Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Philou schreef op 31-05-2023 om 12:18:

[..]

Een aantal van die regels is toch al heel oud? Eten in het ov, is al vanaf de jaren 80 zo in mijn herinnering. En waarschijnlijk veel eerder.

Eten in het OV is lang niet overal verboden. In de trein mag het bijvoorbeeld gewoon. De RET heeft in zijn huisregels staan dat alleen eten met een hinderlijke geur verboden is (dus wel een broodje kaas maar geen pindakaas?, ik vind het maar een vage regel).

yette schreef op 31-05-2023 om 12:39:


Eat it?


https://youtu.be/ZcJjMnHoIBI

(edit: alleen de link doet het!)

Die is leuk, haha 😂 

Flanagan schreef op 31-05-2023 om 12:41:

Man in the mirror!

Nou! Wie was daar nou op gekomen? Gelukkig weten we het nu anders waren de slapeloze nachten weer terug.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

31-05-2023 om 13:16

yette schreef op 30-05-2023 om 19:26:

Soms zijn regels ook echt te zot voor woorden. Zoals bij de apotheek die ik noemde. Het was daar al nooit druk en sinds ze drie (!!!) afhaalkluizen hebben, is het nòg rustiger. Tegelijk met die kluisjes kwamen er twee (!!!) nieuwe nummer-automaten bij de deur en flatscreens aan de muur met de wachttijd: Er is geen wachttijd. Volgend nummer: 348. Binnen no-time beperkten ze het keuze-menu van die automaten waardoor je gelukkig meteen je nummertje krijgt. Want waarom zou je éérst bij dat apparaat vragen moeten beantwoorden over of je een afhaalbericht hebt ontvangen/een nieuw receptje bij je hebt/iets wil vragen/etc. als er ondertussen achter de balie iemand op je staat te wachten?! Toch doen ze het er nog mee. Omdat het kan of zo? Geen idee. Volgens mij weten ze het zelf ook niet - ik zal het eens vragen. Maar ze willen dus wèl dat je een nummertje trekt

Waarschijnlijk worden de tickets gebruikt om bij te houden waarom mensen langskomen, en zo te bepalen wanneer het druk is, en of het druk is doordat er veel mensen komen. Of dat het druk is omdat er minder mensen komen, maar dat die mensen veel tijd nodig hebben.

Wandelvrouwtje schreef op 31-05-2023 om 13:16:

[..]

Waarschijnlijk worden de tickets gebruikt om bij te houden waarom mensen langskomen, en zo te bepalen wanneer het druk is, en of het druk is doordat er veel mensen komen. Of dat het druk is omdat er minder mensen komen, maar dat die mensen veel tijd nodig hebben.


verzekeraars eisen de gekste getallen van alles en iedereen, dus het zou me niks verbazen als de verzekeraars ook eisen dat de apotheek het aantal bezoekers bijhoudt. 
de nummertjesautomaat is dan de simpelste oplossing. 
en als dat het geval is dan is die bonksmiley weer een mooi voorbeeld van “ik ken de achtergrond niet dus is het belachelijk”

Ginevra schreef op 31-05-2023 om 13:29:

[..]


verzekeraars eisen de gekste getallen van alles en iedereen, dus het zou me niks verbazen als de verzekeraars ook eisen dat de apotheek het aantal bezoekers bijhoudt.
de nummertjesautomaat is dan de simpelste oplossing.
en als dat het geval is dan is die bonksmiley weer een mooi voorbeeld van “ik ken de achtergrond niet dus is het belachelijk”

Ik weet niet precies wat de reden is van het bijhouden maar wel dat ze het ook bijhouden bij het laboratorium hoeveel mensen er dagelijks geweest zijn. Dus het zal wel ergens voor nodig zijn, lijkt me. 

Wandelvrouwtje schreef op 31-05-2023 om 13:16:

[..]

Waarschijnlijk worden de tickets gebruikt om bij te houden waarom mensen langskomen, en zo te bepalen wanneer het druk is, en of het druk is doordat er veel mensen komen. Of dat het druk is omdat er minder mensen komen, maar dat die mensen veel tijd nodig hebben.

Dat apparaat hield aanvankelijk inderdaad een mini-enquête, maar dat hebben ze uitgezet. Nu noteert hij alleen hoe laat je het nummertje trekt. 

De enige informatie die het volgens mij toevoegt aan wat het systeem achter de balie sowieso al opslaat, is dus hoe laat je ongeveer bent binnengekomen. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

31-05-2023 om 17:52

yette schreef op 31-05-2023 om 13:44:

[..]

Dat apparaat hield aanvankelijk inderdaad een mini-enquête, maar dat hebben ze uitgezet. Nu noteert hij alleen hoe laat je het nummertje trekt.

De enige informatie die het volgens mij toevoegt aan wat het systeem achter de balie sowieso al opslaat, is dus hoe laat je ongeveer bent binnengekomen.

En waarschijnlijk dus hoeveel tijd er is verstreken tussen het moment dat jij een nummertje trok en werd geholpen.

