Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Alles is een strijd (bijna dreumes)

Hallo mama's 

Ik vind het denk ik weer even moeilijk allemaal. 

Mijn dochter wordt over 2 weken een jaar. 
Het lijkt wel of alles een strijd is nu behalve het middagslaapje. 

- Luier verschonen lukt niet, ze blijft maar draaien (ook aankleden) 

- Naar buiten gaan is gillen, en dreinen. (Echt iedere keer!)

- In de kinderwagen zetten ook, ze verzet zich heel erg. 

En sinds een maand het savonds naar bed gaan ook, het vroegst wat de ging slapen is om 22:00 savonds. Gisteren werd het weer 1:00 snachts. (dus ze was vanaf de middag al wakker) 

Ze wilt echt nog maar 1x slapen. Dus iets van 1.5 a 2 uur per dag. 

Savonds dus een strijd met naar bed gaan, het lukt echt niet wat ik ook probeer. Maar het word gewoon iedere keer nacht voordat ze slaapt. 

Wat doe ik verkeerd??? Is dit een slaapregressie?? Ik weet het niet meer maar ik vind het echt niet leuk meer 


Ik heb niet zoveel verstand van opvoeden maar weet wel dat de kinderen van mijn zus ook zo’n fase hadden. Achteraf gezien gingen ze te laat naar bed en waren ze dan al volledig overprikkeld. Hoe laat gaat ze naar bed? Wat is je bedritueel?

Inky2000

Inky2000

11-01-2023 om 14:59 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 11-01-2023 om 14:57:

Ik heb niet zoveel verstand van opvoeden maar weet wel dat de kinderen van mijn zus ook zo’n fase hadden. Achteraf gezien gingen ze te laat naar bed en waren ze dan al volledig overprikkeld. Hoe laat gaat ze naar bed? Wat is je bedritueel?

Ze gaat tussen 19:00 en 20:00 naar bed. 

Ik deed verschonen en aankleden op een gegeven moment terwijl ze stonden.

Ze gingen ook later naar bed. Vóór de peuterschool tegelijk met ons eigenlijk. Ik had er geen zin in om de hele tijd heen en weer te lopen naar een kind dat nog niet moe was, dus hadden we ze gezellig beneden tot ze wel moe waren en gingen slapen. (Toen ze voor de peuterschool eerder op moesten, werden ze vanzelf eerder moe.)

Als ze nog maar 1 keer per dag slaapt lijkt tussen 19 en 20 naar bed me aan de late kant. Hoe laat is ze wakker in de ochtend en hoe laat is het slaapje? 

Ik denk ook dat ze er te laat inlegt.
Slaapregressie bestaat niet, wel omstandigheden die het slapen lastiger maken:
Angst, dromen, overprikkeling( denk dat dat het geval is) , de beginnende drift die rond 12-14 begint, ontwikkelingssprongetje enz.
1 Troost..het hoort erbij, het gaat over, alleen is het bij het ene kind heftiger dan bij het andere kind.

Hoe laat eet ze?
Ik zou zeker aan de voorkant van het slapen starten.
Bij kleinzoon was het ritueel: eten, kwaliteitskwartiertje met een rustig iets met de ouders, naar boven, bad, verhaaltje, plat. Maar om 7 uur lag hij er in, elke dag. 

Due-scimmie schreef op 11-01-2023 om 15:09:

Als ze nog maar 1 keer per dag slaapt lijkt tussen 19 en 20 naar bed me aan de late kant. Hoe laat is ze wakker in de ochtend en hoe laat is het slaapje?

Toen mijn kinderen nog maar 1 slaapje deden was dat een vrij lang slaapje 2,5 tot 3 uur. Toen lukte het nog om ze tegen 20.00 op bed te leggen. 

Toen dat slaapje korter werd gingen ze er eerder in. Vermoeide kinderen gaan zoals we het in de familie noemen stuiteren van vermoeidheid. Ze hebben er nog geen woorden voor maar alles schreeuwt: Breng mij naar bed!  Ik ben moe! Mijn oudste is inmiddels 20 maar kan nog steeds stuiteren van vermoeidheid. Dat zeg ik dan ook tegen haar: je gaat stuiteren,  bedtijd!!!

Oudste was met 13 maanden klaar met in de middag slapen.  Daar had ik dan in de middag strijd mee en in de avond weer. Toen heb ik haar in de middag wakker gehouden en in de avond vroeg op bed gelegd. Dat was een dag of 5 moeilijk toen ging het goed. 

Wat goed hielp was een heel duidelijk bedritueel met een vaste volgorde. Voor jezelf dodelijk saai maar voor kind heel duidelijk dat het bedtijd is. Uitkleden douchen,  afdrogen, pyjama aan, tanden poetsen,  op schoot in de stoel naast het ledikant voorlezen ( iedere avond hetzelfde boekje) in bed, slaapzak aan kusje en resoluut weglopen. 

Kun je een mandje met wat leuke, interessante (!) speeltjes bij de commode zetten, speciaal voor bij het verschonen? Dan heeft ze wat in haar handjes om mee te spelen en is de focus misschien wat verlegd? 

Inky2000

Inky2000

11-01-2023 om 15:58 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 11-01-2023 om 15:09:

Als ze nog maar 1 keer per dag slaapt lijkt tussen 19 en 20 naar bed me aan de late kant. Hoe laat is ze wakker in de ochtend en hoe laat is het slaapje?

Ze word nu (door het late slapen rond 00:00) rond 9:00 a 10:00 wakker. 

