Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Cadeau 2e verjaardag en verbreden interesse

Graag advies over het verjaardagscadeau van mijn twee jarige en een wat bredere pedagogische vraag of je meegaat in de (soms eenzijdige) interesses van je kind of deze juist probeert te verbreden.

Zoon van bijna 2 jaar zit in een vrij hardnekkige autofase. Zijn meest gebruikte woorden/zinnen zijn 'auto tadu ja' (voor alle hulpdiensten) en 'auto tadu nee' (voor gewone auto's). Of hij wijst naar de laptop en zegt vragend 'auto' omdat hij een filmpje met auto's op youtube wil kijken (mag één keer per dag voor het eten). Of hij speelt met zijn garage of hij staat op het kinderdagverblijf voor het raam naar langsrijdende bussen, trams en auto's te kijken. Het is natuurlijk allemaal best schattig, maar zijn interesse is op het moment wel heel eenzijdig. En zelf ben ik ook wel klaar met 1000x achter elkaar de garage inrijden . Maar goed, het is hier dus auto voor en na, waarbij ik moet zeggen dat zoon wel heel lief en leuk zelf kan spelen.

Nu zijn man en ik het niet helemaal eens over het te kopen verjaardagscadeau voor zoon. Man koopt het liefst iets van Duplo (kan je niet genoeg van hebben) in de auto-sfeer, dus bijvoorbeeld de brandweergarage. Of een uitbreiding van de houten trein met een locomotief met batterij. Mij lijkt het goed om een ander soort speelgoed te kopen, waarbij ik denk aan een keukentje, bijvoorbeeld de houten van Ikea, met toebehoren. Man denkt dat de kans groot is dat zoon het niet leuk zal vinden en van de Duplo weten we zeker dat hij er mee gaat spelen.
Tja, ik ben gewoon benieuwd wat bij jullie geliefde cadeau's waren voor de tweede verjaardag en of jullie kiezen voor iets wat je weet dat je kind leuk vindt of iets waarvan je hoopt dat hij het leuk gaat vinden (hmmm, als ik het zo schrijf denk ik opeens dat het best heel sneu is als je op je verjaardag een keukentje krijgt, terwijl je denkt wat moet ik hier nu mee .

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Definitely de duplo

Ik zou zeker voor de duplo-brandweergarage oid gaan. Ik kan me eigenlijk helemaal vinden in je laatste zin
Ik snap je overweging wel hoor, heb mijn middelste zoon ook wel es een pop gegeven vanuit dezelfde gedachte, maar hij heeft er werkelijk niets mee gedaan. Op zijn verjaardag zou ik hem vooral blij willen maken. Zijn interesses uitbreiden zou je ook op een ander moment kunnen doen. Word bijv. lid van de speelotheek (als die voor jou bereikbaar is natuurlijk), dan kun je heel makkelijk afwisselen qua speelgoed en zo kijken of je zijn wereldje iets kunt vergroten. Of je ruilt "groot" speelgoed uit met anderen, zoiets?

misschien iets met auto's maar dan op een andere manier. Dan ga je mee in zijn interesse, maar stimuleer je hem ook. Bijvoorbeeld kleurplaat knutselstickers oid. met auto's.
Of voor een tweejarige kan een loopfiets (autostyle?) ook erg leuk zijn. http://kadowinkel.kadovanhetjaar.nl/product/181/1/Loopauto-Metaal-Brandweer.html maar wellicht hadden jullie al zo iets

Nu moeten wij nog iets verzinnen die van ons wordt 5 augustus ook 2 en ik heb vooral het idee dat we alles al hebben met hem als tweede...

Mama_Lynn

Mama_Lynn

26-07-2012 om 21:38

Mm lastig

Lastig dilemma. Hier ook een zoon van 2, die zich opperbest vermaakt met alles wat auto's en trein heet. Zijn garage (voor 2e verjaardag) en houten treinspullen (sinterklaas) waren een regelrechte hit. Ook met de duplo speelt hij graag.

Maar hier hebben we een keukentje (oudere zus) en daar speelt hij ook heel erg graag mee, hij tekent en kleurt graag (in navolging van zijn zus), kliedert in de zandbak, kortom hij speelt wel met van alles. Heb je niet ergens een rommelmarkt of zo in de buurt nog, waar je een goedkoop keukentje op de kop kan tikken 'om te proberen'. Ik heb hier echt meer jongetjes over de vloer gehad die het geweldig vonden een keuken (hadden ze thuis niet). wij hebben een simpele van plastic, voor 7.50 op een 2e handsbeurs gekocht met allerlei toebehoren.

Anders misschien toch een combi: een groter cadeau van duplo, maar bijv. een theeserviesje of soeppannetjes of zo...kijken of hij het leuk vindt. of zo'n snijplankje met snijgroenten (van hout heb je die).

