Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bolletje Dreumesbiscuit / Nijntje Koekje slecht?

Mijn kind krijgt op het KDV elke dag deze koekjes. Nu hoor ik van een vriendin dat dit heel slecht is omdat er toegevoegd suiker in zit en twijfel ik of ik zelf deze koekjes nog wel kan geven?

Mijn vraag is of dit waar is? Want als het slecht is ga ik wel het KDV zeggen dat mijn dochter het niet meer mag


Als er kinderen hier komen en veel/vaak om snoep vragen dan zijn dat niet perse kinderen die thuis nooit wat krijgen, soms zijn het juist de kinderen die thuis veel krijgen. Wel zijn sommige kinderen gewoon heel erg dol op snoep, als die kinderen thuis niks krijgen dan zullen ze bij anderen waar wel gesnoept wordt ook eerder proberen er alles uit te halen. Sommige kinderen geven uit zichzelf gewoon weinig om snoep, ongeacht wat ze thuis wel of niet krijgen (of kunnen krijgen.) 
Ik heb zelf het idee dat je als ouders op smaakt weinig/geen invloed hebt.
Een 16 jarige die geen snoep eet maar liever fruit komt waarschijnlijk niet door de opvoeding maar wel door zijn eigen voorkeuren.

Je hebt als ouder natuurlijk invloed op wat jonge kinderen wel/niet aangeboden krijgen, je kan goede gewoontes voorleven en er het gesprek over aangaan maar smaak verander je daarmee niet.

Als ik naar mijn oudste drie  kijken dan gaan ze alledrie heel anders om met verleidingen buitenshuis qua snacks en hebben ze ook hele andere voorkeuren qua wat ze graag  willen eten/snoepen. De een geeft veel geld uit aan lekkers buitenshuis, een ander neemt altijd zelf brood/fruit overal mee naar toe en koopt nooit wat. De een eet vaak snoep/chips/tussendoortjes, de ander heel zelden. De een heeft een voorkeur voor zoet en een ander voor hartig.

Kyana schreef op 04-06-2022 om 14:30:

Als er kinderen hier komen en veel/vaak om snoep vragen dan zijn dat niet perse kinderen die thuis nooit wat krijgen, soms zijn het juist de kinderen die thuis veel krijgen. Wel zijn sommige kinderen gewoon heel erg dol op snoep, als die kinderen thuis niks krijgen dan zullen ze bij anderen waar wel gesnoept wordt ook eerder proberen er alles uit te halen. Sommige kinderen geven uit zichzelf gewoon weinig om snoep, ongeacht wat ze thuis wel of niet krijgen (of kunnen krijgen.)
Ik heb zelf het idee dat je als ouders op smaakt weinig/geen invloed hebt.
Een 16 jarige die geen snoep eet maar liever fruit komt waarschijnlijk niet door de opvoeding maar wel door zijn eigen voorkeuren.

Je hebt als ouder natuurlijk invloed op wat jonge kinderen wel/niet aangeboden krijgen, je kan goede gewoontes voorleven en er het gesprek over aangaan maar smaak verander je daarmee niet.

Als ik naar mijn oudste drie kijken dan gaan ze alledrie heel anders om met verleidingen buitenshuis qua snacks en hebben ze ook hele andere voorkeuren qua wat ze graag willen eten/snoepen. De een geeft veel geld uit aan lekkers buitenshuis, een ander neemt altijd zelf brood/fruit overal mee naar toe en koopt nooit wat. De een eet vaak snoep/chips/tussendoortjes, de ander heel zelden. De een heeft een voorkeur voor zoet en een ander voor hartig.

Precies, je kunt elkaar de maat niet nemen op persoonlijke voorkeur. Ik vind bv ongezoette slagroom smaken als een hap reuzel, ik vind babymelk helemaal niet zoet, heb een voorkeur voor de wat sterkere smaken en kan echt niets met groentesnackjes als fijn vertier tegen de trek/honger. Maar dat een ander dat wel vindt,  vind ik dan weer hélemaal prima. Alleen voor een ander bepalen wat goed, lekker, gezond is, wie er gelijk heeft en goed bezig is en dat opleggen als een feit of waarheid, daar vind ik dan wel iets van.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

04-06-2022 om 17:24

Piepmuisje schreef op 03-06-2022 om 17:12:

Geraffineerde suiker en vooral die glucose-fructosesiroop is natuurlijk helemaal niet goed. Kan je zelf ook wel bedenken. Door het ontbreken van begeleidende stoffen en ook doordat er weinig eiwit en vezels in zitten, heeft het invloed op je bloedsuikerspiegel en onttrekt het voedingsstoffen aan je lichaam. Zeker niet iets om dagelijks te eten en kinderen raken zo gewend aan suiker.
Beter dus zelf wat maken en letten op de eiwitten of bijvoorbeeld koekjes van Organix.

Dit dus. We doen hier niet aan suikearm. Dochter krijg genoeg lekkers. Met suiker. Met mate. Maar glucose-fructosestroop vermijden we. 

Dan maar lid van de kruidentheekerk. Mooie geuzenaam. Beter dan al die meuk. 

