Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bolletje Dreumesbiscuit / Nijntje Koekje slecht?

Mijn kind krijgt op het KDV elke dag deze koekjes. Nu hoor ik van een vriendin dat dit heel slecht is omdat er toegevoegd suiker in zit en twijfel ik of ik zelf deze koekjes nog wel kan geven?

Mijn vraag is of dit waar is? Want als het slecht is ga ik wel het KDV zeggen dat mijn dochter het niet meer mag


Ellori schreef op 04-06-2022 om 09:01:

Ik denk dat het moraal van het verhaald vooral is dat je je kinderen moet leren dat ze op hun voeding letten zonder anderen te beledigen dat ze kruidentheemensen (beetje laag om mensen te beledigen overigens) zijn. Zoonlief drinkt nog steeds het liefste water en heeft toch echt liever wat groente of fruit als tussendoortje dan een zak snoep of chips oid. En hij is 16 inmiddels. Iets met jong geleerd, oud gedaan.

Enne wat betreft dat sinaasappelsap, het klopt dat je dat beter niet kunt geven aan je kind of zelf kunt drinken. Maar niet vanwege de suikers maar de zuren en de manier waarop het verwerkt is. Je kan beter een vrucht eten dan het sap er van drinken want met het eten ervan krijg je tenminste ook de vezels nog binnen en zit je echt sneller vol.

Ellie, refereer je met sinaasappelsap naar mijn bericht over sinaasappels? Daar gaat het niet over sap of suikers, dat was een bericht als reactie op Helena's hysterische lijstje. Daarin een overzicht wat er aan stoffen in een sinaasappel zitten, gewoon van nature.

Ellori schreef op 04-06-2022 om 09:01:

Ik denk dat het moraal van het verhaald vooral is dat je je kinderen moet leren dat ze op hun voeding letten zonder anderen te beledigen dat ze kruidentheemensen (beetje laag om mensen te beledigen overigens) zijn. Zoonlief drinkt nog steeds het liefste water en heeft toch echt liever wat groente of fruit als tussendoortje dan een zak snoep of chips oid. En hij is 16 inmiddels. Iets met jong geleerd, oud gedaan.

Enne wat betreft dat sinaasappelsap, het klopt dat je dat beter niet kunt geven aan je kind of zelf kunt drinken. Maar niet vanwege de suikers maar de zuren en de manier waarop het verwerkt is. Je kan beter een vrucht eten dan het sap er van drinken want met het eten ervan krijg je tenminste ook de vezels nog binnen en zit je echt sneller vol.

Die term wordt niet op het werk gebruikt hoor. Als die term valt tijdens het avondeten als de pubers leuke verhalen vertellen over het werk dan weet iedereen wat er gaat komen.  Een grappig verhaal over een ouder van een jong kind die de dienstdoende puber weer allerlei onmogelijke vragen heeft gesteld.  Of de kipnuggets wel echte kip bevatten, of de slush ook zonder kleurstof kan worden geserveerd dat soort dingen. En als ze dan keurig antwoorden dat de slush naar keuze rood of blauw is  met kleurstof willen die mensen de leidinggevende spreken of het toch echt niet mogelijk is om 1 slush te maken zonder,  want het is zo zielig dat alle kinderen slush kunnen drinken maar Pietje niet, omdat ze niet willen dat Pietje kleurstoffen binnen krijgt. 

Die verhalen beginnen hier altijd met: Ik had vandaag toch weer een kruidentheekerk ouder aan het loket,  moet je horen en dan volgen de meest lachwekkende verhalen over gezondheidsfreaks die het onmogelijk willen voor hun prinsjes en prinsesjes. 

Ik zei het al eerder: Als niet wilt dat je kind suiker/ kleurstoffen/ palmolie/ zout binnenkrijgt blijf dan thuis. 

Een koekje is natuurlijk niet gezond maar binnen een gezond eetpatroon past ook best iets ongezonds. Eigenlijk alle kinderen die ik ken krijgen wel elke dag een koekje/snoepje.De meeste ouders stoppen de kinderen echt niet vol maar gaan er ook niet erg krampachtig mee om. 
Toen mijn oudste kinderen op het kDV zaten kregen ze elke dag een biscuitje oid. Bij de de jongste kinderen is dat niet zo (ander KDV) en krijgen ze bijna nooit een koekje.
Het is allebei prima. 
Nijntje koekjes zijn natuurlijk niet gezonder dan gewone biscuitjes, dat is onzin.

