Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bolletje Dreumesbiscuit / Nijntje Koekje slecht?

Mijn kind krijgt op het KDV elke dag deze koekjes. Nu hoor ik van een vriendin dat dit heel slecht is omdat er toegevoegd suiker in zit en twijfel ik of ik zelf deze koekjes nog wel kan geven?

Mijn vraag is of dit waar is? Want als het slecht is ga ik wel het KDV zeggen dat mijn dochter het niet meer mag


MamaE schreef op 04-06-2022 om 09:51:

Over regels mbt trakteren en koek/snoep op school zou ik zeggen: handhaven. Als je het steeds blijft gedogen verandert het niet.

Eens. Op het kdv altijd fruit uitgedeeld zonder morren. Op de basisschool willen we de regels volgen maar zijn daarmee "het braafste kind uit de klas". Hoe ouder de kinderen hoe lastiger dit is als ouder. Je kind wilt hetzelfde uitdelen als de rest.
Mijn ouders waren in dit opzicht ook roomser dan de Paus en daar baalde ik als kind flink van. Daarom is het voor mij nog lastiger om voet-bij-stuk te houden.

Bakblik schreef op 04-06-2022 om 12:39:

[..]

Ik heb nooit toegegeven aan de vraag om snoep uit de automaat toen ze op zwemles zaten. Echt het kan.

Die automaten mogen daar staan dat is niet verboden. Aan ouders de taak om het gezeur om snoep de kop in te drukken en dat vraagt wat van ouders om, al die tijd dat de kinderen op zwemles zitten, voet bij stuk te houden. Ik denk dat ouders dat moeilijk vinden en liever zien dat die automaat weggehaald wordt maar dat gaat niet gebeuren.

Door de aanwezigheid van die automaten wordt er geen vraag/ behoefte gecreëerd. Echt niet. Je zorgt dat je voor je hongerige kind na de zwemles een banaan of een boterham bij je hebt of een pakje sultana's. Dat laatste was bij ons altijd extra leuk, dat was iets wat er niet iedere week was, dus was het speciaal en met iets te eten in hun handen vragen ze echt niet om iets uit die automaten.

Bakblik, ben het zo met je oneens. 
Natuurlijk ontstaat er een vraag/behoefte bij veel kinderen als ze omringd worden met zoetigheid. Als je er als ouder aan toegeeft en ook als je dat niet doet. (Zelf dacht ik de vraag groter te maken door er nooit aan toe te geven dus dat deed ik af en toe) 

Je hebt er geen idee van hoeveel geldstromen er rond gaan in die werelden en dat zou niet gebeuren als het succes niet zo groot was. 

Op heel veel plekken ben je er als ouder ook niet bij. Wat dacht je van middelbare school. Wat dacht je van kdv, waarover we nu in dit draadje geleerd hebben  

Ook ben ik het niet met je eens dat de automaten niet zullen gaan verdwijnen. Dat gaan ze echt wel. (veel te laat naar mijn mening) we kunnen zo immers echt niet doorgaan. We eten ons als maatschappij letterlijk dood.

Galiameloen schreef op 04-06-2022 om 11:50:

Elke dag je kind trakteren op iets "ongezonds" vinden we raar, waarom krijgen die kinderen dan wel deze koekjes op het KDV? Op de basisschool van mijn kinderen mogen niet eens meer koekjes worden getrakteerd met verjaardagen (vooral omdat ouders overdreven met het aantal koekjes per kind). Krom als de kinderen dit "snoepje" niet mogen eten bij vieringen maar het wel elke dag naar binnen mogen werken.

Elke dag een koekje bij de thee is toch juist zó gewoon dat het tuttig ouderwets is? 

Die automaten storen mij ook. Ze zijn nu ook met complete tvschermen erop. Dus het heeft nog meer aantrekkingskracht dan zo'n oude machine die geen filmpje toont.
Het zou goed zijn als daar regels vanuit de overheid voor komen.
Het nee-zeggen vind ik het niet moeilijk maar ik baal wel van dat je het steeds moet doen.

Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 12:13:

[..]

Mevrouw 75, zo werkt het niet. Het doet er ook niet zoveel toe of ik wel of niet een keertje overstag ga. De vraag blijft bij (iig mijn) kleine kinderen want de automaat zag er zeer aantrekkelijk uit en daar liepen we zo dicht langs die 2x per week dat we er waren dat we m bijna aanraakten, gewoon heel strategisch geplaatst.
En ook als ik nee zeg blijft er een langdurige vraag/behoefte gecreëerd worden bij (iig mijn) kinderen . Ook als ik mijn kinderen goed opvoed en ze de vraag niet meer aan mij stellen.

Bovendien zit ik steeds met het dilemma: wel of niet een keer toegeven, wat zou die vraag juist versterken of afzwakken?



Zo werkt het wel en het doet er heel veel toe dat je af en toe overstag gaat. 

