Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Christian Wiebers

Christian Wiebers

20-05-2012 om 16:19

Altijd honger/trek?

Hoi mijn naam is chris en ik heb een zoontje noah van 16 maanden. Het is een schat van een jongen maar hij lijkt geobsedeerd door eten. Wij voeden hem denk ik genoeg. ( in de ochtend pap, later een pruimensnack, 12:00 twee boterhammen met beleg, 15:00 fruit, 17:30 een goed bord eten met aardappel/rijst of pasta met vlees of kip en wortel, erwten of gourcette.) maar telkens als wij eten wilt hij het ook en krijst hij de boel bij elkaar. We proberen savonds samen te eten maar als wij nog bezig zijn smeekt hij om eten en weer tranen. Waarom wilt hij telkens eten? Heeft hij nooit genoeg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

is hij dik of mollig ?

Zo nee, gewoon meer eten geven. Geen snacks tussendoor maar een boterham meer s'middags en s'avonds samen eten.

dc

dc

20-05-2012 om 22:03

16 maanden

natuurlijk is die nog mollig. Dat zijn bijna alle kinderen van die leeftijd nog. Kan zijn dat hij een groeispurt gaat doen, of hij heeft gewoon meer nodig.

Ik zou het samen eten met je kindje nog wakker laten schieten. Zet hem gewoon aan tafel en laat hem uit z'n vuistje mee-eten. Gezellig toch? En zien eten geeft gewoon trek. Kun je zelf zonder trek te krijgen anderen zien eten?

En kinderen kunnen periodes echt enorm veel voedsel wegwerken. Soms sta ik er versteld van. Maar mijn kinderen (6, 4 en 1) zijn actief eten echt veel, en hebben geen greintje vet teveel. Ze hebben het dus gewoon echt nodig.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

21-05-2012 om 16:09

Hier ook zoiets

Onze zoon is 14 maanden en eet ruwweg het volgende:
- 's Ochtends eerst borstvoeding en daarna nog een boterham en wat water
- Tussendoor fruit
- 's Middags twee of drie boterhammen en een flesje melk
- Tussendoor rijstwafel o.i.d. met water/roosvicee
- Rond 17.00 uur avondeten (aangepast gekookt zonder zout en met milde kruiden)
- Rond 19.00 uur eten wij zelf ook en zit hij aan tafel. Hij eet dan nog een stukje Turks brood, een brok komkommer, een bakje yoghurt, van alles.
- Rond 8 uur krijgt hij nog een flesje pap en dan gaat hij slapen.
Onze zoon eet dus meer dan jullie zoon, terwijl hij eigenlijk zienderogen afvalt sinds hij kan lopen.
Ik zou hem dus zeker ook iets geven als jullie aan het eten zijn, het klinkt echt zielig zoals je beschrijft dat hij tot tranen toe om eten smeekt. Als je erover in zit dat het bij elkaar teveel wordt, kun je meer water geven in plaats van roosvicee, of komkommer in plaats van banaan, dat soort dingen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-05-2012 om 16:16

Gewoon te weinig

wat zielig dat hij huilend om eten smeekt. Hij heeft gewoon honger. Op zich eet hij helemaal niet zo veel voor een kind van die leeftijd. Zeker de middag met alleen fruit lijkt me erg lang duren tot hij weer mag eten. Mijn kinderen aten destijds veel meer en zijn zeker niet te dik. Gewoon zoveel mogelijk samen eten en anders nog wat laten mee-eten van jullie maaltijd als hij erbij zit. Sneu hoor.

Obsessie

Zolang je gezond eten aanbiedt geef je je kind gewoon eten als tie honger heeft. Al is het de hele dag door.
Dat is hun natuur. En alle kinderen kunnen vlak voor een groeispurt een periode hebben dat ze molliger worden met name op deze leeftijd. Teveel controle op het eten leidt juist tot een obsessie, niet alleen bij je kind maar ook bij jezelf.
Het is een nationale obsessie de gedachte dat je al op jonge leeftijd kinderen hun eten en drinken beperkt en daar krijg je juist eetstoornissen en dikke mensen van.
Maar ik snap het wel hoor de argumenten vliegen je om je oren. Maar heel Amerika is op dieet en word alleen maar dikker, dus doe het niet.
Gewoon gezond eten en bewegen en niet een kind honger of dorst laten lijden.

