Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Cadeauvraag

Dochter wordt binnenkort 2 jaar. We kunnen heus wel cadeautjes verzinnen, maar ik vraag me af of iemand een idee heeft waar ik dus zelf nog niet opgekomen ben maar wat geniaal blijkt te zijn

Ze krijgt in elk geval een schoolbord, en een poppenbuggy denk ik, boeken kunnen natuurlijk altijd, er zou iets aan de Duplo toegevoegd kunnen worden... Heeft iemand nog een briljant idee? Ik heb aan een houten loopfiets zitten denken, ze liggen nu bij Kruidvat, maar er staat 3+ op en dochter is nogal klein (zit nu tussen maat 80 en 86 in), ik ben bang dat die dingen te hoog zijn. Een peuterstepje hebben we al, nog van grote broer.

Suggesties, iemand? O ja, wel graag iets waar nu al mee gespeeld kan worden. Geen echt zomerspeelgoed dus.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Temet

Temet

20-01-2011 om 16:10 Topicstarter

Overigens

Voor het geval iemand mocht denken dat dochter van ons een berg cadeautjes krijgt... ik vraag ook suggesties omdat de grootouders ongetwijfeld ook gaan vragen of we nog wat weten. Ik stuur dat graag een beetje, ter voorkoming van bergen zooi.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

20-01-2011 om 20:33 Topicstarter

Pelle

Keukentje is vorig jaar al aangeschaft voor zoon, idem pannetjes. Ze heeft er van de Sint zelf nog een paar gekregen, is inderdaad een succes. Maar nepverpakkingen hebben we nog niet, dat is een goed idee.

Groeten,

Temet

rozenstruikje

rozenstruikje

20-01-2011 om 23:11

Dierentuin

Een abonnement op de dierentuin. Hier zijn ze al ruim 2 jaar blij mee en nog is het leuk om te gaan.

Rozenstruikje

Wishbonebike, slagwerk, keukentje, tentje, blokken

Een wishbonebike, een houten loopfiets die zowel drie- als tweewielfiets is, te gebruiken vanaf ca. 1,5 jaar tot een jaar of 5. Niet goedkoop, maar je hebt er lang plezier van. Onze zoon is nu 3,5 jaar en we hebben er al veel plezier van gehad, nog steeds. Eerst als driewielloopfiets, nu als tweewielloopfiets (eenvoudig om te bouwen). Het was de enige fiets waar onze tweejarige destijds op paste. Neem wel de maten op of probeer het even uit in een winkel die ze op voorraad heeft (Zwarte fietsenplan Nieuwezijdsvoorburgwal had er destijds een op voorraad). Wij hebben het destijds voor de zekerheid daar even uitgeprobeerd.

http://www.wishbonedesign.com/
http://wheelybug.nl/producten/wishbone

De goedkope houten loopfietsjes schijnen niet allemaal veilig te zijn.

En verder: bij Zeeman waren twee maanden geleden goedkope en goede slagwerkinstrumenten voor kinderen te koop: trommel, tamboerijn, rasp, sambabal. Ik weet niet of ze er nog zijn, zo ja dan is het echt een aanrader.

Ook leuk: een keukentje, daar was onze peuter een tijdje na zijn tweede verjaardag erg aan toe.

Tentje voor in huis (Ikea heeft goedkope), dat blijft een succes, net als de opvouwbare tunnel van Ikea.

Houten blokken. Dat kun je op de derde verjaardag aanvullen met knikkerbaanblokken...

Hanne.

Hanne.

21-01-2011 om 08:56

Nep verpakkingen

De nepverpakkingen van boodschappen waren hier inderdaad ook een succes. Alleen waren ze na dag 1 wel stuk, want ze moesten natuurlijk wel opengemaakt om te kijken wat er in zat. En dat kon mijn 2 jarige niet zo goed.

Omdat ik dat stiekem wat prijzig vond bewaar ik tegenwoordig mijn eigen doosjes. Lege eierdozen, theedoosjes, koekverpakkigen etc. Werkt net zo goed, maar kost een stuk minder!

Verder zit ik te denken wat hier succes nummers zijn, maar 'k heb een zomerkind en dus specifieke zomercadeau's gegeven.