En vergeet ook niet dat de verwachting is dat verleidingen en overdaad voorlopig alleen maar toe gaan nemen. Het wordt dus steeds moeilijker voor opgroeiende kinderen. Tijd dat we ze iets meer gaan beschermen.
En zo moeilijk is het niet. Waarom op kdv niet gewoon (incidenteel) met kinderen zelf wat koekjes bakken? Je weet wat erin gaat en het effect is zo anders op de kinderen ipv instant vanalles aanbieden. 

Mevrouw75 schreef op 04-06-2022 om 12:57:

[..]

Zo werkt het wel en het doet er heel veel toe dat je af en toe overstag gaat.

Eens, als je overstag gaat zien je kinderen het als een optie.
Als je nooit ja zegt dan zien ze het niet als een optie.

Mevrouw75 schreef op 04-06-2022 om 12:57:

[..]

Zo werkt het wel en het doet er heel veel toe dat je af en toe overstag gaat.

Daar kun je over van mening verschillen en dat was mijn dilemma ook. Maar doorgaans denk ik dat het gezonder is af en toe mee te bewegen en dat steeds nee horen ook negatieve consequenties kunnen hebben op de aantrekkingskracht van die dingen. 
Steeds nee zeggen in een maatschappij die overladen is met ongezond eten lijkt me met kleine kinderen ook niet de weg. 

Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 12:54:

[..]

Bakblik, ben het zo met je oneens.
Natuurlijk ontstaat er een vraag/behoefte bij veel kinderen als ze omringd worden met zoetigheid. Als je er als ouder aan toegeeft en ook als je dat niet doet. (Zelf dacht ik de vraag groter te maken door er nooit aan toe te geven dus dat deed ik af en toe)

Je hebt er geen idee van hoeveel geldstromen er rond gaan in die werelden en dat zou niet gebeuren als het succes niet zo groot was.

Op heel veel plekken ben je er als ouder ook niet bij. Wat dacht je van middelbare school. Wat dacht je van kdv, waarover we nu in dit draadje geleerd hebben

Ook ben ik het niet met je eens dat de automaten niet zullen gaan verdwijnen. Dat gaan ze echt wel. (veel te laat naar mijn mening) we kunnen zo immers echt niet doorgaan. We eten ons als maatschappij letterlijk dood.

Ik heb echt wel een idee hoeveel geldstromen er rond gaan in die wereld. De Dora-koekjes, lange nekken, Nijntjebiscuits ze worden allemaal gemaakt met de hoop dat kinderen erom gaan vragen en dat je als ouders toegeeft. Die Dora-koekjes en lange nekken heb ik echt weleens gekocht als verrassing nooit als erom gevraagd werd. Die automaten daar heb ik nooit iets uit gehaald, gewoon om ze niet te wennen aan zwemmen is lekkers scoren.

Als je een kind op de basisschool al leert dat iets uit de automaat halen er niet bij hoort dan doen ze dat op het vo ook niet elke dag maar is dat voor speciale dagen. Een krap budget aan zakgeld helpt daar heel goed bij, dan wordt het keuzes maken en iedere dag snoep en snaai kopen kan dan niet als je ook nog naar een verjaardagsfeestje moet aan het eind van de week.

Misschien dat op termijn die automaten gaan verdwijnen maar voorlopig nog niet. Ik zie de huidige regering daar nog geen wetgeving op maken.

Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 13:02:

[..]

Daar kun je over van mening verschillen en dat was mijn dilemma ook. Maar doorgaans denk ik dat het gezonder is af en toe mee te bewegen en dat steeds nee horen ook negatieve consequenties kunnen hebben op de aantrekkingskracht van die dingen.
Steeds nee zeggen in een maatschappij die overladen is met ongezond eten lijkt me met kleine kinderen ook niet de weg.

Steeds nee zeggen is zeker niet de weg, consequent zijn wel. Na de zwemles krijg je niks uit de automaat, vandaag niet, volgende week niet nooit niet. Dat wil niet zeggen dat je de dingen uit die automaat nooit aanbied. Die felbegeerde marsreep hebben ze echt weleens gekregen (de miniuitvoering uit zo'n uitdeelzak) maar dan losgekoppeld van de zwemles/zwembadlocatie. Dit om de kinderen te leren dat zwemmen en iets ongezonds niet perse bij elkaar horen. 

Na een paar keer zeuren om iets lekkers en het niet krijgen in het zwembad hadden ze echt wel door dat zeuren geen zin had. Ze hebben niet het idee dat ze veel tekort gekomen zijn in hun kinderjaren. Ik heb nog steeds genoeg aan 1 liter frisdrank per week. Gisteravond bij de barbecue allebei een glaasje, vanavond nog een keer en als het op is is het op.

Bakblik schreef op 04-06-2022 om 13:21:

[..]

Ik heb echt wel een idee hoeveel geldstromen er rond gaan in die wereld. De Dora-koekjes, lange nekken, Nijntjebiscuits ze worden allemaal gemaakt met de hoop dat kinderen erom gaan vragen en dat je als ouders toegeeft. Die Dora-koekjes en lange nekken heb ik echt weleens gekocht als verrassing nooit als erom gevraagd werd. Die automaten daar heb ik nooit iets uit gehaald, gewoon om ze niet te wennen aan zwemmen is lekkers scoren.

