Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broers!

Hoi allen,

Ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe andere ouders van 2 broers deze situatie ervaren. Ik heb er 1 van bijna 5 en 1 van ruim 2 en half.
Beide totaal verschillend qua innerlijk en uiterlijk.. Oudste heedt mijn add trekjes, maar/en ook creativiteit en gevoeligheid gekregen, jongste kan juist goed zelf spelen en is meer type rouwdouwer.

Uiteraard zijn we de hele dag brandjes aan het blussen, vooral binnen. Als we ze maar VEEL buiten laten zijn, gaat het heel goed.
Nu gaat nr 1 4 ochtenden nr school en zijn ze niet meer continu samen, wat interessante ontwikkelingen oplevert

Hoe gaat het bij jullie?

Groetjes vertigo

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sunja

Sunja

29-08-2011 om 21:03

Haa!

Wat leuk dit te lezen! Ik heb er ook twee: eentje van 3 en eentje van net 1. En vandaag was het weer erg leuk. Ze verschillen inderdaad, maar vooral de jongste kopieert alles wat de oudste doet.
Nu gaat mijn oudste wel weer net een fase door dat hij zijn broertje een mep verkoopt als hij ergens met zijn handjes aan zit of aan dreigt te gaan zitten, dus dat vind ik wel moeilijk. We reageren consequent maar het gedrag komt onaangenaam over, ook omdat het niet een klap of een duw is uit frustratie maar omdat het echt gemeen is: hij knijpt hem lang en hard of slaat hem zo hard dat hij achterover valt. En als ik eraan kom, gaat hij gewoon door, dan moet ik ze echt uit elkaar trekken. Echt zielig voor mijn jongste die nu soms zelfs gaat huilen als mijn oudste eraan komt, in plaats van enthousiast naar hem toe te kruipen om eens even precies te gaan doen wat hij doet.
Maar zo is het niet altijd en ik moest vandaag weer erg lachen toen ik de oudste de jongste over de rand de zandbak in zag trekken. Ook niet zachtzinnig natuurlijk, maar duidelijk met instemming van de jongste die dat wel zag zitten zo'n bak vol met nat zand...
Mijn oudste gaat in het voorjaar naar school en ik moet zelf nog erg aan dat idee wennen! Ze missen elkaar zeker of heeft de oudste daar geen tijd voor?
groet, Sunja

hout anne

hout anne

29-08-2011 om 22:39

Broertje op komst

Ben erg benieuwd hoe het bij ons zal gaan. Over max. 3 weken krijgt mijn zoontje een broertje!
Ben ook erg benieuwd naar de verhalen van anderen!

dc

dc

29-08-2011 om 23:02

Bij mij

Een jongen van 5 en eentje van 3. De oudste heeft een heel lief karakter, en speelt graag met de jongste. Ik bemoei me zo weinig mogelijk met de onderlinge relatie, want dan blijf je bezig... Ze zijn beiden gek op stoeien, en het is fijn dat de jongste nogal sterk is, dus ze kunnen elkaar aan.

Hier heeft de oudste ook moeite met alleen spelen, terwijl de jongste daar geen enkel probleem mee heeft, en lijken ze qua karakter ook helemaal niet op elkaar. Ik vind het druk, maar heel erg gezellig met mijn jongens!

Kiki

Kiki

30-08-2011 om 10:49

Hier twee broers

met anderhalf jaar verschil, straks weer een broertje erbij

Ik vind de oudste geweldig lief voor de jongste en de jongste vereerd zijn oudere broer echt. Alles wat mijn oudste doet, doet mijn jongste na.

Ze gaan nu ook echt samen spelen en het is zo leuk. Mijn kinderen lijken totaal niet op elkaar.
Mijn oudste is heel voorzichtig en eigenlijk een beetje bangig. Mijn jongste is een calamiteit, waarvan ik de afgelopen maand twee keer naar huisartsenpost/SEH moest omdat hij was gevallen door een onhandige actie.

