Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ayla

ayla

16-03-2010 om 08:47

Cb drama

Ja hoor daar is weer iemand, maar deze keer lag het niet zo zeer aan die bezorgde vriendelijke dame van het CB maar aan mijn draak van een peuter. Gisteren voor zijn 3 jaar check up naar het CB. Ik had veel protest verwacht maar deze keer was het extreem. Ik kom aanrijden, aylazoon ziet vanachter uit de auto het gebouw en begint meteen te huilen, nee hoef geen prik. Het is een jaar geleden dat hij daar is geweest!! Maar toen was de stemming voor de rest van het bezoek gezet. Binnen was hij nog steeds aan het snikken dat hij geen prik hoefde. Uiteindelijk hem onder luid gehuil uitgekleed. Hij wilde niet alleen op de weegschaal dus ik met hem samen. Meten lukte niet. Na 10 minuten op schoot wilde hij wel spelen. Toen moesten we bij de wijkverpleegkundige komen. De eerste blokjes gingen goed, dus ik dacht even opgelucht adem te kunnen halen, tot hij een vrachtwagen moest maken. Nee auto spelen was het dwarse antwoord. Verpleegkundige nog eens geprobeerd, kijk eens wat een leuke vrachtwagen, vroem doet hij, kun jij ook zo’n vrachtwagen maken? Nee opruimen was het antwoord.. Hij is wel pittig zei ze toen tegen mij. Zoon mocht toen even met de bal spelen. Hij draagt nog een luier, ja klopt, nooit geprobeerd, ehh nee, misschien eens doen? Ehh ja deze zomer. En hij heeft nog een speen, ehh ja. Moet hij toch echt vanaf, wij weten het jullie hebben een zwaar jaar gehad, slecht slapen, twee pittige (ahum) kinderen maar hij moet er toch echt vanaf, Kunnen we dat afspreken? Ik braaf ja knikken. Zoon nog eens erbij geroepen, wil je nu een vrachtwagen maken? Nee mama Tinte Huis toe., wil je dan een brug maken? Nee mama Tinte trui aan. Hij is echt pittig he? Red je het allemaal wel, vind je het nog leuk?
Toen de ogentest, de bril was helemaal tegen mijn verwachting in erg leuk, alleen bij mama zitten op een bepaalde afstand dat was niet leuk, daar moeten we dus over een maand voor terugkomen. Ik had tegen die tijd al het zweet langs mijn rug lopen en wilde net als Tinte gewoon naar huis toe.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voorbereiden

ik haal een beetje uit je bericht dat je je zoon misschien niet goed hebt voorbereid op het CB bezoek. Van te voren duidelijk vertellen waar jullie heen gaan, dat er geen prikje komt, maar wel een ogentest. Dan kan je zoon zich voorbereiden en komt het niet als een onaangename verrassing.
jeetje die opmerking dat hij van de speen af moet en of jullie dat kunnen afspreken, daar zou ik echt over vallen.
Echt neerbuigend, alsof jij een kind bent!

vlinder72

vlinder72

16-03-2010 om 13:02

Komt bekend voor. Mijn kinderen kunnen ook zo dwars doen. Maar inderdaad voorbereiden is belangrijk. Ik begin vaak al weken van te voren. En dat werkt. En die speen dat is jou probleem en niet het probleem van het CB. Net als een luier. Ik zeg dan altijd komt allemaal wel goed. Mijn andere kinderen lopen ook niet meer met een speen of luier om.

ayla

ayla

16-03-2010 om 13:35

Tja

Moet bekennen dat ik hem niet echt voorbereid heb. Peuterzoon babbelt niet heel veel en dan krijg je al snel de neiging om te denken dat hij dingen toch niet snapt of doorheeft. Ik denk niet dat hij me echt begrepen zou hebben als ik hem van te voren iets uitgelegd had. Tja verwend met oudste denk ik en dan valt dit tegen Toen zijn juf hem gisteren vroeg hoeveel jaar hij werd zei hij in eerste instantie 1 en daarna wees hij op de stoel en zei geel. Volgens mij had hij geen flauw benul waar ze het over had.

Guinevere

Guinevere

16-03-2010 om 13:46

Pfff

Nou, lekker bezoekje, Ayla. Hadden ze wel in de gaten dat het om een PEUTER ging?
Ik kan me al gaan voorbereiden op ons a.s. bezoek aan het CB dus: ook nog een speen en geen enkele neiging tot een luierloos leven. En afwachten inderdaad of meneer wil meewerken, want hij vindt zijn eigen ideeën meestal veel beter dan de ideeën van andere mensen. Gelukkig is ie niet bang voor prikken, bij de mexicaanse griepprik wilde hij opnieuw in de rij gaan staan. Want dan kreeg hij nóg een sticker, haha.

