Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Angst voor poepen op toilet

Hallo moeders,
Ik heb een vraag. Onze zoon van net 3 is ongeveer 1 maand zindelijk. Echter durft hij niet op het toilet te poepen. De eerste 2 weken poepte hij bijna niet, hij kreeg er koorts van en voelde zich niet goed. Nu vraagt hij om een luier & poept dan meteen.

hoe kan ik dit zo goed mogelijk laten verlopen dat hij wel op het toilet gaat poepen? We hebben ook al een potje geprobeerd maar ook dit werkt niet.

Hij geeft aan het eng te vinden maar kan niet precies zeggen wat hij dan eng vind. Ik heb spelenderwijs al geprobeerd dat zijn 💩 niet zomaar weg is, maar met z’n vriendjes speelt in de ‘drollen zee’ maar alsnog wil hij niet op toilet poepen!

Ik probeer vrij rustig te blijven maar ik merk aan mezelf dat het aan me knaagt & er geïrriteerd door raak als hij weer om een luier vraagt (wat niet helpt, daar ben ik me van bewust)

liefs Mandy 


Laat m er rustig aan wennen.  Dus gewoon een luier geven de komende weken, Er niks over zeggen, verschonen en verder. Evt dan  de week erna een luier maar wel in de wc gaan poepen, dus in de ruimte. Ook verder gewoon verschonen en niks benoemen.
Je zou wel boekjes over poepen bij de bieb kunnen halen. Poep is iets waar ze wel graag over lezen




Mijn dochter had hetzelfde. Dit filmpje: https://schooltv.nl/video/aap-poot-pies-1/
heeft ze toen heel vaak gekeken als ze op de wc zat. Ten eerste werkt het lekker ontspannend en ten tweede maakt het 't poepen ook weer heel normaal.

Poepen op de WC is een grote stap en heel spannend. Het zindelijk zijn is dus al gelukt, hij weet wanneer hij moet en doet het dan in z’n luier. Ik zou er ook geen druk op zetten. En misschien toch eerder dan eerst het potje als tussenstap in zetten, veel minder groots en overweldigend als dat gat met water (dat naar de zee gaat! - maakt het nog spannender). 

Mijn zoon had precies hetzelfde. Vroeg om een luier en ging dan in een hoekje zitten. Voordat ik hem een luier gaf, vroeg ik altijd eerst of hij het niet eerst op het toilet wilde proberen. Altijd nee, tot het moment dat hij zelf zei dat hij het wilde.
Geen druk op zetten, hij is ook net drie, toch? Is best nog jong.

Ik heb zoon destijds omgekocht met chocolaatjes of zoiets. Als hij op de wc poepte kreeg hij er eentje. Toen had hij het trucje vrij snel onder de knie, na aanvankelijke aarzeling.

De eend op de pot is een leuk boekje over de overstap naar de grote wc.
Verder eens met bovenstaande; blijven aanbieden, maar geen druk op leggen 

Toen oudste hier ook mee worstelde, liep ik bij een bekkenbodemfysiothapeut vanwege de zwangerschap van de jongste. Op haar advies heb ik toen een krukje op het toilet gezet, waar hij zijn voeten op kon zetten als hij bezig was.
Dat bleek het verschil te maken. Toen was hij blijkbaar niet meer bang dat zijn billen in de wc vielen als hij poepte, en was het binnen twee dagen opgelost. Misschien iets om te proberen?

Hier wilde ze eerst ook een luier om in te poepen. Niet omdat ze bang was, maar zo kon ze lekker door spelen en poepen tegelijk. Toen hebben we haar een ijsje belooft als ze het op het potje of de wc deed. Samen ijsjes uitgezocht in de supermarkt en die in de vriezer gestopt. De eerste paar dagen lukte het nog niet. Geen probleem, dan maar een luier aan. Morgen nog een poging. Ze zei zelf ook dat ze nog aan het oefenen was. Na een paar dagen ging ze zitten op het potje en poepte. Uiteraard heeft ze dat ijsje gehad. Daarna ging het eigenlijk meteen goed. 

