Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

2e kind duurder?

Hallo,
ik vraag me af of een 2e kindje erg veel duurder is? Het kindje zou ook zeker 2 dagen naar de creche moeten. Krijg je dan nog meer terug van de belastingdienst? En wat kost nog veel meer geld behalve de vele luiers en eten?
Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Marry

Hoe ver kijk jij vooruit? De regels voor de kinderopvang gaan weer op de helling, maar de afgelopen jaren werd er juist méér vergoed voor een 2de kind in de kinderopvang dan voor het eerste kind.

En naast eten en luiers... hetzelfde als je oudste alleen heb je al een hoop spullen in huis.. misschien.

Het is echt niet te zeggen op de lange termijn. In zijn algemeenheid zijn mensen een vast percentage van hun inkomen kwijt aan de kinderen. Als ze meer verdienen kopen ze meer, nodig is dat natuurlijk niet.

Dus een kind kost zoveel als je zelf wilt. Meer kan ik er niet van maken.

Fianna

Fianna

17-04-2011 om 22:06

Eens

ligt aan je inkomen maar als het zo rond modaal ligt, krijg je voor je 2e kind 90% terug, maar dat kan volgend jaar zo maar anders zijn.
je vraag is niet volgens mij of een 2e kind duurder is dan een eerste, en dat is het ook niet, denk ik, maar eerder, hoeveel ben je kwijt aan een 2e kind.

Hier

hebben we na 6,5 jaar een 2e kindje gekregen. Als jij alles nog hebt scheelt dat natuurlijk. Veel heb ik 2e hands gekocht via marktplaats of gekregen en het is meerendeel ook weer verkocht. Dan de geboortekaartjes, eigen bijdrage kraamhulp, verf en spullen voor het kamertje.

Inmiddels is de jongste 21 maanden, kdv is de grootste kostenpost. Verder kleertjes, ze gaan van maat 50 naar 86/92 in 2 jaar, dat zijn best wat kasten vol. Schoentjes een paar keer per jaar. Maar goed je krijgt ook voor een 2e kinderbijslag. Voeding, potjes en flesjes melk, daar kan je ook veel in sturen, we zijn hier nogal van het gemak dus veel dreumesvoer in allerlei smaken en merken.

Bij de oudste ging ik op clubjes, muziek op schoot, babyzwemmen maar dat heb ik afgelopen tijd nog niet met de jongste gedaan. Misschien als ze 2 is en ik hier iets in de buurt kan vinden. Per cursus van 12 lessen is het zo'n 80 a 100 euro.

Andere kosten kan ik zo niet verzinnen. De vakanties zijn nog niet duurder geworden, we huurden altijd al een huisje en daar kan je ook met 4 in.

Ik denk trouwens

dat een 2e altijd goedkoper is in de zin dat je leven al ingericht is op een kind.

Ik bedoel toen ik zwanger was van de oudste had ik een bestelauto, die heb ik moeten verkopen voor een personen auto (met 37 weken zwangerschap, ik was zo gehecht aan mijn stoere bestelwagen). Ik was zwanger terwijl ik in mijn 1 kamer 'flatje' woonde, met 6 maanden verhuist naar onze 1e echt huis. 3 jaar geleden weer verhuist naar een kind vriendelijke buurt.

Kindvriendelijk wonen is hier het duurste. We zijn nu aan het sparen voor de 3e grote verbouwing, weer 20.000 euro voor 2 dakkapellen en wat kabels en gips, maar goed dan is het ook af en een 3e kind komt er niet.

Fransien

Fransien

18-04-2011 om 11:33

Nee

Een tweede valt reuze mee. Wij krijgen zo'n 90% terug van de opvangkosten, veel dingen kun je doorschuiven (box, ledikant, fietsje, buitenspeelgoed, kleren als je twee jongens of twee meisjes hebt). Je hebt geen groter huis of auto nodig, zeker de eerste tijd niet. Kleine kinderen vinden het vaak reuze gezellig om bij elkaar op de kamer te slapen, die van ons tenminste wel (4 onderhand). Het is mij bij de overgang van 1 naar 2 kinderen ontzettend meegevallen. En het is echt zo duur als je het zelf maakt, babyzwemmen is leuk maar niet nodig, muziek op schoot idem, en houd je oren open voor het doorschuifcircuit, heb je zo weer een hele stapel meestal prima kleren erbij.

liora

liora

18-04-2011 om 12:46

Wel duur

Vooral de kinderopvang. Omdat er zes jaar tussen beide kinderen zit, is mijn oudst voor de toeslag het tweede kind en betaal ik voor de jongste echt veel.

Speelgoed daarentegen heb ik nog nauwelijks voor hem gekocht en ook veel minder kleren.

Hij eet wel behoorlijk veel dus dat voel ik financieel ook wel.

Liora

Liora

ja met name de kinderopvang is duur. Nog 2 jaar en dan gaat de jongste naar school, dat zal dan schelen qua uitgaven.

liora

liora

19-04-2011 om 10:01

Ruim twee

Ja nog ruim twee jaar. Klinkt al snel hè?

Heel snel

ik baal zo dat mijn geheugen nooit meer is geworden wat het was, ik vergeet alles zo snel met de jongste. Ik heb van mijn oudste heel duidelijke en heldere herinneringen, bij de jongste zijn die 2 jaar om gevlogen, ik heb met mijn ogen geknipperd en nu praat ze al en moet ik haar inschrijven voor de basisschool (!).

Ik zou best nog even terug in de tijd willen, alles even weer voelen, die buik, borstvoeding geven, die mini baby die er net is. De eerste stapjes. Ach balen toch dat het er niet meer van gaat komen, 3 is echt te veel voor mijn lijf en psyche, gewoon niet verstandig, het voortraject, de risico's van een 3e keizersnede met weer complicaties, nee niet meer in dit leven. Ach, dan maar veel kleinkinderen waar ik mini rompertjes voor kan kopen, die ik kan verwennen met loopfietsjes, shoppen met de dochters voor mooie kleertjes en babyuitzet, stapels hydrofiels wassen en vouwen.

ZUCHT

ach ze is nog maar 21 maanden maar bij de jongste glipt de tijd echt door mijn handen.

liora

liora

20-04-2011 om 07:16

Herkenbaar

Hoi Manda,

Ik heb dat ook! Bij de oudste weet ik nu nog wanneer hij kon rollen, zitten, kruipen, en bij de jongste weet ik het vaag en ongeveer.

Ik begrijp nu mijn moeder ook, die zich heel weinig herinnert van mij als baby, ik was de derde en we hebben elkaar snel opgevolgd.

Maar ik heb totaal geen babywens meer, echt totaal niet. Ben juist heel blij dat jongste straks 2 wordt! Dat tweede jaar heb ik veel zwaarder gevonden dan het eerste. Dat constante opletten, risico op vallen, kwijtraken, brr.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.