Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Alles is een strijd (bijna dreumes)


Inky2000

Inky2000

11-01-2023 om 18:12 Topicstarter

rebmaaviv schreef op 11-01-2023 om 17:55:

[..]

Dat is laat voor een baby

Wat vind u een goede bedtijd voor een bijna dreumes van 12 maanden?

Inky2000

Inky2000

11-01-2023 om 18:30 Topicstarter

Marie111 schreef op 11-01-2023 om 17:02:

Haar dag-/nachtritme is dus aan het verschuiven.
Laat slapen is ook laat wakker.

Maar kan dat elke dag? Jullie hoeven zelf ook niet vroeg op? Werken e.d.?

Hoeveel energie ben jij/zijn jullie bereid er in te steken dat ze weer in een ander ritme komt? En dat vol te houden?

Verder. Wanneer eet ze op een dag en hoeveel? Wellicht heeft ze in de avond/nacht honger?
Wat heeft ze aan of over zich heen met slapen? Wellicht heeft ze het koud? Of heeft ze graag iets over zich heen? (onze kinderen bijvoorbeeld, die kunnen net als ikzelf ook niet slapen zonder).

Wat gebeurt er als je haar laat huilen na het naar bed gaan? Ik weet het, is echt heel moeilijk, maar soms moet je echt bepaalde patronen doorbreken.

Klopt, ik hoef niet vroeg op om te werken. 

Ik wil het inderdaad graag weer anders. Voorheen werd ze rond 7:30 wakker maar toen had ze meer slaapjes op de dag ook. En alsnog sliep ze rond 19:00 a 20:00 zo de nacht door. Ik snap het niet maar ineens is het nu zo als het nu is. 

Ze eet genoeg, sochtends een fles, daarna pap als ontbijt, smiddags een boterham en fruit, savonds avondeten 250 gram, een als laatste de avond fles. 

Ze slaapt in een pyjama, met winterslaapzak en haar knuffeltje. Ik voel ook altijd of ze te warm is. 

Laten huilen zou ik inderdaad nog kunnen proberen, ik denk dat ze er inderdaad aan went dat ze er weer uitgehaald wordt. 

Voor de rest weet ik het niet wat het zou kunnen zijn maar zo ziet het er ongeveer uit. 

Inky2000

Inky2000

11-01-2023 om 18:44 Topicstarter

troelahoep schreef op 11-01-2023 om 17:39:

Poeh, dat is wel erg weinig slaap. Dus het dreinen en opstandig zijn zal best daar een gevolg van zijn. Weet je zeker dat er geen onderliggend gezondheidsprobleem is? Of is haar omgeving misschien erg druk, dat ze niet in slaap kan vallen?

Ter vergelijking hier een kind (grote slaper) die tot 2,5 jaar 2 slaapjes op een dag had. Als we niet thuis waren dan viel hij wel in slaap in de buggy of hij wilde zelf wel ergens gaan slapen (echt een ideaal kind En tot zeker 4,5 jaar liefst nog een flinke middag deed (bleef ook af en toe 's middags thuis van school). Rond de 2 jaar sliep dat kind zeker nog wel 15 uur per dag. Het andere kind sliep wel minder, maar die was evengoed pas ruim 3 jaar toen er geen middagslaapjes meer waren. Onze beide kinderen gingen tot een jaar of 6, 7 altijd om 7 uur op bed.

Nee ze heeft zover ik weet geen gezondheidsproblemen, nooit ziek ook eigenlijk, alleen wel eens verkouden geweest. 

In een andere reactie schreef iemand dat 19:00 blijkbaar al te laat is om haar op bed te leggen, ik weet niet echt waar ik goed aan doe😂😅

Als je wil dat ze vroeger gaat slapen  zou ik het ritme verschuiven door haar in de ochtend eerder wakker te maken. Hier waren ze toen tussen 6 en 7 wakker uit zichzelf (maar 5 jaar later nog steeds, dus vroege vogels) dan van 11 tot 13 naar bed en tussen 18 en 19 weer naar bed.  

rebmaaviv schreef op 11-01-2023 om 17:55:

[..]

Dat is laat voor een baby

Welnee. Dat hangt van het ritme van die baby af.

Mijn oudste sliep van 21.30 tot 9.30 of zo. De jongste ook niet heel vroeg.

