Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
carrieretijger not

carrieretijger not

22-02-2012 om 00:00

Borstvoeding

hallo
onze dochter wordt volgende maand 2 jaar. Ze doet het echt supergoed, ontwikkeling gaat helemaal top. Alleen doorslapen blijft een probleem. Ze krijgt nog borstvoeding, overdag zo'n 3 keer en 's nachts toch ook nog wel 2 keer. Ik ben overdag veel weg, voed haar 's ochtends, probeer 's middags nog altijd even thuis te komen, dan wil ze ook weer de borst en 's avonds natuurlijk voor het slapengaan.
En 's nachts wordt ze dus wakker en wil dan de borst.Nu ben ik wel een langvoedster ( 4 kinderen = totaal 9 jaar BV), maar enige afbouw zit er nu nog niet in. Het niet doorslapen vind ik niet eens zo'n groot probleem trouwens, kan me niet herinneren dat ik geen onderbreking 's nachts had, maar er wordt wel steeds meer tegen me aangezeurd dat ik moet afbouwen. Nu heb ik altijd het kind laten bepalen wanneer het genoeg was, maar onze dochter maakt wel weinig aanstalten. Ze eet verder prima.
Nog meer langvoedsters hier? Hoe doen jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

22-02-2012 om 00:37

Hetzelfde

Mijn jongste is gestopt met 3 jaar. Ik heb het helemaal aan hemzelf overgelaten en zo ergens tussen de 2,5 en 3 jaar raakte de borst steeds meer uit het vizier.

Ik heb het laatste jaar de borst ook niet meer aangeboden, maar alleen gegeven als hij daar om vroeg.
Meestal voedde ik 2x per dag ('s ochtends en 's avonds). Doorslapen lukte overigens ook vanaf 2,5 jaar (ooooh zalig was dat).

De buitenwereld snapt dit langvoeden meestal niet. Je wil niet weten hoe vaak ik te horen heb gekregen: stop er toch mee, daar komt nu toch helemaal geen voeding meer uit.... In het begin legde ik de theorie van de koe nog uit (want als er ooit iemand een langvoedster is...), maar dat was echt praten tegen dovemansoren. Daar ben ik dus meegestopt. Op een gegeven moment had ik het er gewoon niet meer over. En men vroeg er ook niet meer naar. Hield elkaar mooi in evenwicht dus.

Mijn tip is: niet forceren, maar het gewoon laten gebeuren. Al ik bij de oudste twee wist wat ik nu weet, was ik daar toen echt niet zo geforceerd en abrupt mee gestopt.

dc

dc

22-02-2012 om 07:54

Maakt het uit?

Het is enkel een probleem als jij het een probleem vindt. Ik zou met 2jr toch wel problemen hebben met het nachtbraken, het voeden op zich lijkt me echt geen probleem.

Groeit ze verder goed? Als dit het geval is, anderen lekker laten praten en gewoon doorgaan zolang jullie het fijn vinden lijkt me!

Limi

Limi

22-02-2012 om 08:08

Met enige sturing

Toen het 's nachts hier de spuigaten uitliep ben ik 's nachts gestopt. Op vriendelijke wijze uiteraard. Hierna is het een tijdje overdag frequenter geworden, maar dat nam vanzelf af tot met 2 jaar 3x : vroeg in de ochtend, middagslaap en bedtijd. Toen het een paar keer achter elkaar 1x of toevallig niet was, ben ik eens niet meteen gaan aanbieden, in combinatie met heel moe zijn vanwege geen middagslaap meer. Dat werkte steeds beter en zo zijn we dus gestopt.

dc

dc

22-02-2012 om 08:08

's nachts

Ik hoorde laatst een tip voor 's nachts. De man met een flesje erop afsturen. Blijkbaar is dat een stuk minder interessant dan de borst, en kan het helpen om de nachtvoedingen te minderen.

carrieretijger not

carrieretijger not

22-02-2012 om 15:38

Haha flesje

ik denk niet dat die dochter van mij gaat snappen waar dat flesje voor bedoeld is, heeft ze nog nooit gehad.

dc

dc

22-02-2012 om 16:31

Of een beker

Nou ja, ik geef af en toe een flesje, je kunt ook een bekertje aanbieden natuurlijk. Het gaat erom dat het een stuk minder interessant wordt