Wel

Tuurlijk snapt je zoon dat! Als hij het CB gebouw herkent en huilt omdat hij geen prik wil, snapt hij het ook als je van te voren uitlegt wat er gaat gebeuren. Ik zou het volgende keer gewoon doen hoor! Omdat hij niet veel praat, is hij nog niet dom
Mijn 1 na oudste zoon was een hele late prater en gaf ook de gekste antwoorden op de normaalste vragen (als je hem vroeg hoe hij heette vertelde hij hoe oud hij was, dat soort dingen, kleuren benoemt hij pas sinds hij 4 is). Maar het is een pienter mannetje en had toen al veel door.
Echt hoor, neem je zoon serieus en leg hem dit soort dingen uit.

ayla

ayla

16-03-2010 om 14:18

Sharon

Opa en oma zeggen ook vaak dat we hem niet moeten onderschatten, dat er achter dat gebrabbel een heel slim mannetje zit. Het is alleen zo anders als je een oudste hebt die met 2 al in volledige volzinnen kon praten zo ongeveer. De kleuren kent hij trouwens wel en hij maakt er tegenwoordig een hobby van om cijfers op te lezen van nummerborden. Als ze hem nu gisteren een minilocodoos hadden gegeven was hij waarschijnlijk stil geweest. Trie, Fier , ses, ach

Vergelijken

Nooit vergelijken!! Maar dat weet je zelf ook wel
Kijk, cijfers oplezen van nummerborden. Zie je wel, een heel pienter mannetje!
Het grappige is dat toen mijn zoon teindelijk ging praten er meteen de mooiste zinnen uitkwamen. Voor grammatica kreeg hij een 10!

Hoe krijg je een cb medewerker rustig

Wat ik ook gehad heb met 3 kids bij CB is krijsen bij het gebouw ivm prikangst (tot 3 jaar), non-stop huilen (5 jr, net uit buitenland) , en mijn oudste huilde iedere keer als je hem woog/ omkleedde. Lekker. Zelf rustig blijven (ja, dit doet hij thuis ook hoor,) helpt de CB medewerkers om rustig te blijven...
En speen en luier: tja, vanaf 2,5 jaar vragen ze aan iedere ouder of het kind niet eens zindelijk wil worden, het is echt een standaardvraag. En voor de speen geldt hetzelfde, zeker als ze zien dat hij overdag gebruikt wordt (en ik kan me voorstellen dat je dat toelaat als je denkt dat de situatie paniek gaat opleveren bij hem!). Dus het zijn maar 2 standaardvragen, maak je niet druk, volgende keer heb je je antwoorden klaar, toch?

Denkster

Een standaardvraag over zindelijkheid of speengebruik is okee. Maar een opmerking als:

' maar hij moet er toch echt vanaf, Kunnen we dat afspreken?'

vind ik daar niet onder vallen. Dat is regelrechte betutteling!

Asa Torell

Asa Torell

16-03-2010 om 20:37

Sharon

goeie tip, ik ga dochter tzt. ook maar voorbereiden! Bij zoon waren dat soort dingen nooit nodig maar bij haar kan het misschien geen kwaad. Alhoewel ze zich meestal bij vreemde volwassenen juist graag uitslooft .

Asa Torell

Asa Torell

16-03-2010 om 21:27

Trouwens

ik ben het zwaar met Sharon eens, ik vind die 'kunnen we dat afspreken' opmerking echt van de gekke.

Kiki

Kiki

16-03-2010 om 21:29

Zo daar had ik inderdaad ook over gevallen

Zijn ze nou gek. Wat een opmerking.

Lekker langs je heen laten gaan zeg.

En je zoontje is niet pittig, hij heeft gewoon mensenkennis

Asa

Hier idem dito, met zoons was het altijd een drama, mijn dochtertje zou ik zo bij de CB arts kunnen achterlaten. Ze vindt iedereen leuk en wil iedereen laten zien hoe leuk zij is en wat ze al kan

Massi Nissa

Massi Nissa

17-03-2010 om 07:39

Haha sharon / ayla

Hier ook zo'n dochter bij het cb: "Mevrouw, ik kan al balletdansen, kijk maar."
Troost je, ayla, hier ook een driejarige die nog met speen slaapt, alle pogingen om het haar af te leren ten spijt. Ik vertel dat gewoon niet bij het cb. Kunnen ze er ook niet over zeuren.
Groetjes
Massi

liora

liora

17-03-2010 om 10:36

Ayla

Hoi Ayla,

Wonderbaarlijk dat je zoon geen prik wilde: hij heeft daar neem ik aan zijn laatste prik gehad toen hij 15 maanden was (BMR), denk je echt dat hij zich dat herinnert? Of heb je het zelf over prikken gehad of zijn zus misschien?

