Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Autostoel groep 1, maar zelf geen auto.


SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

01-05-2022 om 15:03

Een autostoeltje kan inderdaad niet op de fiets. Maar als je met de fiets gaat, ga je met de fiets (en fiets-stoeltje) -- hoe vaak komt het voor dat je van je fiets naar een auto overstapt? Misschien dat je naar je schoonouders fietst, om daar gezamelijk mee te rijden naar een andere stad. In zo'n geval zou ik vragen om opgehaald te worden.

Ook met OV. Je wordt misschien van het station opgehaald (wat in theorie onder de incidentele rit valt, dus strick geen autostoeltje nodig) maar je zou dan inderdaad het autostoeltje kunnen/moeten meesjouwen.

Bij de meeste ritten zal je toch meerijden vanaf huis, en is het sjouwen geen issue.
Ook voor de schoolritjes, zou je kunnen vragen of ouders eerst het stoeltje bij jouw thuis komen ophalen, voordat ze met je kind op school-dag-trip of op schoolreisje gaan.

Ik vraag me af hoe vaak het sjouwen in de praktijk voorkomt, als je normaliter geen noodzaak tot aanschaf van een auto zag.

Overigens heb ik een tweeling en schrok ik ook van de prijzen van autostoeltjes.... keer twee (!) 😆 en elke 2 jaar een nieuwe -- Maar ja, ogen dicht en afrekenen of via marktplaats wat scoren... kom je ook wel overheen.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

01-05-2022 om 15:08

Aiden schreef op 01-05-2022 om 11:15:

Juist. Het stoeltje is altijd veiliger dan het stoeltje van 30 jaar geleden. 

Hahaha. Ja, precies. Dat we DIT overleefd hebben: 

geschiedenis-autostoel.jpg

Neweve

Neweve

01-05-2022 om 15:24 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-05-2022 om 14:09:

https://www.vanastenbabysuperstore.nl/autostoel-beaba-purseat-fix-groep-2-3-zwart

Om eerlijk te zijn ziet hij er niet zo comfortabel uit, maar hij vouwt wel lekker klein op. Dus voor incidenteel gebruik juist wel handig.

Opvouwbaar! Ook een interessante suggestie. 

Waarom zou jij alle autostoelen moeten betalen als de grootouders je kind willen vervoeren?
Als ze dat maar 1x per jaar gaan doen, neem je hem zelf mee, maar hoe vaker ze dat gaan doen, hoe meer het hun verantwoordelijkheid wordt, toch? En hebben ze geen andere kleinkinderen?

Neweve

Neweve

01-05-2022 om 16:09 Topicstarter


Valeria schreef op 01-05-2022 om 16:05:

Waarom zou jij alle autostoelen moeten betalen als de grootouders je kind willen vervoeren?
Als ze dat maar 1x per jaar gaan doen, neem je hem zelf mee, maar hoe vaker ze dat gaan doen, hoe meer het hun verantwoordelijkheid wordt, toch? En hebben ze geen andere kleinkinderen?

nog geen andere kleinkinderen (de volgende is wel onderweg). Het gebeurd een enkele keer dat dochter alleen met hun meerijdt, dan wordt ze vaak thuis opgehaald. Meestal rijden we zelf ook mee (bijvoorbeeld ophalen van het station/naar familie weekend). Dan voelt het veel meer onze verantwoordelijkheid om een stoeltje te regelen. 

Neweve schreef op 01-05-2022 om 16:09:


[..]

nog geen andere kleinkinderen (de volgende is wel onderweg). Het gebeurd een enkele keer dat dochter alleen met hun meerijdt, dan wordt ze vaak thuis opgehaald. Meestal rijden we zelf ook mee (bijvoorbeeld ophalen van het station/naar familie weekend). Dan voelt het veel meer onze verantwoordelijkheid om een stoeltje te regelen.

Ik zou er geen 3 gaan kopen als je met alle 3 de grootouderauto's (tenminste, ik begrijp er uit dat er 3 zijn) maar 1 keer per jaar meerijdt. 

Als ze je vaker vervoeren, komen ze misschien zelf wel op het idee? Mijn moeder heeft er destijds ook eentje gekocht voor als mijn nichtje kwam. Toen ik met mijn oudste met de trein kwam had ze er nog geen, en toen ging ik liever lopen dan hem op schoot te nemen.

Neweve schreef op 01-05-2022 om 15:24:

[..]

Opvouwbaar! Ook een interessante suggestie.

Maar niet geschikt voor kinderen van 1 jaar. Deze is pas vanaf 100 cm. (En ziet er niet comfortabel uit)

Valeria schreef op 01-05-2022 om 16:05:

Waarom zou jij alle autostoelen moeten betalen als de grootouders je kind willen vervoeren?
Als ze dat maar 1x per jaar gaan doen, neem je hem zelf mee, maar hoe vaker ze dat gaan doen, hoe meer het hun verantwoordelijkheid wordt, toch? En hebben ze geen andere kleinkinderen?