Ik ben benieuwd naar de derde

anna

anna

30-08-2011 om 11:33

Hier

Oudste 2 en 2 maanden, jongste 7 maanden. Het verandert natuurlijk bij de week op van die jonge leeftijden, maar ik moet zeggen dat de oudste de meeste tijd heel lief doet, vooral als ik niet kijk . Ik ben heel benieuwd, ben zelf met 4 zussen opgegoeit, dus is heel anders.
De jongste begint altijd keihard te lachen als hij z'n broer ziet aankomen en dan gaat deze vaak een act opzetten, liedje met dansen, schattig...
en als ze samen "spelen" en de jongte raakt hem aan, dan zegt de oudste "no pushing"... En net probeerde de oudste aan de jongste te leren hoe je "dankjewel" moet zeggen, ha ha ha! Anyway, dat was vandaag, allemaal relax, is niet altijd zo!
Ben ook benieuwd naar meer verhaalen en ervaring voor als ze iets ouder zijn,
Groetjes

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

30-08-2011 om 15:37

Hier twee broers

Ze zijn nu 2 en 8 jaar. En ja, wat zal ik eens schrijven, jullie zullen me niet geloven. Ze zijn vreselijk dol op elkaar, het is gewoon te lief. Ik had nooit nooit verwacht dat ze zoveel aan elkaar zouden hebben. Ook de oudste heeft echt wat aan de jongste. Hij wordt totaal geadoreerd.
Ik val van de ene niet te harden, niet te bevatten ontroering in de andere.
Er zijn ook zeker irritaties maar die zijn ver in de minderheid en altijd erg begrijpelijk van beide kanten.

Ben benieuwd

Ik wacht nog op zoon nr 2 maar er zal 4j en 8m verschil tussen zonen zitten. Man en ik allebei hebben niet echt een goede band met onze broers/zus maar ik hoop dat onze zoons dat wel zullen hebben.

Afwachten maar, maar het is wel leuk om te lezen hoe dat bij sommigen van jullie toch goed gaat ondanks (of dankzij?) het flinke leeftijdsverschil.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-08-2011 om 17:26

Hier ook twee broers

Van net 2 en bijna 6. Zijn ook stapelgek op elkaar, en kunnen heel goed samen spelen. Natuurlijk zijn er ook wel ruzies, maar die zijn echt in de minderheid. Ze willen in elk geval wel met elkaar trouwen later

Hier ook 2 broers

en Vertigo ook nog eens van dezelfde leeftijd!
Hier is de oudste (maandag wordt hij 5) heel rustig, denkt over de dingen na en te veel prikkels is onrust. De jongste daarin tegen is net zoals die van jouw, een echt rouwdouwer trekt zich van niemand wat aan en kan erg goed zelf spelen (kan ik echt van genieten om daar naar te kijken)
Hier is de situatie nu wel, dat ik vaak 2 dezelfde dingen moet kopen (2 steps of 2 nintendo's, 2 dezelfde autootjes) De jongste wil wat de oudste wil en wil meedoen. Verder kunnen ze ook echt leuk met elkaar spelen, maar na een kwartier wordt er toch wel gediscussieerd en onderhandeld. Oudste denkt dat jongste al veel kan (wedstrijd vormen en spelletjes spelen) en wordt vaak boos als jongste dus totaal iets anders doet. Oudste is ook zorgelijk, hij zal altijd overal op hem letten en is soms net een papa ("wat heb ik gezegd?" "nee, dat mag niet want dat is gevaarlijk")
Nu is oudste uit logeren en dat vind jongste uiteraard niet leuk (hij wil ook) en vraagt veel naar zijn broertje. Ze kunnen niet met maar ook niet zonder elkaar.

Laura

Laura

30-08-2011 om 20:21

Ook heel verschillend

Oudste zoon is bijna 6, jongste wordt maandag 3. Ze zijn erg verschillend van karakter, de oudste nogal gesloten en gevoelig, de jongste heel open en vrij. Jongste zoon wil natuurlijk alles wat oudste heeft en doet en dat zorgt wel eens voor ruzie, maar ze kunnen ook heel goed samen spelen. Jongste gaat meestal wel lekker mee in de fantasiewereld van oudste, maar kan zich ook heel goed zelf vermaken.
Ik ben 35 weken zwanger van de derde, ook weer een jongen, dus ik ben erg benieuwd hoe die er bij gaat passen.

Asa Torell

Asa Torell

30-08-2011 om 20:53

Leuk om te lezen allemaal

Hier straks ook 2 broers, met 7 jaar en een zus ertussen. Ik ben benieuwd of ze ook zo goed met elkaar zullen kunnen als de meeste broers uit deze draad!

Asa Torell

Asa Torell

31-08-2011 om 11:36

Dc (ot)

Hoe gaat het inmiddels bij jullie, wordt er al wat beter geslapen?

dc

dc

31-08-2011 om 18:24

Asa - ot

Nee, ik heb me erbij neergelegd dat dit gaat duren tot ze vaste voeding krijgt, net als bij de 2e. Ze eet nog 2 à 3 keer per nacht. Maar nu ben ik aardig uitgerust, want in de vakantie kon ik veel bijslapen terwijl mijn man met de oudste 2 bezig was, dus moraal is goed hier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.