Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Mariabiscuit

Mariabiscuit

25-02-2013 om 22:07

Bijna vier en zelf aan/uitkleden?

Mijn andere (oudere) kinderen waren anders en mijn geheugen draait me ook nog wel eens een loer. Vandaar de volgende vraag.

Wat is "normaal" voor kindjes van bijna/net 4 jaar? Mijn zoontje word over een maandje vier en dan moet hij volgens mij (op school) toch wel iets meer zelf doen dan hij nu doet (al is het ook meer gemakzucht en gewoonte denk ik)?

Kan de gemiddelde vierjarige

- zelf uitkleden / aankleden? Shirt lukt wel, broek vaak niet

- jas en schoenen uit en aan en aan de kapstok

- broek ophijsen na het plassen en billen afvegen?

- de pengreep (iets minder dringend dan de vorige punten wat de juf betreft waarschijnlijk)

- andere dingen waar ik even zo niet aan denk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aha

Hier een van net 4.
Die kan niet zelf zijn jas dichtdoen, is sinds school erg trots dat hij hem zelf kan aantrekken (en vertikte t voorheen )
Hij heeft klittenbandschoenen.. En thuis gooit ie alles uit waar het zo uitkomt.
Zelf afvegen: is hij ook te lui voor inmiddels.

Ik laat de positive peer pressure op school fijn zijn werk doen en probeer ze thuis een beetje huishoud-bewust te maken (2 jongens).

Fijne motoriek voor pennengreep is al sinds zijn 2e werkzaam, maar ik heb daar van tevoren noet eens bij stilgestaan!

Ik hoop dat je er iets aan hebt

Nog niet

hier een kindje wat over ruim 4 maanden al weer 4 wordt (!!) en ze kan knopen niet dicht/open krijgen, billen vegen lukt niet (armpje is te kort ?).

Verder is het een typisch geval van "zelf doen, kan het zelf !' dus ik vind al dat ze veel kan, ze is in ieder geval heel drifitg zich aan het verzetten tegen het feit dat ze de kleinste in huis is, wat ik dan ook wel bewonderingswaardig vindt (dat doorzettingsvermogen van haar, daar gaat ze nog ver mee komen, en die grote waffel als het anders gaat dan ze wil gaat daar vast ook wel bij helpen

komt wel allemaal joh.

Limi

Limi

26-02-2013 om 07:08

Nog een half jaar

Maar nee, deze kan geen truien aan of uit doen. Broek uitdoen gaat net. Benen in de broek ook. Daarna houdt het op.
Schoenen uit en jas ophangen ja.
Pengreep nee.
Billen afvegen nee.

Mariabiscuit

Mariabiscuit

26-02-2013 om 08:53

Oooo

O, nou is een geruststelling dat hij niet de enige is.

En ja, die positieve peer, dat snap ik. Gaat vast sneller dan als je moeder er achterheen zit.

Moest ook erg lachen om Manda, die van ons heeft inderdaad ook een flinke portie assertiviteit en eigenwijsheid, haha. Soms lastig voor mams maar hij komt er vast wel ver mee, later.

Hier

Dat ze hier al vrij snel hun broeken zelf aan en uit konden trekken komt omdat ze smal in de heupen zijn en broeken hebben met knoopsgatenelastiek. Ze doen de knopen dus niet open en de rits niet los, maar trekken de broek gewoon aan en uit alsof het een legging is.
Jas aan/uit leerden ze op het kdv. Maar jas dicht is een ander chapiter want dat hangt van de rits af. Is die lastig (meestal dus) dan lukt het niet.
Schoenen: alleen als het gaat om schoenen (geen laarzen) met klittenbandsluiting, of om regenlaarzen. Veterschoenen of laarsjes met rits is te lastig (nou ja, de schoen kan dan misschien wel aan, maar niet dicht)
Zelf afvegen konden ze wel, maar het resultaat was ernaar .

Mijn beide kinderen leerden dit soort dingen ook op het kdv, moet ik zeggen, waar ze natuurlijk ook niet onder willen doen voor de andere kinderen, dus dan kan het hard gaan.