Elke dag je kind trakteren op iets "ongezonds" vinden we raar, waarom krijgen die kinderen dan wel deze koekjes op het KDV? Op de basisschool van mijn kinderen mogen niet eens meer koekjes worden getrakteerd met verjaardagen (vooral omdat ouders overdreven met het aantal koekjes per kind). Krom als de kinderen dit "snoepje" niet mogen eten bij vieringen maar het wel elke dag naar binnen mogen werken.

Max88 schreef op 03-06-2022 om 17:16:

[..]

De koekjes van organisaties, 6 in een pak a 13 gram er stuk, 18 gram suiker per 100 gram. Weet het niet, maar erg veel nuttigs zit er niet in.

Ingrediënten: onze biologische ingrediënten: Volkoren TARWEmeel 31%, TARWEmeel 31%, Druivensapconcentraat 27%, Zonnebloemolie 10%, Rijsmiddel* (natriumbicarbonaat) <1%, Thiamine (vitamine B1)* <1%. Kan sporen van MELK en NOTEN bevatten omdat het wordt geproduceerd in een fabriek waar melk en noten worden verwerkt. *Rijsmiddel (natriumbicarbonaat) en Thiamine hebben geen biologische certificering.

Allergie-informatieBevat:Glutenbevattende Granen, TarweKan bevatten:Noten, MelkVoedingswaarden

Deze waarden gelden voor het onbereide product.

SoortPer 100 Gram
Energie1864 kJ (443 kcal)
Vet13 g
waarvan verzadigd1.2 g
Koolhydraten71 g
waarvan suikers18 g
Voedingsvezel3.9 g
Eiwitten7.7 g
Zout0.42 g
Vitamine B1 / Thiamine1.2 mg

Andere optie is vaak een Maria biscuitje dat krijgen veel kids op het kdv en daar zit net ff wat meer in dan zo'n Nijntje koekje.

Ik ken eigenlijk geen mensen die elke dag een koekje of snoep raar vinden. Mijn kinderen spelen veel bij andere kinderen thuis en ze krijgen altijd eigenlijk wel wat lekkers. 
Op een vorige school van mijn kinderen had je wel een paar gezinnen waar alles altijd gezond moest zijn en de kinderen worteltjes en zo kregen na school, zaten vaak een beetje in de alternatieve/zweefhoek. Maar ook daar was dat echt een minderheid. 

Dus op zich is elke dag een koekje niet zo raar. Het zou er bij mij van afhangen wat ze verder krijgen gedurende de dag of ik er wat van zou vinden.

Bij ons op het KDV waren ze heel trots welke week werd er een dag warm gegeten een beetje soep of pasta was het dan. Toen mijn schoonvader overleed ging zoonlief ineens een korte periode 3 dagen mee eten op het KDV en toen viel het ons op dat hij eigenlijk nooit meer warm eet, het was dus wegbezuinigd zonder melden. 

Toen werd het gebouw gesloopt en gingen ze tijdelijk in een noodlocatie (feitelijk werden ze in een andere groep geplaatst) om na 6 weken (toevallig zomervakantie)  naar de nieuwe locatie te verhuizen. Toen werd er de laatste week Ivm afscheidsfeest locatie extra "lekker" gegeten op maandag kreeg hij patat, dinsdag poffertjes en op donderdag pannenkoeken. Hij was 3,5 en klaagde die dagen dat hij vreselijke honger had want hij lustte de bijzondere lunches niet.

Mevrouw75 schreef op 04-06-2022 om 07:57:

[..]

Op die vraag bij de automaten kan je prima stoïcijns Nee blijven zeggen. Dan is er voor je kinderen geen enkele aanleiding meer om te vragen.

Mevrouw 75, zo werkt het niet. Het doet er ook niet zoveel toe of ik wel of niet een keertje overstag ga. De vraag blijft bij (iig mijn) kleine kinderen want de automaat zag er zeer aantrekkelijk uit en daar liepen we zo dicht langs die 2x per week dat we er waren dat we m bijna aanraakten, gewoon heel strategisch geplaatst. 
En ook als ik nee zeg blijft er een langdurige vraag/behoefte gecreëerd worden bij (iig mijn)  kinderen . Ook als ik mijn kinderen goed opvoed en ze de vraag niet meer aan mij stellen. 

