Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Andere optie dan zetpil

voor kindje van 2,5. Mandarijntje haat zetpillen, het is altijd een geworstel en dus traumatisch aan het worden. Nu heeft ze een doorkomende kies met bijhorende pijn en boos gemekker (slecht humeur, vind je het gek met zo'n ding in je kaak).

Kan ik iets anders geven tegen pijn dan een zetpil ? Iets van een poedertje oid wat ik door iets lekkers heen kan doen ? Het geplet van een paracetamol daar heb ik geen zin in (kan zoiets trouwens nog in een knoflookpers ?) ik heb ook geen stenen stamperding in huis.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

06-02-2012 om 17:04 Topicstarter

Siroop

zie ik nu op internet, maar dat weigert ze vast van een lepeltje, tenzij het smaakloos is en ik het door vla heen kan doen.

Anna3

Anna3

06-02-2012 om 17:26

Pletten

Geen antwoord op je vraag, want je wilt het (halve) pilletje niet pletten, zeg je, maar weet je dat dat met twee lepeltjes vrij makkelijk is: gewoon het (halve) pilletje tussen 2 lepels en dan stevig aandrukken, en herhalen tot alle stukjes poeder zijn geworden.
Ik roer het poeder bij onze peuter door de Nutella.

Kauwtabletten?

Er is ook kinderparacetamol in de vorm van kauwtabletten. Dat werkte bij mijn kinderen goed toen ze wat ouder werden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Manda Rijn

Manda Rijn

06-02-2012 om 20:47 Topicstarter

Aha pletten

met 2 lepeltjes moet wel gaan ? Ik vind het zo'n gekloot, kan je dat niet in kant en klaar poeder krijgen ? Ik zal anders eens de apotheek bellen of zij niet iets anders hebben wat ik makkelijk ergens doorheen kan verstoppen. Kauwtabletten, hmm ze is 2,5 als het nou lekker smaakt en we net doen alsof het snoep is.

Ik bel de apotheek woensdag even dan kan ik er ook meteen langs als er iets te halen valt. Dat spul om op de doorkomende kies/tandjes te smeren werkt voor geen meter. Ze moet gewoon wat pijnstilling dan eet ze ook weer wat beter en zijn de nachten ook weer wat rustiger.

Manda

Smelttabletten van Sinaspril met bananensmaak. Die zijn best lekker. Aldus dochter.
Duur zijn ze wel, althans in vergelijking met gewone paracetamol.

Het valt mij trouwens op dat voor deze leeftijdscategorie de standaard pildosering 120 mg is en de zetpillen 240, en ik weet niet of het daardoor komt maar mijn indruk is dat zetpillen wel beter werken. Maar goed, als daar een worsteling aan te pas moet komen is dat natuurlijk ook niet ideaal.

Siroop is er inderdaad ook, ook van Sinaspril, maar smaakloos is die beslist niet. Ik vind m vies, dochter heeft er minder moeite mee gehad.

Kauwtabletten van eigen merk van Etos zijn ook vrij vies (het vleugje pepermuntsmaak haalt de bitterheid onvoldoende weg) maar de duurdere van Roter zijn lekkerder.

je ziet, wij hebben in de loop der tijd de verschillende toedieningsvormen allemaal uitgeprobeerd

Groeten,

Temet

attigirb

attigirb

06-02-2012 om 21:44

Sinaspril drankje

Die van mij geef ik ook altijd sinaspril drankje werkt het zelfde als zetpillen. En is nog lekker ook voor de kids. Voor de oudere kinderen ideaal omdat ze dan in kauwtabletjes zijn. De jongste wil niet op tabletjes bijten voor hem een drankje hij is trouwens bijna 3 en eigenwijs. Gaan de tandjes stuk van. Maar van snoepjes niet. Zegt hij.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-02-2012 om 21:56

Siroop of kauwtabletten van Sinaspril. De siroop is mierzoet aardbei-actig en de kauwtabletten geloof ik sinaasappelsmaak. Ik verdenk mijn zoon af en toe oorpijn te simuleren voor die kauwtabletten...

Sinaspril is goor

het drankje van sinaspril is ongelooflijk goor, met een heel scherpe bananensmaak. Mijn kinderen worden er kotsmisselijk van, het s ook knalrood, en als ze overeten geeft dat el fijne vlekken.

Roter gast nog, als j kind van pepermunt houd.

Je hebter nu niets aan, maar in Engeland heb je veel beter smakende paracetamoldrankjes (aardbeien smaak), i liet ik wel meebrengen.