Wisse

Wisse

21-05-2012 om 21:54

Genoeg?

Eten jullie niet samen dan? Dat deden wij altijd, ook op deze leeftijd. "Samen eten" is nl. ook iets wat het kind moet leren. Kind was wel altijd eerder klaar en mocht dan al van tafel.

Een kind van die leeftijd kan gewoon met de ouders mee-eten (behalve als het eten te scherp of te zout is), behalve dat kleine kinderen nog niet hele lange perioden zonder eten kunnen, zodat een tussendoortje 's middags en eventueel 's ochtends verstandig is (maar dat doen jullie al). En zo'n tussendoortje kan gerust ook een boterham zijn hoor.

En, het allerbelangrijkst: het best is als het kind zelf mag bepalen hoeveel het eet. Dat kan heel goed mits het aanbod gezond en gevarieerd is. Je taak als ouder is om voldoende gezond eten aan te bieden. Het kind bepaalt dan hoeveel hij eet. En biedt veel groente aan, bij lunch, diner en tussendoor; dat maakt de kans dat het kind zich overeet veel kleiner en is bovendien erg gezond. (aanbieden wil nog niet zeggen dat kind het ook daadwerkelijk eet!)

Een bord pap 's ochtends lijkt mij te weinig; tenzij je kind dat graag wil en niet nog iets anders wil. Pap is niet zo voedzaam, het is vooral melk met een beetje meel. Mijn zoon at op die leeftijd een hele boterham bij het ontbijt. Melk kun je gewoon als drinken aanbieden, wanneer het uitkomt, op ieder moment van de dag kan het wel maar niet te veel (300 ml is genoeg). En op deze leeftijd bij voorkeur volle melk.

Krijgt je kind wel genoeg vet binnen? Veel peuters krijgen te weinig vet... Doe een scheutje olijfolie of een klontje boter bij de groente bijv. dan worden de voedingsstoffen ook beter opgenomen.

Bij het avondeten mag een kind ook zoveel eten als hij wil.

Bij ons kind varieerde het nogal wat hij at. Dat lijkt mij normaal. De ene keer meer vlees, de andere keer meer aardappel, etc. Perioden van veel eten afgewissseld met perioden van minder eten. Maar over het algemeen was/is hij een goede eter, en soms enorm. En helemaal niet te dik.

Houd je wel aan het advies van de tandarts: niet meer dan 7 eet/drink-momenten (water en borstvoeding niet meegerekend) per etmaal. Dus niet de hele dag door eten, maar af en toe goed, zoveel als het kind wil, en dan weer een tijdje niet. Dus liever geen kleine hapjes tussendoor maar meteen genoeg, zoveel als het kind wil.

Onderzoek heeft uitgewezen dat als kinderen een goed gevarieerd aanbod krijgen, ze zelf heel goed kunnen bepalen wat goed voor hen is en de voedingsstoffen kiezen die ze op dat moment nodig hebben.

En zorgen voor genoeg beweging natuurlijk.

En dan zou ik lekker op het kind af gaan, en pas gaan bijsturen als het "mis" gaat (als kind echt te dik wordt of juist te mager, volgens deskundigen).

Geen strijd maken van het eten! Geen druk uitoefenen! Geen hoeveelheden bepalen voor het kind! Kind is niet op dieet! Als je op deze leeftijd ontspannen en positief met het eten omgaat, kun je daar nu en later heel veel plezier van hebben...

Fiene

Fiene

23-05-2012 om 10:39

Die van mij krijgt meer

Beste Christian,
mijn dochter is 14 maanden en krijgt meer dan jouw zoon. Sochtends beginnen we met pap, 240ml. daarna een boterham met worst ofzo. rond 10 uur fruit, banaan of iets anders. 12 uur flesje melk met boterham, soms 2. smiddags als ze wakker word, weer iets van fruit, soepstengel, koekje of dergelijke. en savonds met de pot mee en voor het slapen gaan weer pap. Ze is absoluut niet dik, tenger meer, en rent wel heel de dag door het huis.

succes, ik denk echt dat je zoontje honger heeft.

