Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Alopecia bij kleine kinderen

Al vanaf de geboorte heeft mijn zoon van nu 2 een kaal plekje op zijn hoofd. Het zit voor in een beetje aan de zijkant vlakbij de haargrens. 

Eerst dachten we nog dat het van het liggen was, maar nu hebben we die gedachte laten varen. Ik had al zo'n vermoeden dat het alopecia zou zijn en de kapster denkt het ook. 

Aangezien er vrij weinig aan gedaan kan worden ben ik er nog niet mee naar de huisarts geweest. Het blijft tot nu toe ook bij dat plekje. 

Ik vraag me af of meer kinderen hier zoiets hebben en hoe dat zich ontwikkelt of ontwikkeld heeft. 


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-09-2022 om 14:03

Dat weet je niet van te voren, kan ook goed zijn dat er straks weer wat haar opgroeit, kan ook dat alles uitvalt en niet meer terug komt.

Je gaat toch niet zelf dit soort diagnoses op je kind plakken? Ook de kapper is daar niet de juiste persoon voor. Dus ga gewoon naar de huisarts en laat ernaar kijken... 

Clau1982

Clau1982

02-09-2022 om 14:13 Topicstarter

Lisabette schreef op 02-09-2022 om 14:10:

Je gaat toch niet zelf dit soort diagnoses op je kind plakken? Ook de kapper is daar niet de juiste persoon voor. Dus ga gewoon naar de huisarts en laat ernaar kijken...

Euhm... Het is kaal. Geen schilfers, roodheid en geen gekrab. Gewoon een normaal uitziende stuk huid. Wat zou het anders moeten zijn? 

Nou een geboorte 

Clau1982 schreef op 02-09-2022 om 14:13:

[..]

Euhm... Het is kaal. Geen schilfers, roodheid en geen gekrab. Gewoon een normaal uitziende stuk huid. Wat zou het anders moeten zijn?

Een geboorte defect dat daar geen haarzakjes zijn aangelegd bijvoorbeeld. 

En een kapster is ook niet degene die diagnoses kan stellen.

Dat kan. Soms zijn er gewoon kale plekjes. Of plekjes met meer of minder pigment ergens op je lijf. 
Alopecia kan ook later in het leven plotseling optreden. Haar kan terug groeien of niet. Dat is niet voorspelbaar. Er is ook niks aan te doen, dus ik denk dat ik het gewoon zo zou laten. 

Als het vanaf de geboorte is, zal het toch geen alopecia zijn? Mijn buurvrouw heeft het en bij haar zoon begon het rond zijn 10e. Beide hebben geen hoofdhaar meer.

https://www.ntvg.nl/academie/beeldquiz/een-baby-met-een-kale-plek-op-het-hoofd

“Dit meisje van 6 maanden heeft al sinds haar geboorte een kale plek op het hoofd. De huid ligt iets verzonken en schilfert niet. Haarfollikels blijken te ontbreken.”

Als je hier alopecia invult, is dat niet correct. 

“Het juiste antwoord is: aplasia cutis congenita

Alopecia areata leidt tot plaatselijk haarverlies zonder follikelatrofie, met name op de hoofdhuid. De hypothese is dat dit een T-celgemedieerde auto-immuunziekte is. Alopecia areata kan leiden tot haarafwijkingen; haren kunnen afbreken of naar proximaal dunner worden, zogenoemde uitroeptekenharen. De haren van dit meisje vertoonden deze kenmerken niet. Bovendien is de huid bij alopecia niet verzonken ten opzichte van de omliggende huid. Tot slot is alopecia areata ongebruikelijk bij kinderen jonger dan 3 jaar. Een andere diagnose is dus waarschijnlijker.”

De afwijking die hier wordt genoemd, is ook een auto-immuunaandoening, die meestal niet (70%) maar soms wel (30%) samengaat met andere (soms ernstige) afwijkingen. Geen idee of dat het is natuurlijk. Dat Google je niet even bij elkaar. Maar alle reden om naar de huisarts te gaan en het uit te zoeken, in plaats van zelf een diagnose te stellen. 

https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/atxt/AplasiaCutis.htm

MamaE schreef op 02-09-2022 om 14:18:

Dat kan. Soms zijn er gewoon kale plekjes. Of plekjes met meer of minder pigment ergens op je lijf.
Alopecia kan ook later in het leven plotseling optreden. Haar kan terug groeien of niet. Dat is niet voorspelbaar. Er is ook niks aan te doen, dus ik denk dat ik het gewoon zo zou laten.

Ik vind het best link om zo’n advies te geven mamaE, alsof al is vastgesteld dat het die bepaalde aandoening is die verder onschuldig is (?) en waar niks aan te doen is. De moeder en de kapper hebben dit samen bedacht. En jij glijdt er zonder meer in mee. Één keer googelen brengt al aan het licht dat alopecia ongebruikelijk is onder de drie! Een arts is de aangewezen persoon om een diagnose te stellen, geen moeder, geen kapper en geen forum.  

Mija schreef op 02-09-2022 om 17:04:

[..]

