Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
miemamoeder

miemamoeder

22-11-2008 om 16:01

Aankleden

Hallo,

Van de week zat ik op een verjaardag toen de vraag kwam of mijn zoontje van 2.9 jaar zichzelf al aankleedde...
Toen ik antwoorde dat dat niet zo was, dat ik dat nog deed kreeg ik stomverbaasde blikken. Nou ja, dat zou hij al zelf moeten kunnen hoor!!
Nu twijfel ik dus. Moet hij dat al kunnen? Hij kan zichzelf redelijk uitkleden ( als de halsopening niet te krap is en de broek niet te strak zit)maar aankleden... Hij kan het deels o.a. zijn hoofd door zijn halsgat steken, maar tegen de tijd dat de armen dan in de mouwen moeten is hij de mouwen kwijt, of er steekt één arm door de halsopening. Broek aandoen gaat, maar regelmatig 2 benen in één pijp of achterstevoren...
Hij gooit ook snel het bijltje erbij neer als het niet gaat en rent dan net zo lief in zijn blootje rond. Als ik 'm dán nog aan moet gaan kleden wordt het een strijd!
Tevens ben ik van mijn zoon gewend dat, als hij iets wil, hij er om vraagt of aangeeft het zelf te willen doen. De ervaring leert dat hij het dan binnen een aantal malen gewoon zelf kan. Hij geeft nog helemaal niet aan dat hij het erg vind door mij te worden geholpen bij het aangekleden.
Hoe zit dat bij jullie peuters? Kunnen die zich tussen 2.5 en 3 al zelf aankleden en zo niet, op welke leeftijd konden ze dat wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kunnen en willen

kunnen en willen dat zijn toch wel twee verschillende dingen. Mijn dochter kan het al wel een hele tijd, maar willen is iets heel anders..... Ze kon het denk ik net voor haar derde verjaardag.

Nee

Mijn zoontje is bijna drie en ik moet zeggen dat ik niet eens op het idee ben gekomen dat hij zichzelf zou kunnen aankleden. Hij probeert zijn jas wel eens, maar dat gaat altijd achterstevoren of ondersteboven. Uitkleden... een trui met rits en sokken lukt wel, maar verder nog niet hoor.

Hier wel

Mijn dochter (4 jaar inmiddels) kon het al vrij vlot, ze was ongeveer 2,5 maar nog steeds vind ze het toch eigenlijk wel erg makkelijk als mama of papa helpt, zelfs met aankleden nog.

Noppes met 3,5

Uitkleden geen probleem, maar aankleden ho maar.
Het komt erop neer dat zoonlief gewoon nog niet het verschil tussen voor en achterkant ziet van een kledingstuk met als gevolg dat alles verkeerd om en binnenstebuiten om zn lijf zit. En net als bij Loontje: hij heeft er gewoon geen zin in.
Voor de kleuterschool moet ie het geloof ik wel kunnen, dus we hebben nog een half jaar. Komt vast goed.

amk

amk

22-11-2008 om 21:25

Idd kunnen en willen

nou zijn die van loontje en mij even oud. Die van mij kan het wel, maar wil het meestal gewoon niet.
Althans niet in het tempo en het tijdstip dat ik van haar wens.
Uitkleden gaat beter als aankleden. Knopen al helemaal niet.
Ze kan wel heel goed haar pop aan en uitkleden en dat ook op alle tijdstippen van de dag, maar dat telt natuurlijk niet voor het cb.

groet,
angela

3,5

M'n zoontje van 3,5 kan zich de laatste maanden redelijk aankleden. Knopen lukt niet, en sokken zijn ook nog geen succes. Z'n jas krijgt hij sinds 2 weken aan, inclusief de rits. En ja, vooral omdat hij het zelf wilde.
Ik probeer 'm nu wel te stimuleren om zich 's ochtends zelf aan te kleden. Ik kleed z'n zusje aan en hij kleedt zichzelf aan, en het is een "wedstrijdje" wie het eerste klaar is. Meestal "wint" hij, maar als hij er met de pet naar gooit is z'n zusje het eerste klaar. Dan gaat het de volgende dag weer een stuk beter.