Onze oudste had dat ook. Wij hebben hem toen in stapjes aan de wc laten wennen. Eerst gewoon een luier om, maar dan wel naar de badkamer of de wc om daar te gaan poepen. Want poepen en spelen doe je niet tegelijk. Toen dat goed ging, met een luier op de wc zitten. Daarna de luier leeggooien in de wc en doorspoelen. Daarna de luier los om de billen gedaan zodat de drol via de luier in de wc viel. En daarna durfde hij gewoon op de wc te poepen. Dit alles heeft in totaal een maand of twee geduurd.

niet geïrriteerd raken, je was zelf ook niet in 1 dag zindelijk, kon niet in 1 dag praten, kon niet uit het niets ineens kruipen of lopen en leren lezen en rekenen kostte ook oefening.
Hij is net een maand zindelijk. Ze zetten geen knop om, het is een proces. Lief zijn, geduldig zijn, blijven aanbieden zonder druk of frustratie, boekjes lezen, het komt vanzelf.

Iedereen zegt komt vanzelf en geen druk zetten. Maar mijn dochter heeft hetzelfde probleem en wordt volgende maand 4.
Ze kan het de hele dag ophouden dus school zal het niet in de weg zitten. Maar het geeft wel buikpijn en ander ongemak als je het 8 uur lang ophoudt. Wij zijn echt nog wel zoekend naar wat ermee te doen, want hier is het nog altijd niet vanzelf gekomen..

Sommige kinderen vinden het eng dat er zomaar een stukje van zich zelf in de wc valt. 

Mijn dochter had precies hetzelfde. Ik snap je frustratie wel, dat had ik ook op een gegeven moment, maar werkt alleen maar averechts. Het moet ook niet teveel 'een ding' gaan worden. Ze kreeg dus gewoon een luier om als ze moest poepen en ook als ze op het kdv was deden de leidsters dat. Daarna langzaamaan op het potje gaan proberen met als beloning een sticker. Na een tijdje hoorde ik dat ze op het kdv wel gewoon op de wc poepte 🤣 toen ben ik het thuis ook meer gaan aanmoedigen en kwam het vanzelf. Veel succes!

Ik had trouwens op de wc thuis wel een brilverkleiner en leuke boekjes om te lezen, zodat het zo comfortabel mogelijk was 

PhilDunphy schreef op 21-09-2022 om 16:34:

Iedereen zegt komt vanzelf en geen druk zetten. Maar mijn dochter heeft hetzelfde probleem en wordt volgende maand 4.
Ze kan het de hele dag ophouden dus school zal het niet in de weg zitten. Maar het geeft wel buikpijn en ander ongemak als je het 8 uur lang ophoudt. Wij zijn echt nog wel zoekend naar wat ermee te doen, want hier is het nog altijd niet vanzelf gekomen..

Een aantal uren ophouden geeft niet per se altijd buikpijn; niet iedereen gaat elke dag. Zelf ging ik als kind eens in de 10 dagen, ook dat is een ritme. 

Het is een proces, een kind kan pas plas/ontlasting/nacht zindelijk zijn als het er lichamelijk én geestelijk aan toe is, zo heeft de natuur dat geregeld. Dat is voor geen kind hetzelfde, het is neurologisch bepaald.

Mijn oudste was met 2.4 jaar overdag plas zindelijk, met 2.9 jaar ontlasting zindelijk, met 3 jaar snachts zindelijk.

Jongste met 2.11 jaar plaszindelijk, met 3.5 ontlasting zindelijk en tot haar 6e om 11 u savonds moeten laten plassen omdat ze anders nat ondervroeg wakker werd.

In groepen peuters/kleuters zie je enorme verschillen en ouders zijn vaak ongeduldig. 

Blijven aanbieden en als er geen medische oorzaak is, dan komt het echt vanzelf en soms duurt dat wat lang(er). Jongetjes zijn vaak later, maar dit jongetje is net 1 maand plas zindelijk en zijn moeder wordt al ongeduldig. Dat is niet realistisch en die info valt overal te lezen, dat het zo abnormaal niet is. Dat je na 3 of 4 jaar de luiers zat bent snap ik best, maar dit haasten is niet handig.

Mijn kleinkind is bijna 3. Op in het voorjaar een enkele plas op een potje na, is er nog totaal geen belangstelling voor het zindelijk worden. Wel is er een jaar lang de bewustwording dat er iets gebeurd.

Ik heb liever wat later ineens goed zindelijk dan achter een peuter aanrennen, er druk op leggen terwijl het kind geestelijk en/of lichamelijk nog niet klaar is. Het is hetzelfde met eten en slapen: je hebt er maar zeer beperkt invloed op en dat zijn niet de te pikken battles op een dag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.