Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Ik krijg altijd spontaan jeuk van het woord regels! Vooral gebruikt in een zuinig uitgesproken zin als ;'tsja, zo zijn nou eenmaal de regels'. 

Maar ik begrijp het nut van regels wel hoor en heb ze zelf natuurlijk ook. Lastig om zo op te noemen, maar toen iemand benoemde 'niet roken in ons huis' besefte ik dat dat inderdaad ook een regel bij ons thuis is.

Ik hou wel altijd in mn achterhoofd, en dat leer ik ook aan mn kinderen, dat de regels er zijn voor de mensen. De mensen zijn er niet voor de regels. Dus regels zonder toegevoegde waarde volg ik niet op en over uitzonderingen valt altijd te praten. 

Mischa83 schreef op 30-05-2023 om 17:14:

Ik krijg altijd spontaan jeuk van het woord regels! Vooral gebruikt in een zuinig uitgesproken zin als ;'tsja, zo zijn nou eenmaal de regels'.

Maar ik begrijp het nut van regels wel hoor en heb ze zelf natuurlijk ook. Lastig om zo op te noemen, maar toen iemand benoemde 'niet roken in ons huis' besefte ik dat dat inderdaad ook een regel bij ons thuis is.

Ik hou wel altijd in mn achterhoofd, en dat leer ik ook aan mn kinderen, dat de regels er zijn voor de mensen. De mensen zijn er niet voor de regels. Dus regels zonder toegevoegde waarde volg ik niet op en over uitzonderingen valt altijd te praten.

Bij mijn regels valt inderdaad over uitzonderingen te praten. Geen telefoon aan tafel maar als het erg belangrijk/dringend/ spannend is dan mag het weleens.

Regels gemaakt door anderen is vaak moeilijk om over uitzonderingen te praten. 

Mischa83 schreef op 30-05-2023 om 17:14:

 De mensen zijn er niet voor de regels. Dus regels zonder toegevoegde waarde volg ik niet op en over uitzonderingen valt altijd te praten.


ik snap je gedachte, want zo heb ik zelf ook net geschreven dat er regels zijn waar ik wat rekkelijker mee omga (zoals dat rolletje drop in de bioscoop, dat immers alleen verboden is vanwege de omzet. De bioscoop heeft graag dat je veel snoept maar dan wel bij hun gekocht)

Tegelijkertijd is het best lastig te bepalen welke regels geen toegevoegde waarde hebben. Dat kun jij denken te weten, maar je weet niet alles. Er kunnen veiligheidsredenen zijn. Of je kunt anderen met een hoop extra werk opzadelen. Als docent kan ik soms horendol worden van studenten die menen dat mijn regels geen toegevoegde waarde hebben en dat ze hun opdrachten dus ook best op een andere manier kunnen doen.

Door dit draadje besefte ik dat ik ook wel eens de fout in ga want eens zag ik een meneer een leesbril in de supermarkt ‘lenen’ om de gebruiksaanwijzing van een product te lezen. Ik dacht:’hé, dat is slim en heb het een keer toegepast toen ik mijn leesbril vergeten was. Zo heb ik ook wel eens een pollepel uit de stelling gebruikt om een laatste product, hoog op de stelling, naar voren te trekken en zo personeel niet tot last te zijn. De pollepel gaat dan terug op zijn plaats.
Door dit draadje begrijp ik dat dit best onhygiënisch is. Zeker iets om bij stil te staan.

PS ik gebruik geen tang want ik keer een zakje om mijn hand zodat ik tijdens het pakken geen andere broodjes aanraak. Doe ik trouwens  ook bij de sperciebonen, geleerd van de slager medewerkers, zo pakken ze gehakt van de schaal.

Hygiëne  is een groot goed.

