Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Esc

Esc

03-02-2009 om 08:50

Avondstress: wat moeten we nu weer eten?

Hoe doen jullie dat? Hoe laat eten jullie doorgaans en wat maak je dan? Hoe doe je dat als je moet werken en iedereen (inclusief jezelf) rond half zes, zes uur binnenrolt? En de peuter moet weer op tijd in bed liggen en heeft geen zin om meteen te eten, maar als je langer wacht, is ie weer te moe?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

03-02-2009 om 09:24

Weekmenu

Wij werken allebei, hebben een dochter van bijna 5 (school, bso) en een zoon van 3 (crèche). Als ik de kinderen heb opgehaald na mijn werk, ben ik rond half zes met hen thuis. Ik ruim eerst de jassen/tassen/post op en ga dan direct de keuken in.
Wij hebben een weekmenu, met gemakkelijke recepten. We doen 1 keer per week boodschappen, en maken dan direct een lijstje met de menu's, dat hangt dan aan de koelkast. Dus ik hoef niets te verzinnen, alleen maar uit de koelkast/vriezer te pakken.

Gemakkelijke recepten dus, veel combinaties groente, aardappels/puree/rijst en vlees/vis/vegetarisch. Ook hebben we minstens 1 keer per week een restjesdag, meestal gaat alles dan door de pastasaus.

Rond zes uur is alles klaar, zet ik het op tafel en als mijn man thuiskomt, eten we met zijn vieren.

Overigens ken ik dat wel hoor, een vermoeid kind dat te moe is om te wachten en niet meer wil eten. Ik hen heb vorig jaar ook nog wel gewoon een boterham laten eten, zodat er tenminste iets binnen was. Maar ik ben hen ook gaan trainen in het wachten tot na zes uur, zodat het nu een gewoonte is.

Om 7 uur gaat papa of mama met de kinderen naar boven en om half 8 liggen ze in bed.

Als ik werk

Zorg ik dat ik de dag ervoor iets uit de vriezer haal ( macaroni, nasi, hutspot, boerenkool,hete bliksem, curry, chili) Gekookte rijst kan ook in de diepvries.

Ik kook vaak ineens voor 2x of zelfs 3x. Worst in de magnetron en klaar is de stamppot.

Mijn motto is dat als ik gewerkt heb ik niet langer dan 6 minuten wil besteden aan koken.Lukt meestal prima.

De andere dagen begin ik op tijd.

Damajo

Linda99

Linda99

03-02-2009 om 09:42

Werkrooster omgegooid

Ik was die kook-stress ook zat. Ik was vaak pas om 17.45 met de kinderen thuis en manlief later. Wij hebben het geluk gehad dat ik mijn 22/24 uur die ik in 3 dagen werkte heb kunnen verdelen in 4 dagen (papa 1 dag ouderschapsverlof). Ik ben dan 2 dagen al om 14.00 vrij waardoor de oudste niet meer naar de BSO hoeft en ik relaxed kan koken (jongste blijft dan nog op de creche). Dus een heel ander soort oplossing maar ik ben er erg blij mee

amk

amk

03-02-2009 om 10:01

Weekmenu en laat eten

Ik kom pas om 6 uur thuis met dochterlief. Ga dan nog koken en zit rond 7 uur aan tafel. Toen ze jonger was kreeg ze gewoon een doosje rozijntjes als we thuis waren of ee soepstengel.

Ze weet niet beter dat we om deze tijd eten. Na het eten doe ik de afwas en dan begint iets na half 8 het bed ritueel. Ook op vrije dagen lukt het mij niet om eerder aan tafel te zitten. Dat zit gewoon niet in ons bioritme blijkbaar.

Ik maak ook niet perdefinitie dingen die snel klaar zijn, maar ook geen dingen die bv een uur in de oven moeten. Ik gebruik wel een weekmenu en doe 1x per week boodschappen.

groet,
Angela

liora

liora

03-02-2009 om 12:14

En hier

Hoi,

Als ik werk ben ik meestal rond zes uur thuis, soms half zes. Ik eet altijd heel simpel op de werkdagen en plan het per twee dagen vooruit, omdat ik op woensdag vrij ben.
Ik kook ook vaak een keer vooruit, dus dat is een kwestie van opwarmen. Soms koop ik een stoommaaltijd of iets anders kant en klaar en snijd er dan nog wat rauwkost bij.
Vanavond eten we bijvoorbeeld hamburgers (heb ik gisteren uit de diepvries gehaald en zijn voorgegaard dus binnen 6 minuten klaar), met broodjes en wokgroenten (eveneens diepvries). Om even een voorbeeld te geven.

Dus gewoon supersimpele dingen die wel heel lekker zijn!
Mij zoon ligt uiterlijk om half acht in bed, maar liever iets eerder, hij heeft eigenlijk nog wel 12 uur slaap nodig.

