Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
lukke

lukke

24-01-2009 om 22:52

Bijna school en niet zindelijk

Mijn dochter gaat over 3 maanden naar school en ze is nog niet zindelijk.
De laatste tijd begon ze met dingen als de luier uit willen als ze geplast had enzo, en de tijd tussen twee plassen werd steeds langer, dus volgens de deskundigen (oa van deze site) kon ik er mee beginnen.

We zijn nu twee dagen bezig met op het potje gaan. Ze wil wel (behalve als ze heel fijn aan het spelen is), want ze krijgt een kadootje als het lukt en ook een kadootje als ze het een paar keer probeert (hele kleine dingen, maar ze mag zelf iets uit de kadootjesbak kiezen en dat vindt ze heel leuk.

Tot mijn verbazing lukt het helemaal niet. Ze gaat op het potje en er komt geen plasje en nog geen tien minuten later doet ze een (grote!) plas op de grond en kijkt er verbaast naar.

Ze schaamt zich dan en zegt sorry (dat hoeft helemaal niet van mij, ik zeg juist dat het niks geeft en dat ze goed probeert).

Eerlijk gezegd schrik ik er wel van. Het lukt haar dus niet om te plassen, ook als er wel urine in de blaas zit. Gisteravond heeft ze wel op het potje gepoept. Nu zegt ze dat ze wel kan poepen, maar niet plassen op het potje.

Is dit gewoon? Moet het gewoon een keer lukken? Of is het een teken dat we echt nog te vroeg zijn en misschien eens langs de dokter moeten gaan?

alvast bedankt voor het reageren!
Lukke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sandra

Sandra

24-01-2009 om 23:46

Hoe oud is je dochter?

Klopt mijn veronderstelling dat je in Belgie woont, en je dochter dus nog geen 3 jaar is? Dan zou ik mij nog helemaal geen zorgen maken. Er zijn behoorlijk wat kinderen echt nog niet zindelijk op die leeftijd. Meestal komt het vanzelf, geef het de tijd!

lukke

lukke

25-01-2009 om 00:00

Bijna vier

Helaas, ze wordt begin mei vier en gaat in april al wennen...

Lukke

Yta Chalne

Yta Chalne

25-01-2009 om 10:11

Luiers

Als eerste ben ik wel benieuwd naar het waarom van dat potje, wat heeft ze eraan om dat nu nog te leren? Ik zou gewoon de wc gebruiken (wel zo fris ook), en ook meteen afvegen gaan oefenen. Dan de gouden tip (: leen van iemand een stapeltje katoenen luiers (de voorgevormde zijn het handigst) Zo voelt ze elke plas goed, maar blijven kleertjes/ grond/ etc. droog. Grote kans dat ze het binnen een week of twee onder de knie heeft.
Overigens, je bent pas heel kort bezig met een al wat groter kind, dat kost gewoon wel wat tijd.

lukke

lukke

25-01-2009 om 10:51

Waarom potje

Hoi Yta,

Ze is bang voor de wc en niet voor het potje; vandaar.

Dank voor je luiertip. Koop ik die gewoon bij de Hema ofzo? En dan met spelden?

Goed om te horen dat het normaal is dat het langer kan duren.

Lukke

The hard way

Bij onze twee oudste kinderen hebben we ervoor gekozen om van de ene op de andere dag geen luier meer aan te bieden. Eerlijk is eerlijk: vooral omdat ik geen zin en tijd heb dit plasje voor plasje en dag voor dag te doen. Natuurlijk hebben we ze er op voorbereid, en heb ik een moment in de zomervakantie gepland. Als we op vakantie zijn, heb je geen luier meer nodig.
Beide waren binnen 4 dagen zindelijk, zoonlief zelfs na 2 dagen. De eerste dag hingen 7 onderbroekjes aan de waslijn, de tweede dag 3, de derde dag geen.
Je dochter zal het heel logisch vinden dat ze zindelijk moet zijn voordat ze naar school gaat.