Linda99

Linda99

22-11-2008 om 21:54

Redelijk

Hier gaat het uitkleden best goed bij mijn bijna 3-jarige. Aankleden probeer ik nooit......Komt allemaal wel

Maak je niet druk om wat anderen zeggen. Tis handig als kinderen in groep 1 het zelf kunnen maar tot doe tijd......(ze worden al zo snel groot, helpen met aankleden/uitkleden is toch eigenlijk heel gezellig)

Jeetje

Zoon is 3 en ik prijs m al uitbundig als hij kans ziet zijn sloffen goed aan te trekken. Dat kan hij, en sokken ook, broek zal wel gaan maar krijgt-ie niet dicht, onderbroek trekt hij zo op dat het elastiek heel raar zit, en alles boven de taille gaat niet.
Bovenkleding uittrekken kan hij trouwens ook niet: hij krijgt het wel over zijn hoofd gewurmd, maar hij heeft geen benul hoe hij zijn armen eruit moet krijgen.

Knopen en ritsen dichtdoen bewaren we maar tot over een jaar, denk ik zo

Op het kdv heeft niemand ooit een opmerking over aankleden gemaakt. Wel laten ze hem daar kennelijk zelf zijn broek ophalen als hij geplast heeft (kan ik zien omdat het dus voor geen meter zit).

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

22-11-2008 om 23:06

Kdv

Heeft hier toen zoon 3 was juist gecomplimenteerd dat hij zich zo goed zelf kon aankleden. Ik wist niet wat ik hoorde, thuis was (en is) ie helemaal van het 'mama doen'. Maar er blijkt dus ook wel uit, dat dat kennelijk niet vanzelfsprekend is bij die leeftijd. Behalve natuurlijk volgens het cb...

Yta Chalne

Yta Chalne

23-11-2008 om 09:05

Ach jee

Ik zit me n.a.v. dit draadje inderdaad te bedenken dat jongste nog nooit is aangemoedigd om zichzelf te gaan aankleden. Er is altijd wel een vader, moeder of meemoeder te vinden die het gráág doet. Vandaag maar eens mee beginnen dus!

miemamoeder

miemamoeder

23-11-2008 om 12:25

Bedankt!

Hé, ik ben blij te lezen dat er meer kinderen zich op deze leeftijd niet dan wél kunnen aankleden.
Ik voelde me op die verjaardag toch wat dom...deed ik dan zoveel voor m'n zoontje??
Nu is het zo dat de dames die dat zeiden allebei al kinderen van rond de tien jaar hebben, dus misschien zie je dan, na al die jaren, dingen iets rooskleuriger dan dat ze in werkelijkheid waren

Mathilde

Mathilde

24-11-2008 om 11:34

Waarschijnlijk wel

Dat ze het wat rooskleurig zien . Mijn jongste van bijna 3 kan zich waarschijnlijk prima aankleden, maar daar heeft hij zoooooo lang voor nodig, daar heb ik geen geduld voor. Ik sta al ongeduldig te wiebelen als hij 's avonds per se zelf de knoopjes van zijn pyjama dicht wil maken. Dus 's morgens trekt mamma ritsrats zijn pyjama uit en de kleren aan.
Mijn oudste (5,5) kan zichzelf prima aankleden, maar dat gaat dus ook zo tergend traag. En bovendien vindt ze het fijn als ik het doe. Dus... . Op school kan ze het wel hoor.
Mathilde

3 kids mam

3 kids mam

24-11-2008 om 14:20

Ha, die van ons moet wel (en dus kan ze het ook)

Onze oudste is net 3 en kan alles zelf aan doen. Tussen 2,5 en 3 heeft ze langzaamaan de meeste dingen wel geleerd aan te trekken maar vaak was ze te lui om zich echt zelf aan te kleden. Sinds ik drie maand geleden van de derde ben bevallen vindt ze het echter veel te lang duren voor ze wordt geholpen dus nu kiest ze eieren voor haar geld en kleed ze zich zelf aan. Ik leg beneden altijd haar kleren klaar dus dan kan ze zich na het ontbijt rustig zelf aankleden terwijl ze even televisie kijkt en ik met de andere twee bezig ben. Alleen maillots die een beetje strak zitten gaan soms moeilijk en sommige lastige knopen of risten maar meestal doet ze alles zelf (en trots dat ze daarop is, dat was denk ik wel een motivatie, ze voelt zich heel groot en knap omdat ze zich helemaal zelf kan aankleden. Lukt iets een keer niet dan is ze woedend.)

Gnome

Gnome

28-11-2008 om 13:26

Ik ken dat...

Mijn zoontje wordt bijna 4 en ik weet dat hij zich wel aan kan kleden, maar hij doet het gewoon niet, wat ik ook doe, hij vertikt het. Knopen en riemen kan hij echt nog niet, zijn neefje van 3 wel... moeilijk, maar ja elk kind volgt zn eigen ontwikkeling

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.