Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
myr

myr

17-06-2011 om 22:51

Bijna 4 jaar, krijg ik haar nog wel op tijd zindelijk

Mijn dochter van 3j11m is nog steeds niet droog, poepen dat doet ze wel op de wc inmiddels (op een enkele keer na), maar elke plas beland in de broek of inmiddels weer in een luier. Het interreseert haar ook niet of ze in een nattespijkerbroek loopt, of dat ze commentaar krijgt tijdens het verschonen van de luier. Wat dat betreft is spelen te belangrijk. Als ze een luier om heeft beweert ze dat ze het niet eens merkt (lijkt me sterk dat die pamperluiers van tegenwoordig in honderste van een seconde zo'n grote plas kunnen absorberen en het ongemerkt aan de peuter voorbij laten gaan). Als ze een onderbroek aanheeft zegt ze: "da droog wel op". In augustus gaat ze naar de kleuterschool en ik ben bang dat ik heel veel commentaar ga krijgen als ze nog een luier draagt. Tips en ervaring gevraagd.

Gr. Myr

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

17-06-2011 om 23:27

mijn dochter heeft soms hetzelfde gedrag en ik moet zeggen dat ik er klaar mee ben (zij wordt in juli 4). Ze kan het, soms is ze een week droog bijv, maar ik merk dat ze vaak gewoon te lui is of denkt het zal wel. Ik ben dus ook er mee bezig korte metten te maken en als ik een tip heb, laat ik het je weten. Overigens is zij wel zindelijk in die zin dat zij al ruim een jaar geen luier draagt, wat ook goed ging, maar ze krijgt geregeld een terugval en plast dan bijv wel 5 keer op een dag in haar broek.

Cindy Bakker

Cindy Bakker

18-06-2011 om 06:05

Meisjes

Normaal zijn meisjes juist vroeg zindelijk, maar als ze laat zindelijk zijn, dan zijn ze vaak ook ECHT laat zindelijk. Of de oorzaak aan de luiers ligt, dat durf ik niet te zeggen, maar ik kan je wel vertellen uit eigen ervaring oen ik vorig jaar in het ziekenhuis zelf (incontinentie)luiers heb gedragen, dat die dingen echt een feest zijn voor je billen, was ik nou nat? Luiers absorberen tegenwoordig echt snel.
Wat je zou kunnen doen is het wc bezoek aangenamer kunnen maken (muziekje er bij en zo), stoppen met luierbroekjes (en de pamperluiers weer gebruiken) want dat is het ideale compromis en als dat niet lukt een onderbroek onder de luier, dan voelen ze wanneer ze nat zijn en laat ze dan ook zelf de luier verschonen.

dc

dc

18-06-2011 om 08:13

Zomer

Je hebt nog een hele zomermaand. Laat haar vaak naakt rondlopen, dat doet echt wonderen bij het zindelijk worden!

Verder zou ik het nu even laten rusten. Als je er een strijdpunt van maakt, gaat het echt niet helpen haar eerder zindelijk te laten worden. Gewoon de hemel in prijzen als ze op de wc een plasje doet, het rustig aan blijven bieden, maar niet moeilijk doen over een luier, en het komt wel een keer goed hoor.

En op de kleuterschool kan ze toch een luierbroekje aan? Je zult zien dat als ze door heeft dat ze de enige is, ze opeens wel gemotiveerd raakt.

Elvira

Elvira

18-06-2011 om 09:05

Ik zou ...

haar juist geen luierbroekje aandoen, maar juist een gewone luier, dan voelt ze zich afhankelijk en meer een baby.
Tip, maak wel goede afspraken met de kleuterschool, maar we hopen dat het wonder tijdens de vakantie gebeurt

Groet, Elvira

Sanne van Doorn

Sanne van Doorn

18-06-2011 om 10:05

dan maar niet op tijd zindelijk, dwingen kun je toch niet. Wat wel werkt is als ze ziet dat leeftijdsgenootjes wel op de wc plassen.

Belonen! Kleine kadootjes geven werkten hier als een tierelier. Er is niks zo motiverend dan een kadootje

En verder een week consequent zijn, echt geen luier meer aan doen en dus voorbereid zijn op ongelukjes en veel wassen. Ook als je weg gaat. Wedden dat het na die week gelukt is?

Uitstapjes beperken

Haha, nee leuk is anders. Maar mijn ervaring leert dat dat beter werkt dan af en toe weer die luier aan waardoor ze het toch weer makkelijk 'kunnen laten lopen'. Overigens zorgde ik er wel voor dat ik de uitstapjes in zo'n week tot het minumum beperkte, uit eigen belang natuurlijk. En een mooie zomerse week in de vakantie in de tuin leent zich hier ideaal voor.

