Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bolletje Dreumesbiscuit / Nijntje Koekje slecht?

Mijn kind krijgt op het KDV elke dag deze koekjes. Nu hoor ik van een vriendin dat dit heel slecht is omdat er toegevoegd suiker in zit en twijfel ik of ik zelf deze koekjes nog wel kan geven?

Mijn vraag is of dit waar is? Want als het slecht is ga ik wel het KDV zeggen dat mijn dochter het niet meer mag


Hoewel ik zeer let op de hoeveelheid suiker die mijn kinderen krijgen, zou ik hier niet direct wat van zeggen. Ik neem aan dat je jaarlijks wel een evaluatie formulier in moet vullen. Daar zou ik het benoemen. 

Helena71 schreef op 03-06-2022 om 15:21:

[..]

It's just a little bit of mold.
It's just a little bit of fluoride.
It's just a litte bit of glyphosate.
It's just a litte bit of mercury.
It's just a litte bit of heavy metals.
It's just a litte bit of chemicals in food.
It's just a litte bit of benzine in sunscreen.
It's just a litte bit of artificial fragrance.
It's just a litte bit of food dye.
It's just a litte bit of aluminium.
It's just a litte bit of phtalates.
It's just a litte bit of teflon.
It's just a litte bit of vegetable oil.
It's just a litte bit of BPA.

De palmolie is nog slechter voor je lichaam (laat staan dat van een dreumes) dan voor het regenwoud. Maar het is maar een klein beetje. Net zoals de rest. Wat maakt het uit?

Nou, in ons huisdhouden maakt het gelukkig heel veel uit.

Mijn kinderen die beide werken in de horeca van respectievelijk een ballenbak en een speeltuin hebben een spottrnde naam voor ouders die deze weg op zijn gegaan.

Papa's en mama's van de kruidentheekerk. 

Als je niet wilt dat je kind soms wat suiker binnenkrijgt of wat palmolie dan moet je thuisblijven met je kind. Op andere plaatsen,  kdv, psz, school,  de (kinder) horeca,  is niet altijd alles precies zoals je het thuis doet en daar krijgt een kind echt niks van. 

Je kunt ook te ver doorslaan in het goed willen doen en alles volgens jouw regels dat gaat gewoon niet,  zo zit de wereld niet in elkaar. 


EDIT: Ik zie weleens een reclame voorbij komen waar een moeder vraagt om suikervrije suikerspinnen.  Overtrokken zullen de meeste mensen denken.  Maar ze bestaan dus echt! Suikervrije slush,  ongezoette slagroom er wordt allemaal om gevraagd door die kruidentheekerk papa's en mama's.

Volgens mij is dit ook een keer behandeld in "Keuringsdienst van waarde". 
Een ouderwets Mariakaakje is wat dat betreft beter dan zo'n kinderkoekje. 

En het is een utopie om je kind suikerloos op te voeden. Dat worden later vaak de kinderen die bij een ander "geen maat" kunnen houden, omdat ze dan iets kunnen eten wat ze thuis niet mogen. 

Ik vraag me ook af in hoeverre het werkbaar is voor kinderdagverblijven om voor elk kind bij te houden wat en hoeveel ze van de ouders mogen eten/drinken. Bij allergieën en ideologische diëten snap ik het nog wel maar het hoeft niet voor elk kind zoals thuis.
Ik zou zelf dan weer geen speciale kinderkoekjes kopen. Mariakaakjes zijn veel goedkoper en praktisch precies hetzelfde alleen geen leuke vorm of verpakking maar je eet het toch op dus wat boeit het.

Zolang ze geen volledig pak per dag er van wegeten en het krijgen ipv groente en fruit, zie ik het probleem niet. Ze zouden misschien crackers kunnen geven, maar ik betwijfel of dat gezonder is als snack. 

Tja..aan van-horen-zeggen heb je niet zoveel. Aan een heisa te maken zonder kennis heb je ook niet zoveel. Wat schiet je er mee op? Ik krijg alleen maar vragen van zo'n vraag: Wat wil je, dat je kind niets krijgt en moet toekijken? Ga je zelf suikervrije koekjes meegeven? Ga je op zoek naar een ander dagverblijf? Zit ze er 7 dagen? Krijgt ze thuis nooit iets? Ga je je verdiepen in voeding? Zonder toegevoegde suiker zit er nog steeds suiker in. Ik merk dat ik niet zo goed begrijp wat je punt is, waar je naar toe wilt en vooral waarom en hoe je dat thuis en elders anders doet of vooral anders doet als ze groter worden hoelang je dat gaat volhouden enz.

Geraffineerde suiker en vooral die glucose-fructosesiroop is natuurlijk helemaal niet goed. Kan je zelf ook wel bedenken. Door het ontbreken van begeleidende stoffen en ook doordat er weinig eiwit en vezels in zitten, heeft het invloed op je bloedsuikerspiegel en onttrekt het voedingsstoffen aan je lichaam. Zeker niet iets om dagelijks te eten en kinderen raken zo gewend aan suiker. 
Beter dus zelf wat maken en letten op de eiwitten of bijvoorbeeld koekjes van Organix. 