Gewoon uitleggen

Een kind dat bijna 4 is kun je echt wel uitleggen dat kinderen op school geen luier dragen. Persoonlijk zou ik ook geneigd zijn om de luier thuis voortaan uit te laten en het dweilen even voor lief te nemen.

Potje is als ze al zo groot zijn een rare omweg: op school zijn geen potjes, dus tegen de tijd dat ze erop kan moet je het weer gasn afleren.

Werk dan liever aan de angst, en maak de WC gewoon leuk, met makkelijk zitje, haar lievelingsplaatjes. Niet te veel met beloningen werken, een kruisje op een kaart, en als de kaart vol is cadeautje uitzoeken is veel stimulerender, en gaat beloningsdevaluatie tegen. Op school is de grootste beloning ook een sticker, en door je kind voor iets simpels te genereus te belonen krijgt ze daar op school moeite mee.

lukke

lukke

25-01-2009 om 20:35

Beloningsdevaluatie

Leuk woord en dank voor de uitleg!
Misschien is de beloningsdevaluatie al te ver ingezet, want ondanks uitleg en ondanks kadootjes in het verschiet weigert ze het te proberen vandaag.

Ik hink op twee gedachten: doorzetten of even laten. Ik wil het haar niet tegen maken, maar ik wil ook niet dat een beetje 'miepen' leidt tot de luier weer aan.

Lukke

lukke

lukke

25-01-2009 om 20:36

Hard way

En wat als ik de indruk heb dat ze het echt nog niet kan?
Dus het zelf echt nog niet aan of uit kan zetten?
Toch dooroefenen?

Lukke

ayla

ayla

25-01-2009 om 20:57

Misschien

een onderbroekje in haar luier doen, zodat niet alles nat wordt maar ze wel voelt als ze nat is?

of anders een schema opzetten. Op vaste tijden plassen, tijd ervoor nemen, plaswekker instellen, boekje nemen op de wc.

Het is denk ik nog wat vroeg om te zeggen of ze het voelt ja of nee. ze is nog geen 4. Geeft ze het ook niet aan als ze moet plassen in de luier, ze laat het gewoon lopen? Als je je zorgen erom maakt kun je eens met de ha overleggen

Sandra

Sandra

25-01-2009 om 21:30

Geef het tijd

Als ik het goed begrijp, ben je pas twee (inmiddels drie) dagen bezig met 'zindelijkstraining'. Toch? Dan mag je echt nog geen klinkende resultaten verwachten. Bij veel kinderen duurt het weken (of maanden) voordat ze zindelijk zijn. Geef het de tijd! Je dochter plast haar hele leventje al in de luier, dat verandert niet binnen een dag. Ze moeten leren hoe het voelt als je moet plassen, hoe je je spieren kunt ontspannen zodat het plasje eruit komt, hoe ze haar plas kan ophouden etc. Dat is een proces.

(Ben trouwens wel heel benieuwd waarom je nu pas met zindelijkheidstraining begint. Of begrijp ik het verkeerd?)

Laminaat

Laminaat

25-01-2009 om 21:48

Luiers zijn duur..

Hallo Lukke,

Ik zou er niet te veel woorden of rituelen aan vuilmaken. Je zegt: "Dochter, je bent bijna vier. Je bent een knap kind. Ik weet zeker dat jij kan leren om op het potje te gaan. En dat is mooi, want luiers zijn duur. Van dat geld kunnen we een mooi verjaarscadeautje voor je gaan kopen. Wat wil je voor je verjaardag? Doe jij je best op het potje, dan ga ik proberen of we dat cadeau voor je kunnen kopen."
En dan gewoon (overdag) geen luiers meer aandoen. Verder is het haar probleem. Potje en w.c. zijn te vinden en schone kleren kan ze zo vaak krijgen als ze wil. Dat is geen probleem. Zet de zwabber klaar en een hoop schoon goed. Een pluim voor elke potjesgang en nauwelijks aandacht voor ongelukjes. ("Pech schat. Volgende keer beter. Hier heb je een schone broek.") In drie tot veertien dagen is je dochter zindelijk en als je in die tijd echt te weinig vooruitgang ziet, dan kan je alsnog naar de huisarts.
Succes en post over een week nog eens,
Laminaat