Toen hij nog peuter was, kan hij helemaal niet wachten en at hij ook weleens eerst en ik at dan als hij al sliep want toen lag hij er echt altijd uiterlijk zeven uur in.
Ik maakte dan ook weleens een tosti voor hem, of een beetje pasta met plakjes kipfilet, dat soort dingen.

Liora

angel3

angel3

03-02-2009 om 12:28

Hier doen we het zo

Twee dagen in de week zitten kids in de opvang. 1 op de BSO en 1 kdv (3 jaar). Ik ben dan om kwart over 6 thuis met kinderen en man is meestal later.
Heel soms kook ik vooruit, maar vaak maak ik makkelijke combi's. Dus een pizza met rauwkost en fruit. Of zo n maaltijd salade van de Appie met pastas onderin ide ik eruit vis voor de kinderen met wat rauwkost.
Ik combineer vaak kant en klaar dingen met makkelijke groentes ofzo.
Ook zorg ik dat ze die dag in elk geval fruit meerkrijgen naar school of s morgens al fruit bij ontbijt. Dan is dat vast binnen

Ik heb echt een hekel aan deze dagen. Iedereen is moe. Kids vallen boven hun bord in slaap en hebben echt geen trek meer. Ik ga dus echt niet teveel moeite doen.
De overige dagen is 1 van ons thuis en eten we rond half 6. Echt lekker vroeg. Iedereen nog fit en gezellig

Een week vooruit denken kan ik niet . Wij doen 3 keer in de week boodschappen.

groet

mama van Linde

mama van Linde

03-02-2009 om 12:31

Hier

eten we altijd rond 17.45/18.00 uur. We maken ook altijd 1 keer in de week een weekmenu en halen alle boodschappen daar ook voor in 1 keer (behalve sommige verse dingen uiteraard).

Op de dagen dat manlief late dienst heeft en ik zelf ook werk ben ik pas om 18.00 thuis met dochter. Ik zorg dan altijd dat ik iets uit de diepvries klaar heb staan wat ik zo in de magnetron kan gooien.

Vaak kook ik op dagen dat ik gewoon thuis ben extra grote porties, van bijvoorbeeld, macaroni, boerenkool, rijst, dat soort dingen. En wat daar dan van overblijft vries ik in, zo is er altijd wel iets in huis wat snel klaar is.

Toch wel handig

Hier in Engeland eten de kinderen op het kdv tussen de middag warm. Rond een uur of half 5 krijgen ze dan nog iets van soep en broodjes, dus eigenlijk hoeft mijn zoon thuis niet meer te eten. Ik maak meestal iets makkelijks klaar voor mezelf zodra we thuis zijn (rond een uur of kwart voor 6, 6 uur) en daar smikkelt zoon nog wel eens van mee.

Als ik zoon zelf nog te eten zou moeten geven dan zou ik veel op pasta leven, en dingen die ik zelf heb ingevroren.

Voorbereid

Meestal is het eten hier al voorbereid: rijst de avond ervoor gekookt, gerecht erbij uit de vriezer gehaald, en dat wordt dan op de avond zelf in de magnetron opgewarmd. Als er al iets echt wordt klaargemaakt valt dat in de categorie vissticks of iets anders dat met 10 minuten klaar is.

Meestal haalt mijn vriend ons kind van de creche, hij eet dan vaak direct daarna (tussen half zes en 6 ) en ik kom rond 6 uur thuis en eet dan. Ook hier moet kind op tijd achter het bord als we willen dat er nog wat ingaat.

Op de dag zelf echt koken gebeurt hier alleen in het weekend en op mijn vrije door de weekse dag.

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

03-02-2009 om 20:37

Hier ook de magnetron

En niet eens omdat de kinderen snel moeten eten, want in het weekend is het vaak ook niet eerder. Maar vooral omdat ik zo slecht ben in multitasken dat het thuiskomen, spullen opruimen en klaarzetten, kinderen rustig houden in combinatie met iets koken (al is het maar pasta) echt te veel voor me is. Drie borden (man is meestal later) opscheppen en om de beurt in de magnetron schuiven gaat net .
Overigens is het voor de kinderen ook wel handig zo, we eten evengoed vaak pas rond half 7 en daarna zijn ze wel klaar voor de bedroutine.
In het weekend is het dan mans beurt en op mijn thuisdag kook ik altijd voor 2 x en vaak nog een grote voorraad pastasaus. Voor die laatste dan nog eens een avond van te voren pasta en groente erbij koken en klaar. Ook hebben we een broodavond.

eva67

eva67

04-02-2009 om 08:56

En waar is sesamstraat?

