Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bananen in de oren

Mijn dochter van bijna 3.5 luistert de laatste tijd erg slecht. Ze reageert niet op vragen, ook niet na 5 keer. Vragen om iets te doen, bijv. jas aantrekken of opruimen? Eerst die bananen eruit en dan evt nog boos worden. Grrr, ik kan net zo goed tegen een muur praten. Aan haar gehoor ligt het niet want als ik vraag of ze een ijsje wil, kijkt ze direct! Ik word er aardig onaardig van. Soms kan ze helemaal in een spel zitten en dan snap ik wel dat ze me niet hoort en dan zoek ik ook bewuster oogcontact, maar als ik dat de hele dag moet doen wordt het wel erg vermoeiend. Herkenbaar en hebben jullie tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

12-01-2010 om 09:12

Aanraken

van een afstand roepen heeft geen zin. Zeker niet als ze spelen. Ze horen het niet of willen het niet horen. Dus ernaartoe lopen, door de knieen, contact maken en dan je 'order' geven. Vraag ook niks als: wil je even opruimen? want dat impliceert keuze vrijheid en dus kan ze NEE zeggen. Zeg dus wat je wil dat ze doet: Nu dit en dat opruimen.
suk6

Wel herkenning, geen tips

Mijn zoon lijdt hier ook al geruime tijd aan. Of beter gezegd, ik lijd eraan Af en toe roep ik ook 'bananenoor weer zeker?'
En inderdaad, als je op een andere verdieping ook maar fluistert dat er iets lekkers in de aanbieding is, zijn de bananen als bij toverslag verdwenen.

Het zal wel een fase zijn. Alleen duurt die geloof ik tot ze het ouderlijk huis verlaten...

Groeten,

Temet

Ayanna

Ayanna

12-01-2010 om 10:45

Geen banaan maar bloemkool

Hier een bijna 3,5 jarige en jouw berichtje is een 'feest' van herkenning. Eerst was ik nog bang dat kind echt een gehoorprobleem had, snel had ik in de gaten dat het een uiterst selectief gebeuren is. Dus loop ik regelmatig naar hem toe om zijn oren te checken, want: 'iets klopt er niet met die oortjes, volgens mij groeien daar bloemkolen.'
Sterkte allemaal enne Temet...dank voor je bemoedigende woorden: het blijft zo tot ze het huis uit zijn.....!!!

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 10:47

Toch oren laten bekijken

Ik weet het niet hoor, maar ik zou toch voor de zekerheid een keer die oren laten controleren. Als er geen banaan inzit, kan er tenslotte toch best vocht achter het trommelvlies zitten.
Wat ik trouwens doe als ik geen aandacht krijg: ik klap een keer in mijn handen. Dan horen ze me daarna wél, want dan heb ik de aandacht. Overigens bleek onze oudste zoon niet te luisteren omdat hij buisjes in zijn oren nodig had. En omdat ie met iets anders bezig was, dus dat versterkte elkaar.

Guinevere - de chocolaatjestest

Guinevere, voor het uitsluiten van echte gehoorproblemen heb ik de chocolaatjestest: als kind op het zachtjes uitgesproken 'wil je een chocolaatje?' wel subiet reageert dan is-ie toch echt Oostindisch doof ('dat krijg je met een Indonesische vader', roep ik dan wel eens )

Zoon heeft ook een keer echt gehoorproblemen gehad. We merkten dat toen omdat hij oma aan de telefoon niet meer verstond.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 13:08

Ijsjestest

Ik ken hier alleen de ijsjestest. En, raar maar waar, dát hoorde onze stokdove zoon dus wel altijd...
Inmiddels heeft hij zijn buisjes en kunnen we geen geheime dingen meer bespreken als hij in de kamer is. Hij hoort álles weer.

Hier ook

En ik word er knettergek van. Als ik het dan over bananen heb vind zoon het wel grappig maar luisteren ho maar.

Ik ben zoekend naar een betere aanpak want ik vind meneer op het moment erg brutaal en slecht luisterend.

Rafelkap

Rafelkap

12-01-2010 om 14:06

Guinevere

He. Kinderen kunnen dus wel gefluister over koekjes en ijsjes verstaan terwijl ze buisjes nodig hebben? Heb nl. ook wel af en toe het gevoel dat mijn kind niet goed hoort (3 jaar).

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 17:48

Rafelkap

Nou, de mijne kon het dus wel. Kennelijk was "ijs" een toverwoord dat overal doorheen drong. Dat verbaasde ons ook. "Chips" had hetzelfde effect. En nu met die buisjes in zijn oren hoort hij alles, niet alleen maar die woorden die in zijn straatje te pas komen. We hebben ook eigenlijk te lang getwijfeld over zijn gehoor, mede door de toverwoorden die hij wél goed hoorde.

Rafelkap

Rafelkap

12-01-2010 om 18:38

Guinevere

En waar heb je dit laten testen? Wij krijgen nu eindelijk een verwijzing van het cb voor het audiologisch centrum, omdat ons zoontje een late prater (net 3- 3 woordzinnetjes) is en ik graag wil uitsluiten of er niet iets aan de hand is waar we wat aan kunnen doen. Dus eigenlijk een verwijzing voor de moeder Daar gaan ze ook de oortjes testen. We merken soms dat als we iets een paar keer harder herhalen hij wel adequaat reageert. Maar hij heeft ook enkele toverwoorden waardoor ik twijfel (oostindisch) Een paar maand of wat geleden had hij middenoorontsteking, dat had ik ook helemaal niet door. Volgens mij heeft hij nu geen oorpijn.

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 20:05

Rafelkap - deel 2

We zijn via de huisarts naar de KNO-arts gegaan. Bij de huisarts hoorde hij absoluut niet wat de HA fluisterde. De KNO-arts had het gelijk gezien, (weer) buisjes... En hier ook totaal geen oorpijn of verkouden toestanden. Wel heel lang twijfel of er sprake was van een banaan in zijn oor.

dc

dc

13-01-2010 om 08:01

Ik ken het niet

Mijn oudste zoon (bijna 4 alweer) heeft dit gedrag eigenlijk nooit gehad, behalve als hij tv kijkt.

De jongste (bijna 2) daarentegen wel. Die is stokdoof als hij iets moet doen wat hij niet wil. We hebben hier ook af en toe gedacht dat hij een probleem met z'n gehoor had. Maar onze huisarts kon niets vinden. Ik ga toch maar weer wat beter opletten en eventueel weer terug.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.