Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Alles is een strijd (bijna dreumes)


troelahoep schreef op 12-01-2023 om 10:11:

[..]

Gaat over een kindje van bijna 1 he. De meesten kunnen nog niet los lopen op die leeftijd.

Excuus. Er was al op gereageerd....

Inky2000 schreef op 12-01-2023 om 00:52:

[..]

Klopt, ik moet er wel bij zeggen dat ik bij mijn schoonmoeder verblijf, die kan er niet tegen als mijn dochter bijvoorbeeld 5 minuutjes even huilt en neemt haar dan uit bed mee naar de woonkamer, en zet muziek aan op de tv. Of gaat spelen met mijn dochter.

Zei vind het zielig, want ze heeft geborgenheid nodig, dit begrijp ik, maar ze is ook geen pasgeboren baby meer, dus ik denk dat het mede hierdoor haar ritme verpest is.

Ik heb een beetje naar haar geluisterd want ik dacht "ze heeft meer ervaring dus zal het wel bij het juiste eind hebben" maar ik ben er niet meer zo zeker van, doordat dit nu al een tijdje zo gaat.

Dit zou ik wel een flinke discussie waard vinden. Het is niet haar kind en niet haar opvoeding. Als een kind moe is en naar bed moet, moet je geen tv gaan aanzetten of spelletjes gaan doen. Dat vindt het kind op dat moment misschien leuk, maar uiteindelijk raakt ze oververmoeid en is heel haar ritme in de war. 
Slaaphygiëne noemen ze dat geloof ik. En dat heeft niks met het bieden van veiligheid/geborgenheid te maken. Dat kan namelijk prima bij het kindje op de kamer, maar niet met allerlei activerende prikkels erbij. Er is een tijd voor spelen en een tijd voor slapen. 
Wat je schoonmoeder doet is eigenlijk zielig; een kind uit haar slaap houden. Deed ze dat met haar eigen kinderen vroeger ook zo?

Slaaphygiëne noemen ze dat geloof ik. En dat heeft niks met het bieden van veiligheid/geborgenheid te maken. Dat kan namelijk prima bij het kindje op de kamer, maar niet met allerlei activerende prikkels erbij. Er is een tijd voor spelen en een tijd voor slapen.


Sterker nog: veiligheid en geborgenheid bied je juist als je het kind volgt in zijn/haar behoeften. Het over de slaap heen helpen is contraproductief. Ik zou dus zeker het gesprek met je schoonmoeder aangaan. Jouw kind, jouw opvoeding. Fijn als ze wil helpen, maar wel op jullie aangeven en volgens jullie 'regels' en wensen. Advies is welkom, maar advies kun je ook naast je neerleggen als het niet goed voelt of niet bij jullie past.

Ik begrijp uit jouw bericht dat jullie bij je schoonmoeder inwonen. Lijkt me heel lastig als zij zich hier zo mee bemoeit. Staat zij ervoor open als jij aangeeft het op een andere manier te willen doen? En heb je uitzicht op een eigen plekje? Ik snap dat dat niet 1,2,3, geregeld is, maar het lijkt me wel beter.

Inky2000

Inky2000

12-01-2023 om 17:39 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 12-01-2023 om 11:42:

Ik begrijp uit jouw bericht dat jullie bij je schoonmoeder inwonen. Lijkt me heel lastig als zij zich hier zo mee bemoeit. Staat zij ervoor open als jij aangeeft het op een andere manier te willen doen? En heb je uitzicht op een eigen plekje? Ik snap dat dat niet 1,2,3, geregeld is, maar het lijkt me wel beter.

Nee niet echt helaas. Zij is overtuigd dat ookal is het maar 5 minuutjes dat mijn dochter dan uit bed gehaald moet worden en getroost moet worden, anders is dat slecht voor de "hechting" en baby's en dreumesen moeten weten dat je er voor ze bent zegt ze. 

Inky2000

Inky2000

12-01-2023 om 17:41 Topicstarter

MamaE schreef op 12-01-2023 om 10:25:

[..]

Dit zou ik wel een flinke discussie waard vinden. Het is niet haar kind en niet haar opvoeding. Als een kind moe is en naar bed moet, moet je geen tv gaan aanzetten of spelletjes gaan doen. Dat vindt het kind op dat moment misschien leuk, maar uiteindelijk raakt ze oververmoeid en is heel haar ritme in de war.
Slaaphygiëne noemen ze dat geloof ik. En dat heeft niks met het bieden van veiligheid/geborgenheid te maken. Dat kan namelijk prima bij het kindje op de kamer, maar niet met allerlei activerende prikkels erbij. Er is een tijd voor spelen en een tijd voor slapen.
Wat je schoonmoeder doet is eigenlijk zielig; een kind uit haar slaap houden. Deed ze dat met haar eigen kinderen vroeger ook zo?