Ja, ook hier vallen twee dochters (1,5 en 3,2) en ik rond half zes binnen, manlief om 6 uur. Tot voor kort zette ik de meisjes dan met een glas limo en een stengeltje bij sesamstraat terwijl ik in een kwartier het eten in mekaar draai (simpel: pasta, puree, vegasnitzel, en vooral komkommer, de grote hit hier). Maar sinds deze week hebben ze sesamstraat een half uur vervroegd! Echt balen. Natuurlijk hebben we genoeg DVD's, maar dat is toch anders. Vooruit koken doe ik twee keer in de week, een bak rijst, ovenschotel of stamppot voor twee dagen, maar eigenlijk is snel even iets koken ook best te doen, behalve als de sperziebonen er opeens een half uur over gaan doen zoals gisteravond %-)

Eva

amk

amk

04-02-2009 om 09:37

Ach sesamstraat

kwam altijd al een half uur te vroeg. Een half uur of een uur dat maakt ook niet uit.
Ik parkeer dochter meestal met een door haar uitgezochte dvd. En na 5 minuten komt ze dan regelmatig gewoon helpen.

Er is trouwens een site om Sesamstraat naar half 7 te krijgen: www.sesamstraatnaarhalfzeven.nl

Voor ons nog een beroerde tijd, want dan zitten we gewoon aan tafel. Gelukkig heeft dochterlief het niet zo op Sesamstraat.

groet,
Angela

mama van Linde

mama van Linde

04-02-2009 om 12:16

Sesamstraat

Nou, ik vind het ook irritant dat Sesamstraat (alweer) een nieuwe tijd heeft gekregen. Op de dagen dat ik thuis ben was het ideaal. Kon ik mooi koken en Linde Sesamstraat kijken.

Ik zou overigens half 7 ook wel fijn vinden. Sesamstraat kijken en dan naar bed, net als vroeger. Ik ga die site dus maar even checken!

Rieke

Rieke

04-02-2009 om 13:13

Simpel toch?

Wat de avondstress betreft; ja dat ken ik ook. Ondanks dat ik vnl thuisblijfmoeder ben is het toch het drukste moment van de dag en de kinderen op hun vermoeist. Alhoewel dochter gerust tot 17 in bed ligt van haar middagdut. Dat is dan weer een zorg minder. Ik kook vòor 17 uur, zorg dat alles zover klaar staat dan we zò aan tafel kunnen zodra man binnenstapt ( meestal 18.15 ) Sasamstraat kun je opnemen en later afspelen op een jou gewenst moment lijkt me.

Mathilde

Mathilde

04-02-2009 om 16:07

Opnemen ja

Dat doen wij ook met Sesamstraat. Wat de avondstress betreft, ik werk thuis en dat is heerlijk. Om 17.00 sjees ik de keuken in en zet de pannen op het vuur. Als ik de kids moet ophalen is het wel meer stress want dan moet ik uiterlijk 17.20 weg naar bso en kdv. Om 18.00 zijn we dan thuis en kunnen we meteen eten. Als echtgenoot de kids ophaalt, heb ik het makkelijk en kan ik uitgebreid koken. Heerlijk. Om 18.30 zakken we op de bank voor Sesamstraat en dan gaan de kids naar bed.
Gisteravond kwam echtgenoot pas om 20.00 thuis door treinvertraging en verzuchtte dat het toch wel fijn is dat hij niet dagelijks een uur of twee hoeft te forenzen.
Mathilde

Esc

Esc

04-02-2009 om 20:35

So! wat veel reakties...

Wat heerlijk om te lezen allemaal! Wij hebben twee van zulke stressdagen, en één daarvan is vaak pizza of kant-en-klare-quiche o.i.d. Maar net als Angel kan ik niet heel goed vooruit denken, we doen 2x in de week boodschappen en ik moet op maandag bedenken wat op donderdag heel handig en snel klaar te maken is. Ik heb nu genoeg tips om dat te laten lukken! Alleen verse groente is wel eens het probleem: dat is lang niet altijd dan tot de donderdag houdbaar.

Esc

"Alleen verse groente is wel eens het probleem: dat is lang niet altijd dan tot de donderdag houdbaar"

Daar zijn de conserven voor uitgevonden. Sommige diepvries- en potgroenten zijn best goed te eten.

En ook groenten kan je van tevoren koken en in de magnetron oppiepen (je kan trouwens niet alles de magnetron koken, merkte ik: worteltjes worden dan bijvoorbeeld erg vies. Maar gekookte worteltjes in de magnetron opwarmen gaat weer wel)

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

05-02-2009 om 10:49

Houdbare groenten

Gelukkig kan je sommige groenten wel lang bewaren.

En dus wordt ons weekmenu (doe ook slechts 1x in de week boodschappen, en heb geen magnetron) mede door de houdbaarheid van de groenten bepaald.

Sla, spinazie en andere kwetsbare spullen aan het begin van de week. Wortel, spruitjes, zuurkool en andere lang bewaar spullen aan het einde van de week.

Maar aan het einde van de week inderdaad ook makkelijker diepvriesgroenten (potgroenten heb ik nog nooit lekker gevonden)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.