Consequent zijn en doorzetten dan gaat het relatief het snelst.

Sascha2

Sascha2

18-06-2011 om 19:50

Wedden van niet gonniegans

Ik kan je vertellen dat het echt niet bij ieder kind succesvol zal zijn. Mijn tweede wilde ook maar niet zindelijk worden. Een maand of twee voordat ze vier jaar werd plaste ze wel op he toilet, maar poepte ze nog in haar luier. Maanden ervoor heb ik ook geprobeerd om haar een week geen luier aan te trekken, maar geen succes. Ligt er maar net aan hoe je kind is. Ik vind je opmerking "wedden dat het na die week gelukt is" er eentje in de categorie beter weten. Net als de opmerking over andermans kinderen die nog niet doorslapen of niet goed eten:" laat ze maar een tijdje bij mij, dan slapen ze door, eten ze wel". Wie weet bedoel je het heel anders en dan vat ik het verkeerd op, sorry dan. Maar de methode die voor een kind werkt, hoeft niet voor een ander te werken.

Sascha2

Sascha2

18-06-2011 om 19:57

Myr

Ik herken je gevoel wel, ik zat er vorig jaar mee toen mijn dochter bijna vier jaar werd en nog niet zindelijk was. Uiteindelijk werkte het het beste toen ik het haar probleem maakte. Ik heb haar aangeleerd hoe ze zelf een luier kon verwisselen (geen broekje maar zo eentje met klittenband). Verder loste ze het zelf op als ze een natte broek had. Niet voor straf, maar als consequentie. Bij mijn dochter werkten beloningssystemen niet, ze werd niet warm of koud van natte broeken, etc. Ik had er geen zin meer in en maakte haar zelf verantwoordelijk. Op school was er wel begrip, maar als ze in haar luier gepoept had werd ik gebeld om haar te verschonen. Onderling reageerden de kinderen overigens ook niet vervelend. En, wat haar uiteindelijk over de streep trok was een prille verliefdheid en het feit dat ze niet bij de betreffende jongen kon spelen als ze nog een luier nodig had .

Sascha2

Tuurlijk werkt het niet voor iedereen! Als ik het gouden ei uitgevonden had, zou ik er wel mijn werk van maken. Maar met de zomer in aantocht en de beperkte tijd die ze nog heeft, zou ik in elk geval alle tips proberen. Baadt het niet, schaadt het niet toch? Ook lijkt mij dat zo'n vraag niet voor niets gesteld wordt. Dan volgen er allerlei tips waar de TO haar eigen keuzes uit kan maken.

Mijn jongste sliep pas door met 15 maanden en mijn oudste is een slechte eter. Maar beiden zijn op deze manier in zindelijk geworden. Oudste met 3,5 nadat ik alles al had geprobeerd. En met jongste ben ik direct voor deze methode gegaan en het lukte (hij is in maart 2 geworden, dat is natuurlijk ook extreem vroeg. Nog maar afwachten of hij het volhoudt). Beiden blijken erg gevoelig voor kleine kadootjes. Maar tuurlijk lukt dat niet voor iedereen, lijkt me logisch. Ieder zijn manier en uiteindelijk lukt het altijd wel (anders is er meer aan de hand - ik zet het er maar bij, want anders worden mijn woorden weer te letterlijk genomen).

Sascha2

Sascha2

18-06-2011 om 22:35

Gonniegans

Dank voor de nuancering, sorry dat ik het anders heb opgevat

Kiki

Kiki

18-06-2011 om 22:44

Nou, ik zit over een half jaar net als jij denk ik

ik boek ook totaal geen vorderingen op het zindelijkheidsvlak

Laatst dacht ik het ei van Gonniegans gevonden te hebben met de AH-kaartjes. Nou dat werkte ook maar even.

Nu kan hij niet plassen want hij heeft zo'n pijn aan zijn heup vindt hij zelf en zo is er altijd wat

Mama_Lynn

Mama_Lynn

20-06-2011 om 08:37

Vast wel!