Flanagan schreef op 30-05-2023 om 17:51:

Door dit draadje besefte ik dat ik ook wel eens de fout in ga want eens zag ik een meneer een leesbril in de supermarkt ‘lenen’ om de gebruiksaanwijzing van een product te lezen. Ik dacht:’hé, dat is slim en heb het een keer toegepast toen ik mijn leesbril vergeten was. Zo heb ik ook wel eens een pollepel uit de stelling gebruikt om een laatste product, hoog op de stelling, naar voren te trekken en zo personeel niet tot last te zijn. De pollepel gaat dan terug op zijn plaats.
Door dit draadje begrijp ik dat dit best onhygiënisch is. Zeker iets om bij stil te staan.

PS ik gebruik geen tang want ik keer een zakje om mijn hand zodat ik tijdens het pakken geen andere broodjes aanraak. Doe ik trouwens ook bij de sperciebonen, geleerd van de slager medewerkers, zo pakken ze gehakt van de schaal.

Hygiëne is een groot goed.

Natuurlijk is dat niet vies Flanagan, niet viezer iig dan andere dingen met boodschappen doen. Of hebben jullie geen karretje/mandje, (of wordt dat gereinigd?) openen jullie geen deuren, (van koeling ofzo) pakken jullie geen boodschappen vast. (Die zijn iig aangeraakt door een hoop personeelsleden gedurende hele proces) 

Geen idee hoe vies vies is en wat optimaal is qua hygiëne, je hoort toch ook vaak dat we te hygiënisch leven. 

Gehakt is heel wat anders dan sperziebonen. Met rauw vlees moet je veel meer opletten. 


Ginevra schreef op 30-05-2023 om 17:47:

[..]


ik snap je gedachte, want zo heb ik zelf ook net geschreven dat er regels zijn waar ik wat rekkelijker mee omga (zoals dat rolletje drop in de bioscoop, dat immers alleen verboden is vanwege de omzet. De bioscoop heeft graag dat je veel snoept maar dan wel bij hun gekocht)

Tegelijkertijd is het best lastig te bepalen welke regels geen toegevoegde waarde hebben. Dat kun jij denken te weten, maar je weet niet alles. Er kunnen veiligheidsredenen zijn. Of je kunt anderen met een hoop extra werk opzadelen. Als docent kan ik soms horendol worden van studenten die menen dat mijn regels geen toegevoegde waarde hebben en dat ze hun opdrachten dus ook best op een andere manier kunnen doen.

Ik kan een heel eind met je mee op dit punt maar,  sta je wel vooraf open voor overleg als de regels volgens de studenten niet kloppen/te strak zijn? Of eventuele compensatie achteraf als blijkt dat de regels te ingewikkeld/ niet redelijk waren?

Dochter hier moet deze periode 2 eerstejaars vakken op de uni herkansen, omdat ze door corona vorig jaar 2 lab-dagen van het ene vak er niet was en 1 deadline van huiswerk teveel had gemist. De coronaregels van de overheid maakten gaan onmogelijk en de regels van de uni werden gehandhaafd alsof corona krijgen een keuze was geweest. Kind 18 plus dus als ouder kan je je er niet meer mee bemoeien. Heel raar dat er toen geen overleg mogelijk was. 

Bakblik schreef op 30-05-2023 om 18:08:

[..]

Ik kan een heel eind met je mee op dit punt maar, sta je wel vooraf open voor overleg als de regels volgens de studenten niet kloppen/te strak zijn? Of eventuele compensatie achteraf als blijkt dat de regels te ingewikkeld/ niet redelijk waren?

Dochter hier moet deze periode 2 eerstejaars vakken op de uni herkansen, omdat ze door corona vorig jaar 2 lab-dagen van het ene vak er niet was en 1 deadline van huiswerk teveel had gemist. De coronaregels van de overheid maakten gaan onmogelijk en de regels van de uni werden gehandhaafd alsof corona krijgen een keuze was geweest. Kind 18 plus dus als ouder kan je je er niet meer mee bemoeien. Heel raar dat er toen geen overleg mogelijk was.

