Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bruiloft met dreumes

Hoi allemaal,

Binnenkort gaat een goede vriendin van mij trouwen. Nu heeft ze mij gevraagd om die dag verantwoordelijk te zijn voor haar dochter. Uiteraard vind ik dat erg leuk en doe ik dat met liefde. Alleen heb ik zelf niet veel ervaring met bruiloften en al helemaal niet in combinatie met een dreumes. (Bruiloft is vrij kort dag gepland, dus vriendin is van alles aan het regelen). Het is 

Zijn er mensen die daar wel ervaring mee hebben, en hebben jullie nog handige tips? 

De kleine is 16 maanden.

zelf dacht ik dat handig is:

Uiteraard de basis dingen zoals schoon setje kleding, luiers, haar eigen beker etc.

Campingbedje mee met haar eigen slaapzak en een babyfoon, zodat ze op een rustig plekje kan slapen. Er is daar een kinderstoel aanwezig. Buggy mee.


Alle tips zijn welkom!


Het is fijn dat ze jou daarvoor hebben kunnen regelen. Bij ons in de familie gaan ook altijd babies en dreumesen mee maar soms is dat wel kromme tenen. Als een kind een kreetje geeft is niet erg, maar als het een huilbui heeft is het wel fijn als je je even op de gang terugtrekt en kijkt wat je kunt doen. 

Rondkruipen tijdens de receptie of in de trouwzaal is ook geen goed idee en niet schattig. Liever onttrek je je dan aan de zaak en gaat een rondje met de buggy. Want ja, zelf heb je er dan soms weinig aan. 

Maar je hebt ook wel eens een kind die na het trouwgedoe in een hoekje in slaap valt van het geroezemoes van het receptie en het feest en pas wakker wordt als je naar huis gaat.

Ik denk dat het het belangrijkst is dat de baby een beetje leuk meedoet op de belangrijke momenten. Het voltrekken van het huwelijk en de foto’s. Kun je ergens met hem heen zodat hij rustig kan slapen? Dreumesen van die leeftijd hebben vaak nog twee slaapjes per dag. Verder is het geen rocket science. Slaapjes en eten op tijd, en zorgen dat hij fris en fruitig is voor de fotomomenten. Ik zou zeker niet proberen hem erbij te houden tot het eind, gewoon op zijn normale bedtijd naar huis gaan en in bed stoppen.

Oh, waar ik hij zeg, bedoel ik zij

Let er wel op; het kan dus zijn dat jij bepaalde belangrijke momenten niet mee gaat maken omdat je met een huilende dreumes op de gang zit/in de tuin loopt.  Dat zou ik zelf jammer vinden, maar jouw taak is ook wel belangrijk.
Mijn kleintje ging net huilen toen mijn broer trouwde, ze was pas 2 maanden, dus ik heb haar snel in het publiek aan de borst kunnen leggen, maar ben op een gegeven moment maar naar buiten de zaal moeten gaan. Ik baalde want ik wilde er graag bij zijn, maar ja het was niet anders.
Bij het trouwen van mijn zwager heb ik mijn kinderen (toen 3 en 6) na huwelijksvoltrekking laten ophalen door mijn ouders, daar bleven ze toen logeren.

Je belangrijkste taak wordt die van de kinderoppas, het is mooi dat je vriendin je die taak toevertrouwd. Maar voor jou als gast is het minder leuk. Alles wat je van de trouwdag meemaakt, is meegenomen (en met een beetje pech krijg je alleen kruimeltjes...) Alles staat en valt met verwachtingen, dus als je je voorbereidt op kruimeltjes, valt het misschien mee

 Ik zou denken, die vriendin levert kindje met alle benodigde spullen aan, en dan hou jij het kindje bezig. Jij hoeft toch niet te zorgen voor kleren en een beker en zo?

Als er ook een avondprogramma bij zit, zou ik vragen of ze daar een andere oppas voor willen regelen. Tenzij je het prima vindt om je vooral op het kind te richten en je het niet erg vindt om de feestelijkheden te missen natuurlijk.