Due-scimmie schreef op 11-01-2023 om 19:30:

Als je wil dat ze vroeger gaat slapen zou ik het ritme verschuiven door haar in de ochtend eerder wakker te maken. Hier waren ze toen tussen 6 en 7 wakker uit zichzelf (maar 5 jaar later nog steeds, dus vroege vogels) dan van 11 tot 13 naar bed en tussen 18 en 19 weer naar bed.

Dat is ook waar, kan zomaar dat het bioritme verschoven is! 

Mijn kinderen waren inderdaad ook altijd vroeg op, die gingen wel om 7 uur slapen maar waren al wel om half 6 wakker ofzo (dan stonden wij nog echt niet op btw.... ze zochten elkaar wel op, gingen een beetje spelen in hun bedje). En mijn kinderen sliepen pas de hele nacht door rond hun 3e verjaardag. Misschien dat dat ook nog uitmaakt voor het aantal middagslaapjes.  

Als je het kunt opbrengen om een paar dagen te investeren dan zou ik eens consequent ten minste vijf dagen achter elkaar dreumes om uiterlijk zeven uur smorgens wakker maken voor het ontbijt. Om half tien fruit eten. Half twaalf broodjes en daarna in bed leggen. Maximaal tot drie uur later slapen. Uiterlijk half zes eten en dan proberen om half zeven/zeven uur naar bed te brengen. Daarbij zoveel mogelijk activiteiten ook buiten doen als het licht is, zodat haar lichaam zich kan instellen op een natuurlijk ritme.

De eerste twee dagen zullen hels zijn, omdat ze smorgens over vermoeid zal zijn. Dus je zult echt activiteiten moeten bedenken die zorgen dat ze wakker blijft. Kijk ook of je wat steun kunt vinden in je omgeving voor die periode. Een andere ouder met een kindje in dezelfde leeftijd waar ze even mee kan spelen en zodat je even stoom kunt afblazen. Maar waarschijnlijk zul je na een paar dagen merken dat ze haar ritme wel zal aanpassen.

Slaap regressie komt op deze leeftijd ook voor, maar dat kenmerkt zich vooral door überhaupt weinig slapen. Dan worden ze bijvoorbeeld midden in de nacht uren actief, maar slapen ze vaak niet uit.

Tegen de strijd zou ik vooral strijd voorkomen. Hoe erg is het als ze niet in de kinderwagen wil? Kan ze niet een stuk zelf lopen, waarschijnlijk is ze binnen een kwartier uitgeput en gaat ze zonder morren alsnog zitten. Heb je al geprobeerd of ze zich wel laat aankleden als ze zelf mag kiezen wat ze aan krijgt? Voor de dingen waar je wel de strijd aan gaat, moet je ook echt de strijd aan gaan. Dus niet na een half uur huilen alsnog toegeven.

Tot slot laat je niet gek maken. Wij hadden ook een hele heftige dochter in die periode. Ik heb vaak gedacht als het bij een jaar al zo is, hoe wordt het dan wel niet bij twee jaar. Uiteindelijk was mijn dochter tegen die tijd redelijk goed opgevoed en hadden we de enorme driftbuien bij twee jaar volledig achter de rug. Het gaat dus echt over, zolang je maar heel consequent bent dat driftbuien geen nut hebben.

Volgens mij vinden ze het op die leeftijd ook leuk om bij alles te helpen. Dus zelf aankleden. Zelf schoenen of jas aandoen als ze naar buiten gaat, en dan natuurlijk prijzen hoe goed ze het doet. Misschien ook activiteiten/klusjes verzinnen voor het naar buiten gaan.

Klinkt als oververmoeidheid. Mijn kinderen deden tot ongeveer 1,5 jaar nog 2 slaapjes overdag. Van de jongste weet ik nog: 7.00 wakker, 9.00 weer naar bed tot 10 uur. 13-15 uur nog eens slapen. Daarna rond 19.00 de nacht in. Google maar eens op 2-3-4 ritme. Ik legde hem in zo’n periode altijd strak op die tijden in bed, en na een paar dagen zat het ritme er weer in. 

Inky2000

Inky2000

11-01-2023 om 21:58 Topicstarter

Malm schreef op 11-01-2023 om 21:35:

Klinkt als oververmoeidheid. Mijn kinderen deden tot ongeveer 1,5 jaar nog 2 slaapjes overdag. Van de jongste weet ik nog: 7.00 wakker, 9.00 weer naar bed tot 10 uur. 13-15 uur nog eens slapen. Daarna rond 19.00 de nacht in. Google maar eens op 2-3-4 ritme. Ik legde hem in zo’n periode altijd strak op die tijden in bed, en na een paar dagen zat het ritme er weer in.