Ik heb de indruk dat het voedingspatroon bepaald hoe dik of ongezond je bent. Een peuter van misschien net 10 kilo elke dag op het KDV Dreumesbiscuit laten eten vind ik al snel een ongezond voedingspatroon hebben.

Los daarvan moet zo'n KDV ook gaan begrijpen dat dreumesbiscuit gemaakt is in de fabriek. Wat betekent dat er veel voedsel is gebruikt om daarvan 1 veel kleiner koekje van te maken. Dat is voedselverspilling met klimaatgevolgschade en het bagatelliseren noem ik kop in het zand steken!

Galiameloen schreef op 04-06-2022 om 13:30:

Lang geleden had ik trouwens vriendinnen die na het zwemmen perse snacks moesten hebben uit de kantine daar. Nu ik erover na denk is dat ook wel raar. Ik kan me van mijn eigen zwemles-tijd in ieder geval niet herinneren dat ik na de les frikandellen ging eten. Maar sommige ouders zijn blijkbaar gevoelig voor gehyped/gesponsord eten en een KDV dat er zelf aan meedoet stimuleert hen daarin.

Ik kwam een keer bekenden tegen bij vaccinaties van mijn kinderen die het raar vonden dat ik niet na de prik een ijsje met ze ging halen.  Hoezo denk ik dan. Dan benadruk je toch juist dat een prik niet leuk is  en doe je alsof het een hele happening is in plaats van dat je na een  half uur alweer thuis bent?

Meegaan als begeleider als de  kinderen willen zwemmen met vriendjes vermijd ik zelf om de reden die  jij noemt. Kinderen die niet eens vragen of ze een slush puppy mogen,  maar "ik wil een slush puppy" scanderen, vreselijk! Ooit maakte ik  daarna de fout om dan maar met ze naar een andere soort locatie te gaan  waarna er eentje na afloop boos werd omdat ik geen croissants voor hem kocht in de supermarkt ernaast.

Valeria schreef op 04-06-2022 om 13:55:

[..]

Tja, maar jij had dus een probleem en de mensen die standaard nee zeiden niet....

Het is voor mij wel duidelijk wat dan het beste werkte.

Hou toch op. 
Nee (zucht, nogmaals) ik had en heb geen probleem, mijn kinderen hebben allang geen overgewicht meer en snoepen (inclusief frisdrank, ongezond snacken etc) echt nauwelijks, ze eten verantwoord en voedzaam. (En dat willen ze gewoon zelf en is niet mijn verdienste) 
Ik ben het gewoon niet met jullie eens dat je als ouder er veel invloed op hebt. Ook al zeg je consequent nee dan is er voor kleine kinderen echt wel een associatie als ze iedere keer na het zwemmen langs zo’n verleidelijke automaat lopen.  
En dan is dat nog maar een klein voorbeeld van de talloze momenten en verleidingen . 

En het ging me ook helemaal niet om mezelf of om mijn kinderen maar om _onze_kinderen. Mijn kinderen hebben veel discipline en kunnen zich goed wapenen tegen een hoop verleidingen maar een hoop kinderen helaas blijkbaar niet. 
We doen het echt verkeerd als de verwachting is dat meer dan 50 % straks obesitas heeft. Dan kun je wel lekker jezelf op de borst blijven kloppen dat jij het als ouder dus wel goed doet maar als maatschappij doen we het dus duidelijk NIET goed. 

offtopic: Dat wedijveren onder met name moeders en vrouwen zou niet nodig moeten zijn. Je kind is niet gelijk rijp voor goot als het eens wat krijgt en de ouders niet gelijk afgeschreven. 

Max88 schreef op 05-06-2022 om 00:35:

offtopic: Dat wedijveren onder met name moeders en vrouwen zou niet nodig moeten zijn. Je kind is niet gelijk rijp voor goot als het eens wat krijgt en de ouders niet gelijk afgeschreven.

Nou, inderdaad. Je leest gewoon 'het toontje'

Anna-Annaniem schreef op 05-06-2022 om 00:04:

Ik heb de indruk dat het voedingspatroon bepaald hoe dik of ongezond je bent. Een peuter van misschien net 10 kilo elke dag op het KDV Dreumesbiscuit laten eten vind ik al snel een ongezond voedingspatroon hebben.

Los daarvan moet zo'n KDV ook gaan begrijpen dat dreumesbiscuit gemaakt is in de fabriek. Wat betekent dat er veel voedsel is gebruikt om daarvan 1 veel kleiner koekje van te maken. Dat is voedselverspilling met klimaatgevolgschade en het bagatelliseren noem ik kop in het zand steken!

Je wordt dikker als je meer kcal eet dan je verbruikt. Dat kan ook door alleen maar 'gezonde' voedingsmiddelen te eten. Hoe moeilijk maken we het met z'n allen?
Als je maar genoeg verbruikt word je niet dik van ongezond eten. Wel kun je ziek worden door tekort aan bepaalde voedingsstoffen, niet door alleen toegevogd suiker etc.