Bovendien zit ik steeds met het dilemma: wel of niet een keer toegeven, wat zou die vraag juist versterken of afzwakken?



Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 12:13:

[..]

Mevrouw 75, zo werkt het niet. Het doet er ook niet zoveel toe of ik wel of niet een keertje overstag ga. De vraag blijft bij (iig mijn) kleine kinderen want de automaat zag er zeer aantrekkelijk uit en daar liepen we zo dicht langs die 2x per week dat we er waren dat we m bijna aanraakten, gewoon heel strategisch geplaatst.
En ook als ik nee zeg blijft er een langdurige vraag/behoefte gecreëerd worden bij (iig mijn) kinderen . Ook als ik mijn kinderen goed opvoed en ze de vraag niet meer aan mij stellen.

Bovendien zit ik steeds met het dilemma: wel of niet een keer toegeven, wat zou die vraag juist versterken of afzwakken?



Precies. Die automaten staan ook in Ballorig, Monkey Town, FunZone etc.

Het consultatiebureau raadt aan om deze locaties regelmatig te bezoeken zodat de ontwikkeling van de motoriek goed tot gang komt. Echter, ik was het al snel beu dat mijn kinderen steeds maar bleven vragen of ze snoep uit de automaat mogen.


Die automaten zijn daarnaast ook reclame en zorgen ervoor dat kinderen "gewend" raken aan bepaalde snoepmerken.

En het gaat toch ook niet alleen om onze eigen kinderen, al vond ik het sterk teleurstellend hoe lastig het was mijn nog jonge dochter iets te laten afvallen. Zoveel weerstand van omgeving! Nog veel meer weerstand dan voor volwassenen. 

Maar mijn kinderen hebben allang geen overgewicht meer en eten gezond en evenwichtig. (En snoepen matig
Maar ong.15 % vd kinderen vanaf 4 heeft overgewicht. ong. 50 % vd volwassen en de verwachting is dat dat gaat stijgen tot boven 60%. 
Dat is rampzalig voor iedereen want zorgkosten worden steeds onbetaalbaarder. 
Nee, we worden niet dik van het koekje maar het wordt mi wel heel hoog tijd dat we eindelijk de jongste groep eens wat beter gaan beschermen. En iig door professionals gezonde voeding laten aanbieden en weg met alle verleidingen dicht bij kinderen. Juist het aanbod in speeltuinen etc mag van mij veel gezonder. 
Het is echt super lui en weinig creatief dat we niet veel verder komen dan wat frietjes snacks en chips. Daarmee zijn en blijven we slaaf van grote merken. 
En zo blij met wat actieve kruidentheemensen want anders zou er nooit wat veranderen. 

Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 12:32:

En het gaat toch ook niet alleen om onze eigen kinderen, al vond ik het sterk teleurstellend hoe lastig het was mijn nog jonge dochter iets te laten afvallen. Zoveel weerstand van omgeving! Nog veel meer weerstand dan voor volwassenen.

Maar mijn kinderen hebben allang geen overgewicht meer en eten gezond en evenwichtig. (En snoepen matig
Maar ong.15 % vd kinderen vanaf 4 heeft overgewicht. ong. 50 % vd volwassen en de verwachting is dat dat gaat stijgen tot boven 60%.
Dat is rampzalig voor iedereen want zorgkosten worden steeds onbetaalbaarder.
Nee, we worden niet dik van het koekje maar het wordt mi wel heel hoog tijd dat we eindelijk de jongste groep eens wat beter gaan beschermen. En iig door professionals gezonde voeding laten aanbieden en weg met alle verleidingen dicht bij kinderen. Juist het aanbod in speeltuinen etc mag van mij veel gezonder.
Het is echt super lui en weinig creatief dat we niet veel verder komen dan wat frietjes snacks en chips. Daarmee zijn en blijven we slaaf van grote merken.
En zo blij met wat actieve kruidentheemensen want anders zou er nooit wat veranderen.

Goed om dit te lezen. Ik werd eens aangesproken op dat mijn kinderen een zelfgemaakte wrap met salade en paprika zo lekker vinden want dan vond desbetreffende ouder maar raar. Volgens mij heeft zo'n wrap ook meer smaak dan friet en chips (zonder toegevoegd smaakje), maar goed.