Het aantal herkansingen etc ga ik niet over, dat is altijd een beslissing van de examencommissie. En over aanwezigheid bij buitengewone omstandigheden wordt bij ons altijd overlegd en gepraat, en daar is veel mogelijk mits je het netjes aangeeft en overlegt.

Wat ik bedoel zijn meer dingen als "zet je naam en je studentnummer en de vakcode in een document als je het inlevert".  Studenten vinden dat geen toegevoegde waarde hebben want ik kan toch in de leeromgeving zien van wie het is. Wegens een handicap print ik veel uit en dan zit ik met een stapel opdrachten waar ik dan weer met de hand bij moet zoeken en op moet schrijven van wie het is.

Of dat als ze feedback op een document willen, dat ze het dan als Worddocument moeten inleveren en niet als pdf. Want in een Word-document kun je opmerkingen plaatsen, wijzigingen bijhouden en accepteren, en heel belangrijk voor mij: de opmaak veranderen naar iets dat ik wél kan lezen (blauwe letters op een zwarte achtergrond mag je heel leuk vinden als student, ik kan er niks mee).

Dus over dat soort dingen heb ik regels, en die regels hebben allemaal een technische of praktische reden, en ik leg het ook allemaal uit , maar als studenten dat negeren "omdat zij er de toegevoegde waarde niet van inzien" dan kan het zomaar zijn dat het gewoon niet nagekeken wordt. En dat gebeurt dus ook wel eens.

Dat is dan toch een simpele les voor je studenten? Wil je je werk nagekeken hebben, dan inleveren zoals Ginevra t wilt! Dus een regel met toegevoegde waarde. Alleen daar moeten ze even achterkomen blijkbaar.


Maar eens hoor, je kunt het niet altijd volledig overzien waarom een regel er is. Soms kom je daar al doende achter.

Ginevra schreef op 30-05-2023 om 18:26:

[..]

Het aantal herkansingen etc ga ik niet over, dat is altijd een beslissing van de examencommissie. En over aanwezigheid bij buitengewone omstandigheden wordt bij ons altijd overlegd en gepraat, en daar is veel mogelijk mits je het netjes aangeeft en overlegt.

Wat ik bedoel zijn meer dingen als "zet je naam en je studentnummer en de vakcode in een document als je het inlevert". Studenten vinden dat geen toegevoegde waarde hebben want ik kan toch in de leeromgeving zien van wie het is. Wegens een handicap print ik veel uit en dan zit ik met een stapel opdrachten waar ik dan weer met de hand bij moet zoeken en op moet schrijven van wie het is.

Of dat als ze feedback op een document willen, dat ze het dan als Worddocument moeten inleveren en niet als pdf. Want in een Word-document kun je opmerkingen plaatsen, wijzigingen bijhouden en accepteren, en heel belangrijk voor mij: de opmaak veranderen naar iets dat ik wél kan lezen (blauwe letters op een zwarte achtergrond mag je heel leuk vinden als student, ik kan er niks mee).

Dus over dat soort dingen heb ik regels, en die regels hebben allemaal een technische of praktische reden, en ik leg het ook allemaal uit , maar als studenten dat negeren "omdat zij er de toegevoegde waarde niet van inzien" dan kan het zomaar zijn dat het gewoon niet nagekeken wordt. En dat gebeurt dus ook wel eens.

Die "regels" die je nu noemt snap ik, technisch en praktisch van aard dat zouden de studenten moeten snappen en anders dan hebben ze pech.  Dat jij blauwe letters op een zwarte achtergrond niet kunt lezen en als ze dat wel doen hebben ze wat mij betreft pech. 