Kan me wel voorstellen dat je het lastig is hoor, maar bij de eerste verjaardag kies je ook iets waarvan je hoopt dat je kind het leuk vindt (oudste kreeg een pop met kinderwagen. De kinderwagen was leuk, maar de pop kijkt ze amper naar om, nu (5) begint het een beetje, maar zoonlief loopt er vaker mee te sjouwen).

Succes hoor!

Lynn

Of beide

dan koop je een ding zoals een dekbedovertrek of pyjama met een auto erop en wel een simpel keukentje (2e hands doe ik meestal, als er dan iet mee gespeeld wordt dan verkoop ik het weer).

Verder met 2 jaar: een driewieler !!

Maanve

Maanve

27-07-2012 om 08:45 Topicstarter

Twijfel, twijfel...

Anneque, de speelotheek is een goed idee! Is hier vlakbij en dan kan ik wat keukendingen lenen en kijken of het een succes is. Ben alleen nogal slecht met dingen op tijd terugbrengen, dus ga eerst kijken hoe de uitleentermijn is.
Lunamaya, wel grappig dat je een loopauto noemt, want die heeft zoon vorig jaar voor zijn 1e verjaardag gekregen. Ook na lang nadenken is er toen via Marktplaats een metalen loopauto gekocht (wordt nu pas een succes, want is lastig met sturen) en ook nog een wishbonebike (is een grote hit en wordt heel veel gebruikt met buitenspelen). Andere dingen met auto's is ook een goed idee. Zou dan kunnen kijken naar puzzeltjes bijvoorbeeld.
Mama-Lynn, leuk om te horen dat het keukentje bij jullie zo'n succes is! Ik denk ook dat jongens daar heel leuk mee kunnen spelen, maar dat ik zoon een beetje op weg moet helpen. Ga eens op Marktplaats en 2de hands kijken.
Manda Rijn, we zitten dus al best goed in de fietsen, dus dat wordt het niet. Ik denk dat ik ook even met de opa's en oma's ga afstemmen (die zijn wel ik voor een groter gezamenlijk cadeau) en dan wordt het waarschijnlijk wat van beiden.
Leuk! Maar ook, tjonge zeg, al 2!

lisbeth

lisbeth

27-07-2012 om 10:32

Als ervaringsdeskundige

kan ik zeggen, gun dat jochie zijn auto's

Mijn nu 5 jarige was en is nog steeds gek van auto's. Als twee jarige zat hij voor het raam naar de auto's te kijken en had hij de grootste lol met het opnoemen van alle automerken. Nog steeds kan ik hem geen groter plezier doen dan hem een auto te kopen. En geen plastic nee het echte metalen spul moet het zijn, van die kleine metalen autootjes, we hebben twee bakken vol, volgens mij weet hij precies wat hij heeft want als er 1 weg is zoekt hij het hele huis na. Ze gaan in de file, ze gaan in de garage, hij speelt hele rollenspellen met ze. Net als meisjes met poppen eigenlijk.
Ook hij heeft de duplogarage en politiebureau maar er nooit echt mee gespeelt omdat hij weinig heeft met plastic auto's.
Als alternatief kochten wij wel eens extra dingetjes van cars, dekbedset, rugzak, zat je toch in de autosfeer maar iets anders. Keukentje hadden wel al van grote zus en hij speelt er wel eens mee maar ik zou er geen tientallen euro's aan uitgegeven hebben. Koop dan een plastic op marktplaats. Die van mij klloien er vooral buiten mee, modder enzo. Tweede hit hier zijn ballen, ook al heel vroeg, heb ondertussen al zeker tien verschillende soorten voetballen, diverse formaten en kleuren.

Vic

Vic

27-07-2012 om 11:55

Agossie

Het zou i.d.d. heel sneu zijn als je een auto wil (en verwacht) voor je verjaardag en dan een keukentje krijgt. Ik zou gewoon een auto doen, en dan erbij misschien zo'n setje potjes/pannetjes of van die boterhammetjes met klittenband. Als hij daar dan leuk mee speelt, kun je altijd nog een keer een keukentje kopen (van Marktplaats ofzo).
Hier is in ieder geval wel heel veel gespeeld met het keukentje, en we hebben het onlangs aan een tweejarig jongetje gegeven die er ook helemaal weg van is.

Serwe

Serwe

27-07-2012 om 19:30

Allebei

Ik zou zowel een keukentje geven als bijvoorbeeld een auto thema doos van duplo. Keukentje kan in een goedkope uitvoering van bijvoorbeeld Marktplaats. Je merkt dan vanzelf of hij het leuk vindt. Als hij het niet leuk vindt dan verkoop je het weer op Marktplaats of geef je het aan iemand anders.

Dan hebben jullie allemaal je zin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.