buien moet.

Soms denk ik ook wel eens dat het aan z'n kiesje ligt, maar soms denk ik ook gewoon dat het z'n karakter is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama_Lynn

Mama_Lynn

09-07-2011 om 19:29

Pick your battles

Mijn zoontje is ruim 16 maanden en doet al tijden dezelfde dingen hoor, dat is volgens mij heel normaal.
Eten: hij mag eten, kan eten, maar hij wil vooral vlees of brood met hagelslag (sinds een week). Daar gaan we dus niet (volledig in mee). Eten is hapje om en om (groente/ aardappels, whatever en dan vlees). Ene keer gaat het goed, andere keer minder. Dan eet hij maar een keertje niet of minder. Hij leert het vanzelf wel. Onze dochter van nu 4 heeft ruim anderhalf jaar heel eenzijdig gegeten (amper warm) en het is uiteindelijk goed gekomen.
Tandenpoetsen: hier gaat het zo. Eerst doen wij tandenpoetsen en dan mag hij Dan gaat hij er uiteraard heel trots met de tandenborstel vandoor. Hij vindt het geweldig om dat zelf te mogen doen.
Blijven liggen op de commode vind ik ook een crime soms, in die zin dat het soms gewoon helemaal niet handig is als je een poepbroek moet verschonen. Ik heb altijd iets bij de hand waar hij graag mee speelt, een autootje, een blokje en vooral zijn lievelingsboekje. Dat helpt, meestal is hij dan geboeid genoeg. En anders helpt een kam, een (dicht) flesje of potje of zoiets ook prima. Andere truc: hem zelf zijn sokken laten uittrekken. Dat vindt hij super en gaat heel goed (soms met een beetje hulp, even de sok over de hak heen trekken).
Dit zijn echt de bekende dingen hoor Hoort er allemaal bij. HIer ook een geweldig ventje, superondernemend, snapt alles (en zegt nog geen woord, maar kan zich heel goed duidelijk maken!). Maar hij klimt overal op, eet de suiker uit het suikerpotje op tafel (van de lepel die er in zit) als je niet oplet, hij speelt het liefst met de telefoon of afstandsbediening, haalt dvd's en cd's uit de hoesjes, dus ja, deze leeftijd is er absoluut een van blijven opletten. Vooral omdat ze nog niet zo heel veel duidelijk kunnen maken over het algemeen.

Succes hoor

Lynn

Ik pik er maar even een battle uit

die van de commode. Een dreumes kun je ook prima verschonen op de bank, of op de grond. Je geeft de dreumes natuurlijk na gedane arbeid ook een billendoekje in zijn handjes zodat ie ook een beetje mee mag helpen (vinden dreumesen enig). Dat hele gedoe van die commode vinden de meeste dreumesen een vreselijke inbreuk op hun speelkwartiertje, maar als je het wat meer terloops doet en ze de kans geeft ook een beetje mee te werken aan het schoonmaakproces vinden ze het nog wel gezellig ook. Is mijn ervaring dan (*bij eerste kind de commode de deur uit gedaan met zes maanden en bij tweede hadden we niet eens een commode*).

Mama_Lynn

Mama_Lynn

17-07-2011 om 22:24

Ja en nee

Ik en het hier deels mee eens...Ja, ik verschoon(de) ook overal (zeker als baby). Maar nee: een dreumes met een poepluier die zich het liefst omdraait ga ik niet op de bank of de vloer of de tafel vrschonen Dat doe ik dan toch liever op het aankleedkussen. Maar wel inderdaad dus iets in handen geven wat ze interessant vinden. En verschoon zoveel mogelijk op de momenten na bed en bad. Dat is ook een natuurlijk moment. Tussentijds een poepluier moet gewoon, maar voor de rest is het hier: 's morgens na het uit bed komen, voor het naar bed gaan, na het slaapje, voor het slapen en soms dus tussendoor. En bij het badje (maar da's meestal toch voor het slapen). Oh ja, geen badje dus bij ons, want hij krijst de hele tent bij elkaar. Meneer moet dus maar mee onder de douche met papa

Maarre..hoe gaat het nu?

Lynn

JaggedLouse40

JaggedLouse40

24-07-2011 om 19:36

Hoe gaat het nu.

Eindelijk na heel wat mailtjes door hoe ik me aan kon melden!
Dus vandaar nu pas een reactie.

Hoe het nu gaat?
Eigenlijk wel goed. Ik heb besloten dat het maar moet zoals wij willen.
Alleen het eten niet. Wil hij niet eten, dan niet. Dan krijgt hij nog yoghurt en dan naar bed. Werkt wel goed.. Hij wil nu ook weer meer proeven.

Tanden poetsen en verschonen dat moet. Dus dan maar ff met strijd. Wel iets in handen geven idd. Maar toch zeker op de commode. Moet zeggen dat verschonen ook wel heel veel beter gaat. Maar hij vind het nog steeds niet leuk om uit zijn spel gehaald te worden.

Ach hij heeft gewoon een eigen willetje. Snapt mijn uitleg nog niet en kan het zelf nog niet uitleggen.
Er komt vast een tijd waarop ik kan zeggen: "kom we gaan ff schone billen doen, dan mag je straks verder spelen" en dat hij dan geheel vrijwillig mee komt.

Maar bedankt in ieder geval.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.