Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bolletje Dreumesbiscuit / Nijntje Koekje slecht?

Mijn kind krijgt op het KDV elke dag deze koekjes. Nu hoor ik van een vriendin dat dit heel slecht is omdat er toegevoegd suiker in zit en twijfel ik of ik zelf deze koekjes nog wel kan geven?

Mijn vraag is of dit waar is? Want als het slecht is ga ik wel het KDV zeggen dat mijn dochter het niet meer mag


Op de kinderdagverblijven die ik ken volgen ze de richtlijnen van het voedingscentrum. Een zoet tussendoortje (koekje ood) wordt een dagkeuze genoemd.

  https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/omgaan-met-producten-buiten-de-schijf-van-vijf.aspx

Voor zo’n kleine kinderen is dat nog niet nodig. Voor oudere kinderen proberen ze dit ook maar af en toe te doen zodat thuis ook nog een dagkeuze product kan worden gegeven. De kinderen zitten smiddags lekker aan de tomaatjes etc. en vinden dat prima.

Ik zou het wel eens aankaarten.

Bakblik schreef op 03-06-2022 om 16:29:

[..]

Mijn kinderen die beide werken in de horeca van respectievelijk een ballenbak en een speeltuin hebben een spottrnde naam voor ouders die deze weg op zijn gegaan.

Papa's en mama's van de kruidentheekerk.

Als je niet wilt dat je kind soms wat suiker binnenkrijgt of wat palmolie dan moet je thuisblijven met je kind. Op andere plaatsen, kdv, psz, school, de (kinder) horeca, is niet altijd alles precies zoals je het thuis doet en daar krijgt een kind echt niks van.

Je kunt ook te ver doorslaan in het goed willen doen en alles volgens jouw regels dat gaat gewoon niet, zo zit de wereld niet in elkaar.


EDIT: Ik zie weleens een reclame voorbij komen waar een moeder vraagt om suikervrije suikerspinnen. Overtrokken zullen de meeste mensen denken. Maar ze bestaan dus echt! Suikervrije slush, ongezoette slagroom er wordt allemaal om gevraagd door die kruidentheekerk papa's en mama's.

Tsja, zo zit de wereld niet in elkaar. Inderdaad niet. En daarom is obesitas een enorm probleem en dat wordt alleen maar (veel) erger. 
We kunnen zo echt niet door hoor. 
En echt vd zotte om vandaag de dag kleine kinderen hiermee op te zadelen. (met slechte gewoontes, terwijl we zoveel beter weten inmiddels) 
En nee, toegevoegde suikers en palmolie en al die andere zooi horen er echt niet gewoon bij, dat maken al die grote fabrikanten je wijs. 

Het eten van zo'n biscuit noem ik snoepen. Ik vind het ook lui om de kinderen op het KDV zulke kant-en-klaar koekjes te geven in plaats van normaal eten klaar te maken.

Pinokkio schreef op 03-06-2022 om 23:09:

[..]

Tsja, zo zit de wereld niet in elkaar. Inderdaad niet. En daarom is obesitas een enorm probleem en dat wordt alleen maar (veel) erger.
We kunnen zo echt niet door hoor.
En echt vd zotte om vandaag de dag kleine kinderen hiermee op te zadelen. (met slechte gewoontes, terwijl we zoveel beter weten inmiddels)
En nee, toegevoegde suikers en palmolie en al die andere zooi horen er echt niet gewoon bij, dat maken al die grote fabrikanten je wijs.

Nou precies!

Bakblik schreef op 03-06-2022 om 16:29:

[..]

Mijn kinderen die beide werken in de horeca van respectievelijk een ballenbak en een speeltuin hebben een spottrnde naam voor ouders die deze weg op zijn gegaan.

Papa's en mama's van de kruidentheekerk.

Als je niet wilt dat je kind soms wat suiker binnenkrijgt of wat palmolie dan moet je thuisblijven met je kind. Op andere plaatsen, kdv, psz, school, de (kinder) horeca, is niet altijd alles precies zoals je het thuis doet en daar krijgt een kind echt niks van.

Je kunt ook te ver doorslaan in het goed willen doen en alles volgens jouw regels dat gaat gewoon niet, zo zit de wereld niet in elkaar.


EDIT: Ik zie weleens een reclame voorbij komen waar een moeder vraagt om suikervrije suikerspinnen. Overtrokken zullen de meeste mensen denken. Maar ze bestaan dus echt! Suikervrije slush, ongezoette slagroom er wordt allemaal om gevraagd door die kruidentheekerk papa's en mama's.

Je weet dat we inmiddels ruim in de 21ste eeuw leven waarin er bewezen is hoe schadelijk te veel suiker voor iemand is toch?

Ik vind je overigens erg ouderwets met je opvattingen dat suiker geen kwaad kan.

Overigens is slagroom zonder toegevoegde suiker of verdere zoetstoffen echt heel erg lekker want het is echt al heel zoet van zichzelf door de jawel, suikers die er in zitten.

Helena71 schreef op 03-06-2022 om 15:21:

[..]

