Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Autostoel groep 1, maar zelf geen auto.

Het is zover, dochter is nu 10 maanden oud en groeit bijna uit de Maxi-Cosi. We hebben zelf geen auto en doen het meeste lopend, met de fiets of met het OV. 

Wanneer nodig lenen/huren we een auto of worden we ergens van het station gehaald. Nu hebben we een Maxi-Cosi die we op de kinderwagen klikken en die makkelijk in iedere auto geïnstalleerd kan worden. Een autostoel groep 1 kan echter niet op de kinderwagen (of fiets) en is ook nog eens groter. Ik zie er een beetje tegenop om dan telkens zo'n groot ding mee te zeulen. Een optie is alles met het OV (en dan hopen dat we niet ergens heen moeten waar geen bussen rijden) Een andere optie is 3 stoelen aanschaffen en die bij alle grootouders stallen maar dat wordt wel prijzig. 

Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, hoe doen andere autoloze ouders dit? 


Heb je bekenden waarvan je een gebruikte autostoel kunt overnemen? Dat scheelt je in de kosten maar dan heb je meer zekerheid dat er geen ongeluk mee gebeurd is dan wanneer je hem van een onbekende koopt.

ik zou bij incidentele en dus korte ritjes kind op schoot houden. Als je echt op vakantie gaat en auto huurt een stoel huren

Als opa en oma zelf regelmatig met kind rijden dan ja daar een stoeltje zetten maar gewoon van marktplaats halen

Ik zou kijken op marktplaats / via bekenden voor tweedehands autostoelen en die inderdaad een bij alle grootouders neerzetten. 

Wij hebben wel een auto, maar mijn moeder en stiefvader hebben van ons tweedehands autostoel gekregen voor hun oppasmiddag.

absor schreef op 30-04-2022 om 22:38:

ik zou bij incidentele en dus korte ritjes kind op schoot houden. Als je echt op vakantie gaat en auto huurt een stoel huren

Als opa en oma zelf regelmatig met kind rijden dan ja daar een stoeltje zetten maar gewoon van marktplaats halen

Dat zou ik dus echt nooit doen! Ja, de kans is klein op een kort ritje, maar als het misgaat…

Je kunt overigens langer doen met een Maxicosi dan je in eerste instantie denkt. Tenminste dat was voor ons wel zo. Ze kunnen er tot 83 cm in. Dat is rond de 15 maanden. Het is niet erg als het hoofd een beetje boven de rand uitkomt.

Maar voor daarna, zou ik denk ik toch kijken of je stoelen van iemand over kan nemen. Het wordt anders wel een heel gesleep. Wij hadden zelf een auto, dus daar geen ervaring mee.

Hou er met een tweedehands autostoel rekening mee dat plastic uithard en minder veilig wordt na een paar jaar. Hoe lang weet ik niet precies, maar dat was voor mij de reden om destijds een nieuw autostoeltje te kopen voor bij mijn moeder in de auto.

Schemerlampje schreef op 30-04-2022 om 22:44:

[..]

Dat zou ik dus echt nooit doen! Ja, de kans is klein op een kort ritje, maar als het misgaat…

Je kunt overigens langer doen met een Maxicosi dan je in eerste instantie denkt. Tenminste dat was voor ons wel zo. Ze kunnen er tot 83 cm in. Dat is rond de 15 maanden. Het is niet erg als het hoofd een beetje boven de rand uitkomt.

Maar voor daarna, zou ik denk ik toch kijken of je stoelen van iemand over kan nemen. Het wordt anders wel een heel gesleep. Wij hadden zelf een auto, dus daar geen ervaring mee.

Doe je in een bus ook he. 

absor schreef op 30-04-2022 om 22:46:

[..]

Doe je in een bus ook he.

In Nederland is het gewoon verboden je kind te vervoeren in een auto zonder goedgekeurde autostoel. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-04-2022 om 22:52

Schemerlampje schreef op 30-04-2022 om 22:44:

[..]

Dat zou ik dus echt nooit doen! Ja, de kans is klein op een kort ritje, maar als het misgaat…

Je kunt overigens langer doen met een Maxicosi dan je in eerste instantie denkt. Tenminste dat was voor ons wel zo. Ze kunnen er tot 83 cm in. Dat is rond de 15 maanden. Het is niet erg als het hoofd een beetje boven de rand uitkomt.

Maar voor daarna, zou ik denk ik toch kijken of je stoelen van iemand over kan nemen. Het wordt anders wel een heel gesleep. Wij hadden zelf een auto, dus daar geen ervaring mee.

En als je betrapt wordt mag je nog dokken ook.

in dat geval tot drie jaar ook geen incidentele zeer korte ritjes, vanaf drie jaar mag dat wel zonder stoeltje

Er mee zeulen is niet te doen, ze zijn heel zwaar. Ik zou via marktplaats of nog liever via/via kopen denk ik, er worden er zoveel aangeboden dat ze niet duur hoeven te zijn. 
En wat betreft dat plastic, dat zou dan betekenen dat ouders met bv drie kinderen voor hun derde kind weer een nieuwe stoel moeten kopen? Ik kan me dat niet voorstellen.

absor schreef op 30-04-2022 om 22:58:

in dat geval tot drie jaar ook geen incidentele zeer korte ritjes, vanaf drie jaar mag dat wel zonder stoeltje

Nee hoor. Of je 3 jarige moet al 1m35 lang zijn. Maar tot die lengte moeten ze toch echt in een autostoel zitten.

Ik vind dit echt erg om te lezen. Deze problemen wist je al voordat je zwanger werd. 

Junio schreef op 30-04-2022 om 23:39:

Er mee zeulen is niet te doen, ze zijn heel zwaar. Ik zou via marktplaats of nog liever via/via kopen denk ik, er worden er zoveel aangeboden dat ze niet duur hoeven te zijn.
En wat betreft dat plastic, dat zou dan betekenen dat ouders met bv drie kinderen voor hun derde kind weer een nieuwe stoel moeten kopen? Ik kan me dat niet voorstellen.

Veiligheidshalve is dat wel het geval, het gebeurt alleen nauwelijks.

watertoren schreef op 01-05-2022 om 00:01:

Ik vind dit echt erg om te lezen. Deze problemen wist je al voordat je zwanger werd.

Nou ja wat is dat voor onzin 

Regendrup. schreef op 30-04-2022 om 23:57:

[..]

Nee hoor. Of je 3 jarige moet al 1m35 lang zijn. Maar tot die lengte moeten ze toch echt in een autostoel zitten.

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersregels/vervoer-kinderen-nederland

Dat lees ik niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.