Verder vind ik het volkomen begrijpelijk en zelfs goed dat ze er iets van zeggen dat een kind van 3 nog een speen heeft. Dat 'kunnen we dat afspreken' is natuurlijk stuitend, maar natuurlijk geven ze aan dat dat niet goed is.

Liora

Talia

Talia

17-03-2010 om 20:10

Ayla ( en liora)

Als ik het zo lees hebben jullie best zware tijden gehad. Ik zou persoonlijk dan liever hebben dat een kind nog een jaartje met een speen slaapt, dan dat je nog meer onrust creëert door nu de speen af te wennen. Jouw kind is echt niet de enige die op een speen (of een vinger of een duim) zuigt, hoor. Laat het los, ze hebben er echt geen verstand van bij het consternatiebureau .

ayla

ayla

17-03-2010 om 22:00

Zware tijden

hmm zware tijden, het heeft idd tot ruim zijn 2e geduurd voordat peuterlief doorsliep. en met doorslapen bedoel ik niet 1 keer wakker worden per nacht maar 4 tot 5 keer. Ondertussen krijgen we allebei hatkloppingen als we 's nachts iets horen, zo vers in ons geheugen ligt dat nog. Dat zal wel meespelen.
ik snap ook wel dat ze beginnen over die speen, ik ben het ook helemaal ermee eens dt hij ervan af moet alleen hebben we beide geen idee hoe.

ayla

ayla

17-03-2010 om 22:04

Prik

nee ik heb hem van te voren niet verteld waar we naar toe gingen, oudste zat op school en wist ook niet dat broertje naar het cb moest. Ik kan me zelf ook niet voorstellen dat hij het wist van 1,5 jaar geleden. toch zei het echt, ik kon het echt duidelijk verstaan. Het enige wat ik me misschien kan voorstellen is daat hij in de war raakte met de laatste griepinenting. die gebouwen zouden met wat fantasie wel op elkaar kunnen lijken.

Merel78

Merel78

18-03-2010 om 00:01

Tip voor de speen?

neem hem mee naar de tandarts en laat de tandarts in zijn mondje kijken en hem vertellen dat het slecht voor zijn tandjes is. Heeft bij onze dochter gewerkt Ze is nu 2 jaar en tien maanden en sinds een maand van de speen af, moet ik eerlijk bij zeggen dat ze wel een paar onrustige nachten heeft gehad waarin ze wat vaker wakker werd (terwijl ze een goede slaper is), en kan me gezien jouw verhaal voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Ook de timing was ik bang voor dat het niet goed zou zijn, aangezien ik toen hoogzwanger was van onze 2e, maar ze vraagt niet om de speen nu haar broertje geboren is. We hebben samen de speen weggelegd, gezegd: mag niet he van de tandarts, is niet goed voor de tandjes. Dit heeft ze zelf een paar keer herhaald en toen was het goed. Na een week was het over en na 2.5 week heb ik de spenen die ik nog had weggegooid.

Geen idee of het bij jou werkt, maar bij ons wel Misschien was het gelukkig toeval, maar we zijn er blij mee. In jouw geval zou ik overigens ook kiezen voor rustig slapen en de suffe 'afspraak' met het CB aan je laars lappen. Jij bent de ouder en die speen afwennen komt vanzelf wel. Tegen de tijd dat ze naar de kleuterschool gaan is dat vast niet stoer meer

Sterkte ermee!

Merel

Spenenfluisteraar

Sinds een week of 2 is de speen bij ons verdwenen. Mijn tweeling kreeg de speen alleen 's nachts, maar bij gebrek aan, was het een drama. Op een gegeven moment zat er een scheur in en heb ik verteld dat het heel gevaarlijk was (de scheur in speen zoonlief iets groter gemaakt voor het dramatische effect). Uitgelegd dat ze hem niet meer mochten en dat ik pas morgen een andere kon kopen. In de middag naar leuke dingen op de pc gekeken en toen zagen ze iets leuks van speelgoed dat ze wilde hebben. Gelijk van de situatie gebruik gemaakt en gezegd dat mama geen centjes heeft omdat ze nieuwe spenen moet kopen. Maarrrrrrrrr, mama kan ook het speelgoed kopen, maar dan zijn er geen centjes voor nieuwe spenen (daarnaast zeggen dat ze eigenlijk ook wel een beetje groot zijn voor de speen en dat peuters geen spenen meer gebruiken). Toen mochten ze zelf kiezen. Ze kozen voor het speelgoed en toen heb ik het plaatje geprint, afgesproken dat alsze een week zonder speen zouden slapen, mama het speelgoed zou kopen. Spenen in de vuilnisbak, want die waren kapot. Moet zeggen dat het mij onwijs is meegevallen. 1x heeft mijn zoon om de speen gevraagd en daarna niet meer.

