Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bijten en slaan van babybroertje

Onze oudste zoon M (2j8m) lijkt behoorlijk wat moeite te hebben met de komst van zijn babybroertje J(6 maanden). Hij kan er ontzettend lief voor zijn, vraagt ook veel naar hem en zegt dat hij hem lief vindt. Maar toch heeft de jongste elke dag behoorlijk wat te verduren van de oudste. Hij wordt regelmatig geslagen, gebeten, gekrabd en geknepen, meestal zomaar uit het niets, zonder duidelijke aanwijzing. J is geen 'makkelijke' baby, vraagt veel aandacht, zeker de eerste drie maanden. Heel logisch dus dat M daar veel moeite mee had. De eerste tijd legden wij steeds uit dat bijten en slaan pijn doet en dat hij zachtjes moet doen. Wat later zetten we hem elke keer in de hoek als hij weer eens hardhandig werd, maar dat interesseert hem helemaal niks. Op dit moment zetten we hem een paar minuutjes op zijn eigen kamer als hij bijt of slaat, maar na de eerste twee keer lijkt dat hem ook niet meer te deren. Wij weten echt niet meer wat we hiermee moeten, het is zo zielig voor J! Hij is al een aantal keer tot bloedens toe gekrabd en dat baart me wel wat zorgen. Ik snap helemaal dat het moeilijk is voor M, maar we letten er juist zo goed op dat hij ook nog voldoende (positieve) aandacht krijgt. Ik word er af en toe echt moedeloos van, ik kan ze geen seconde alleen laten, ook niet als J rustig in de box ligt. Dan wordt er regelmatig speelgoed naar zijn hoofd gegooid.
Ik heb al eens geprobeerd om op een rustig moment hem heel duidelijk uit te leggen dat slaan en bijten niet mag, dat dat pijn doet en dat hij het zelf toch ook niet leuk zou vinden als een ander kindje hem pijn zou doen. Hij leek het zo goed te begrijpen, zei dat hij moet huilen als een ander kindje hem slaat, maar op het einde van ons 'gesprekje' krabt hij mij ineens! En echt hard om mij pijn te doen volgens mij.
Is er iemand die dit herkent en is dit 'normaal' gedrag voor een peuter? Maar vooral, wat kunnen we doen om duidelijk te maken dat iemand anders pijn doen echt niet mag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

09-07-2011 om 23:32

Fase

Het is een fase waar de meeste kinderen doorheen gaan hoor. Beetje jammer dat het gelijk valt met kleine broer. Onze oudste heeft ook zo'n periode gehad (ook met babybroer), en wat uiteindelijk vreemd genoeg hielp was er niet zo'n punt meer van te maken. Dus rustig zeggen "niet slaan", of "niet krabben", en afleiden met iets anders en er verder geen woord meer over vuil te maken.

Ik denk dat het een vorm van aandacht vragen is, en toen hij er geen aandacht meer door kreeg was de lol er snel vanaf.

En probeer verder hem belangrijk te laten zijn voor de baby. Dus laten helpen met dingen. Vandaag heb ik met mijn 3 jarige zoon samen badje gedaan van baby (3 mnd). Hij mocht de zeep in het badje doen, vertellen of de temperatuur van het water echt wel goed was (natuurlijk wel gezorgd dat dat zo was), haar ruggetje wassen. Dat soort dingen. En vaak de baby bij de oudere op schoot doen enzo en de hemel inprijzen dat het zo'n goede grote broer is!

Risama

Risama

10-07-2011 om 11:40

Herkenning

Mijn zoontje van nu 2 j11m kan ook zo agressief zijn. Hij heeft 3 zussen boven zich, waarbij de jongste van nu net 4 het flink heeft moeten bezuren en een jonger broertje van net 1 jaar, die flink toegetakeld wordt door broerlief. De grote zussen pakt hij ( meestal) niet en 4 jarige zus pikt het niet meer en mept hem snoeihard terug tegenwoordig met als gevolg dat hij wat minder heftig is naar haar. Maar babybroertje heeft het zwaar, wordt gebeten, geslagen, hij gaat boven op hem zitten, liggen en staan. En dat terwijl hij ook erg gesteld is op zijn broertje en vreselijk lief voor hem kan zijn. Het gekke is dat het jongste weinig lijkt te deren, hij laat het gelaten over hem heen komen. Weet misschien niet beter? Nu beide jongens iets ouder worden lijkt het minder te worden. De agressor lijkt zijn emoties iets beter onder controle te krijgen en jongste is nu mobiel en kan ervandoor als broer kwaad in de zin heeft.

Wat het nu veroorzaakt weet ik ook niet. Jaloezie? Een willoos slachtoffer om eens het eea op uit te proberen? Negatieve aandacht? Van mijn dochters herken ik het niet, dus wellicht is het jongensgedrag?

Vervelend is het, je kan ze idd geen moment alleen laten en ook in de box of in zijn bed is jongste niet veilig. Broer klimt er gewoon bij. Ik zit mijn tijd maar uit en hoop dat het beter zal gaan, zoals gezegd lijkt het hier nu wat af te nemen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

10-07-2011 om 23:19

Box en bed

Die mochten mijn oudste niet in. En daar was ik heel streng in. In de box of in bed moet een kindje zich veilig kunnen voelen!

Jeekaa

Jeekaa

11-07-2011 om 21:03 Topicstarter

Risama

Zoals jij het beschrijft is echt precies hetzelfde als het hier gaat. Fijn om te horen dat hij dus niet zo uniek is Ga maar eens aan de slag met het zoveel mogelijk negeren, hopelijk is dan inderdaad de lol er snel vanaf.

Andersom

Hier is het andersom.. Keine broer is een stuk defensiever en ook offensiever dan grote broer! Het is deels,denk ik, ook karakter, oudste gaat snel huilen en verdedigt zich amper.

Hij kliert wel op zijn eigen manier en kreeg geregeld een stuk treinbaan, autootje, boek enz naar zijn hoofd.. Dus hij heeft vrij snel geleerd dat hij moet uitkijken voor dat kleintje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.