Rafelkap

Rafelkap

07-02-2012 om 10:20

Mars

Kan ik weer een tip doorgeven die ik hier heb gekregen. Ons zoontje heeft elke dag medicijnen die verschrikkelijk vies zijn. Met een hapje yoghurt hielp niet. Toen een poosje in stukjes ontbijtkoek gedaan (dikke pepernootformaat, kneed ook goed) totdat hij daar geen trek meer in had. We doen het nu in stukjes mars, drie halve pilletjes in 3 'snoepjes'.
Ik heb helaas wel een verslaving voor minimarsjes opgelopen, maar zoontje vindt het ook heerlijk.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2012 om 11:33

Drankje of kauwtabletten

Ik ben rond die leeftijd overgestapt op een paracetamol-drankje. Je hebt verschillende merken, sinaspril, darolan (oid) en verschillende huismerken. Het smaakt allemaal anders, en allemaal niet echt lekker. Maar smaken verschillen en medicijnen hoeven natuurlijk ook niet lekker te smaken, bovendien hoeven ze maar een klein beetje te drinken. Ik kon ze wel uitleggen dat het belangrijk om het op te drinken omdat de pijn dan wegging. Met 3,5 zijn we met kauwtabletten begonnen, dat gaat ook heel goed. Ik geloof dat ze die ook wel lekker vinden, want ze willen nu altijd erg graag een pilletje als ze ergens pijn hebben.

Niet lekker=niet slikken

Een van de tekenen waaraan ik kan zien dat het menens is qua ziek zijn is bij jongste dat ze alle drankjes en pillen pertinent weigert. Voelt ze zich wel OK, dan slikt ze alles, maar zodra ze echt ziek is dan valt er niet meer te redeneren, en dus ook niet uit te leggen. Dan is het belangrijk dat de smaak nog ietwat te verdragen is, want anders krijg je het helemaal niet binnen. Van de smaak van Sinaspril wordt ze heel misselijk. Ik ook trouwens, nadat ik het geproefd heb.

Ik wil trouwens niet dat ze medicijnen met pijn weg gaan associeren. Ik wil liever niet dat het van die compulsieve pillenslikkers worden.

Hanne.

Hanne.

07-02-2012 om 15:55

Hier andersom

Hier werkt het andersom. Pillen, poeders, drankje en zalfjes krijg ik bijna niet op/aan/in het kind.

Als het makkelijk gaat is het meestal min of meer tijd om de dokter te gaan bellen.

Wat hier wel werkt is sinaaspril vloeibaar in een danoontje. Of een leeg danoontje bakje met yoghurt, sinaaspril en veeeel limonade siroop.

Berber

Ben het met je eens, en dan vooral vanwege wat Dirksmama schrijft: als ze ook de drankjes etc niet willen dan houdt het op. Die krijg je er namelijk niet in als ze tegenwerken. Bij een peuter kan een zetpil wel worden toegediend als het kind het niet wil. Mijn kind heeft tenminste nog niet besloten ze dan uit te poepen. Zit-ie dan zit-ie. Daar komt dan helaas wel enig fysiek overwicht aan te pas, maar dat moet dan maar.

Maar dat neemt niet weg dat het natuurlijk prettiger kan zijn als kind goedschiks slikt ipv kwaadschiks een zetpil toegediend krijgt. Misschien vindt Mandarijntje de pilletjes of het drankje van Sinaspril prima te pruimen, dan is dat weer een probleem minder.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-02-2012 om 21:59

Zetpil andersom

Ik kreeg ooit de tip om de zetpil andersom erin te duwen. Dat het laatste stukje het smalst is zeg maar. Hier werkt het. Ik gebruik tegenwoordig niet meer de zetpillen van het eigen merk maar van een duurdere soort. Die zijn smaller.
Mijn kinderen willen ook geen zetpil. Maar dat is dan jammer. Ik vind een paracetamol ook vies en krijg ze slecht weg. Maar als het moet dan moet het. Zachte heelmeesters etc.

Dendy

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-02-2012 om 11:10

Andersom?

Hij is toch niet voor niks zo gemaakt?

De truuk is om je kind de knieën op te laten trekken naar de neus, dan ontspant de anus automatisch. Maar met weigerachtige kinderen is dat ook nog een hele opgave. Een beetje sudocreme wil ook nog wel eens helpen als glijmiddel.

woes

woes

08-02-2012 om 11:15

Nurofen vloeibaar

Hier nurofen vloeibaar, speciaal voor kinderen. Heeft een beetje zoete mintsmaak, en er zit een spuitje bij. Vonden ze hier erg goed weg te krijgen, en met dat spuitje kun je het makkelijk een beetje achter in de mond krijgen.
Er is vast iets te zeggen voor zachte heelmeesters, etc. Maar als ik voor mezelf iets kan vinden wat makkelijker weg te krijgen is/beter smaakt, zou ik het kopen. Dus dat doe ik ook voor mijn kinderen. Maakt het ook voor ons een stuk prettiger als ik niet eerst een heel 'gevecht'moet leveren om zo'n zetpil er in te krijgen.