Dit geintje heb ik ook bij 2 kinderen van mijn vriendinnen geflikt. Spenen bij mij (op de verjaardag achterlaten). Foto gemaakt van kind met het stuk speelgoed dat ze wilde hebben en foto meegegeven. Nu zijn ze beide van de speen af.

Het is natuurlijk pure omkoperij en van het ergste soort. Ik was die spenen echt een beetje zat en pakte het moment toen het daar was.

Daarnaast is het idd jouw probleem als je kindje nog niet van zijn speen af is en geen zaak van het CB. Ze mogen het wel vragen, maar that's it.

Zinnelijk. Mijn dochter is nu bezig (3 jaar) en mijn zoontje heeft er nog helemaal niet mee. lekker boeien. De zon gaat zo schijnen en dan gaat ie gewoon in zijn blote gat in de tuin spelen. Nee hoor, je merkt vanzelf wel wanneer een kind er aan toe is.

Uhhhh, excuus voor het lange verhaal... hahahaha

Laat je niet gek maken he!
p.s. uiteraard hebben ze het speelgoed na 1 week gekregen met de complimentjes dat ze nu echt hele grote peuters waren

Speen

Vaak zien wij als ouders er heel erg op tegen het moment van het stoppen met de speen, zo ook ik. Maar ik denk dat de meesten achteraf denken, och dat viel best mee.

Toen onze oudste en middelste zoon op hun speen begonnen te bijten (net als bij Marisie) hebben wij gewoon gezegd, zo dat is jammer, gooi hem nu maar weg, want daar heb je niks meer aan, en je bent er nu toch ook wel veel te groot voor. Vervolgens wel iets gaan doen, zodat je niet in dat moment blijft hangen. Dus ff de deur uit etc. En ik denk met name idd benoemen dat ze al zo groot zijn, volgens mij werkt dat en zijn ze daar gevoelig voor.

Ik weet nog goed dat ik er erg tegen aan zat te hikken, maar achteraf, viel het reuze mee.

Onze jongste, nu bijna twee, heeft nooit een speen gebruikt maar stopt twee vingers in zijn mond zodra hij moe begint te worden, dat is een stuk lastiger, die gooi je niet zomaar even weg.....

Succes en elk geval, waarschijnlijk valt het reuze mee.

Olijvje

Vic

Vic

18-03-2010 om 17:32

Speen

Mijn oudste moest met de speen stoppen van de tandarts. Tijdens haar eerste tandartscontrole (met 2,5 jaar) constateerde hij dat haar tanden behoorlijk scheef begonnen te staan. Ik heb toen direct alle spenen weg gedaan. Dat ging eigenlijk best goed, afgezien van het feit dat ze geen middagslaapje meer wilde doen.
Bij jongste ben ik cold turkey gestopt toen ze ca. 1,5 was. Haar tandjes stonden toen nog recht en dat wilde ik graag zo houden. Bij jongste ging het wel iets problematischer. Dat heeft ons ongeveer een week korte nachtjes opgeleverd. Maar ja, als je dan toegeeft kun je weer helemaal opnieuw beginnen dus ik had het er wel voor over.

Wat een aparte tandartsen hebben jullie

aangezien we het hier hebben over het tijdelijke melkgebit. Dus wat maakt het uit dat ze door speengebruik iets uit elkaar gaan staan. Tijdens het wisselen wordt het een grote bende bij wijze van. Dat je tandarts je adviseert om je 6jarige zoon van een speen af te helpen, dat snap ik. Maar een peuter van 2,5 jaar met een melkgebit. Of is het meer een 'ik help u als ouder' advies?

Stand van de kaak

Langdurig gebruik van een speen vervormt de kaak, dus niet alleen de stand van de melktanden. Daarnaast kan het ook de spraak beinvloeden.

Beter om eerder te stoppen met een speen. 2,5 jaar lijkt me een mooie leeftijd. Een speen wordt gebruikt om een zuigbehoefte te stillen, deze is dan echt wel verdwenen.