Ik vind het best link om zo’n advies te geven mamaE, alsof al is vastgesteld dat het die bepaalde aandoening is die verder onschuldig is (?) en waar niks aan te doen is. De moeder en de kapper hebben dit samen bedacht. En jij glijdt er zonder meer in mee. Één keer googelen brengt al aan het licht dat alopecia ongebruikelijk is onder de drie! Een arts is de aangewezen persoon om een diagnose te stellen, geen moeder, geen kapper en geen forum.

Ik stel geen diagnose en ik ben het met je eens dat dat niet aan moeder of kapper is.
Maar als een kind dit al vanaf de geboorte heeft, het niet erger wordt en het kind er geen last van heeft, zou ik er zelf niet snel mee naar een dokter gaan. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-09-2022 om 17:23

MamaE schreef op 02-09-2022 om 17:14:

[..]

Ik stel geen diagnose en ik ben het met je eens dat dat niet aan moeder of kapper is.
Maar als een kind dit al vanaf de geboorte heeft, het niet erger wordt en het kind er geen last van heeft, zou ik er zelf niet snel mee naar een dokter gaan.

Ja alopecia wordt vaak wel in rap tempo erger.

Battle-Royale schreef op 02-09-2022 om 17:23:

[..]

Ja alopecia wordt vaak wel in rap tempo erger.

En dat ís dit dus ook waarschijnlijk niet. 


MamaE schreef op 02-09-2022 om 17:14:

[..]

Ik stel geen diagnose en ik ben het met je eens dat dat niet aan moeder of kapper is.
Maar als een kind dit al vanaf de geboorte heeft, het niet erger wordt en het kind er geen last van heeft, zou ik er zelf niet snel mee naar een dokter gaan.

Ik snap je gedachtegang wel mamaE maar dit is nou precies waarom we beter geen medische adviezen kunnen geven behalve 'ga naar de huisarts'. Misschien zou ik zelf ook niet naar de huisarts gaan met zoiets. Maar ik zou niet graag een ander ervan weerhouden naar de huisarts te gaan terwijl er mogelijk wél een serieus probleem onder kan zitten. 

Mijn zoon heeft ook een klein kaal plekje op z'n hoofd. Hij heeft die plek al heel lang en deze is nooit groter geworden. Als hij bij de kapper is geweest en z'n haar heel kort heeft dan zie je het, is z'n haar wat langer dan zie je het niet. Het is nooit bij me opgekomen dat dit een haarziekte zou kunnen zijn. Zolang de plek niet groter wordt zou ik me denk ik geen zorgen maken.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-09-2022 om 18:50

Mija schreef op 02-09-2022 om 18:13:

[..]

En dat ís dit dus ook waarschijnlijk niet.


[..]

Ik snap je gedachtegang wel mamaE maar dit is nou precies waarom we beter geen medische adviezen kunnen geven behalve 'ga naar de huisarts'. Misschien zou ik zelf ook niet naar de huisarts gaan met zoiets. Maar ik zou niet graag een ander ervan weerhouden naar de huisarts te gaan terwijl er mogelijk wél een serieus probleem onder kan zitten.

Kan. Het duurde echt jaren voor mijn vrouw wist dat ze alopecia heeft, zij heeft vooral in stressvolle tijden ineens heel veel haaruitval wat tot ronde kale plekken lijdt, haar kapster zei dat het de muntenziekte was. Ze is wel naar de huisarts en de dermatoloog geweest maar geen echte diagnose of remedie gekregen, bij haar begon het op haar 21ste toen ze zwanger was. Het groeit wel terug maar zodra dat gebeurt zijn de haren die teruggroeien wit van kleur, ze kleuren wel weer bij naar haar eigen kleur.

Maar ik zou zeker naar de dokter gaan

Mija schreef op 02-09-2022 om 17:04:

[..]

Ik vind het best link om zo’n advies te geven mamaE, alsof al is vastgesteld dat het die bepaalde aandoening is die verder onschuldig is (?) en waar niks aan te doen is. De moeder en de kapper hebben dit samen bedacht. En jij glijdt er zonder meer in mee. Één keer googelen brengt al aan het licht dat alopecia ongebruikelijk is onder de drie! Een arts is de aangewezen persoon om een diagnose te stellen, geen moeder, geen kapper en geen forum.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Wij kunnen geen diagnose stellen en een kapper ook niet. Ik zou het aangeven bij dokter/consultatiebureau. Zij kunnen dan bepalen of verder onderzoek nodig is.

Bijtje82

Bijtje82

03-09-2022 om 10:52

feit is wel dat alopecia niet hetzelfde is als wat TO beschrijft. 
Voor alle andere opties zou ik idd even bij de huisarts langs gaan.

Waarschijnlijk als kind ermee geboren is, er nooit haar heeft gezeten en de plek niet snel groter wordt, dan zal het waarschijnlijk gewoon een defect zijn.
Ik zeg trouwens bewust niet snel groter.. want door de groei van kind zal de plek uiteraard mee rekken en dus groter worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.