Eten in het OV heb ik als student bijna dagelijks gedaan. Ik moest lang reizen, dus dan was het wel zo efficiënt. Nooit commentaar op gehad en ook nooit geweten dat het niet mocht. En ook vaak genoeg mensen die met friet de coupé in kwamen lopen. Enige irritante vond ik mensen die dronken waren en dan nog meer drank naar binnen aan het gieten waren.

Regels zijn er vaak met een reden en ik vind dat je je daar in principe aan dient te houden. Dus als de supermarkt zegt 'je mag hier niet eten omdat hygiëne, diefstal, onnodig, rotzooi, etc.' dan doe je dat niet. Uitgezonderd het moment dat je een acute hypo of een bloedneus hebt natuurlijk.

Het voorbeeld van de apotheek doet me denken aan de keer dat ik een paspoort ging aanvragen bij de gemeente en niemand me wilde helpen terwijl alle vier de baliemedewerkers niks te doen hadden en er letterlijk niemand was. 
Heeft u een afspraak? 
Nee, hoezo?
Dat is verplicht, dan kunnen we u niet helpen.
Oh, dan wil ik graag een afspraak maken voor nu.
Dat kan niet.
Nou, ik wil niet flauw doen, over vijf of tien minuten is ook goed, kunt u nog even naar de wc of koffie halen of zo.
Dat kan ook niet. Vanavond kan het wel zonder afspraak.
Zit je daar in de avond drie kwartier te wachten omdat er dan twintig mensen zitten.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 12:44:

[..]

Eten in het OV is lang niet overal verboden. In de trein mag het bijvoorbeeld gewoon. De RET heeft in zijn huisregels staan dat alleen eten met een hinderlijke geur verboden is (dus wel een broodje kaas maar geen pindakaas?, ik vind het maar een vage regel).

Is dat zo? Dat kan heel goed. Ik weet nog dat ik het in de bus zag n dat ik dat toch wel een vreemde regel vond (want wie doet dat nu).

Philou schreef op 01-06-2023 om 01:18:

[..]

Is dat zo? Dat kan heel goed. Ik weet nog dat ik het in de bus zag n dat ik dat toch wel een vreemde regel vond (want wie doet dat nu).

Ja, wie doet dat nou. Maar een bakje kibbeling of een patatje speciaal in de tram of trein, dat vind ik dan weer goor. Zo blijf je bezig natuurlijk

MamaE schreef op 01-06-2023 om 00:09:

Eten in het OV heb ik als student bijna dagelijks gedaan. Ik moest lang reizen, dus dan was het wel zo efficiënt. Nooit commentaar op gehad en ook nooit geweten dat het niet mocht. En ook vaak genoeg mensen die met friet de coupé in kwamen lopen. Enige irritante vond ik mensen die dronken waren en dan nog meer drank naar binnen aan het gieten waren.

Regels zijn er vaak met een reden en ik vind dat je je daar in principe aan dient te houden. Dus als de supermarkt zegt 'je mag hier niet eten omdat hygiëne, diefstal, onnodig, rotzooi, etc.' dan doe je dat niet. Uitgezonderd het moment dat je een acute hypo of een bloedneus hebt natuurlijk.

En op welk punt lees je je dan in in de huisregels? Want enerzijds vind jij het belangrijk dat je die volgt, maar anderzijds heb je zelf wel jarenlang zitten eten in het ov... Da's tegenstrijdig.

Lieveheersbeest schreef op 01-06-2023 om 08:14:

[..]

En op welk punt lees je je dan in in de huisregels? Want enerzijds vind jij het belangrijk dat je die volgt, maar anderzijds heb je zelf wel jarenlang zitten eten in het ov... Da's tegenstrijdig.

In de trein van NS mag het in elk geval. Bussen en trams is overal anders.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

01-06-2023 om 08:22

Lieveheersbeest schreef op 01-06-2023 om 08:14:

[..]

En op welk punt lees je je dan in in de huisregels? Want enerzijds vind jij het belangrijk dat je die volgt, maar anderzijds heb je zelf wel jarenlang zitten eten in het ov... Da's tegenstrijdig.

Hoezo? In de trein mag je gewoon eten.

Lieveheersbeest schreef op 01-06-2023 om 08:14:

[..]

En op welk punt lees je je dan in in de huisregels? Want enerzijds vind jij het belangrijk dat je die volgt, maar anderzijds heb je zelf wel jarenlang zitten eten in het ov... Da's tegenstrijdig.

De huisregels zijn over het algemeen heel duidelijk aangegeven met pictogrammen. Mits je natuurlijk begrijpt dat een zak patat met een streep erdoor, niet alleen over patat gaat Maar dat je bij de NS wèl mag eten in de trein en bij Arriva niet, kan misschien voor verwarring zorgen? 

Wandelvrouwtje schreef op 01-06-2023 om 08:22:

[..]

Hoezo? In de trein mag je gewoon eten.

Ze heeft het niet alleen over de trein, maar over openbaar vervoer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.