Als je een kind op de basisschool al leert dat iets uit de automaat halen er niet bij hoort dan doen ze dat op het vo ook niet elke dag maar is dat voor speciale dagen. Een krap budget aan zakgeld helpt daar heel goed bij, dan wordt het keuzes maken en iedere dag snoep en snaai kopen kan dan niet als je ook nog naar een verjaardagsfeestje moet aan het eind van de week.


Die koekjes van jou hebben andere namen sinds 1 of 2 jaar omdat bekende figuren niet meer mochten. Ik kocht ze al nooit. Als ik de kinderen wil trakteren op een koekje vinden ze die in een saaie grote-mensen verpakking ook lekker.

Op mijn middelbare school stonden automaten waar sommige leerlingen elke dag uitbundig Mars en Cola uit kochten. Totdat ze doorhadden dat de super drie straten verderop goedkoper waren. Intussen waren de broodjes in de kantine duurder dan alles wat je in de automaat kon kopen. Ik had vroeger te weinig zakgeld om überhaupt eten te kunnen kopen maar met weinig geld ben je wellicht toch geneigd om eerder een Mars dan een broodje kaas te kopen.

Lang geleden had ik trouwens vriendinnen die na het zwemmen perse snacks moesten hebben uit de kantine daar. Nu ik erover na denk is dat ook wel raar. Ik kan me van mijn eigen zwemles-tijd in ieder geval niet herinneren dat ik na de les frikandellen ging eten. Maar sommige ouders zijn blijkbaar gevoelig voor gehyped/gesponsord eten en een KDV dat er zelf aan meedoet stimuleert hen daarin.

Even een theorie, maar die heb ik ooit in mijn studie gehoord, dus op zich wel gefundeerd:
Kom je langs een automaat en zeg je altijd nee, dan zal je kind minder vragen en bij nog een keer proberen te vragen 'nee' snel accepteren.
Kom je langs een automaat en zeg je (vrijwel) altijd ja, dan zal je kind alleen vragen als het zin heeft. (Dan zorg je dat je zelf wat bij je hebt en dan kind dat als alternatief al in de hand heeft bijvoorbeeld. Zoals een banaan). De drang naar 'het speciale' is weg.
Kom je langs een automaat en zeg je 1 op de 10 keer ja, dan zal je kind altijd blijven vragen. Eéns op de 10x is immers ja, dus ze moeten 9x nee krijgen voor ze weer een ja krijgen.

Jesse_1 schreef op 04-06-2022 om 13:32:

Even een theorie, maar die heb ik ooit in mijn studie gehoord, dus op zich wel gefundeerd:
Kom je langs een automaat en zeg je altijd nee, dan zal je kind minder vragen en bij nog een keer proberen te vragen 'nee' snel accepteren.
Kom je langs een automaat en zeg je (vrijwel) altijd ja, dan zal je kind alleen vragen als het zin heeft. (Dan zorg je dat je zelf wat bij je hebt en dan kind dat als alternatief al in de hand heeft bijvoorbeeld. Zoals een banaan). De drang naar 'het speciale' is weg.
Kom je langs een automaat en zeg je 1 op de 10 keer ja, dan zal je kind altijd blijven vragen. Eéns op de 10x is immers ja, dus ze moeten 9x nee kregen voor ze weer een ja krijgen.

Dit dus.

Consequent zijn en je houden aan je plan van nooit iets uit de automaat halen.

Galiameloen schreef op 04-06-2022 om 13:30:

Lang geleden had ik trouwens vriendinnen die na het zwemmen perse snacks moesten hebben uit de kantine daar. Nu ik erover na denk is dat ook wel raar. Ik kan me van mijn eigen zwemles-tijd in ieder geval niet herinneren dat ik na de les frikandellen ging eten. Maar sommige ouders zijn blijkbaar gevoelig voor gehyped/gesponsord eten en een KDV dat er zelf aan meedoet stimuleert hen daarin.

Dit dus, je moet er als ouders voor zorgen dat er geen koppeling bestaat tussen zemmen en iets uit de automaat/de frikandellen/het ijsje bij de ijsboer onderweg naar huis.

Pinokkio schreef op 04-06-2022 om 13:02:

[..]

Daar kun je over van mening verschillen en dat was mijn dilemma ook. Maar doorgaans denk ik dat het gezonder is af en toe mee te bewegen en dat steeds nee horen ook negatieve consequenties kunnen hebben op de aantrekkingskracht van die dingen.
Steeds nee zeggen in een maatschappij die overladen is met ongezond eten lijkt me met kleine kinderen ook niet de weg.

Tja, maar jij had dus een probleem en de mensen die standaard nee zeiden niet....

Het is voor mij wel duidelijk wat dan het beste werkte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.