It's just a little bit of mold.
It's just a little bit of fluoride.
It's just a litte bit of glyphosate.
It's just a litte bit of mercury.
It's just a litte bit of heavy metals.
It's just a litte bit of chemicals in food.
It's just a litte bit of benzine in sunscreen.
It's just a litte bit of artificial fragrance.
It's just a litte bit of food dye.
It's just a litte bit of aluminium.
It's just a litte bit of phtalates.
It's just a litte bit of teflon.
It's just a litte bit of vegetable oil.
It's just a litte bit of BPA.

De palmolie is nog slechter voor je lichaam (laat staan dat van een dreumes) dan voor het regenwoud. Maar het is maar een klein beetje. Net zoals de rest. Wat maakt het uit?

Nou, in ons huisdhouden maakt het gelukkig heel veel uit.

Ik zou mijn kind ook geen sinaasappels meer geven, al eens gekeken wat daar in zit?

https://groene-rekenkamer.nl/herp/

Een beetje suiker is echt geen ramp maar we leven nu eenmaal in een extreme overdaad van alles. Er is echt geen beginnen aan: alleen al in het zwembad waar ik steeds kwam met mijn kleine kinderen snoepautomaten en uiteraard vroegen mijn kinderen daar steeds om. En dan kan ik wel stoïcijns nee blijven zeggen en dat deed ik meestal ook, maar er wordt hoe dan ook een behoefte gecreëerd, of ik het nu wilde of niet. Daar heb ik als ouder geen vat op. (Kan alleen het zwembad mijden maarja) 
Zo zijn er nog ontelbare voorbeelden en situaties waarin kinderen gewoon in die fuik geloosd worden. Die fuik waarin een groot gedeelte van de kinderen al op jonge leeftijd geconfronteerd wordt met de gevolgen ervan: ziekte, overgewicht. En anders wel op hun 30e of 50e.
Waarom zouden we dat (blijven) doen?
Waarom snackautomaten overal en op middelbare scholen in het bijzonder?
Waarom demoniseren van elke poging dit tegen te gaan? Omdat een kleine groep kinderen minder last heeft van overdadig aanbod? 
De voedingsindustrie is enorm succesvol. Ik ken zoveel mensen die ervan overtuigd zijn dat danoontjes en Nijntje koekjes gezond zijn. Het wordt niet gezien voor wat het is: een ongezonde traktatie die speciaal en incidenteel zou moeten zijn.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

04-06-2022 om 06:14

Bloempot schreef op 03-06-2022 om 15:28:

ik zou wel balen als het kdv dagelijks een koekje uitdeelt. Zoiets is voor de extra. Je hoort ook zoveel over gezonde scholen etc. Bij het kdv van mijn kinderen ging dat een beetje in dezelfde lijn.

Kun je eens wat ervaringen delen over gezonde scholen? Mijn kinderen zitten op een gezonde school maar er is helemaal niets van te merken dus dat vind ik nogal een gemiste kans. Wellicht weet jij een school waar het beter gaat, dan kan ik daar eens naar kijken.

Solecito schreef op 04-06-2022 om 06:14:

[..]

Kun je eens wat ervaringen delen over gezonde scholen? Mijn kinderen zitten op een gezonde school maar er is helemaal niets van te merken dus dat vind ik nogal een gemiste kans. Wellicht weet jij een school waar het beter gaat, dan kan ik daar eens naar kijken.

Ik denk dat een gezonde school alleen werkt als ouders hier ook aan meewerken. Ik hoor het van veel meesters en juffen, ‘we willen kleine en gezonde traktaties’ maar het lukt niet. Kinderen naar huis sturen met traktatie doen ze niet. Of ze willen geen koek in de broodtrommel en toch gebeurt dit dagelijks. 

Ik denk ook niet dat je meteen obese kinderen krijgt van wat suiker maar ik vraag me wel steeds meer af waarom we dit eigenlijk doen? Het is echt gewenning en waarom wil je je kinderen aanwennen om ongezonde dingen te doen. Zo zetten we bij een feestje ook geen sigaretten meer op tafel wat vroeger bij ons nog wel gebeurde. Wie weet verandert het ook allemaal weer. 

En dat dan schertsend kruidentheegekkies (oid) noemen, achja.. als je je daar wat beter bij voelt.. 


Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 02:10:

Een beetje suiker is echt geen ramp maar we leven nu eenmaal in een extreme overdaad van alles. Er is echt geen beginnen aan: alleen al in het zwembad waar ik steeds kwam met mijn kleine kinderen snoepautomaten en uiteraard vroegen mijn kinderen daar steeds om. En dan kan ik wel stoïcijns nee blijven zeggen en dat deed ik meestal ook, maar er wordt hoe dan ook een behoefte gecreëerd, of ik het nu wilde of niet. Daar heb ik als ouder geen vat op. (Kan alleen het zwembad mijden maarja)
Zo zijn er nog ontelbare voorbeelden en situaties waarin kinderen gewoon in die fuik geloosd worden. Die fuik waarin een groot gedeelte van de kinderen al op jonge leeftijd geconfronteerd wordt met de gevolgen ervan: ziekte, overgewicht. En anders wel op hun 30e of 50e.
Waarom zouden we dat (blijven) doen?
Waarom snackautomaten overal en op middelbare scholen in het bijzonder?
Waarom demoniseren van elke poging dit tegen te gaan? Omdat een kleine groep kinderen minder last heeft van overdadig aanbod?
De voedingsindustrie is enorm succesvol. Ik ken zoveel mensen die ervan overtuigd zijn dat danoontjes en Nijntje koekjes gezond zijn. Het wordt niet gezien voor wat het is: een ongezonde traktatie die speciaal en incidenteel zou moeten zijn.