Mond open van verbazing

Ik begin me nu toch echt zorgen te maken!
Volgens mij doe ik mijn kind ernstig tekort als ik jullie voedingsschema's lees.....jeetje.
Mijn dochtertje krijgt in de ochtend en avond een fles van 250 ml nutrilon ha2. Rond de middag een potje olvarit (groenten) en in middag een door mezelf gemaakt portie fruit waarin ongeveer een halve appel, halve peer, halve banaan, liga koek en soms kiwi in zit.
Tussendoor blieft mevrouw geen drinken in welke vorm dan ook.
Het meisje ziet er prima uit: mooie malse billetjes (volgens schoonmoeder, net zo'n rond hoofd als dat ik had (volgens moeder en daarbij is (of lijkt?) ze hartstikke tevreden....
Moet ik nu gaan twijfelen of niet???

Fransien

Fransien

24-05-2012 om 16:04

Veelvraatje

Ha, jij hebt ook zo'n lekkere veelvraat. Mijn tweede kon er op die leeftijd ook wat van, net als de oudste, de derde was meer gemiddeld en de vierde lijkt ook wat rustiger aan te doen.
Vooral mijn tweede kon heel erg veel naar binnen werken, van pap hield hij niet, maar dat was rustig twee boterhammen en een beker melk 's ochtends, halverwege de ochtend fruit, sap en een koekje, 3 boterhammen tussen de middag (durfde ik nooit tegen het cb te zeggen) met een beker melk, gedurende de middag twee keer fruit en een koekje met een beker sap, een flink bord warm eten (een grote aardappel of een stel flinke scheppen pasta/rijst, twee flinke scheppen groente en een stukje vlees), toetje, papfles en lekker naar bed. Overigens was hij echt tenger, en moesten we het niet wagen om te gaan eten terwijl hij niets kreeg, eten was voor hem heel hard nodig en hij vond het ook erg gezellig.
Nou moet ik erbij zeggen dat mijn tweede nog steeds tenger is, al begint het eindelijk richting normaal te gaan, en nog steeds een fenomenaal grote eter, 3 boterhammen 's ochtends, een boterham ipv koekje mee naar school, 6 boterhammen tussen de middag en wat warm eten betreft eet hij wat er normaal voor een volwassen man staat met gemak op. Hij is nu 5 en heeft geen lintworm, gewoon een snelle verbranding.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-05-2012 om 16:42

Regien

Krijgt ze helemaal geen brood en geen avondeten? Of vergeet je iets op te schrijven?
In principe kan een kind van een jaar gewoon alles eten wat volwassenen ook eten, ook gewone melk. Volgens mij is qua zuivel de richtlijn 300ml per dag, dus niet alleen melk.
Als ze een jaar is zou ik minder melk geven en naar een patroon van 's ochtends en 's middags brood en 's avonds mee-eten met jullie. En dan gewoon aanbieden tot ze genoeg heeft, de meeste kinderen weten zelf prima hoeveel dat is.

Wisse

Wisse

24-05-2012 om 21:12

Huh regien?!

Regien, ik denk dat je je vergist en dat jouw kind veel jonger is?! Een kind van 1 eet toch gewoon "alles" en geen gepureerd voedsel?!

Inderdaad, ca. max 300 ml zuivel vanaf 1 jaar, kan iets meer zijn maar zeker niet meer dan 500 ml geven (tenzij borstvoeding).

En je dochter krijgt geen groente, geen vis, vlees, brood, aardappels etc?!

Tussen 6 mnd en 1 jaar heeft het kind de tijd om te "oefenen" met leren eten, maar vanaf 1 jaar eten de meeste kinderen echt serieus hoor. En zo nee, dan is het zeker zaak om door te gaan met "oefenen" en misschien te kijken of er niet iets aan de hand is?

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/

Niet allemaal gelijk

We zijn niet allemaal gelijk. Mijn zoon was op die leeftijd wel een alleseter mijn dochter was heel precies. En nee, ik heb niet bijgehouden hoeveel het precies was Net als Regien heb ik gewoon gekeken of ze er tevreden mee waren en mee groeiden. Het zoeken naar problemen is niet geheel ongevaarlijk. Ik stemde af met de huisarts als ik een vraag had.

Wisse

Wisse

24-05-2012 om 22:16

Anders

Ik denk niet dat het een probleem is/hoeft te zijn als je kind wat later is met "gewoon" eten en als je het kind daarin zelf laat kiezen en je kind volgt. Eten moet je zeker niet opdringen of afdwingen.

En wat langer doorgaan met af en toe een flesje geven als je kind dat fijn vind, daar is ook niets mis mee.