Dochter die over een paar weken 4 wordt heeft een keurig pengreep. Zoon was destijds minder ver. Maar inderdaad, dat leren ze op school wel.

O, nog even over zelf jas aan. Ken je de crechetruc? Jas op de grond leggen, aan het 'hoofdeind' gaan staan, handjes in de mouwen, en jas over het hoofd naar achteren ooien, daarna verder aantrekken. Konden mijn beide kinderen voor ze 3 waren, met dank aan de leidsters. Nu trekt dochter haar jas " gewoon" aan.

Groeten,

Temet

anoniempje

anoniempje

26-02-2013 om 09:49

Over 5 mnden 4 jaar

Mijn meisje heeft een hele goeie pengreep heel netjes ontzettende goeie pincet vingers of hoe je dat ook noemt!kan zichzelf aan en uitkleden maar moet soms helpen met haar shirt!verder is die van mij niet eens zindelijk ze vertikt het gewoon en vind die instapluiers wel makkelijk word er helemaal kriegel van .ze maakt wel zelf haar bloemetje schoon hahah wij noemen het een bloemetje dus denk wel dat ze haar billen kan schoonmaken.

Hanne.

Hanne.

26-02-2013 om 10:30

3 jaar 3 maanden

Mijn jongste heeft een keurige pengreep en kan zichzelf ook prima aankleden.

Let wel kan. Ik moet haar 's morgens voortdurend helpen met aankleden omdat het 'niet lukt', maar als ze ineens bedenkt dat ze iets anders aan wil kan ze dat geheel zelfstandig uit de kast halen en aantrekken

Schoenen zijn met klittenband dus die lukken ook wel, veters niet, ritsjes soms met wat moeite.

Billen afvegen kan ze naar eigen zeggen wel. Ik vind het resultaat nog niet zo denderend dus het mag niet altijd zelf.

Limi

Limi

26-02-2013 om 11:01

Trouwens, de oudste...

Die is 6 en wil helemaal niet zelf zijn billen afvegen, dus die poept gewoon niet op school. Ik denk wel dat hij het zelf in enige mate kan, want hij heeft het wel eens gedaan.

anoniempje

anoniempje

26-02-2013 om 12:26

Limi

Herkenbaar mijn zoon word in maart zes en laat liever zijn billen afvegen door mij dan dat ie het zelf doet en ook poept hij niet op school!

Ook 6 en

die zoon gaat uberhaupt niet naar de wc op school. Moet altijd heel snel als hij thuiskomt

Ook 6 en

die zoon gaat uberhaupt niet naar de wc op school. Moet altijd heel snel als hij thuiskomt

Clowntje

Clowntje

26-02-2013 om 13:06

3 jr 6 mnd

Aankleden kan ze prima, uitkleden ook, shirt is soms wel lastig uit doen. Dat ze het kan wil zeker niet zeggen dat ze het ook doet.....
Regenlaarzen, uggs, laarzen met rits kan ze ook zelf aandoen, niet altijd aan de goede voet maar daar heeft de blijkbaar geen last van.
Billen afvegen zeker niet zelf, maar dat wil middelste (ruim 5) ook liever dat ik dat doe, op school gaat ze ook gewoon niet poepen (als dat lukt, anders doet ze het zelf)
Pengreep is prima, fijne motoriek ook (strijkkralen).
Jas en zo, idd op de peuter manier, zo op de peuterspeelzaal geleerd, heel handig (zie ook vaak nog jonge kleuters het zo doen). Ze kan nu ook zelf haar handschoenen aan trekken, heerlijk is dat, dat gepriegel met die vingertjes, bah. Jas dicht doen nog niet hoor, dat kan mijn middelste (5 jr. 4 mnd) ook niet met alle jassen, sommige ritsen zijn lastiger, zeker de lange ritsen).

Op school leren ze het allemaal heel snel!