Dan gaat ze tussen 12:00 en 12:30 naar bed. En slaapt dan 1.5 tot 2 uur dus rond een uur of 14 a 15 is ze wakker. 

je trukendoos meer gebruiken. Afleiden afleiden afleiden. Veel tegen praten. Humor gebruiken  Bijv speeltje aanbieden op moment dat je gaat verschonen.  Eerst de knuffel in de wandelwagen zetten en knuffel tegen kind laten praten.  enz enz

verder strak ritme aan houden dat elke dag voorspelbaar is. 

Kijk eens bij het cb of ze cursussen aanbieden die zijn er wel

Inky2000 schreef op 11-01-2023 om 15:58:

[..]

Ze word nu (door het late slapen rond 00:00) rond 9:00 a 10:00 wakker.

Dan gaat ze tussen 12:00 en 12:30 naar bed. En slaapt dan 1.5 tot 2 uur dus rond een uur of 14 a 15 is ze wakker.

Als ze zo laat wakker wordt is tussen 12.00 en 12.30 alweer een middagslaapje doen echt te vroeg.  En dan is 1.5 tot 2 uur ik best lang,  dan snap ik dat ze in de avond nog niet wil gaan slapen. 

Kan best zijn dat dat middagslaapje zo haar gewoonte is dat ze dan in slaap valt maar dan kan je haar ook eerder wakker maken.  De eerste weken dat mijn oudste geen middagdutje meer deed viel ze weleens om 16.30 in slaap als we onderweg naar huis waren van een bezoekje bij oma of een andere activiteit buiten. Dan maakte ik haar echt na 10 minuten wakker.  Dat was dan net genoeg om haar even op te peppen dat ze het redde tot na het avondeten maar niet zolang dat ze pas op grotemensenbedtijd weer wilde slapen. 

Haar dag-/nachtritme is dus aan het verschuiven. 
Laat slapen is ook laat wakker.

Maar kan dat elke dag? Jullie hoeven zelf ook niet vroeg op? Werken e.d.?

Hoeveel energie ben jij/zijn jullie bereid er in te steken dat ze weer in een ander ritme komt? En dat vol te houden?

Verder. Wanneer eet ze op een dag en hoeveel? Wellicht heeft ze in de avond/nacht honger?
Wat heeft ze aan of over zich heen met slapen? Wellicht heeft ze het koud? Of heeft ze graag iets over zich heen? (onze kinderen bijvoorbeeld, die kunnen net als ikzelf ook niet slapen zonder).

Wat gebeurt er als je haar laat huilen na het naar bed gaan? Ik weet het, is echt heel moeilijk, maar soms moet je echt bepaalde patronen doorbreken.

Nog even over alle "strijd". Is dat het altijd waard? 
Hoorde toen ik net buiten was de verre buurvrouw weer strijd voeren met haar kinderen over sjaal om en wanten aan.  Van de voordeur tot de auto is maximaal 80 meter.  Als je dat stukje overbrugt zonder sjaal en wanten krijgen ze het echt niet veel te koud met deze temperatuur.
Ook een kind van een jaar kan ervaren dat het zonder muts een koud hoofd krijgt. Dan wil ze misschien volgende keer wel die muts op. Net als zonder schoenen naar buiten of per se regenlaarzen* aan willen als het warm en zonnig is.  Zolang het niet echt gevaarlijk was ging ik de strijd niet aan. 

EDIT: 

*Wat dan wel tot gevolg had dat ik door de "goede moeder maffia" werd weggehoond. Zo ga je toch niet met je kind de straat op! Jij bent de baas en je moet ze niet in alles hun zin geven!!!

Poeh, dat is wel erg weinig slaap. Dus het dreinen en opstandig zijn zal best daar een gevolg van zijn. Weet je zeker dat er geen onderliggend gezondheidsprobleem is? Of is haar omgeving misschien erg druk, dat ze niet in slaap kan vallen?

Ter vergelijking hier een kind (grote slaper) die tot 2,5 jaar 2 slaapjes op een dag had. Als we niet thuis waren dan viel hij wel in slaap in de buggy of hij wilde zelf wel ergens gaan slapen (echt een ideaal kind En tot zeker 4,5 jaar liefst nog een flinke middag deed (bleef ook af en toe 's middags thuis van school). Rond de 2 jaar sliep dat kind zeker nog wel 15 uur per dag. Het andere kind sliep wel minder, maar die was evengoed pas ruim 3 jaar toen er geen middagslaapjes meer waren. Onze beide kinderen gingen tot een jaar of 6, 7 altijd om 7 uur op bed. 

Inky2000 schreef op 11-01-2023 om 14:59:

[..]

Ze gaat tussen 19:00 en 20:00 naar bed.

Dat is laat voor een baby

rebmaaviv schreef op 11-01-2023 om 17:55:

[..]

Dat is laat voor een baby

Nee hoor, afhankelijk van het aantal slaapjes overdag zou dit te vroeg kunnen zijn. 

De jongste van onze buren sliep rond de eerste verjaardag na het ontbijt om 6.00 uur nog 2 uur verder.  Dan was ze wakker van 8.30 tot 13.00 en dan ging ze weer slapen tot 16.30 soms 17.00.Na warm eten kreeg je haar echt niet in bed voor 20.00.

Ik weet dat nog vrij precies, omdat onze meiden bijna even oud zijn en de buurvrouw enorm kon zeuren als mijn kind wakker was en teveel lawaai maakte. Ze was ook enorm goed in het geven van ongevraagd advies. Mijn kind zou nog moeten slapen in de middag. Dat was beter voor mijn kind en dan indirect ook voor de hare. Dan werd er niet buiten gespeeld met ballen en fietsjes en was het stil😉😭🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.