Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bolletje Dreumesbiscuit / Nijntje Koekje slecht?

Mijn kind krijgt op het KDV elke dag deze koekjes. Nu hoor ik van een vriendin dat dit heel slecht is omdat er toegevoegd suiker in zit en twijfel ik of ik zelf deze koekjes nog wel kan geven?

Mijn vraag is of dit waar is? Want als het slecht is ga ik wel het KDV zeggen dat mijn dochter het niet meer mag


Het is niet de gezondste optie nee.
Die van mij kregen deze koekjes ook wel eens, thuis van mij.
Maar als dit elke dag gegeven zou worden op kdv zou ik daar wel over gaan praten ja. 

Ik heb de ingrediënten er even bij gezocht en er zit geen natuurlijk product in. Het is allemaal bewerkt en suiker staat als 2e in de lijst (ingrediënten worden op volgorde van hoeveelheid weergegeven)
Dus nee, er is niets gezonds aan zo'n koekje.
Er zit ook vrij veel suiker in. 22g per 100g
Echter, één enkel koekje weegt maar 7,5g, dus per koekje krijgt ze 1,7g suiker binnen. Zelfs als ze de hele week iedere dag zo'n koekje eet komt ze nog steeds niet aan die 22 gram suiker.
Dat is nou niet echt iets om de alarmbellen voor te laten rinkelen als ze verder gewoon gezonde voeding krijgt.

"heel slecht" vind ik eigenlijk lichtelijk overdreven.. zoals hierboven beschreven valt het uiteindelijk echt wel mee hoeveel suiker ze binnen krijgt 

MoederBarberin schreef op 03-06-2022 om 13:42:

Ik heb de ingrediënten er even bij gezocht en er zit geen natuurlijk product in. Het is allemaal bewerkt en suiker staat als 2e in de lijst (ingrediënten worden op volgorde van hoeveelheid weergegeven)
Dus nee, er is niets gezonds aan zo'n koekje.
Er zit ook vrij veel suiker in. 22g per 100g
Echter, één enkel koekje weegt maar 7,5g, dus per koekje krijgt ze 1,7g suiker binnen. Zelfs als ze de hele week iedere dag zo'n koekje eet komt ze nog steeds niet aan die 22 gram suiker.
Dat is nou niet echt iets om de alarmbellen voor te laten rinkelen als ze verder gewoon gezonde voeding krijgt.

Je was sneller met zoeken dan ik. 

Ik wilde ongeveer hetzelfde schrijven. 

Al die heisa om een heel klein beetje suiker. 

Als iemand geen etiketten kan lezen en interpreteren krijg je dit soort kwalificaties voor een koekje. Heeeel slecht is het echt niet.  

Kunnen al die suiker is vergif moeders stoppen met hun evangelisatie?  

Nine9

Nine9

03-06-2022 om 13:47 Topicstarter

TanteTheelepel schreef op 03-06-2022 om 13:44:

"heel slecht" vind ik eigenlijk lichtelijk overdreven.. zoals hierboven beschreven valt het uiteindelijk echt wel mee hoeveel suiker ze binnen krijgt

Het gaat me om toegevoegde suiker, niet om hoeveel suiker!

Zoals moederBarberin al uitlegde het gaat om nog geen 2 gram per koekje. Daar krijgt je kindje echt niks van als ze iedere dag zo'n koekje zou eten. 
Gezonds weten is ook lekker eten en als daar wat suiker voor nodig is om het lekker te maken vooral doen. 

Waar ben je bang voor met toegevoegde suiker? 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

03-06-2022 om 13:51

Bakblik schreef op 03-06-2022 om 13:46:

[..]

Je was sneller met zoeken dan ik.

Ik wilde ongeveer hetzelfde schrijven.

Al die heisa om een heel klein beetje suiker.

Als iemand geen etiketten kan lezen en interpreteren krijg je dit soort kwalificaties voor een koekje. Heeeel slecht is het echt niet.

Kunnen al die suiker is vergif moeders stoppen met hun evangelisatie?


Evangeliseren doe ik niet.
Suiker is inderdaad geen vergif.

De raapzaad- en palmolie, alsook de glucose-fructosestroop in de Nijntje koekjes zijn dat wel. En no way dat ik dat een dreumes te eten geef.

En daar zou bij mij - zonder te evangeliseren - dus wel een berichtje richting kinderdagverblijf gaan. 

Helena71 schreef op 03-06-2022 om 13:51:

[..]


Evangeliseren doe ik niet.
Suiker is inderdaad geen vergif.

De raapzaad- en palmolie, alsook de glucose-fructosestroop in de Nijntje koekjes zijn dat wel. En no way dat ik dat een dreumes te eten geef.