Lidna

Zou wel kunnen

Mijn eerste herinneringen zijn ook van voor mijn 2e verjaardag hoor!
En voor een 2-jarige is 15 maanden een stuk korter geleden dan voor mij.
Dus ja, ik kan me heel wel voorstellen dat een jochie zich het CB herinnert als de 'prikplaats', een prik is toch vrij ingrijpend soms.
En zeker als ik hoor dat hij al nummers op kan noemen.
Gewoon een slim jochie, dat waarschijnlijk gewoon wacht met veel praten tot ie het goed kan!

femmetje

femmetje

19-03-2010 om 16:58

Zitten er midden in

Ons zoontje is nu 2,6 maand en wij zijn sinds disdag avond gestopt met de speen.
Nu 3 nachten verder heeft hij het nog steeds niet makkelijk. Wij zijn er gewoon ineens mee gestopt. Misschien niet de makkelijkste manier. Ik heb ezegt dat we hem bij Opa zijn vergeten en dat ik gelbelt had en dat hij kwijd is.
Vandaag zei hij voor het eerst zelf Ik geen speen meer ik ben grote jongen speen is voor baby's....
Maar vanavond denkt hij daar vast weer anders over. In slaap vallen is nog steeds lastig hij doet er nu wel ander half uu over niet huilen maar wel wakker en liedjes zingen en praten (vooral over zijn Tuttie)
Ook middag slaapje duurt langer gister om half 2 in bed gelegt en pas om half 4 sliep die... Dus ja is moeilijk! Maar wel beter.
Hoop dat het slijt en dat hij weer zijn slaap kan terug vinden.

Femmetje.

Guinevere

Guinevere

19-03-2010 om 20:30

Grote jongen

Dat "grote jongen" argument werkt hier helemaal niet. Zoon (2 jr 11 mnd) beweert op zulke momenten dan glashard dat hij absoluut niet groot is. "Pipo is niet groot! Ik is klein!". Zoals iedere keer als hij geen zin heeft in iets grote jongensachtigs (meelopen, geen zin om te gymmen, naar de wc gaan, eten wat de pot schaft).

~~esther~~

~~esther~~

19-03-2010 om 20:43

Gefaseerd ontspenen

Die spenen hoeven toch niet in een keer cold turkey weg?

Wij hebben ze vanaf een jaar of twee de spenen alleen 's nachts nog gegeven, of als ze ziek waren of zo, en dat hoefde niet eens zo streng. Dus daar zou je mee kunnen beginnen, zeker als er slaapproblemen zijn.

Toen ze drie werden was onze vent eigenlijk al helemaal van de speen af, maar ons meisje wilde hem echt nog iedere nacht. Toen hebben we ze ritueel de spenen laten weggooien. Al een paar weken van tevoren gaan zeggen "als je jarig bent, dan ben je een grote meid en dan hoef je geen speen meer". Ze heeft hem op haar verjaardag heel zorgvuldig weggegooid, zelfs nog even de vuilniszak erover gevouwen. En daarna was het tot onze verbijstering inderdaad over, ze heeft er nooit meer om gevraagd.

En wat een stomme opmerking van dat consultatiebureau zeg! Geen vraag of er misschien een reden is, of ze misschien kunnen helpen... nee, we moeten gewoon mevrouw vertellen dat haar kind met die speen moet stoppen want dat weet ze nog niet.

Oeps

hier zijn we met kerst bij opa en oa wezen logeren en de speen dus echt kwijt geraakt voor de zoveelste keer.
en die kans hebben we aan gegrepen aangezien we al meerdere keren hadden gewaarschuwd dat ze geen nieuwe meer zou krijgen.

bij thuiskomst ben ik als eerste naar boven gerend om alle spenen die ze had rond laten slingeren weg te halen en ze heeft op een paar keer vragen aan opa en oma of de speen al terecht is nooit problemen gehad.

hier was de speen ook puur om in te slapen en niet voor troost endergelijke.

zindelijkheid komt wanneer je kind eraan toe is.
en niet wanneer een cbarts of verpleegkundige het wil zien.

Speen (ot)

Misschien een tip voor mensen die nog een jonge baby hebben en geen zin hebben in een peuter van drie of ouder die nog een speen heeft. Wij hebben de speen van de oudste weggedaan toen hij 6 maanden was en die van de jongste toen hij 8 maanden was.

Eventjes lastig, maar ze zijn nog zo klein dat ze hem al snel vergeten, in tegenstelling tot kindjes die al ouder zijn. Zuigbehoefte is het grootst t/m 5 maanden. Wat ze daarna nog aan zuigbehoefte hebben kunnen ze ook stillen op borst, fles, knuffel etc,. Ik krijg altijd het idee dat die speen er vooral is voor de ouders en niet zozeer voor de kinderen.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.