Nou, wij vervoeren onze kleinkinderen geregeld op ouders hun verzoek. Brengen ze bijvoorbeeld na het oppassen naar huis, omdat dat makkelijk voor hen is. Ouders hebben toch echt zelf voor de auto stoeltjes gezorgd, evenals voor de andere opa en oma. Zou het wel bijzonder vinden als wij dat moesten doen. Ik lees dat TO nu al geregeld van het station wordt gehaald en mee mag rijden, soms wordt kleinkind zelfs opgehaald, zou het dan ook wel merkwaardig  vinden als opa en oma dan voor de stoeltjes moesten zorgen.

Je hebt ook opblaasbare aurozitjes. Bubblebum of Trunki Boostapak bijvoorbeeld.

Wij deden alles met het het OV - en een autostoel die je op een frame kon plaatsen leek ook mij handig.

Isalinde schreef op 01-05-2022 om 18:47:

Je hebt ook opblaasbare aurozitjes. Bubblebum of Trunki Boostapak bijvoorbeeld.

Wij deden alles met het het OV - en een autostoel die je op een frame kon plaatsen leek ook mij handig.

Dat zijn stoelverhogers en absoluut niet geschikt als vervolg op de maxicosi.

Wel heel handig als je met een iets groter kind uit eten gaat. Heb iets dergelijks echt jaren gebruikt zodat zoon gewoon aan tafel zat ipv met mond op tafel hoogte.

watervogel schreef op 01-05-2022 om 18:08:

[..]

Nou, wij vervoeren onze kleinkinderen geregeld op ouders hun verzoek. Brengen ze bijvoorbeeld na het oppassen naar huis, omdat dat makkelijk voor hen is. Ouders hebben toch echt zelf voor de auto stoeltjes gezorgd, evenals voor de andere opa en oma. Zou het wel bijzonder vinden als wij dat moesten doen. Ik lees dat TO nu al geregeld van het station wordt gehaald en mee mag rijden, soms wordt kleinkind zelfs opgehaald, zou het dan ook wel merkwaardig vinden als opa en oma dan voor de stoeltjes moesten zorgen.

Nou ja, het leek me dat je dat als service naar je (schoon)dochter zonder auto zou kunnen doen, om haar sjouwen met zo'n ding te besparen. 

Ik vind het niet heel bijzonder om dat te doen. Zo ongeveer al mijn grotere oude baby- en kinderspullen zijn verkocht aan grootouders 'voor bij ons'. 

Valeria schreef op 01-05-2022 om 19:17:

[..]

Nou ja, het leek me dat je dat als service naar je (schoon)dochter zonder auto zou kunnen doen, om haar sjouwen met zo'n ding te besparen.

Ik vind het niet heel bijzonder om dat te doen. Zo ongeveer al mijn grotere oude baby- en kinderspullen zijn verkocht aan grootouders 'voor bij ons'.

Toen onze zoon zo nu en dan bij opa en oma achterin mee ging hebben we een autostoel voor hem gekocht voor bij oma en opa. Bij de andere grootouders was er geen sprake van. 

We hadden mazzel dat grootouders een kinderbedje van iemand cadeau kregen maar een nieuw matrasje voor erin hebben wij gekocht incl het beddengoed. Uiteindelijk gaven ze zelf genoeg aan hem uit maar dat was allemaal geen noodzakelijk spul.

Voordeel als ouders zelf een auto stoeltje kopen is ook dat zij zelf kunnen zij kiezen wat ze nodig vinden qua comfort en veiligheid.Onze kinderen kochten bijvoorbeeld nieuw stoeltje met isofix bevestigingen maar zonder slaapstand, dit vonden zij voor gemiddeld een half uur niet nodig. Wij waren vast een veel duurder type gekocht want het is je kleinkind. Overigens zou TO misschien ook  voor beide ouders een stoeltje kunnen kopen, en de heel enkele keer dat ze zelf een stoeltje nodig hebben kan misschien een van die stoeltjes gebruikt worden omdat opa en oma toch geregeld met de auto komen.

Hee TO! Wij hebben ook geen auto & ik heb hier ook getwijfeld, maar uiteindelijk was het eigenlijk simpel. We hebben een tweedehands autostoeltje (groep 1) via marktplaats aangeschaft. Eerst stond deze bij ons thuis, zodat we hem konden gebruiken wanneer nodig, maar nu zit hij standaard in de auto van mijn moeder. Zij is namelijk de enige die de afgelopen jaren weleens met onze dochter gereden heeft (en dan heb ik het over 4x per jaar misschien). Bovendien is mijn dochter inmiddels 3, dus in noodgevallen kan ze nu met de riem op de achterbank. Liever niet natuurlijk, maar daar is het een noodgeval voor. Tot nu toe hebben we er nooit een gehad. Wij doen simpelweg alles met de fiets en met het ov. Bereid je voor op zowel bewonderende als meewarige blikken als je peuter met haar eigen backpack na 3 kilometer lopen het Centerparcs terrein opstapt. 

Binnenkort gaan we op zoek naar een zitverhoger om bij ons thuis neer te zetten, en krijgt oma een nieuw (tweedehands) autostoeltje. De zitverhoger is dan echt voor noodgevallen en incidentele uitstapjes met school bijvoorbeeld. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.