Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Alles is een strijd (bijna dreumes)


Inky2000 schreef op 12-01-2023 om 23:51:

[..]

Snap ik, vind het jammer dat het gewoon niet bespreekbaar is, en het heel even laten huilen (in het algemeen volgens mij) als misdaad wordt gezien.

"Je ouders laten je gewoon huilen, dat kan toch niet" hoorde ik tegen mijn dochter daarnet. Ze lag net weer 5 minuten.

want ja hoor ze wilde weeeerr niet slapen. En na 4 weken kan ik het ook even niet anders nu dan deze aanpak Maar ik ga inderdaad morgen vertrekken want krijg er als moeder een waardeloos gevoel van.



Even laten huilen is geen misdaad. Het gezag van de ouders ondermijnen vind ik erger eerlijk gezegd. Zeker als dat tegen een kind wordt gezegd. Of als ze ouder wordt telkens toch ja zeggen als jij nee zegt. Ik krijg op basis van jouw berichten het gevoel dat je schoonmoeder jou niet serieus neemt als moeder. Dat zij andere keuzes maakte, betekent niet dat die keuzes beter waren. 

Vier weken logeren is ook erg lang. Ik zou inderdaad lekker naar huis gaan en je eigen plan trekken, samen met je vriend. 

Due-scimmie schreef op 12-01-2023 om 21:34:

[..]

Ik ben hierin team schoonmoeder en mijn schoonmoeder is meer zoals jij. Niet het uit bed halen, maar wel niet alleen laten huilen. Dat is waarom ze dus niet standaard oppaste. Als iemand een andere visie heeft is het of accepteren of niet laten oppassen.

Ik heb ook nooit laten huilen.  En dat wennen, dat geloof ik niet zo. 

Er zitten nog een stuk meer oplossingen tussen eruit halen en laten huilen, maar ik lees niet of die geprobeerd zijn. Het komt nu over als twee extremen die tegen elkaar aan het werk zijn over het hoofd van de baby heen. En daardoor werkt er niks. 

Ik ben wel benieuwd waarom je bij je schoonmoeder bleef logeren als je kind daar niet slaapt (andere omgeving, bedje?)

Inky2000 schreef op 12-01-2023 om 17:39:

[..]

Nee niet echt helaas. Zij is overtuigd dat ookal is het maar 5 minuutjes dat mijn dochter dan uit bed gehaald moet worden en getroost moet worden, anders is dat slecht voor de "hechting" en baby's en dreumesen moeten weten dat je er voor ze bent zegt ze.

Dat kan ook ín bed, dat troosten en hechten. 

Valeria schreef op 13-01-2023 om 07:19:

[..]

Ik heb ook nooit laten huilen. En dat wennen, dat geloof ik niet zo.

Er zitten nog een stuk meer oplossingen tussen eruit halen en laten huilen, maar ik lees niet of die geprobeerd zijn. Het komt nu over als twee extremen die tegen elkaar aan het werk zijn over het hoofd van de baby heen. En daardoor werkt er niks.

Ik ben wel benieuwd waarom je bij je schoonmoeder bleef logeren als je kind daar niet slaapt (andere omgeving, bedje?)

Wat is laten huilen? 5 minuten is echt wel kort, voor hetzelfde geld zou de baby uit zichzelf stoppen na 10 minuten en weet je dat nu niet. Ik heb zelf ook wel eens een boze bui en dat is vooral als ik erg moe ben en ongesteld moet worden. Die bui duurt dan ook langer dan 5 minuten en dan helpt het niet als iemand mij steeds komt troosten of entertainen. 

troelahoep schreef op 13-01-2023 om 09:21:

[..]

Wat is laten huilen? 5 minuten is echt wel kort, voor hetzelfde geld zou de baby uit zichzelf stoppen na 10 minuten en weet je dat nu niet. Ik heb zelf ook wel eens een boze bui en dat is vooral als ik erg moe ben en ongesteld moet worden. Die bui duurt dan ook langer dan 5 minuten en dan helpt het niet als iemand mij steeds komt troosten of entertainen.

Een baby heeft geen besef van tijd dus 5 minuten kan als heel lang voelen. Alleen laten tijdens het huilen is iets wat man en ik niet deden toen ze baby's waren en nu meestal nog niet. Behalve als kind zelf aangeeft alleen te willen zijn. 

Inky2000

Inky2000

13-01-2023 om 11:53 Topicstarter

Valeria schreef op 13-01-2023 om 07:19:

[..]

Ik heb ook nooit laten huilen. En dat wennen, dat geloof ik niet zo.

Er zitten nog een stuk meer oplossingen tussen eruit halen en laten huilen, maar ik lees niet of die geprobeerd zijn. Het komt nu over als twee extremen die tegen elkaar aan het werk zijn over het hoofd van de baby heen. En daardoor werkt er niks.

Ik ben wel benieuwd waarom je bij je schoonmoeder bleef logeren als je kind daar niet slaapt (andere omgeving, bedje?)