Tuitbeker

Mijn dochter is met 2,5 jaar gestopt omdat ik het commentaar toch echt wel zat was. Inmiddels dronk ze al lang uit een tuitbekertje. En dat ging ik afwisselen, soms borst, soms tuitbeker, tot ik geen borst meer gaf. Ik zag er wel tegenop maar het is geen probleem geweest. En die tuitbeker, met karnemelk met fruit, gaf ik op verzoek. Het nachtgedoe was hier dan ook pas echt over als de kinderen een jaar of 4 waren, daarna vroegen ze s'nachts niet meer om drinken.

Sunja

Sunja

22-02-2012 om 23:52

Nachtvoeding

Haa, herkenbaar, vooral ook dat commentaar van de buitenwereld. Laatst zei iemand zelfs tegen mij: ik wilde je dit al eerder geven maar er staat op dat het niet kan met bv dus heb ik moeten wachten tot nu. Terwijl ik nog steeds bv geef aan mijn dreumes van 19 maanden maar er gewoon niets meer over zeg.
Ik ben wel gestopt met 's nachts voeden, dat werd weer frequenter en ik vond het voor mezelf te vermoeiend worden. Afgebouwd met een tuitbeker met water dus, inderdaad: stuk minder interessant dan de borst dus binnen 3 nachten sliep hij - o wonder - door! Laatst probeerde ik hem zonder bv aan zijn middagslaapje te laten beginnen maar dat is mislukt (alleen maar huilen en niet boos maar echt verdrietig) dus ik ga toch door weer.
Als je je er zelf prettig bij voelt, zou ik gewoon doorgaan. Straks krijg je nog spijt, dat zou zonde zijn.

carrieretijger not

carrieretijger not

23-02-2012 om 23:34

Drinken

ik denk zelf dat het dochterlief niet erom gaat dat ze dorst heeft maar dat ze gewoon aandacht en contact wil.
Ik verwacht dus eigenlijk niet zoveel van een flesje of beker 's nachts. En als ik heel eerlijk ben, wil ik haar dat ook eigenlijk niet aandoen. We gaan gewoon nog even lekker door.
In hoeverre voeden jullie ook nog publiekelijk een dreumesje? Soms heb ik er echt lak aan en doe ik het in het openbaar, maar meestal durf ik het toch niet meer.

Welk commentaar?

moet de buitenwereld dan weten dat je kind borst krijgt?

Hier nog wel wat langer doorgegaan, ze zijn allebei helemaal vanzelf gestopt, kheb in totaal ruim elf jaar gevoed.

carrieretijger not

carrieretijger not

28-02-2012 om 22:29

Dirksmama

met 2 kindjes 11 jaar voeden halen betekent wel dat ze echt al wat ouder waren toen je stopte. Wat mij betreft hoeft het niet zo lang, maar aan de andere kant de andere drie van mij zijn ook uit zichzelf gestopt, je verlegt toch een beetje een grens. Ik heb de tweede zelfs nog hoogzwanger van de derde gevoed. Een dikke maand voor haar geboorte stopte hij er zelf mee.
Commentaar krijg ik ook wel hoor, maar echt heel druk maak ik me er niet om. Maar publiekelijk voeden doe ik wel steeds minder.

Rianne

Rianne

01-03-2012 om 03:19

Hier nog een langvoedster

ik geef nu bijna 2 jaar borstvoeding, en dochterlief kan er nog geen genoeg van krijgen. Ze krijgt nog redelijk op verzoek (zit nu even thuis zonder werk, dus dat verzoek komt vaak). 's nachts komt ze ook nog regelmatig. We zullen hier nog wel even doorgaan denk ik. Geen idee hoe lang.

Ik voed ook nog steeds buitenshuis, vooral als ze moe is. Vaak is ze veel te druk bezig met spelen. Hier geen commentaar, maar er zijn ook wel meerdere langvoedsters hier (Ontario) in de buurt, dus het is niet zo vreemd volgens mij.
In Nederland keken mensen wel een beetje vreemd toen ik daar op vakantie was, maar geen negatieve reacties of zo. De meeste vonden het wel ok dat ik op de grond, tijdens carnaval, zat te voeden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.