Op die vraag bij de automaten kan je prima stoïcijns Nee blijven zeggen. Dan is er voor je kinderen geen enkele aanleiding meer om te vragen. 

Solecito schreef op 04-06-2022 om 06:14:

[..]

Kun je eens wat ervaringen delen over gezonde scholen? Mijn kinderen zitten op een gezonde school maar er is helemaal niets van te merken dus dat vind ik nogal een gemiste kans. Wellicht weet jij een school waar het beter gaat, dan kan ik daar eens naar kijken.

Op welke manier is er niets van te merken? 

Pinokkio schreef op 03-06-2022 om 23:09:

[..]

Tsja, zo zit de wereld niet in elkaar. Inderdaad niet. En daarom is obesitas een enorm probleem en dat wordt alleen maar (veel) erger.
We kunnen zo echt niet door hoor.
En echt vd zotte om vandaag de dag kleine kinderen hiermee op te zadelen. (met slechte gewoontes, terwijl we zoveel beter weten inmiddels)
En nee, toegevoegde suikers en palmolie en al die andere zooi horen er echt niet gewoon bij, dat maken al die grote fabrikanten je wijs.

Je kunt je kinderen a al vanaf dat ze jong zijn matigheid aanleren. Je kunt ze leren dat snoep iets is voor af en toe.  Dat die automaat op de vo school er staat maar dat die niet iedere dag gebruikt hoeft te worden, dat de inhoud van de broodtrommel veel gezonder is.

Echt die 2 van mij hebben best weleens van die per 2 verpakte kinderkoeken gekregen maar niet iedere dag. Er is ook best een keer cola uit de automaat gehaald op school maar niet iedere dag. 

Inmiddels zijn ze 17 en 20 en eten over het algemeen gezond met voldoende fruit en vezels en op zijn tijd wat koek chips of ijs.

Overgewicht voorkom je niet met hysterisch alle suiker verbannen, overgewicht voorkom je door je jonge kind bewust te maken van wat gezond is een wat niet. 

Zoon (17) zit hier tegenover mij zijn broodtrommel te vullen voor een dagje werken.  6 bruine boterhammen met halvarine en dan 4 met kaas/vleeswaar en 2 met hagelslag.  Daarbij en liter water en 3 plakken ontbijtkoek.  Dat lijkt veel maar hij doet erg fysiek werk.

Ysenda schreef op 03-06-2022 om 23:49:

[..]

Ik zou mijn kind ook geen sinaasappels meer geven, al eens gekeken wat daar in zit?

https://groene-rekenkamer.nl/herp/

Goed stuk in die link. 

Ook voor mensen van de kruidentheekerk. Die kunnen daar lezen dat het allemaal wel meevalt met gevaarlijke stoffen in eten. 

Warmee ik niet wil zeggen dat je meteen een kilo suiker of een hele zak chips in je eentje achterover moet slaan.

Matigheid is het beste 1 koekje,  een handje chips en een keer een cola is helemaal prima.  Als je dat incidenteel eet of drinkt dan kan je ervan genieten. 

Ik denk dat het moraal van het verhaald vooral is dat je je kinderen moet leren dat ze op hun voeding letten zonder anderen te beledigen dat ze kruidentheemensen (beetje laag om mensen te beledigen overigens) zijn. Zoonlief drinkt nog steeds het liefste water en heeft toch echt liever wat groente of fruit als tussendoortje dan een zak snoep of chips oid. En hij is 16 inmiddels. Iets met jong geleerd, oud gedaan.

Enne wat betreft dat sinaasappelsap, het klopt dat je dat beter niet kunt geven aan je kind of zelf kunt drinken. Maar niet vanwege de suikers maar de zuren en de manier waarop het verwerkt is. Je kan beter een vrucht eten dan het sap er van drinken want met het eten ervan krijg je tenminste ook de vezels nog binnen en zit je echt sneller vol.

Alles in het leven staat of valt met balans. Af en toe wat lekkers is niks mis mee.
En dat gaat inderdaad om jong goede gewoontes aanleren. 
Tevens is die verleiding overal wel lastig omdat wij evolutionair gezien een voorkeur hebben voor zoet, vet en calorierijk. Het is niet altijd makkelijk om nee te zeggen. Zeker niet voor kinderen in een groep. Als iedereen een koekje krijgt en jij een wortel, worden de meeste kinderen niet heel blij.

Over regels mbt trakteren en koek/snoep op school zou ik zeggen: handhaven. Als je het steeds blijft gedogen verandert het niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.