lukke

lukke

25-01-2009 om 22:46

Sandra

Hoi Sandra,

Waarom we nu pas beginnen: mijn dochter was met alles heel laat (net als ik trouwens). Ze liep pas met 2 1/2. Ze praatte pas twee woord zinnen met 2 1/2. Dus daar waren we eerst op gericht, zeker tot ruim drie.
Daarna gaf ze nooit sjoege, nooit last van een natte luier, nooit aangeven dat er een plas was gedaan laat staan dat ie kwam. En volgens de boekjes moeten er toch eerst 'signalen' zijn voor je er mee beginnen moet.

Met mij is het helemaal goed gekomen trouwens)).

Dank voor je meedenken.
Lukke

En bij sommige kinderen

duurt het gewoon heel lang! Ik heb al vaker geregaeerd op mensen die roepen dat je 'gewoon' dit of dat doet en dan zijn ze 'zo maar' zinderlijk. Ik ga niet weer mijn hele verhaal neerschrijven, maar bij sommige kinderen werkt het zo niet. En dan heb je een HELE grote berg geduld en schone kleren nodig, en soms ook HEEEl lang.
Ik wens je veel sterkte en geduld.
kroet

Mathilde

Mathilde

26-01-2009 om 15:50

Kraan

Misschien een idee om een kraan te laten lopen terwijl ze op het potje zit? Meestal gaat het plassen dan vanzelf. Mijn jongste van bijna 3 (nog niet zindelijk) heeft al heel wat badmatten nat geplast . Totdat ik erachter kwam dat het toch handiger was om hem zijn luier aan te laten totdat de kraan dicht ging.
Succes met volhouden, het gaat haar vast lukken.
Mathilde

Tijd geven

Ik zou ook gewoon de luier uitlaten, thuis de verwarming wat hoger zetten en alleen in een shirt laten rondlopen. Elk half uur even aan het potje herinneren, haar er op zetten, lukt het niet, lukt het niet.
Het zal echt wel een paar weken duren. Buitenshuis zou ik ook meteen zo min mogelijk de luier aandoen. Wij hebben de eerste week regelmatig natte broeken gehad, en nu (half jaar later) nog wel eens een per ongeluk plasje dat nog half is opgehouden. Ik liep die eerste weken (was op vakantie) echt met een wcbril-verkleiner en drie setjes kleding rond, en maar wassen. Maar het ging ongemerkt vanzelf goed. Zonder kadootjes trouwens, we hebben gewoon gezegd dat hij nu op het potje mocht en daar niet al te veel aandacht aan besteed, behalve boekjes lezen (karel gaat naar de wc bijvoorbeeld).

Succes, maar volgens mij heb je wel meer dan 2 dagen nodig hoor, en je dochter ook!

lukke

lukke

26-01-2009 om 23:24

Derde dag oefenen en....

Ze is zes keer op het potje gedaan, heeft drie keer een plas op de pot gedaan en slechts één keer een natte broek.

Morgen gaat ze zonder luier naar de opvang, maar wel met drie verschoningen voor in haar mandje.

Zolang er nog lego is (ik heb een doos in kleine zakjes gedaan en daarvan mag ze steeds 1 uit de kadootjesdoos halen) ga ik daarmee door en daarna wordt het een sticker.

Moeder en dochter gaan moedig verder

Asa Torell

Asa Torell

27-01-2009 om 20:39

Volgens mij komt het wel goed

Dat is al veelbelovend, dat er na 3 dagen vooruitgang in zit! En op de opvang snappen ze het vaak ineens een stuk sneller. Hier gebeurde dat tenminste wel bij zoon, onder andere door de vaste wc-tijdstippen daar. Na een week vaste tijden had ie het principe door en ging uit zichzelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.