Soms zijn regels ook echt te zot voor woorden. Zoals bij de apotheek die ik noemde. Het was daar al nooit druk en sinds ze drie (!!!) afhaalkluizen hebben, is het nòg rustiger. Tegelijk met die kluisjes kwamen er twee (!!!) nieuwe nummer-automaten bij de deur en flatscreens aan de muur met de wachttijd: Er is geen wachttijd. Volgend nummer: 348. Binnen no-time beperkten ze het keuze-menu van die automaten waardoor je gelukkig meteen je nummertje krijgt. Want waarom zou je éérst bij dat apparaat vragen moeten beantwoorden over of je een afhaalbericht hebt ontvangen/een nieuw receptje bij je hebt/iets wil vragen/etc. als er ondertussen achter de balie iemand op je staat te wachten?! Toch doen ze het er nog mee. Omdat het kan of zo? Geen idee. Volgens mij weten ze het zelf ook niet - ik zal het eens vragen. Maar ze willen dus wèl dat je een nummertje trekt 

Pinokkio schreef op 30-05-2023 om 18:04:

[..]

Natuurlijk is dat niet vies Flanagan, niet viezer iig dan andere dingen met boodschappen doen. Of hebben jullie geen karretje/mandje, (of wordt dat gereinigd?) openen jullie geen deuren, (van koeling ofzo) pakken jullie geen boodschappen vast. (Die zijn iig aangeraakt door een hoop personeelsleden gedurende hele proces)

Geen idee hoe vies vies is en wat optimaal is qua hygiëne, je hoort toch ook vaak dat we te hygiënisch leven.

Gehakt is heel wat anders dan sperziebonen. Met rauw vlees moet je veel meer opletten.


Het is meer de vraag of het nodig is. Ik kan het lees brilletje ook in mijn mandje leggen en afrekenen. Als ik een brilletje koop en opzet, ga ik er namelijk niet van uit dat een paar andere klanten die reeds op hun neus hebben gehad.

Zo kijk ik ook naar het eten van broodjes tijdens het winkelen; is het echt nodig? Kan het echt niet wachten tot men de winkel verlaten heeft?

Hier op de deur van de supermarkt sinds kort een sticker geen stepjes of fietsen in de winkel. Het wordt maar gekker. In het OV kan je een boete krijgen voor het eten van bv patat. In een supermarkt wordt veel door de vingers gezien, daar is de winkelruimte te onoverzichtelijk voor. Het vervelende is dat wanneer je eigen kind in de winkelwagen brood op de grond knoeit, je weinig kan zeggen van andere kinderen die vlak voor je wagen je pad kruisen. 

Het bekende liedje van Michael Jackson schiet door mijn hoofd.

Flanagan schreef op 31-05-2023 om 10:40:

[..]

Hier op de deur van de supermarkt sinds kort een sticker geen stepjes of fietsen in de winkel. Het wordt maar gekker. In het OV kan je een boete krijgen voor het eten van bv patat. 



Een aantal van die regels is toch al heel oud? Eten in het ov, is al vanaf de jaren 80 zo in mijn herinnering. En waarschijnlijk veel eerder.

Flanagan schreef op 31-05-2023 om 10:40:

[..]


Het bekende liedje van Michael Jackson schiet door mijn hoofd.

Sorry hoor, hier mee kunnen we alle kant mee op.
Smooth criminal? Don’t stop till you get enough? 
Bad? They don’t care about us? Who is it? 

Philou schreef op 31-05-2023 om 12:18:

[..]

Een aantal van die regels is toch al heel oud? Eten in het ov, is al vanaf de jaren 80 zo in mijn herinnering. En waarschijnlijk veel eerder.

[..]

Sorry hoor, hier mee kunnen we alle kant mee op.
Smooth criminal? Don’t stop till you get enough?
Bad? They don’t care about us? Who is it?

hahaha, ik zette in mijn hoofd ook zijn halve oevre al op shuffle. Ik kwam er ook niet op Misschien was het een van die pathetische ballads, die heb ik geblockt in mijn hoofd

 
Eat it? 


https://youtu.be/ZcJjMnHoIBI

(edit: alleen de link doet het!)

Man in the mirror!
We zien zaken die niet (helemaal) voldoen aan onze verwachtingen, geven aan dat het ‘beter’ kan want het geeft rommel of het stoort.
En door te kijken wat je zelf doet, kan je beginnen bij jezelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.