Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
M&M

M&M

17-01-2020 om 21:42

3 jarige - Herkenning gezocht bij aparte taalontwikkeling met brabbelen?

Hoewel ik al veel heb gelezen over peuters met een afwijkende taalontwikkeling, kom ik 'mijn versie' eigenlijk nergens tegen. We begaan ons eigen pad qua ondersteuning enzo, dus daar ligt m'n vraag niet. Gewoon nieuwsgierig of iemand hier elementen van herkent bij zijn/haar kind.

Onze zoon wordt volgende maand 3 en zegt nauwelijks woorden. Maar in tegenstelling tot wat ik vaak lees praat hij juist de hele dag door. Hij zingt liedjes, doet intonaties in z'n spel en roeptoetert om zich heen, maar; voor een buitenstaander is het 100% onzin wat hij uitkraamt. Voor mijzelf is het 75% onzin. Uit zijn klanken i.c.m. gebaren (wijzen) kan ik woorden en bedoelingen halen. Er zijn zeker herkenbare woorden (mama, papa, auto), en er zijn totaal onherkenbare woorden die wel consequent worden toegepast (z'n broertje had echt een te moeite naam dus heeft hij zelf een alternatief verzonnen wat niet afwijkender kon zijn). Als ik alle klanken (het gaat toch vooral om klanken die hij produceert) naast elkaar zet mis ik relatief veel letters. De s/z, l, g, r zegt hij helemaal niet, de f/v en k nauwelijks. Hoewel je het niet zou zeggen als je hem niet kent herken ik 3-woordenzinnen (mama mij **** < onherkenbaar woord), kleuren (jewwow > yellow, wed > red), tellen (ee, tee, die, ***, *** < onherkenbare woorden). Hij hoort je als je hem opdrachtjes geeft, ook ingewikkelde opdrachtjes, en ook als je achter z'n rug staat.

We staan op de wachtlijst voor de logopedie omdat het ons toch fijn leek als hij hier wat ondersteuning bij krijgt. Als je zoveel letters niet kan (?) zeggen mis je héééél veel woorden en we stimuleren volgens mij zelf al behoorlijk (boekjes, 2 a 3 dagen per week kdv, liedjes, interactie, samen praten, tellen, etc.).

Maar herkent iemand dat brabbelen? Wat maar niet ophoudt? Wat hilarisch is voor buitenstaanders (laat hem oma bellen en je lacht je suf), maar wat het voor hem op termijn zo moeilijk maakt? Het praten met (slechts een beperkt aantal) klanken?

Ik ken in ieder geval niemand in m'n omgeving die ook maar enigszins in de buurt komt van mijn ervaring .

Tong

Zijn het klanken waarvoor je de tong moet gebruiken? De -L- bijvoorbeeld? Kan het zijn dat daar een probleempje mee is?

Tsjor

Niki73

Niki73

18-01-2020 om 09:38

Wordt hij tweetalig opgevoed?

Want dan is een tragere taalontwikkeling normaal. Zorg dat de logopedist(e) ook iets over taalontwikkeling bij tweetaligheid weet.

Gehoor

Is het gehoor van de peuter gecontroleerd?
Voor een goede spraakontwikkeling is het van groot belang dat het kind goed hoort.

Jackie

Jackie

18-01-2020 om 19:05

Hier was oudste ook zo, precies zoals je omschrijft. Hij kletste de hele dag en het leek alsof hij ook dingen 'zei'. Hij heeft er heel lang over gedaan om zinnen met drie woorden te gebruiken. Bij hem ging het tussen 2,5 jaar en 3 jaar wel langzaam steeds beter en vanaf 3 jaar begon hij eigenlijk pas met echt praten. (Grappig, zusje van 2 was toen allang begonnen.) Hij kon ook veel letters niet uitspreken. Nu is hij 4 en ik denk dat hij wel meer in de buurt komt van wat gemiddeld is, maar nog steeds zijn sommige letters op een of andere manier lastig. Het lijkt dan alsof hij praat zoals een dyslect leest. (Bv 'maker' ipv kamer of 'lep ot' ipv let op.)

Herkenbaar

Onze dochter leek ook alleen maar te brabbelen. Wij verstonden er in ieder geval helemaal niks van. Tot ze een jaar of 2,5 was en ze wees naar een olifant en toen "okikant" zei. Toen pas snapte we dat ze wel degelijk probeerde te praten, maar wij haar gewoonweg niet verstonden. Ze bleek verbale dyspraxie te hebben.
Haar taal was gewoon op niveau, maar ze kon de letters niet uitspreken. Met heel veel logopedie is het steeds beter gegaan. Wel pas in groep 4 dat ze echt goed verstaanbaar was. Nu is ze 10 en merken we er niks meer van....