Wat een kloterige taak. Je vriendin zorgt er effectief voor dat jij de hele dag in de weer bent en niet kunt genieten van de feestelijkheden. Als ze een echte vriendin is zorgt ze voor betaalde oppas als ze die kleine per se de hele dag erbij wil hebben in plaats van jou ermee op te zadelen. Ken je het kindje goed? Anders heb je ook nog kans dat je het niet rustig/in slaap/aan t eten krijgt en dat het om haar ouders blijft huilen, die ze wel kan zien maar die haar niet bij zich willen op dat moment. 
Nu in de positieve modus: grootste kans op succes biedt de combinatie van Ipad met filmpjes en snoep, zeker als ze dat normaal niet krijgt. Daarnaast een wandelwagen; als het allemaal niet lukt kun je in ieder geval even met haar aan de wandel, vaak vallen ze dan toch in slaap. 

Ouders moeten zelf voor de spullen, speelgoed en kleding zorgen lijkt me, gewoon even op tijd overleggen met hen. Persoonlijk had ik bedankt trouwens. Het is nogal al wat en ik heb wel al 2 dreumessen zelf gehad en er een heleboel gezien.
Ik zou vragen of alleen voor de ceremonie is of voor ook voor het feest, dan zou ik echt vragen of ze een andere oppas kunnen regelen.

ik zou ook even met de locatie bellen of langsgaan om te vragen of er een apart kamertje is. En even met je vriendin overleggen wat de verwachtingen zijn (zoveel mogelijk daar, dus ook slapen; of eventueel voor slaapjes en/of 's avonds naar hun huis (heb je dan vervoer en een sleutel?)).

lijkt me voor het bruidspaar ook niet fijn. Je wilt toch dat familie en vrienden er zijn en mee kunnen feesten en later mee kunnen praten over de leuke dag ipv dat ze de hele dag op de gang hebben gestaan met je overprikkelde kind (want die kans is best groot natuurlijk). Ik zou ze een oppas adviseren. Die staat verder van ze af, dus missen ze niet als ze uit beeld is. Een externe oppas zal ook minder snel aangesproken worden door andere gasten, dus kan haar volledige focus op kind houden én kan met dreumes naar huis (of hotelkamer, net wat er geregeld is) als kind er genoeg van heeft

ik denk aan de bruiloft waar ik was met mijn eigen baby (iets jonger). Ik heb de hele ceremonie gemist, toen zijn we buiten gaan wandelen want kind wilde niet stil zijn. De receptie was gezellig, kind kon spelen. Voor het feest 's avonds kon ik haar naar opa en oma brengen, dus ik heb wel mee gefeest. Al met al prima, ik had me erop ingesteld. 

Als je kinderoppas bent, moet je dus bereid zijn de bruiloft zelf te missen, en maar stukjes mee te maken. Als je je daarover gaat ergeren wordt het niks. Ik zou adviseren om de dag in stukjes op te splitsen en de verantwoordelijkheid te delen met andere vrienden of familie: bijvoorbeeld 1 de ceremonie, de andere de receptie en eten, de laatste het feest. Een betaalde oppas is nog beter. 

Het is maar de vraag of een dreumes wil slapen op gehoorafstand van een gezellig feest. Goed afstemmen met de ouders wat ze verwachten, en daar op inspelen. Het ene kind is het andere niet. 

Nouja, je geeft zelf aan dat je dit leuk vindt. Dus dan ga ik er maar vanuit dat je niet dol bent op bruiloften. 

Bespreek even hoe ze jouw taak voor zich zien. Zijn zij verantwoordelijk voor het kleintje maar hebben ze een plan B nodig voor het geval ze het op een brullen zet tijdens de huwelijksvoltrekking? Of ben jij de hele dag volledige oppas? En houd je er dan rekening mee dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat Ukkie bij haar papa en mama wil zijn.

Kortom, wat anderen ook al aangeven: bereid je voor op een rotdag, dan kan het alleen maar meevallen. Als je heel veel pech hebt, heeft ze net een aanval van tandjeskrijgen, oorontsteking, eenkennigheid. Als je heel veel geluk hebt, is het die dag een engeltje en krijg je alle aandacht en complimentjes. Neem ook voor jezelf een set extra kleding mee. Dreumessen hebben nogal eens de neiging om ... Eh. Laat maar zitten. Maar neem toch maar extra kleren mee.
Zijn er nog meer kindjes is het waarschijnlijk makkelijker.

Ik zou haar vragen een betaalde oppas te regelen ipv iemand uit haar vriendenkring te ronselen. Jij hebt nu niks aan haar feest als je de hele tijd op haar kleine moet passen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.