Groet Woes

Roosje

Of vaseline. Is hier standaard als er een zetpil toegediend moet worden.
We hebben het toch altijd in huis om kindergezichtjes mee in te smeren (en met deze temperaturen ook mijn eigen gezicht, maar dat terzijde)

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

09-02-2012 om 10:38

Zetpil inbrengen

"Punt van discussie: de punt of de platte(stompe) kant eerst?
Wellicht heeft u in uw naaste omgeving wel eens gehoord of discussie gehad over het feit dat een zetpil met de platte, stompe kant naar voren, zou moeten worden ingebracht. Het meest logische lijkt de punt naar voren omdat de zetpil dan makkelijker de anus in kan glijden. Dit is dan ook de manier zoals zetpillen al sinds jaar en dag worden gebruikt. Alle bijsluiters van zetpillen geven dit als instructie mee (voor zover bekekend bij de auteur).
In een artikel [1] NT 20 January 2009 Vol 105 No 2., wordt uitgelegd waarom deze ‘mythe’ ontstaan is. In het kort de strekking van dit artikel: In 1991 is er een onderzoek geweest (Abd-El-Maeboud et al.) waarin voorgesteld is om de platte(stompe) kant eerst in te brengen. Dit omdat de zuigende werking van de anus de zetpil dan makkelijker naar binnen trekt, zodat het niet nodig is de vinger in de anus te duwen om hem ver genoeg in te brengen. Een ander voordeel zou zijn dat de zetpil hiermee het beste onderaan in het rectum wordt opgenomen. Dit advies blijkt vervolgens vanaf het jaar 2000, in een aantal medische handboeken te worden overgenomen, verwijzend naar het genoemde onderzoek. In nieuwe wetenschappelijk artikel in 2006 van Bradshaw and Price, trekt de eerdere conclusie in twijfel en geeft aan dat er geen overtuigend bewijs voor is. Op zijn minst zou er verder onderzoek nodig zijn voordat er gesteld kan worden dat “platte kant” eerst beter zou zijn dan “punt eerst”."

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/73464-alles-over-de-zetpil.html

Irene

Irene

09-02-2012 om 21:16

Tjee

Dat is toch om gek van te worden!? Zelfs zoiets wat zo overduidelijk lijkt, "dit kan maar op 1 manier de bedoeling zijn", daarover blijkt dan ook nog discussie te bestaan... Overigens zit er aan de achterkant bij sommige merken een beetje een hard randje (de achterkant is dan ietsje hol), dat lijkt me toch ook niet zo prettig bij het inbrengen...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-02-2012 om 22:02

Irene

Toen ik eens zonder paracetamol voor mezelf zat heb ik maar een zetpil gebruikt. Wat ik zo vervelend vond is dat je dat harde randje zo blijft voelen.

Dendy

Goeie tip

Dochter is nu ziek en heeft een hekel aan zetpillen. Maar goed, wat moet, dat moet. Wat bij haar het grootste probleem geeft is dat harde randje. Nooooit over nagedacht om de zetpil andersom te gebruiken, suf! Vanmiddag voor het slapen maar eens proberen, het klinkt erg logisch.
Sanneke*

Snap ik niet

Welk hard randje op een zetpil?
Ik snap niet goed hoe je die achterstevoren kunt inbrengen, de vorm, als een torpedo, kan toch maar een kant op?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-02-2012 om 10:07

Dirksmama

Dat harde randje zit vaak aan de platte kant. Al verschilt dat ook per merk. Mijn dochter vindt dat randje vervelend. Als je 'm andersom doet eindig je dus met dat puntje en dat maakt een verschil.

Anna3

Anna3

13-02-2012 om 15:04

Harde randjes

Nooit bij stilgestaan en nooit opgemerkt, harde randjes, maar ik zou zeggen: laat de ontwerpers van die babyzetpillen de producten die ze op de markt brengen eerst zelf uittesten.

Goede ervaring

Dochter vond het "achterstevoren" een stuk prettiger, ze voelde geen hard randje en vond dat een hele verbetering! Inbrengen ideaal, hij wordt inderdaad als het ware naar binnen "gezogen" door de werking van de kringspier. Ik ga het voortaan zo doen, top. Bedankt voor de tip.
Sanneke*

Raar

Net nog zo'n ding in handen gehad, maar geen harde rand te bekennen hoor.
Trouwens bij de kinders waren die dingen bij koorts meestal al halfgesmolten voor ze binnen waren.

Malihu

Malihu

16-02-2012 om 16:02

Manda

Hier ook een dreumes/peuter die panisch werd van zetpillen (al van héél klein af aan!). Tijdelijk hebben we dat opgelost met vloeibare Sinaspril door een beetje toetje te doen, je moet dan wel een toetje nemen met een sterke smaak van zichzelf, anders overheerst de Sinaspril. Ik vond het altijd een gedoe.

Toen ze wat groter werd hebben we uitgelegd wat een zetpil doet en dat je daardoor lekkerder kan slapen als je pijn hebt of je niet goed voelt. Toen werd de zetpil gelukkig ineens geaccepteerd en sindsdien gaat het goed. Nog steeds niet met plezier, maar meer als een noodzakelijk kwaad Ze mag nu altijd zelf kiezen of ze er 1 wil en als ze echt ziek is dan kiest ze altijd voor de zetpil

agnes reinds

agnes reinds

05-03-2012 om 23:39

Heel snel met sudo

Een zetpil is binnen een seconde binnen bij Micha, ook als hij staat en met een nieuwe auto bezig is. Voordat hij weet wat er gebeurd zit hij erin. Wat moet dat moet, en anders leid ik hem af en is hij het zo vergeten.
groetjes Agnes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.