Vorig jaar voor sint een nep stofzuigertje en een neppe wasmachine gegeven (ze was toen 2.5). Dat was en is wel een grote hit. Helaas beetje rolbevestigend, maar dat heb ik maar op de koop toe genomen.

Temet

Temet

21-01-2011 om 09:27 Topicstarter

Dank

Vanochtend kreeg ik ineens een inval: een poppenbedje. Want dat heeft ze ook nog niet. Een nepstofzuigertje had Omasint al langsgebracht, dat ding moet inmiddels alweer gerepareerd worden en van nieuwe batterijen voorzien, maar was inderdaad een groot succes. Ze had trouwens al meer schoonmaakspullen gekregen in december, want dat vindt ze machtig interessant (nu nog wel...)

Dat slagwerkinstrumenten een groot succes zijn bij een kind wil ik onmiddellijk aannemen, maar ik weet nog niet of ze bij mij een succes zijn , daar moet ik nog even over nadenken.

En ik zal die link eens natrekken over die wishbonebike, maar ik denk op voorhand dat ik dat wat gortig vind. Er staat al een gewoon fietsje-met-zijwieltjes klaar voor als ze groot genoeg is (ze werpt er nu al begerige blikken op), om nou weer een forse investering te doen voor die tussenfase...kweenie.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

21-01-2011 om 09:32 Topicstarter

Oeps

Heb die wishbonesite even bekeken. Kwijl... Maar even googlen leert mij dat dat ding zo'n EUR 189 moet kosten. Dat vind ik toch een tikkie te.

De narigheid met dat soort dingen is dat alles wat je dan later ziet zo tegenvalt

Groeten,

Temet

Aatje77

Aatje77

21-01-2011 om 10:47

Loopfietsje kruidvat....

mijn zoontje heeft het loopfietje van kruidvat 1 maand geleden gekregen voor z'n 3e verjaardag. Hij is nu 98 cm en kan met het zadel op de laagste stand net met volledig platte voeten aan de grond dus ik denk dat het voor je dochter echt nog te hoog is dan.....

Zoon vind de loopfiets helemaal geweldig trouwens en gaat als een tierelier

Temet

Temet

21-01-2011 om 10:59 Topicstarter

Aatje

Dank je wel. Het is dan volkomen duidelijk dat dat ding voor dochter veel te groot is. Ik heb laatst geprobeerd haar te meten (ze stond niet stil) en ik kwam uit op ongeveer 82 cm. Nog 16 cm korter dan jouw zoon dus. Kortom: tegen de tijd dat ze op zo'n loopfietsje kan is ze waarschijnlijk oud genoeg voor het gewone fietsje-met-zijwieltjes.

Groeten,

Temet

Loopfiets i.p.v. zijwieltjes

Temet, een loopfiets kan gebruikt worden in plaats van een fietsje met zijwieltjes. Door de loopfiets leren ze goed balans houden (loopfiets met twee wielen zonder zijwieltjes) en het schijnt dat ze dan op hun vijfde zo op een gewoon fietsje kunnen wegfietsen. Wij gaan hier ook pas aan een volgende fiets denken als zoontje te groot wordt voor de wishbonebike... Maar ja jullie hebben al een fietsje met zijwieltjes...

Wat niet wegneemt dat hij nu allerhande andere fietsjes en voertuigjes ook leuk vindt, maar daar kan hij elders op (van die mooie Winther driewielers op de creche en straks op school, step bij opa en oma, fietsje met zijwieltjes van de buren, loopauto's, skelters, karren die we elders tegenkomen....) Er is een te groot assortiment leuke kindervoertuigen!

Over voertuigen gesproken, ik heb een oogje op de kindertandem van Onderwater als zoontje vier of ouder is, dan kunnen we samen ver fietsen:
http://www.onderwaterfiets.nl/
http://www.workcycles.nl/home-producten/fietsen-voor-kindervervoer/onderwater-familie-tandem

Is ook te huur, eerst maar eens een dagje proberen t.z.t....

Verkleedpakje

mijn dochter heeft ooit een klein mooi elfenpakje met vleugeltjes gekregen, heeft ze vaak aan gehad, mooie kwaliteit etc.

Verder een grote spiegel, (zo'n mooi oud ding met lijst etc) hij hangt na zoveel jaar nog op haar kamer.

Verder nog een idee: een poster met plaatjes van dieren (oid), ook voor op de kamer.