Vic

Vic

27-02-2013 om 13:21

School

De meeste 4-jarigen kunnen zich wel aan- en uitkleden. Voor gymlessen lette ik er altijd wel op dat ze iets makkelijks aan hadden, dus geen maillots of iets met heel veel knoopjes. Met billen vegen waren die van mij niet zo vlot. Ze deden het wel als het moest (zelden op school) maar thuis heb ik het zeker een jaar of 6 gedaan.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

27-02-2013 om 20:55

Vic

Ha, opluchting. Ik veeg namelijk ook nog steeds billen van een zesjarige af. Ze vraagt ook nog steeds of ze mag gaan poepen, hilarisch (is dan bang dat ik niet kan komen afvegen als ze het niet van te voren afspreekt, haha).
Mijn zesjarige kleedt zich pas sinds kort zelf uit en aan. Het ging gewoon een stuk sneller als ik het even deed. Nu ze het echt zelf wil doen, mag dat natuurlijk.
En ik doe ook makkelijke kleding op gymdag. Die juf ziet je aankomen met maillots en twintig knoopjes enzo.

Valkyre

Valkyre

28-02-2013 om 04:53

Gymdag

Hier is het bij de kleuters elke dag gymdag!

Verder kon mijn nu bijna zesjarige geen pengreep toen hij op school kwam. Hij had al wel een goede fijne motoriek, maar wilde van mij niet aannemen dat die greep anders moest. Toen de juf het eenmaal uitgelegd had, deed hij het vrijwel meteen goed, haha. Eigenwijs he.

Billen afvegen kan hij wel redelijk, maar doe ik ook nog steeds hoor. Op school poept hij niet, soms wel op de BSO, en dat zie je dan toch wel een beetje aan zijn onderbroek... Ieuw. Rits dicht heeft hij op school heel snel geleerd. Daar hielpen de oudere kleuters de jongere kinderen; nu helpt hij. Aan- en uitkleden kon hij wel, maar thuis vertikte hij het. Nu doet hij dat helemaal zelf (zoekt vaak ook zelf zijn kleren uit nu, soms compleet met sokken die bij zijn shirt kleuren, soms een wat ehm ecclectische combi, haha).

Het komt allemaal wel, is mij gebleken. Gelukkig maar, want we zijn te lui om hard te oefenen.
Valkyre

Mea

Ik moest lachen om je maillot en 20 knoopjes op gymdag. Zoals je weet draagt zoon een school uniform en bij hun is het dus inderdaad 31x overhemden met dat verdomde bovenste knoopje en maillots

Ruim 4

Zoon was 4j 8m toen hij naar school ging. Even terugdenken. Zoon kon zich prima aan en uitkleden, had een goede pengreep, veegde zichzelf af (niet altijd even nauwkeurig...), kon schoenen en jas prima aan en uitdoen (af en toe hulp nodig bij de rits)

Op zich was hij best handig dus. Met eten vind ik het nog bar af en toe, zelfs u hij 6 is, niet rechtzitten, van de stoel afkomen, alleen met vork of lepel eten, mes in het verkeerde hand etc.

Risama

Risama

01-03-2013 om 14:23

3 dochters, 2 zonen

De drie dochters konden alles al zelfstandig toen ze naar school gingen. Oudste zoon echter is 4 en een paar maanden en kon nog nagenoeg niets zelf. Met heel veel moeite was hij zindelijk, ging de eerste weken op school ook nog regelmatig mis. Nu, een paar maanden later echter is hij enorm gegroeid in zijn ontwikkeling. Hij kan zichzelf aan en uit kleden en ook zijn jas krijgt hij dicht. Nu doet hij zijn broek ook op de legging manier, maar hij is niet heel smal, dus zijn piemel komt nog wel eens klem te zitten bij het weer ophijsen. Knoopjes blijven lastig.

Ik dacht dus dat dit het verschil tussen jongens en meisjes was, maar jongste (ook jongen)van ruim 2,5 doet nu al alles zelf en over het algemeen goed ook! Het verschilt dus per kind en komt uiteindelijk wel goed.

Overigens zou ik liever wilen dat hij zijn billen door een ander laat afvegen, wat een smeerboel zeg ;-(

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.