En daar zou bij mij - zonder te evangeliseren - dus wel een berichtje richting kinderdagverblijf gaan.

Het koekje weegt per stuk nog geen 8 gram, dus hoeveel krijgt een kind daarmee binnen? 

De palmolie is voor mij bezwaarlijk vanwege de verwoesting van het regenwoud maar dat is de vraag niet. 

Meer dan 1/5 deel suiker... Ik zou het laten, of in ieder geval er voor zorgen dat ze het niet elke dag krijgt want echt goed zal het niet zijn. Ik ben opgegroeid zonder dat ik toegevoegde suiker kreeg en heb daar echt niks aan overgehouden.
Hiermee zeg ik niet dat je haar zonder suiker moet opvoeden, maar ik denk, zeker in de huidige maatschappij waarbij overgewicht toch echt voor een groot deel door al het bewerkte voedsel met toegevoegde suikers komt, het wellicht handig is om daar wel een beetje op te letten.

En nogmaals, 1/5 deel suiker is eigenlijk best wel veel. Je gaat je dreumes toch ook geen thee met een half klontje suiker geven? Want zoveel suiker zit er gemiddeld in zo'n koekje...

Ik vind bijna een half suikerklontje per koekje voor zo'n kleintje wel veel. (Krijgt ze er een of twee? Dat weten we ook niet, ze zijn per twee verpakt zag ik) Sowieso begrijp ik niet waarom je zulke ukkies iedere dag zulke troep wil geven. Bolletje probeert je ook nog wijs te maken dat het gezond zou zijn. Een kinderdagverblijf zou niet mee moeten werken aan dit soort oplichterij.

Het voedingscentrum is er ook niet blij mee:

https://www.ad.nl/gezin/dit-babykoekje-bevat-volgens-het-voedingscentrum-meer-suiker-dan-een-biscuitje-br~ab4f2728/#:~:text=Voor%20die%20vitamines%20en%20mineralen,hoeveel%20suiker%20er%20in%20zit.%E2%80%9D

Maar hoe zit het nou precies? Je schrijft dat je kind elke dag die dingen krijgt op het kdv (gaat je kind 7 dagen dan?) en of je ze zelf dan nog wel kan geven. Geef je ze nog nog extra thuis? 
Als je kind inderdaad 7 dagen lang twee koekjes krijgt zou ik minderen ja. Als het gaat om 1 koekje per week zou ik me er niet zo druk om maken.

Los van dat het allemaal qua suikers wellicht voor de een mee valt, net wat je er van vind, vind ik het nou niet echt iets voor een kdv om elke dag zo'n koekje te geven...

Hoe vaak gaat je kind naar het kdv en hoe veel koekjes krijgt ze daar?
Als ze het daar al krijgt, hoeft het niet ook nog thuis. 
In alle koekjes zit overigens toegevoegde suiker. Wat is het alternatief als ze geen koekjes meer mag van jou. Krijgt ze dan niks? Krijgt ze dan iets anders?
Ik zou van één zo'n koekje per kdv dag niet wakker liggen trouwens, daar krijgt je kind niks van. Daarnaast kun je thuis ook iets anders geven voor de afwisseling.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

03-06-2022 om 15:21

Bakblik schreef op 03-06-2022 om 13:54:

[..]

Het koekje weegt per stuk nog geen 8 gram, dus hoeveel krijgt een kind daarmee binnen?

De palmolie is voor mij bezwaarlijk vanwege de verwoesting van het regenwoud maar dat is de vraag niet.

It's just a little bit of mold.
It's just a little bit of fluoride.
It's just a litte bit of glyphosate.
It's just a litte bit of mercury.
It's just a litte bit of heavy metals.
It's just a litte bit of chemicals in food.
It's just a litte bit of benzine in sunscreen.
It's just a litte bit of artificial fragrance.
It's just a litte bit of food dye.
It's just a litte bit of aluminium.
It's just a litte bit of phtalates.
It's just a litte bit of teflon.
It's just a litte bit of vegetable oil.
It's just a litte bit of BPA.

De palmolie is nog slechter voor je lichaam (laat staan dat van een dreumes) dan voor het regenwoud. Maar het is maar een klein beetje. Net zoals de rest. Wat maakt het uit?

Nou, in ons huisdhouden maakt het gelukkig heel veel uit. 

ik zou wel balen als het kdv dagelijks een koekje uitdeelt. Zoiets is voor de extra. Je hoort ook zoveel over gezonde scholen etc. Bij het kdv van mijn kinderen ging dat een beetje in dezelfde lijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.