Ander poppenspul wat we hebben/hadden: poppenstoeltje, poppenbadje, pakje prematuurluiers voor de poppen, kleertjes, mooie poppenwagen. Mijn dochter is jaren heel erg gek geweest op de bruine babyborn pop, ze had ook een witte maar die is totaal verwaarloosd nadat ze die bruine kreeg.

Tafeltje met stoeltje waar de tekeningen ook in bewaard kunnen worden, model ouderwets schoolbankje met klep, op marktplaats ooit gekocht.

Temet

Temet

21-01-2011 om 14:20 Topicstarter

Inmiddels ideeën genoeg

Manda, verkleedspullen had ik ook al aan gedacht. Ze heeft een beetje een hoedjestik (als ze een hoofddeksel ziet is het 'petje op!!'), ik zag dat Ikea gekke hoedjes heeft voor weinig. Een prinsessenjurk heeft ze net tweedehands gehad, is nog wat groot maar vindt ze toch prachtig (en is eigenlijk geen gezicht).

Zag op de site van mijn Zweedse vrienden trouwens nog meer aardige en toch alleszins betaalbare dingen, dus zolangzamerhand komen we er wel uit denk ik zo.

Bedankt voor de suggesties, iedereen.

Groeten,

Temet

Ons meest geliefde speelgoed

Je hebt dan wel een meisje en al genoeg ideeën, maar ik wil je toch nog een van het meest geliefde speelgoed van onze zoon laten zien, hij blijft het leuk vinden (is nu 3,5 jaar), vanaf 2 jaar:
http://www.trend4joy.nl/constructie-bouw-timmer-brandweerwagen-p-1739.html

Yaron

Yaron

22-01-2011 om 11:42

Kassa

Favoriet voor bijna alle tweejarigen hier is de klassieke kassa van Fisher Price. Ook een groot succes, zelfs bij volwassenen een houten ballenbaan, zo'n ding waar je bovenin de bal doet en die gaat dan zigzaggend naar beneden.

vlinder72

vlinder72

22-01-2011 om 20:48

Loopfiets

Mijn zoon wordt eind april 2 jaar. Het is ook een kleintje. Hij is nu 78 centimeter. Hij krijgt van ons wel een loopfiets. Van Puky hebben ze twee modellen. Wij kopen het kleinste model.

Verder krijgt hij vooral duplo of playmobil 123.

Bij ons was trouwens bij al onze kinderen het houten keukentje een doorslaand succes. Onze tweede kreeg het keukentje toen hij 2 jaar werd en het is inmiddels bijna helemaal kapot gespeeld. Onze jongste loopt nu ook continu rond met pannetjes en lepels. Dus mocht je nog geen keukentje hebben dan is dat ook een erg leuk cadeau. Die van de Ikea is echt heel erg leuk (wij hebben er trouwens een van een ander merk maar als ik nu een nieuwe zou kopen dan zou ik die van de Ikea kopen).

Keukentje

Wij hebben het houten keukentje overgeslagen, aanvankelijk tot onze spijt, maar later bleek een mooi nieuw keukentje niet nodig. Toen zoontje 1 was en ons al voortdurend lastigviel in de grote mensenkeuken, hebben wij hem een klein keukentje op dreumesformaat gegeven (zittend te gebruiken). Toen hij bijna twee was betwijfelde ik of hij al aan een "echt" keukentje toe was, hij was toen nog niet bezig met rollenspel etc. Maar al snel na zijn tweede verjaardag leek hij wel enorm toe aan een "echt" eigen keukentje en had ik spijt dat we het hem niet op zijn verjaardag hadden gegeven. Maar toen kregen we van vrienden een oud plastic keukentje en een soort oud houten "winkeltje", eigenlijk niet meer dan wat onderdelen en een hoop kleine "boodschappen", een mandje etc. bij elkaar. En daar wordt toch veel mee gespeeld! Vooral al die accessoires nodigen hem enorm uit. Dat het oud en niet zo mooi is en er van alles ontbreekt, deert hem helemaal niet. Kortom, ik heb hier van geleerd dat tegen de tijd dat een kind helemaal opgaat in fantasie- en rollenspellen, die fantasie zo groot is dat er met zo'n beetje alles gespeeld kan worden, de meeste rare of kapotte voorwerpen kunnen iets voorstellen, ergens op lijken, en een belangrijke rol in het spel krijgen...