Ja, mijn schoonmoeder is nogal van de zijden handschoentjes. Mijn vriend had nooit echt regels ook, alleen zijn vader was anders, wat strenger. 

Een kind van nog geen jaar dat soms tot wel twaalf uur achter elkaar wakker is en wordt gehouden, is niet normaal en ook niet gezond. Mensen uit hun slaap houden wordt ook gebruikt als martelmethode. Het is dan wel goed bedoeld, maar niet in het belang van je kind. Troosten kan ook op de kamer. Door steeds in de actieve modus te gaan en dingen te gaan doen, komt je lijf en je geest niet tot rust. 
Het is het kind van jou en je vriend, niet van schoonmoeder. Jullie hebben het recht om eigen keuzes te maken en ook om je eigen fouten te maken als ouders. 
Sommige kindjes hebben het nodig om even te huilen in bed om de dag te verwerken.
Zo lang je ze niet urenlang laat krijsen, houden ze daar echt niks aan over.

Inky2000

Inky2000

12-01-2023 om 19:48 Topicstarter

Heb mijn dochter net de fles gegeven en ze slaapt nu gelukkig. Hopelijk gaat het een avondje goed🤞

Inky2000 schreef op 12-01-2023 om 17:39:

[..]

Nee niet echt helaas. Zij is overtuigd dat ookal is het maar 5 minuutjes dat mijn dochter dan uit bed gehaald moet worden en getroost moet worden, anders is dat slecht voor de "hechting" en baby's en dreumesen moeten weten dat je er voor ze bent zegt ze.

Ik ben hierin team schoonmoeder en mijn schoonmoeder is meer zoals jij. Niet het uit bed halen, maar wel niet alleen laten huilen. Dat is waarom ze dus niet standaard oppaste. Als iemand een andere visie heeft is het of accepteren of niet laten oppassen.

Inky2000

Inky2000

12-01-2023 om 22:00 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 12-01-2023 om 21:34:

[..]

Ik ben hierin team schoonmoeder en mijn schoonmoeder is meer zoals jij. Niet het uit bed halen, maar wel niet alleen laten huilen. Dat is waarom ze dus niet standaard oppaste. Als iemand een andere visie heeft is het of accepteren of niet laten oppassen.

Ik laat haar ook niet oppassen, mijn gevoel zegt gewoon dat ze er ook aan wennen om iedere keer opgepakt te worden. Maar heb het besproken en het komt niet aan dus maar 1 oplossing minder erheen gaan

Inky2000 schreef op 12-01-2023 om 22:00:

[..]

Ik laat haar ook niet oppassen, mijn gevoel zegt gewoon dat ze er ook aan wennen om iedere keer opgepakt te worden. Maar heb het besproken en het komt niet aan dus maar 1 oplossing minder erheen gaan

??? Woon je nu bij je schoonmoeder of niet? In een eerdere reactie zeg je dat je bij haar verblijft.

Inky2000

Inky2000

12-01-2023 om 22:08 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 12-01-2023 om 22:03:

[..]

??? Woon je nu bij je schoonmoeder of niet? In een eerdere reactie zeg je dat je bij haar verblijft.

Schemerlampje schreef op 12-01-2023 om 22:03: [..] ??? Woon je nu bij je schoonmoeder of niet? In een eerdere reactie zeg je dat je bij haar verblijft.

Ik woon er niet, ik verblijf er inderdaad bij mijn vriend

Inky2000

Inky2000

12-01-2023 om 22:12 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 12-01-2023 om 22:03:

[..]

??? Woon je nu bij je schoonmoeder of niet? In een eerdere reactie zeg je dat je bij haar verblijft.

Als in logeren. 

Inky2000 schreef op 12-01-2023 om 22:12:

[..]

Als in logeren.

Dat zou ik dan dus ook niet doen. 

Inky2000

Inky2000

12-01-2023 om 23:51 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 12-01-2023 om 22:54:

[..]

Dat zou ik dan dus ook niet doen.

Snap ik, vind het jammer dat het gewoon niet bespreekbaar is, en het heel even laten huilen (in het algemeen volgens mij) als misdaad wordt gezien. 

"Je ouders laten je gewoon huilen, dat kan toch niet" hoorde ik tegen mijn dochter daarnet. Ze lag net weer 5 minuten. 

want ja hoor ze wilde weeeerr niet slapen. En na 4 weken kan ik het ook even niet anders nu dan deze aanpak Maar ik ga inderdaad morgen vertrekken want krijg er als moeder een waardeloos gevoel van. 



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.