Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Altijd krijsend wakker

MamaE schreef op 14-06-2025 om 13:21:

[..]

Ja of gewoon een beker melk of kommetje pap. Een kind van 3 hoeft echt niet meer uit een fles te drinken. En zeker als de flessen al de deur uit zijn, zou ik die niet herintroduceren.

Dat is zo, een beker zou dan ook prima kunnen. 

yasmijn27 schreef op 14-06-2025 om 13:59:

ik had in de kast nog een beker met grote tuit. Waar brinta met veel melk wel doorheen kon. En waar zoon zelfs in zijn kleutertijd nog wel eens voor het slapen gaan een beker yoghurt uit dronk.
Ik hecht aan mijn slaap en aan rustig wakker worden. En het kon me echt niet schelen hoe ik dat voor mekaar kreeg.

Ik eet trouwens ook altijd 's avonds voor het slapen nog een stevige boterham

Ik ook, altijd eigenlijk. Als ik dat niet doe, word ik 's nachts wakker met honger. 

Annieniem

Annieniem

14-06-2025 om 21:26 Topicstarter

Kind krijgt standaard een bekertje melk voor het slapen gaan. 
Wat betreft honger, ik geloof niet dat dat het is. Zodra kind beneden is kan het goed eerst nog een uur gaan spelen voordat er überhaupt gevraagd wordt naar eten. 
Maar zeker goed om daar eens op te letten.

Dank voor het meedenken allemaal!

Annieniem schreef op 14-06-2025 om 21:26:

Kind krijgt standaard een bekertje melk voor het slapen gaan.
Wat betreft honger, ik geloof niet dat dat het is. Zodra kind beneden is kan het goed eerst nog een uur gaan spelen voordat er überhaupt gevraagd wordt naar eten.
Maar zeker goed om daar eens op te letten.

Dank voor het meedenken allemaal!

Maar een beker melk is geen voeding. En een jong kind kan ook een lage suikerspiegel echt niet aangeven.

Zou een boterhammetje voor het slapen gaan echt eens proberen.

Annieniem

Annieniem

14-09-2025 om 07:11 Topicstarter

Ik wilde een update geven. 
We zijn nu een paar maanden verder. Helaas is het krijsend wakker worden niet verbeterd. 
Ik heb dit geprobeerd:
- 2 keer een beloningssysteem met verschillende beloningen.  
- pap voor het naar bed gaan.
- een paar dagen streng geweest (nee, ik kom er pas aan als je rustig bent. Vind ik zelf vreselijk)
- boterham in de avond wilde kind niet. 
- Boterham naast het bed leggen: ook geen succes. 
- Kind naast me neer leggen in bed werkt wel, maar dat trek ik zelf nog minder. Kind is erg bewegelijk in bed en ik ben een lichte slaper.

Ik heb het een beetje opgegeven en probeer te accepteren dat dit is wat het is. 
Het lijkt te gaan om het moment tussen slapen en wakker worden. Kind is helemaal van de kaart en kan niet op afstand worden gekalmeerd. Die boterham die er naast ligt wordt dan ook niet opgemerkt en het beloningsblad ook niet. 

Al merk ik wel dat het ook gewenning is. Toen ik kind streng toesprak riep kind: Nee, mama moet komen! Kind kan overigens niet uitleggen waarom het huilt.  

Ik troost me maar met het feit dat ik niet de enige ben met dit gedoe.  
Super bedankt allemaal voor het meedenken en mochten er nog nieuwe tips zijn, ik sta overal voor open!

Een beetje een vreemde tip. Ons kind deed alsof het ging hyperventileren bij het naar bed brengen.  Het was niet echt, maar na een paar maanden heb ik toch maar hulp gezocht bij het consultatiebureau. Daar wisten ze het ook niet, allerlei multidisciplinair overleg met gedragsdeskundige, psycholoog, orthopedagoog en geen oplossing. Tot de verpleegkundige kind onderzocht en zei je bent gezond. Kind dacht dat het de dokter was en blijkbaar trok autoriteit haar over de streep. Het was direct over. Wellicht dat je hetzelfde kunt proberen. En dan dus met name het onderzoek van de "dokter". Van tevoren flink uitleggen dat het zo vervelend voor hem is dat hij schreeuwend wakker wordt en dat jullie ervoor naar de dokter gaan.

Annieniem schreef op 14-09-2025 om 07:11:

Ik wilde een update geven.
We zijn nu een paar maanden verder. Helaas is het krijsend wakker worden niet verbeterd.
Ik heb dit geprobeerd:
- 2 keer een beloningssysteem met verschillende beloningen.
- pap voor het naar bed gaan.
- een paar dagen streng geweest (nee, ik kom er pas aan als je rustig bent. Vind ik zelf vreselijk)
- boterham in de avond wilde kind niet.
- Boterham naast het bed leggen: ook geen succes.
- Kind naast me neer leggen in bed werkt wel, maar dat trek ik zelf nog minder. Kind is erg bewegelijk in bed en ik ben een lichte slaper.

Ik heb het een beetje opgegeven en probeer te accepteren dat dit is wat het is.
Het lijkt te gaan om het moment tussen slapen en wakker worden. Kind is helemaal van de kaart en kan niet op afstand worden gekalmeerd. Die boterham die er naast ligt wordt dan ook niet opgemerkt en het beloningsblad ook niet.

Al merk ik wel dat het ook gewenning is. Toen ik kind streng toesprak riep kind: Nee, mama moet komen! Kind kan overigens niet uitleggen waarom het huilt.

Ik troost me maar met het feit dat ik niet de enige ben met dit gedoe.
Super bedankt allemaal voor het meedenken en mochten er nog nieuwe tips zijn, ik sta overal voor open!

2 tips:

Als het kind specifiek van streek is, omdat mama er niet is. Kan je misschien een naar jouw ruikend kledingstuk bij het kind in bed lagen. Dat advies wordt vaak gegeven voor baby's die naar het kdv gaan, maar heel misschien werkt het hier ook.

Het probleem van kind wil graag bij ouders slapen, maar ligt nooit stil, is zeer herkenbaar helaas. Maar een tussenvorm, een extra matras op jullie kamer leggen? Dan kan het kind jullie ademhaling wel horen, wie weet is dat al voldoende.

Sterkte!

Mijn zoon toen hij rond de twee jaar was, vond hij zichzelf stoer en zelfstandig, in zijn eigen bed slapen vond hij stoer. Zijn vriendjes die konden nog niet eens in hun eigen bed slapen. Nu, mijn dochter van anderhalf zegt alleen maar mama en wilt niet in haar eigen bed slapen. Zo'n mooie kamer waar ze alleen in speelt. Mis de oude tijd 😂. Schattig hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.