Ik ga het eens proberen, dankjewel 

Madamecannibale schreef op 11-01-2023 om 20:55:

Volgens mij vinden ze het op die leeftijd ook leuk om bij alles te helpen. Dus zelf aankleden. Zelf schoenen of jas aandoen als ze naar buiten gaat, en dan natuurlijk prijzen hoe goed ze het doet. Misschien ook activiteiten/klusjes verzinnen voor het naar buiten gaan.

Een kind van nog geen één? Die kan dat toch allemaal nog niet?

Schemerlampje schreef op 11-01-2023 om 22:56:

[..]

Een kind van nog geen één? Die kan dat toch allemaal nog niet?

Ik las verkeerd  Zag het cijfer 2 en dacht dat het kind al 2 was.

Ik vind dat het middagslaapje wel erg vroeg komt t.o.v. de tijd er na.
Mijn kind en ik zijn beide geen vroege vogels, maar tien uur is wel vrij laat om wakker te worden. Zeker als ze dan om 12 uur weer naar bed gaat. 
Wat je schrijft over 'gewend raken' om uit bed gehaald te worden; ik zou haar dus niet uit bed halen. Dan krijg je een in-uit-in-uit gedoe. 
Ik zou vooral het ritme proberen te verschuiven. In de ochtend wat eerder opstaan, zodat het middagslaapje echt een rustmoment in het midden van de dag wordt.

Strijd aangaan hoeft niet over alles. Soms moeten dingen gewoon, dat moet een kind leren. Maar kinderen leren ook veel door gewoon te ervaren. Bijvoorbeeld dat het koud is zonder jas buiten of dat ze heel moe worden van een kilometer lopen naar de winkel als ze net één zijn. 

Inky2000

Inky2000

12-01-2023 om 00:52 Topicstarter

MamaE schreef op 11-01-2023 om 23:24:

Ik vind dat het middagslaapje wel erg vroeg komt t.o.v. de tijd er na.
Mijn kind en ik zijn beide geen vroege vogels, maar tien uur is wel vrij laat om wakker te worden. Zeker als ze dan om 12 uur weer naar bed gaat.
Wat je schrijft over 'gewend raken' om uit bed gehaald te worden; ik zou haar dus niet uit bed halen. Dan krijg je een in-uit-in-uit gedoe.
Ik zou vooral het ritme proberen te verschuiven. In de ochtend wat eerder opstaan, zodat het middagslaapje echt een rustmoment in het midden van de dag wordt.

Strijd aangaan hoeft niet over alles. Soms moeten dingen gewoon, dat moet een kind leren. Maar kinderen leren ook veel door gewoon te ervaren. Bijvoorbeeld dat het koud is zonder jas buiten of dat ze heel moe worden van een kilometer lopen naar de winkel als ze net één zijn.

Klopt, ik moet er wel bij zeggen dat ik bij mijn schoonmoeder verblijf, die kan er niet tegen als mijn dochter bijvoorbeeld 5 minuutjes even huilt en neemt haar dan uit bed mee naar de woonkamer, en zet muziek aan op de tv. Of gaat spelen met mijn dochter. 

Zei vind het zielig, want ze heeft geborgenheid nodig, dit begrijp ik, maar ze is ook geen pasgeboren baby meer, dus ik denk dat het mede hierdoor haar ritme verpest is. 

Ik heb een beetje naar haar geluisterd want ik dacht "ze heeft meer ervaring dus zal het wel bij het juiste eind hebben" maar ik ben er niet meer zo zeker van, doordat dit nu al een tijdje zo gaat. 

Madamecannibale schreef op 11-01-2023 om 20:55:

Volgens mij vinden ze het op die leeftijd ook leuk om bij alles te helpen. Dus zelf aankleden. Zelf schoenen of jas aandoen als ze naar buiten gaat, en dan natuurlijk prijzen hoe goed ze het doet. Misschien ook activiteiten/klusjes verzinnen voor het naar buiten gaan.

Gaat over een kindje van bijna 1 he. De meesten kunnen nog niet los lopen op die leeftijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.