En het blijft een broodje aap dat kinderen die thuis niet gewend zijn aan snoepen bij anderen los gaan. 
Dat vinden we allang niet meer als het gaat om roken, drank, frisdrank. Het gaat niet op met agressieve games of films en  het gaat ook niet op met snoepen. 
Ik ben zo iemand die heel makkelijk los kan gaan met snoepen. Maar ben nooit snoep tekort gekomen thuis, integendeel. 

Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 12:13:

[..]

Mevrouw 75, zo werkt het niet. Het doet er ook niet zoveel toe of ik wel of niet een keertje overstag ga. De vraag blijft bij (iig mijn) kleine kinderen want de automaat zag er zeer aantrekkelijk uit en daar liepen we zo dicht langs die 2x per week dat we er waren dat we m bijna aanraakten, gewoon heel strategisch geplaatst.
En ook als ik nee zeg blijft er een langdurige vraag/behoefte gecreëerd worden bij (iig mijn) kinderen . Ook als ik mijn kinderen goed opvoed en ze de vraag niet meer aan mij stellen.

Bovendien zit ik steeds met het dilemma: wel of niet een keer toegeven, wat zou die vraag juist versterken of afzwakken?



Ik heb nooit toegegeven aan de vraag om snoep uit de automaat toen ze op zwemles zaten.  Echt het kan. 

Die automaten mogen daar staan dat is niet verboden. Aan ouders de taak om het gezeur om snoep de kop in te drukken en dat vraagt wat van ouders om,  al die tijd dat de kinderen op zwemles zitten, voet bij stuk te houden. Ik denk dat ouders dat moeilijk vinden en liever zien dat die automaat weggehaald wordt maar dat gaat niet gebeuren. 

Door de aanwezigheid van die automaten wordt er geen vraag/ behoefte gecreëerd. Echt niet.  Je zorgt dat je voor je hongerige kind na de zwemles een banaan of een boterham bij je hebt of een pakje sultana's.  Dat laatste was bij ons altijd extra leuk, dat was iets wat er niet iedere week was,  dus was het speciaal en met iets te eten in hun handen vragen ze echt niet om iets uit die automaten.

Bakblik schreef op 04-06-2022 om 12:39:

[..]

Ik heb nooit toegegeven aan de vraag om snoep uit de automaat toen ze op zwemles zaten. Echt het kan.

Die automaten mogen daar staan dat is niet verboden. Aan ouders de taak om het gezeur om snoep de kop in te drukken en dat vraagt wat van ouders om, al die tijd dat de kinderen op zwemles zitten, voet bij stuk te houden. Ik denk dat ouders dat moeilijk vinden en liever zien dat die automaat weggehaald wordt maar dat gaat niet gebeuren.

Door de aanwezigheid van die automaten wordt er geen vraag/ behoefte gecreëerd. Echt niet. Je zorgt dat je voor je hongerige kind na de zwemles een banaan of een boterham bij je hebt of een pakje sultana's. Dat laatste was bij ons altijd extra leuk, dat was iets wat er niet iedere week was, dus was het speciaal en met iets te eten in hun handen vragen ze echt niet om iets uit die automaten.

Ik heb zelf het vermoeden dat die automaten gesponsord worden en kinderen zo gewend raken aan bepaalde merken. Dan hoeven die kinderen nog niet eens steeds snoep te krijgen. Maar hebben die merken wel klanten als de kinderen oud genoeg zijn om zelf snoep te kopen.

Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 12:36:

En het blijft een broodje aap dat kinderen die thuis niet gewend zijn aan snoepen bij anderen los gaan.
Dat vinden we allang niet meer als het gaat om roken, drank, frisdrank. Het gaat niet op met agressieve games of films en het gaat ook niet op met snoepen.
Ik ben zo iemand die heel makkelijk los kan gaan met snoepen. Maar ben nooit snoep tekort gekomen thuis, integendeel.

Ik vind het ook raar als kinderen bij anderen thuis erop los kunnen gaan met snoepen. Dat zou betekenen dat wij ouders elkaars kinderen gaan voeren? Nou, ik zal het onthouden voor bij mijn volgende bezoek aan de supermarkt, dat ik ook snoep moet meenemen voor de buurtkinderen die hier over de vloer komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.