Bij onze dochter was het weliswaar iets anders (want wel zindelijk maar een dusdanige terugval dat ze weer drie natte broeken per dag had). In de vakantie, vlak voor ze definitief naar school ging viel het kwartje: meisjes van 4 plassen niet meer in de broek mama.
Kans is dus best aanwezig dat dit zo gaat als ze gaat wennen (ze zal gauw genoeg doorhebben dat andere kindjes ook naar de wc gaan). En verder zou ik haar van de zomer veel in haar onderbroek laten lopen. Elke keer (uitgebreid)verschonen misschien, sommigen adviseren met douchen erbij, alleen dat moet wel werken. Bij mijn dochter niet, want die houdt alleen maar van douchen. En je moet daarin denk ik wel consequent handelen. Maar ik zou dus wel zorgen dat het spelen nog langer onderbroken wordt met een 'natte broek' dan wanneer ze zelf gaat plassen. En misschien toch belonen, dmv stickers oid. Wij hebben het (toen ze 2.5 was) met pepernoten gedaan (sintperiode), bij elke (goeie) plas op de wc kreeg ze er een en mocht ze die in haar bakje bewaren tot het limonade drinken (zodat ze niet teveel zou snoepen )

Succes ermee, ik hoop dat het kwartje gaat landen, ik had er in elk geval wel wat stress van, kan me dat ook goed voorstellen.

Lynn

myr

myr

21-06-2011 om 07:39

Belonen werkt hier ook niet

Belonen werkt inderdaad ook niet bij haar, ze wordt er niet warm of koud van, als ze het goed doet en ze krijgt iets is het mooi meegenomen, als ze het fout doet en ze krijgt niets dan is het jammer dan, geen centje teleurstelling.
Het vreemde is gewoon dat ze poepen echt als iets vies beschouwd en dat ook aangeeft dat ze moet gaan (als ze dan moet plassen, dat toet ze dan wel), maar daarbuiten heeft ze het idee dat ze zuiver drinkwater plast, ze beschouwd het als niet echt iets vies.
Wat ik misschien er nog wel bij moet zeggen is dat ze kort naar haar 3de verjaardag heel even zindelijk is geweest en kort er na in het ziekenhuis heeft gelegen en daar weer terug in de luiers is beland, maar we zijn inmiddels al bijna een heel jaar verder, dus wordt het nu echt tijd.
Net als bij Sascha2 draagt ze ook een luier met klittebandstrips, die ze zelf gemakkelijk aan en uit doet (ik controlleer alleen of die goed zit). Hopelijk ziet ze over een paar weken het licht op de camping.

Op tijd zindelijk...

Wat vervelend. Ik herken het wel, heb zelf net een vraag op het forum gezet. Wie weet staan daar ook nog handige tips voor je tussen...
Vanochtend had mijn dochter terwijl ik even jongste in bed aan het leggen was, in haar broek gepoept (zonder luier) en daar nog even lekker op de vloer overheen geplast. Zucht... verdere terugval is haast niet mogelijk. Plas heb ik haar zelf laten opdweilen.
Over het algemeen werkt bij haar het belonen met leuke stickers op een mooie spaarkaart heel goed. Na 10 stickers iets grabbelen uit de grabbelton van mama met kleine kadootjes. Maar ieder kind heeft natuurlijk zijn "zwakke plek" waarmee je de klus klaart.
De 1 is gevoelig voor kadootjes, de ander voor het groot zijn of iets totaal anders. Wat het voor jouw kind is, is moeilijk te zeggen.
Misschien een schrale troost op dit moment: het komt goed, misschien al sneller dan je denkt en misschien wel op een onverwachte manier. Succes in ieder geval!

Suz@nne

Suz@nne

27-06-2011 om 20:06

Mailing Ouders Online

Heb jij ook de mailing van Ouders Online gezien? daar staat een leuk beloningssysteem voor o.a. op de wc plassen!
Wie weet werkt het voor je dochter..
Succes!

myr

myr

27-06-2011 om 22:37

Al verbetering

De afgelopen 2 dagen heeft ze 's middags al zonder luier gelopen, en het gaat al wat beter. Toen ik haar vanmiddag van het kdv ophaalde was ze wel flink nat, maar thuis had ik haar geen luier meer omgedaan, wel ondergoed en een broekje. Ze is een paar keer op de wc gegaan en pas tegen 6 uur had ze een misser te pakken. Toen heb ik haar gelijk ik bad gedaan en de luier alvast voor 's nacht omgedaan.
Ze snapt wel dat ze niet met een luier naar de kleuterschool kan, maar probeerd het wel zo lang mogelijk te rekken. En haar vriendjes en vriendinnetjes die bijna iedere dag met haar spelen (1 jonger, 2 net iest ouder), spelen vaak vadertje-moedertje en dan moet zij de baby zijn, en dat begint ze nu steeds minder leuk te vinden. Ze weet ook dat ze van hen de enigste is die nog een luier (overdag) draagt.
Even duimen nog...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.