Ik vond zelf die houten keuken van Ikea duur en tamelijk basic. Het keukentje dat ik verlekkerd op het oog had was van I'm toy, met onzettend veel mogelijkheden en functies - maar dat was dus "helaas" niet nodig....

Puky loopfietsje

heeft mandarijntje van sinterklaas gekregen en ze doet er helemaal niets mee. Ik moet denk ik een 2 jarige er mee laten rond karren en dan kijken of mandarijntje het leuk gaat vinden, het is best een leuk ding en mijn oudste had meerdere karretjes waar ze lang mee gespeeld heeft. Misschien is mandarijntje er nog niet aan toe, ze is 1,5 en ziet de lol er niet van in. Ik laat hem dus nog even een half jaar staan, kijken of het nog wat wordt en anders gaat hij weg. Pukylino heet hij en is roze, best stoer metalen loopfietsje, zou ook prima buiten meegespeeld kunnen worden.

Oh ja en

ze heeft ook zo'n houten poppenkar, is ze veel mee bezig geweest maar ik heb hem nu tijdelijk op zolder neer gezet want ze ging er in staan en viel dan plat op d'r smoeltje een paar keer dus dat vond ik te eng worden.

Loopfietsjes en loopfietsjes

Er is een groot verschil tussen die kleine loopfietjes met vier wielen en de grotere met twee (whishbonebike drie) wielen. Die kleine vierwielertjes gaan langzaam, in een slakketempo dus je kunt er niet mee wandelen of zo. Bovendien vond ik dat model zoals de Pukylino heel onstabiel - ik liet het mijn zoontje een keer in de winkel proberen, hij viel er meteen bij bij het opstappen. Ook al omdat ze bedoeld zijn voor kleinere kinderen die dan nog niet zo handig zijn.

De driewieler-wishbonebike is heel stabiel want heel breed van achteren. En een tweewielerloopfiets is echt voor oudere kinderen: vanaf 2,5 jaar zie je meestal staan, mijn zoontje ging met 3 jaar over naar twee wielen. Zie bijv. ook de Likebike, die schijnt ook erg goed te zijn (maar kan niet omgebouwd worden naar grote driewieler). Voordeel van de Wishbonebike vond ik dat je er eerder mee kunt beginnen omdat deze in een lagere stand gezet kan worden en ook met drie wielen. Op zo'n twee- of driewielerloopfiets kan je kind echt snel gaan, volwassen wandeltempo of harder. Dat betekent dat je kind met loopfiets mee kunt nemen voor een kleine wandeling, naar de buurtwinkel of naar het park, en dat je in je eigen tempo kunt lopen (en soms rennen...), en dus niet steeds hoeft te wachten en te slenteren. Enige nadeel: als kind moe is moet je kind èn loopfiets dragen

http://www.likeabike.de/
http://www.houtenloopfiets.nl/
http://www.likeabikeshop.nl/

Kar

De duwkar die wij hebben daar ging zoontje ook in staan maar zonder problemen, geen valpartijen, heel stabiel ding. Hij heeft het zelfs als step gebruikt

Asa Torell

Asa Torell

23-01-2011 om 15:10

Loopfiets wel op tijd geven

Hier voor dochters derde verjaardag een loopfiets gegeven, we moesten nog speciaal op zoek naar een laag genoeg model voor haar korte beentjes. Het leek me echt een topkado: met speelgoed heeft ze weinig (keukentjes en alle andere bovengenoemde peuterdingen staan hier te verstoffen) en motorische dingen vindt ze geweldig.
Maar het bleek al 'te laat': dochter ontdekte kort na haar verjaardag de 12 inch met zijwieltjes die we nog hadden van de grote broer en die is blijkbaar zoveel cooler dat ze de loopfiets geen blik meer waardig keurt. De volgende keer zou ik het dus al voor de tweede verjaardag proberen, in plaats van de driewieler.

Loopfietsje

Loopfietsje vond ik de investering wel waard- een puky voor 50 euro toen- want zoon reed daarna in 1 x weg op gewoon fietsje zonder zijwieltjes (was toen 3)! En het Loopfietsje gebruiken we nu weer voor hem, hij heeft er goede voertuigcontrole van geleerd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.