Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Babygedrag en oogcontact

Zoon van 3j 3m wil de laatste tijd elke dag wel een keer baby zijn/spelen. Dan wil hij dat ik hem wieg en slaapliedjes zing, en wil hij melk uit mijn borst. Dan zegt hij zo lief "mama" in precies dat babystemmetje dat hij had.

Er is hier geen tweede op komst dus ik heb geen idee waarom. Is het iets om me zorgen over te maken of hoort het er gewoon bij?

Ook vind ik dat hij soms moeilijk oogcontact maakt/houdt. Vooral als ik wil dat hij me aankijkt vertikt hij het. Is dat koppigheid, verlegenheid of toch iets anders?

Verder is het een lekker kind hoor!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

17-03-2010 om 13:26

Hier ook

rond die leeftijd, misschien iets later. Het liefst kroop hij in mijn vest, benen opgetrokken, rits dicht, koppie eruit, als een kangoeroebaby. Ook met de buurjongen was het regelmatig "baby spelen" (poezenbaby, leeuwenbaby, krokodillenbaby...). En inderdaad, alleen maar 'mama' kunnen zeggen en wijzen en huilen, en giechelen als ik net deed alsof hij een riekende poepluier had die nodig verschoond moest worden.
Ik heb het toen opgevat als een blijk van besef dat hij ouder en zelfstandiger werd, steeds meer dingen zelf moest en kon doen. Dan is het af en toe heerlijk om weer weerloos en klein te zijn, toch? Het is vanzelf weer overgegaan, al komt het heel soms nog voor.
Als je er even geen zin in hebt, schiet hij er vast zo weer uit als je vertelt wat een baby allemaal niet kan, zoals snoepjes eten, lang wakker blijven, andere dingen drinken dan melk, voetballen... Het leven is best heel saai, als driejarige baby.
Met gebrek aan oogcontact heb ik geen ervaring. Wel heb ik ooit gelezen (sorry, zou echt niet meer weten waar) dat het gebruikelijke "Kijk mij eens aan" nergens goed voor is bij peuters/kleuters/kinderen in het algemeen.

Poppy

Poppy

17-03-2010 om 19:57 Topicstarter

Oh..

nu zeg je wat. We zijn inderdaad recent iets meer bewust bezig om hem zelfstandiger te maken. We hebben geen 2e dus het moet niet maar we proberen om niet meer alles voor hem te doen. Zelf uit/aankleden zijn we pas gaan doen, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik vind hem nogal lui soms maar wellicht is het voor hem een soort veiligheid.

Talia

Talia

17-03-2010 om 20:05

Oudste

Oudste wilde dat op die leeftijd ook wel, niet het melk uit de borst drinken, maar wel op schoot, en knuffels krijgen en als een baby gewiegd worden. Ik zag er geen kwaad in, gewoon een manier om weer even lekker veilig en geborgen te zijn. Jongste wil wel graag uit mijn borst drinken, zegt ze, dat fascineert haar mateloos. Maar dat mag dan weer niet van mij .
En verder niet aankijken juist als het moet ... volgens mij geldt dat voor de meeste kinderen... Lijkt me heel gewoon! Hier doen ze dat in elk geval allebei.

Kiki

Kiki

17-03-2010 om 21:10

Hier ook hoor

mijn oudste wil af en toe lekker een baby zijn en lekker dicht tegen me aan gewiegd worden.

Ik vind het heerlijk, ik hoop dat hij dat nog lang doet.
lekker knuffelmonster.

Hier kwam het trouwens niet eens na de geboorte van zijn broertje 5 maanden terug, maar nadat mijn vriendin een baby had gekregen

Poppy

Poppy

18-03-2010 om 07:29 Topicstarter

Gelukkig

Ik vond het niet erg hoor, maar wel een beetje vreemd. Associeerde dat gedrag eigenlijk met als er een broertje/zusje geboren was.

Over dat aankijken, ik zal er eens op letten maar ik vermoed dat hij sowieso niet zoveel oogcontact maakt. Ook toen hij jonger was dacht ik dat al af en toe maar verder qua ontwikkeling gaat het goed. Soms kijkt hij heel even en gelijk weer weg, kan geen oogcontact houden. Maar goed, misschien hoort dat wel bij kinderen.

Polly Shearman

Polly Shearman

18-03-2010 om 12:59

Oogcontact

Dat staat los van het babygedoe denk ik,
Ga daar iig maar eens op letten, maakt hij met totale vreemden oogkontact, op straat bijvoorbeeld, en met mensen die hij heel goed kent, is het dan heel vluchtig of langer. En met leeftijdsgenoten?

~~esther~~

~~esther~~

19-03-2010 om 20:19

Inderdaad los van elkaar

Ik heb een tweeling van die leeftijd (3 1/2).

Het meisje vertoont ook regelmatig dat soort babygedrag, met aan de borst willen en zo.
De laatste tijd is ze steeds maar een ander dier - zegt zij "Mamawolf" en moet ik "ja, babywolfje?" zeggen. En een boel dieren dat ze weet... poeh!

Maar het jongetje heeft veel meer de neiging tot wegkijken als ik iets vraag. En hij is ook niet heel goed in oogcontact langer houden.

Het lijkt dus niet echt iets met elkaar te maken te hebben behalve dat het allebei dingen zijn die bij de leeftijd horen. Ik zou me er pas zorgen over maken als er andere signalen in dezelfde richting komen, dus als je verder het idee hebt dat hij niet zo zelfstandig is (ivm babygedrag), of als je je verder zorgen maakt over hoe hij communiceert (ivm aankijken). Anders zijn dit gewoon van die dingen die er bij horen.

Poppy

Poppy

19-03-2010 om 21:15 Topicstarter

Het is trouwens niet zo dat ik dacht dat de 2 dingen iets met elkaar te maken hadden hoor, gewoon 2 verschillende vragen in een draadje

Maar goed, zoals ik al zei, zoon ontwikkelt verder prima.

Dat oogcontact blijf ik lastig vinden om in te schatten. Heb vandaag een spelletje gedaan met wie het langst oogcontact kon houden en hij kan het wel, maar vond het al snel leuk om expres snel weg te kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.