Ik denk wel dat mijn dochter gewent raakt er aan. Als baby liet ik haar niet huilen, maar een dreumes vind ik toch anders, ik denk dat ze dingen meer gaan begrijpen.

 (Maar ik krijg natuurlijk nu ook reacties dat laten huilen natuurlijk heel slecht is, wat ik al had kunnen verwachten)

Ik heb echt wel dingen geprobeerd

-boekje lezen, muziekje aan zachtjes, erbij zitten (maar ze gaat gewoon spelen), nog eerder naar bed brengen, actief buiten zijn, 

Ik onthoud niet alles om hier te typen en neer te zetten. 

Mijn vriend woont nog bij zijn moeder daarom ben ik daar gebleven, vind het wel belangrijk dat mijn dochter en haar vader elkaar ook zien. Misschien ben ik er nu wel te lang hoor, maar ik dacht dat dit met het slapen inmiddels wel over was. 

Dit weekend ben ik daar niet meer, dus ik gaat zien of het helpt. 





Due-scimmie schreef op 13-01-2023 om 11:12:

[..]

Een baby heeft geen besef van tijd dus 5 minuten kan als heel lang voelen. Alleen laten tijdens het huilen is iets wat man en ik niet deden toen ze baby's waren en nu meestal nog niet. Behalve als kind zelf aangeeft alleen te willen zijn.

Of tijdens douchen, wc, en dat soort dingen. Niet van "je moet het leren, dus ik ga er niet heen". En ze hebben het alsnog gewoon geleerd zonder stress bij iemand. 

Due-scimmie schreef op 13-01-2023 om 11:12:

[..]

Een baby heeft geen besef van tijd dus 5 minuten kan als heel lang voelen. Alleen laten tijdens het huilen is iets wat man en ik niet deden toen ze baby's waren en nu meestal nog niet. Behalve als kind zelf aangeeft alleen te willen zijn.

Maar een baby kan toch niet aangeven dat het even alleen wil huilen? Mijn dochter huilde standaard een halve minuut zichzelf in slaap als baby. Zonder ging ze gewoon echt niet slapen.

Later bleek ze extreem prikkel gevoelig en ze komt alleen tot rust als ze echt alleen is. Ze is inmiddels een peuter en het huilen heeft ze ingewisseld voor praten en liedjes zingen. Nog steeds alleen in bed. Ze heeft dat nodig om even af te schakelen voordat ze kan slapen.


Ik paste vroeger vaak op kinderen uit de buurt en mijn buurjongetje had destijds een fase dat hij altijd 5-10 minuten zichzelf in slaap huilde. Dat zeiden zijn ouders er ook bij, dat ik daar niks mee hoefde.
Daarbij worden kinderen vaak hyperactief van oververmoeidheid. Je bent nu dagelijks uren bezig om kind in slaap te krijgen. Steeds in en uit bed en allerlei activiteiten zorgen niet voor tot rust komen, want prikkels en je komt in de doe-stand.
Erbij blijven zitten en over haar hoofdje of buikje aaien is prima. 
De kunst is om het punt van vermoeidheid/in slaap vallen te herkennen en daar op te anticiperen. 

Wat ook kan helpen om haar rustig te krijgen voor ze gaat slapen is het doornemen van de voorbije dag. De dingen die ze gedaan heeft, het lekkere koekje dat ze heeft gegeten maar ook die enge hond die kwam snuffelen nog even benoemen. Met dat koekje hoef je verder niet veel, bij die hond kan je benoemen dat ze moest huilen en dat mama haar heeft getroost.
Ook al praat ze nog niet heel veel ze begrijpt al best veel taal op die leeftijd.

Mijn oudste, van inmiddels 20, heeft het af en toe nog nodig om even met mij haar dag door te nemen om rustig te kunnen slapen. Vooral als ze dingen heeft moeten doen die ver buiten haar comfort-zone liggen.

Inky2000

Inky2000

13-01-2023 om 12:50 Topicstarter

MamaE schreef op 13-01-2023 om 12:26:

Ik paste vroeger vaak op kinderen uit de buurt en mijn buurjongetje had destijds een fase dat hij altijd 5-10 minuten zichzelf in slaap huilde. Dat zeiden zijn ouders er ook bij, dat ik daar niks mee hoefde.
Daarbij worden kinderen vaak hyperactief van oververmoeidheid. Je bent nu dagelijks uren bezig om kind in slaap te krijgen. Steeds in en uit bed en allerlei activiteiten zorgen niet voor tot rust komen, want prikkels en je komt in de doe-stand.
Erbij blijven zitten en over haar hoofdje of buikje aaien is prima.
De kunst is om het punt van vermoeidheid/in slaap vallen te herkennen en daar op te anticiperen.

Dit heeft mijn dochter ook inderdaad! 

Alleen de middag gaat ze slapen zonder huilen, maar de avond standaard (altijd huilde ze dan al)

Denk daardoor dat het daarom inderdaad door alle prikkels van overdag komt. Om het soort van te "verwerken". 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.