Bakblik schreef op 04-06-2022 om 13:21:

[..]

Ik heb echt wel een idee hoeveel geldstromen er rond gaan in die wereld. De Dora-koekjes, lange nekken, Nijntjebiscuits ze worden allemaal gemaakt met de hoop dat kinderen erom gaan vragen en dat je als ouders toegeeft. Die Dora-koekjes en lange nekken heb ik echt weleens gekocht als verrassing nooit als erom gevraagd werd. Die automaten daar heb ik nooit iets uit gehaald, gewoon om ze niet te wennen aan zwemmen is lekkers scoren.

Als je een kind op de basisschool al leert dat iets uit de automaat halen er niet bij hoort dan doen ze dat op het vo ook niet elke dag maar is dat voor speciale dagen. Een krap budget aan zakgeld helpt daar heel goed bij, dan wordt het keuzes maken en iedere dag snoep en snaai kopen kan dan niet als je ook nog naar een verjaardagsfeestje moet aan het eind van de week.

Met dat onderdeel van gewenning ben ik het wel eens. Kinderen hebben de neiging om na 1 keer te beweren/geloven dat we iets ALTIJD doen. Uhm, nee, dat hebben we toen en toen gedaan,aar dat gaan we dus niet iedere keer doen. 

Over budget gesproken: mijn dochters zijn verzot op ijs. Met warme dagen vragen ze vaak wel of we iets hebben of iets gaan halen. De oudste heeft pas voor zichzelf en twee vriendinnetjes ijsjes gekocht, maar kwam er toen ook achter dat zoiets haar dus 4 weken zakgeld kost. 

Om het weer on topic te krijgen: ik staner nog steeds bij dat ik niet geloof dat een koekje per dag zoveel kwaad kan, zolang het niet ipv groente of fruit komt. Op ons kdv krijgen ze 's middags een cracker en bij de lunch warm eten. Tsja, die cracker, daar zit ook wel wat in... Maar dankzij die warme lunches lusten mijn kinderen zo ongeveer alles, op rodekool na. 

Samenvattemd, ik geloof dus vooral in balans. Ik denk dat je daarmee later volwassenen kunt krijgen die weloverwogen beslissingen kunnen nemen, ook als het om eten gaat. 

Elke dag hetzelfde te eten geven klinkt erg autistisch. Kinderen moet je juist aan verschillende smaken laten wennen en dus gevarieerd te eten geven. Als de dagopvang hier (komen ze niet meer) dagelijks dezelfde koekjes gaf zou ik er wat van zeggen. Nog los van dat er wel gezondere tussendoortjes zijn.

Of het echt slecht/ongezond is hangt af van wat de kinderen nog meer te eten krijgen. Ik zou het wel erg vervelend vinden als ik de kinderen thuis niet meer kon verwennen omdat dat al op de dagopvang gebeurde. Een teveel aan calorieen heb je snel omdat voeding met suiker niet verzadigd

DaphneMaria_ schreef op 06-06-2022 om 18:08:

Elke dag hetzelfde te eten geven klinkt erg autistisch. Kinderen moet je juist aan verschillende smaken laten wennen en dus gevarieerd te eten geven. Als de dagopvang hier (komen ze niet meer) dagelijks dezelfde koekjes gaf zou ik er wat van zeggen. Nog los van dat er wel gezondere tussendoortjes zijn.

Of het echt slecht/ongezond is hangt af van wat de kinderen nog meer te eten krijgen. Ik zou het wel erg vervelend vinden als ik de kinderen thuis niet meer kon verwennen omdat dat al op de dagopvang gebeurde. Een teveel aan calorieen heb je snel omdat voeding met suiker niet verzadigd

Wat is er mis mee? Hoeveel mensen eten elke dag brood met kaas? Of yoghurt met muesli? Of een appel? Gevarieerd eten is zeker belangrijk, maar ik vind variatie in fruit en groenten belangrijker dan variatie in koekjes en snoep. 

Variatie in snoep en koek heeft natuurlijk ook geen zin, want het gaat om suiker, vet, suiker en nog eens suiker en een hoop vage toevoegingen.
Het ene koekje is niet beter of slechter dan het andere koekje (doorgaans) het is allebei nogal ‘rommel’ dus variatie in rommel lijkt me weinig toevoegen.
Met ‘echt eten’ is het natuurlijk een heel ander verhaal. Wortels en bloemkool zijn allebei erg gezond maar in het ene zitten weer andere voedingsstoffen dan in het andere.
En ook gezonde voedingsstoffen bevatten gif, zeker in bepaalde dosis. Paranoten zijn zeer gezond maar door de grote hoeveelheid selenium mag je er maar enkele per dag van. Enz. 
Het gaat om balans en dat is makkelijker te bereiken met voldoende variatie. 
Dat mensen thuis alleen maar brood met kaas eten moeten ze zelf weten maar erg gezond is het niet zo eenzijdig. 
Een kdv is een professionele organisatie en daarvan mag je toch echt wel een volwaardig voedingsaanbod  verwachten. 
En dat betekent uiteraard niet het ene koekje met het andere verruilen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.