Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Rv

Rv

18-12-2018 om 19:58

Angst bij naar bed gaan / op visite slapen

Ons zoontje van 2 jaar en 2 maanden slaapt sinds zijn 2e in een peuterbed. Dat gaat op zich goed vanaf het begin. Het enige wat hij niet fijn vind is als het bedtijd is dat we gelijk weggaan. Soms laten we hem even huilen en gaan dan toch bij hem zitten tot hij slaapt. Zodra je komt is hij meteen stil. Kan dit kwaad ? Hij heeft misschien beetje last van verlatingsangst.

En mijn 2e vraag: Hij slaapt nu in een peuterbed, wil ook absoluut niet meer in zijn ledikantje. Maar als we ergebs een hele dag zijn zoals volgende week met kerst bij ne schoonouders zal hij toch nog een tukkie moeten doen van anderhalf uur. We gaan het proberen met het campingbedje want op een volwassen bed slapen vind ik eng, daar is geen traphekje en dat is best hoog zo'n gewoon bed. Hoe gint dat hij andere ouders? Niet iedereen gaat speciaal voor hem een peuterbed aanschaffen voor die ene keer dat het voorkomt

Tijgeroog

Tijgeroog

18-12-2018 om 20:53

Ik zou een ritueel maken van het naar bed gaan. Tandenpoetsen, pyjama aan, gordijnen dicht doen, in bed gaan liggen, knuffels erbij, boekje lezen, knuffels weltrusten zeggen, kind weltrusten zeggen, kusje etc. Elke dag op dezelfde manier, zodat het heel voorspelbaar voor hem is wat er gaat gebeuren en het geen verrassing is als jullie weg gaan. Trek er eat tijd voor uit.

Voor slapen op andere plaatsen zou ik inderdaad een campingbedje gebruiken, zo lang hij daar nog in past is dat hartstikke handig. Als dat niet lukt en je het grote bed nog te eng vindt kun je hem ook op een matras op de grond leggen.

Rv

Rv

18-12-2018 om 21:55

Bed ritueel

In principe herkent hij het wel goed als hij gaat slapen. We doen altijd alles in dezelfde volgorde zoals douchen, pyama aan, tanden poetsen verhaaltje knuffelen kusjes en slaprn. Vanaf baby huildr hij altijd wel even voor het in slaap vallen. Dat doet hij nu nog steeds alleen kan hij nu praten en uit bed klimmen..

Limi

Limi

19-12-2018 om 07:19

niet de hele dag gaan?

Als je denk dat hij niet slaapt, ga je niet de hele dag, maar pas na zijn slaapje. Dat was in mijn familie heel normaal toen er nog hele kleintjes waren.

Hoe deed je dat de afgelopen 2 jaar dan?

Verhaaltje/fantasie

Wellicht het proberen waard om een leuk verhaaltje te verzinnen en hiermee in te spelen op de fantasie van een peuter. Rustig en liefdevol afscheid nemen en tegelijk een verhaaltje vertellen waarom je uit de kamer gaat (bijvoorbeeld dat je ook gaat slapen en dat jullie elkaar in dromenland weer tegen komen en dan wat leuks gaan doen, ik noem maar wat). Je zou ook nog een leuke slaapknuffel of iets dergelijks kunnen neerleggen als je weg gaat, waar je ook weer iets bij verzint.

Marie

Marie

03-01-2019 om 22:43

Bedrekje

Is hij een onrustige slaper? Zo ja, dan kun je een inklapbaar bedrekje meenemen naar het logeeradres.
Anders gewoon proberen in een gewoon 1-persoonsbed.
Ging hier destijds prima met onze meiden op die leeftijd, die thuis in een peuterbed sliepen en op kdv in een ledikant.
Onze jongste heeft wel tot 5 jaar in campingbedje geslapen trouwens. Dat wilde ze zelf, vond ze hartstikke leuk.

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo. Gewoon proberen, misschien valt het mee.

rta

rta

08-01-2019 om 20:31

maatschappelijk zorg specifieke doelgroepen

In mijn werkveld komen wij deze situaties ook tegen.
Een kind is rijk aan fantasie. En bedenken dingen die niet waar zijn. Als jij als ouder angst vertoont zou je kind dit gedrag kunnen kopieeren. Een kind neemt gedrag over van zijn of haar ouder. Je zou bepaalde situaties gewoon moeten uitproberen. Af en toe een keer extra checken als hij of zij in een gewoon bed ligt bijvoorbeeld. Of een kind angst wegnemen door een leuk verhaaltje te vertellen of te belonen en te complimenteren, dan gaat een bepaalde situatie ook goed voelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.