Piepmuisje schreef op 03-06-2022 om 17:12:

Geraffineerde suiker en vooral die glucose-fructosesiroop is natuurlijk helemaal niet goed. Kan je zelf ook wel bedenken. Door het ontbreken van begeleidende stoffen en ook doordat er weinig eiwit en vezels in zitten, heeft het invloed op je bloedsuikerspiegel en onttrekt het voedingsstoffen aan je lichaam. Zeker niet iets om dagelijks te eten en kinderen raken zo gewend aan suiker.
Beter dus zelf wat maken en letten op de eiwitten of bijvoorbeeld koekjes van Organix.

De koekjes van organisaties, 6 in een pak a 13 gram er stuk, 18 gram suiker per 100 gram. Weet het niet, maar erg veel nuttigs zit er niet in.

Ingrediënten: onze biologische ingrediënten: Volkoren TARWEmeel 31%, TARWEmeel 31%, Druivensapconcentraat 27%, Zonnebloemolie 10%, Rijsmiddel* (natriumbicarbonaat) <1%, Thiamine (vitamine B1)* <1%. Kan sporen van MELK en NOTEN bevatten omdat het wordt geproduceerd in een fabriek waar melk en noten worden verwerkt. *Rijsmiddel (natriumbicarbonaat) en Thiamine hebben geen biologische certificering.

Allergie-informatieBevat:Glutenbevattende Granen, TarweKan bevatten:Noten, MelkVoedingswaarden

Deze waarden gelden voor het onbereide product.

SoortPer 100 Gram
Energie1864 kJ (443 kcal)
Vet13 g
waarvan verzadigd1.2 g
Koolhydraten71 g
waarvan suikers18 g
Voedingsvezel3.9 g
Eiwitten7.7 g
Zout0.42 g
Vitamine B1 / Thiamine1.2 mg
Piepmuisje schreef op 03-06-2022 om 17:12:

Geraffineerde suiker en vooral die glucose-fructosesiroop is natuurlijk helemaal niet goed. Kan je zelf ook wel bedenken. Door het ontbreken van begeleidende stoffen en ook doordat er weinig eiwit en vezels in zitten, heeft het invloed op je bloedsuikerspiegel en onttrekt het voedingsstoffen aan je lichaam. Zeker niet iets om dagelijks te eten en kinderen raken zo gewend aan suiker.
Beter dus zelf wat maken en letten op de eiwitten of bijvoorbeeld koekjes van Organix.

Invloed op je bloedsuikerspiegel ja. Mee eens. 

Onttrekt het voedingsstoffen aan je lichaam?  Nog nooit van gehoord en ik heb er (weliswaar 30 jaar geleden) voor doorgeleerd. Afgestudeerd diëtist.

Dus leg eens uit?  Kom eens met bronnen? 

En even ter informatie: Je lichaam maakt geen onderscheid tussen van nature aanwezige suiker of toegevoegde suiker. 
Suiker = suiker.
Dus suikers in fruit zijn net zo slecht als suikers in een koekje.  Zowel voor je tanden (zuurstoot) als voor het voorkomen van overgewicht. 

Bakblik schreef op 03-06-2022 om 17:22:

En even ter informatie: Je lichaam maakt geen onderscheid tussen van nature aanwezige suiker of toegevoegde suiker.
Suiker = suiker.
Dus suikers in fruit zijn net zo slecht als suikers in een koekje. Zowel voor je tanden (zuurstoot) als voor het voorkomen van overgewicht.

Inderdaad. Wel met de notie dat in fruit ook nog vitamines en vezels zitten. Dus fruit is nog altijd gezonder dan koekjes.

MamaE schreef op 03-06-2022 om 17:24:

[..]

Inderdaad. Wel met de notie dat in fruit ook nog vitamines en vezels zitten. Dus fruit is nog altijd gezonder dan koekjes.

Dat inderdaad maar dat weten de meeste mensen wel. 

Waarom dan niet gewoon een stukje fruit ipv een koekje? Waarom die kinderen al zo jong een slechte gewoonte van iedere dag een koekje aanleren? Schiet mij maar lek, ik begrijp het niet.

MamaE schreef op 03-06-2022 om 17:24:

[..]

Inderdaad. Wel met de notie dat in fruit ook nog vitamines en vezels zitten. Dus fruit is nog altijd gezonder dan koekjes.

Daarnaast is suiker ook helemaal niet per definitie ongezond. Suiker is iets dat we nodig hebben om energie te kunnen verbruiken. Kinderen verbruiken bijzonder veel energie, dus alle suikers uit hun dieet halen is een slecht idee.

Natuurlijk is dat geen excuus om ze vol te stoppen met ranja, appelsap en snoep, maar af en toe een koekje kan echt geen kwaad.

Fruit is niet 'gezonder dan koek ondanks de suiker'. Fruit is gewoon gezond. Punt. Inclusief de suiker

Rondstruiner schreef op 03-06-2022 om 17:39:

Waarom dan niet gewoon een stukje fruit ipv een koekje? Waarom die kinderen al zo jong een slechte gewoonte van iedere dag een koekje aanleren? Schiet mij maar lek, ik begrijp het niet.

Mee eens. Het zal vast allemaal wel meevallen en af en toe een koekje is natuurlijk prima. Maar er zijn zoveel en zo gemakkelijk alternatieven te geven...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.