Maar ik vind het wel een probleem als je een kind op deze leeftijd geen gevarieerd menu aanbiedt (dat wil niet zeggen dat kind dat ook moet eten, maar je moet het wel aanbieden), en als je het kind niet de gelegenheid geeft om te oefenen, te leren eten, te ontdekken, te ruiken, te voelen, te experimenteren. Ik denk dat je daarmee je kind te kort doet.

Dat hoeft overigens niet moeilijk te zijn, is vooral een kwestie van samen aan tafel zitten, een beetje rekening houden met het menu (niet scherp, niet zout), alles aanbieden maar niet opdringen, en maar zien hoe je kind het oppikt.

Potje Olvarit o.i.d zou ik alleen in noodgevallen doen, op een lange reis bijv., of bij bijzondere gelegenheden. Dat spul kun je trouwens ook als broodbeleg gebruiken.

dc

dc

24-05-2012 om 23:00

Potjes

Die geef ik vaak als lunch, want ze houdt niet zo van boterhammen (behalve als er nutella op zit). `s avonds eet ze met ons mee.

Maar mijn dochter draagt nu wel al kleding voor 3 jarigen, dus volgens mij maakt de grootte van een kind ook wel uit voor de hoeveelheden voedsel. En op die leeftijd zijn de verschillen nog zo groot. Uh, op mijn leeftijd ook nog eigenlijk

Extra info

Misschien was het handig geweest om in mijn berichtje te vermelden dat mijn dochtertje geboren is met een open verhemelte. Ze is vorige week geopereerd en het verhemelte is bijna volledig gesloten. Half juni moeten we terug naar de professor die haar geopereerd heeft en bij groen licht kunnen we haar alles wat eten is aan gaan bieden.
Voordat ze geopereerd was had ze zo'm enorm gat in haar mond dat het voor haar onmogelijk was om brood, koek en grote (hardere) stukken te veroberen. Ik heb het wel eens aangeboden en haar laten knoeien met 'ander' eten maar zonder resultaat.
Ik hoop niet dat ik nu te laat ben en mijn dochter geen ander eten meer wil. Iemand tips of ideeën?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

25-05-2012 om 08:05

Regien

Tuurlijk ben je niet te laat, je dochter heeft nog een jaar of negentig om ander voedsel te leren eten. Maak je er maar geen zorgen om, gewoon rustig elke keer aanbieden en niet in de stress schieten als ze er alleen mee speelt of op sabbelt. Wisse zegt het ook al, ze moeten vooral ontdekken.
Wat geweldig trouwens dat de operatie blijkbaar goed verlopen is! gefeliciteerd. Ik weet dat je er tegenop zag.

Biene M.

Biene M.

25-05-2012 om 17:12

Regien

Mijn middelste heeft wegens kno-problemen bijna niet gegeten tot hij 17 maanden was, hij leefde tot dan op borstvoeding, een enkel flesje en een paar hapjes warm eten of pap. Inmiddels is hij vier en kan hij prima eten.

Fijn dat de operatie achter de rug is!

Zeggik Nie

Zeggik Nie

25-05-2012 om 20:59

Regien

Hier nog een kind dat tot 13 maanden bijna niks at hoor. Ze wilde alleen borstvoeding. Na 13 maanden ging het opeens snel en met 15 maanden at ze brood en warm eten met ons mee.
Overleg anders in het ziekenhuis hierover, ze vinden het vast niet erg als je tussendoor eens belt!

Geruststellend

Dank jullie voor de reacties!
Ik maak me minder zorgen nu. Over een week of 2 mag ze alles proberen wat ze wil, eens zien wat voor een bende ze ervan maakt. Ik ga er namelijk van uit dat er voorlopig nog veel op de grond, in haar kleren en op haar gezicht en handen achter blijft

Christian

Excuses! Ik heb zo ongeveer helemaal jou draadje ingepikt. Hopelijk is jou vraag al voldoende beantwoord?

Regien

Nog één ding: imitatie is waar het draadje van Christian mee begon, en imitatie is ook waar jij de slag mee gaat winnen.
Ik denk dat als je dochter straks gewoon vrij mag eten van wat jullie eten, dat het dan op de lange duur helemaal goed komt! Zij wil op deze leeftijd doen wat jullie doen.

Wat enorm fijn dat de operatie achter de rug is trouwens. Echt heel goed nieuws om te horen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.