M&M

M&M

19-01-2020 om 20:09

Reactie op reacties

@tsjor het zijn zeker (ook) klanken waarvoor de tong gebruikt moet worden. Ik ga dit zeker in m'n achterhoofd houden zodra we bij de logopedie worden toegelaten om te bespreken, ik zou echt niet weten hoe ik dit zelf zou kunnen concluderen of testen.

@Niki73 zolang je YouTube niet officieel als tweede taal mag opgeven bij een opvoeding wordt hij eigenlijk gewoon Nederlands opgevoed .

@Logo het gehoor is (nog) niet gecontroleerd. Op zich heeft dat niet m'n grootste prioriteit omdat ik al een tijdje bewust dingen zacht/achter z'n rug/in lange zinnen vraag en de respons eigenlijk prima is. Voor zover het een peuter van bijna 3 is dan hè! Toch ga ik door alles wel twijfelen hoor, dus ondanks dat ik er stellig van overtuigd was dat hier geen probleem was wordt het toch een ding om even wat extra aandacht op te leggen de komende tijd.

@Jackie fijn om te horen dat het dus vaker voorkomt (niet dat ik dat niet dacht, maar soms ga je opeens even twijfelen). Ik moet zeggen dat er de laatste twee maanden zomaar enkele woorden doorheen springen (niet zozeer verstaanbaar maar wel herkenbaar) die ergens op gaan lijken. Dat geeft dan toch een beeld dat het 'zomaar' om kan slaan. Mooie omschrijving van het 'dyslectische praten'. Z'n zus zit nu in de kleuterklas en een beetje mondig zijn (of op z'n minst duidelijk kunnen maken wat je wel of niet wilt) maakt het dan wel een stuk makkelijker. Fijn dat het bij hem zo'n stuk ontwikkeld is in het afgelopen jaar!

@Eowyn1 ik lees met veel plezier die laatste zin 'nu is ze 10 en merken we er niks meer van'! Wel een pittig traject, maar wat je zegt herken ik deels ook wel. Want als je héél goed luistert en kijkt, en nadenkt over wat een woord zou kúnnen zijn dan heb ik echt het idee dus dat hij spreekt (en telt en ver-telt en benoemt). Nog los van dat ik vier letters nog nooit uit z'n mond heb horen komen, in niet één samenstelling van brabbels. Hebben jullie dit opgepakt met alleen 'heel veel' logopedie of ging het nog verder? Bij het cb hadden ze het over een VEE-indicatie (niet op een belerende toon overigens, meer dat als de logopedist dit nodig vindt we binnen 1 tel de benodigde handtekening konden krijgen). Ik heb hier wat meer over gelezen maar ik schiet dan wel erg in de 'verdediging', want op een of andere manier denk ik aan een spraak-achterstand ipv een taal-achterstand (en z'n taalaanbod ligt behoorlijk hoog).

Nouja, een ieder die typt 'en het kwam opeens weer goed' neemt mijn twijfelpunten weer even weg. Blij met alle reacties. Tips om op te letten etc zijn altijd welkom want ik neem alles mee!

Marina

Marina

19-01-2020 om 21:55

Kinderen met TOS

horen niet in de voor- en vroegschoolse educatie, las ik. Nu zal het wel geen kwaad doen en misschien zelfs baten zo lang het niet in de plaats komt van de begeleiding die ze wel nodig hebben, van een logopedist of bij de vroegbehandeling.

https://www.stichtinghoormij.nl/items/nl-nl/nieuws/voor-iedereen/de-moni...

Hier ook zo'n kind van wie ik wel heb gezegd dat het bij het praten dezelfde fouten maakt als een dyslect bij het lezen. Dat kind heeft ook verbale dyspraxie.

Hi m&m 

Ik herken mijn zoontje precies in jouw verhaal. Mijn zoontje is 2 jaar en 3 maanden momenteel en zingt de hele dag door en brabbelt de hele dag door. Ik ben zijn moeder dus ik hoor de woordjes die hij her en der zegt, maar voor een buitenstaander is het grotendeels ''onzin''. Dus ik herken het heel goed. Als je goed luistert (als moeder) hoor je wel de woordjes. Maar hier ook yewwwow, gween (green), whedd (red) etc etc. Hij weet het hele alfabet ( in het engels ) op te noemen, de cijfers en vormen. Maar zinnen ho maar. De intonaties in zijn spel herken ik ook!  Hoe is het nu ? ben je al van start gegaan met de Logopedie en wat merk je?

Ik ben heel erg benieuwd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.