Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ayla

ayla

16-03-2010 om 08:47

Cb drama


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Izar

Je hebt gelijk dat je beter de speen kunt geven dan dat je kind gaat duimen. Als die van mij waren gaan duimen, hadden ze hun speen ook teruggekregen.

Ik heb net als jij heel lang geduimd en kreeg op mijn negende een beugel, dus ik weet hoe schadelijk duimen kan zijn.

Maar goed, als dit niet het geval is, kan het een hoop ellende schelen om je baby de speen in een vroeg stadium, waarin hij zich er nog niet zo van bewust is, af te wennen.

Chris

Guinevere

Guinevere

20-03-2010 om 13:53

Zuigbehoefte

Ja, en die zuigbehoefte kan héél sterk verschillen. Bij jongste zoon was er geen houden aan, die móest zuigen, de hele dag, vanaf zijn eerste uurtje. Om mijn vingers/tepels te sparen en mijn handen vrij te hebben hebben we er toen gelijk een speen in gepropt. En die was echt lang nodig. Nu hij bijna 3 is, is het natuurlijk gewenning. Ik vraag hem zelf om die speen weg te leggen en dat doet hij wel, maar slapen moet en zal met dat ding. Ik zal over een paar maanden een van de genoemde trucs gaan uitproberen. Bij opa laten liggen is wel een goed idee.

femmetje

femmetje

20-03-2010 om 16:01

Guinevere

Onze zoon is nu 5 dagen van de speen af...
Maar vandaag kwamen we bij opa.... die moest wel even zijn plekje terug vinden hoor. Hij zei opa??? Waar heb jij mijn speen kwijd gemaakt?
Gaan we zoeken?? Ze hebben even gezocht en nee geen speentje... Even was het weer dat radeloze van oh nee hoe moet het nou? Maar daarna was het wel weergoed! Opa heeft "tuttie" zoek gemaakt en domme opa! Maar toen we naar huis gingen zei die al opa is lief geeft niets tuttie kwijd gemaakt mij is groet jongen!

Nou das dan ook weer opgelost zal maar zeggen.
Succes!
Femmetje.

Mij

is altijd verteld dat een tut/speen tot drie jaar geen kwaad kan alleen als ze drie worden gaan de kaakjes weer vervormen en dan zou een speen die de hele dag gebruikt wordt de vorm kunnen beinvloeden van het gebit.

hier zjn mijn kinderen gelukkig overdag altjd speenvrij geweest althans nr. twee heeft hem nog wel als hij moe is en naar bed gaat.
maar bij ons is het in slaapvallen en eruit tuffen.
als ik zowel de oudste als de jongste naar bed bracht en breng(oudste is tutvrij) dan draaien ze zich meteen om pakken de knuffels en ik loop meteen naar beneden en zodra ik in de woonkamer sta hoor ik de tut op de grond vallen en vanaf dat moment krijgt ie hem pas als hij de volgende dag hangerig en moe wordt of naar bed gaat.

en idd wij gebruiken de speen in eerste instantie voor evt. rust aangezien allebij de kinders hier ruim een uur over een bv deden en bij de overstap naar fles echt tekort aan zuigbehoefte was.
en ik wil geen duimende kinderen aangezien ik ook de gevolgen van het duimen heb moeten doorstaan.

maar ik blijf erbij.
het cb mag best adviesen uitdelen maar een moeder weet hoe of wat haar kind aan kan en wanner haar kind daar aan toe is dus laat het wanneer je maar niet beinvloeden.

Vic

Vic

20-03-2010 om 21:43

Het zal wel

Mijn dochter kreeg haar speen, na de babyleeftijd, alleen als ze ging slapen. Toen ze 2,5 was had ze een behoorlijke open beet, die daarna nooit helemaal is weg gegaan. Ze zal dus waarschijnlijk t.z.t. een beugel moeten. Niemand kan met zekerheid zeggen dat ze zonder speen beugelvrij zou zijn gebleven, maar het is dus niet zo dat de kaak altijd weer in de goede vorm terug groeit.

Tihama

Tihama

21-03-2010 om 11:39

Dochter

Ik was gewaarschuwd door een vriendin wiens beide kinderen na het afnemen van de speen aan het duimen waren geslagen. En die duimden om hun 9e nog.

Ik heb bij mijn dochter verschillende pogingen ondernomen en we hebben pas doorgezet (dat betekende 3 nachten uren huilen en pas slapen tegen 12 uur) toen ze niet meer de neiging had om de duim te pakken. Elke keer als ik hier draadjes las over hoe erg het was om je kind 's nachts een speen te geven dan schaamde ik me diep. Maar als ik dan dacht aan het duimen, wist ik dat we niet stom bezig waren.

Ik ben dus best voorstander van de speen afpakken, maar als duimen het alternatief is ben ik stukken minder voorstander.

Tihama

Chris

"Ik krijg altijd het idee dat die speen er vooral is voor de ouders en niet zozeer voor de kinderen"

O, vast. Maar maakt dat uit dan? Ik heb er niet de minste moeite mee om mijn kinderen iets te geven/te laten doen/ aan of af te leren met geen andere reden dan dat het mij goed uitkomt.

Borstvoeden op schema was er ook zoeen. Ik heb mijn kinderen in een schema geduwd (ze werkten gelukkig mee) omdat ik het zelf zo handig vond. Zolang het de kinderen verder niet schaadt is er imho niks mis met ouderlijk eigenbelang

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

21-03-2010 om 21:24

Tihama

Daar zeg je zo wat. Ik heb zelf tot mijn tienertijd geduimd (stiekem, dat wel) en inderdaad allerlei gebitsgedoe gekregen - je wordt namelijk ook steeds sterker en duwt die tanden gewoon uit het lood. Dochter (3) zegt zelf steeds dat ze die speen wil omdat ze iets in haar mond wil hebben (de Freudiaanse orale fixatie duurt wat lang hier, haha). Als we de speen afpakken (al twee keer serieus geprobeerd), pakt ze onmiddellijk haar duim (nou ja, na lang dreinen en jammeren). Dat doet ze zelfs al in de auto als ze moe is.
Ik zie net als jij die speen als de minste van twee kwaden. Gelukkig heeft ze hem alleen 's nachts, maar ik blijf ongerust over haar gebitsstand. De vraag is, hoe wen je een kind van dat ding af zonder jarenlang duimen tot gevolg?
Groetjes
Massi

Schuldig

Temet, I plead guilty. Het ging me bij mijn tip om de speen al jong af te wennen wel degelijk ook om ouderlijk eigenbelang. Wat een kind niet kent, mist -ie niet. Dat ik me nooit druk hoef te maken over dat hinderlijke gesleep met die speen vind ik als ouder erg prettig

Chris

Maar wat

doe je dan als ze twee vingers gebruken? Zoals ik eerder ook al vertelde, stopt onze jongste zoon (nu bijna 2) al vanaf baby steeds twee vingers in z`n mond. De speen hebben we toen aangeboden, maar die wou hij niet.

Nu is het gelukkig niet zo, dat hij altijd met die twee vingers in z`n mond loopt. Maar alleen als ik hem op bed leg.

Maar omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb, vraag ik me af, wie wel en hoe leer je ze dat af?

Groet,
Olijvje

Massi Nissa

Massi Nissa

22-03-2010 om 19:14

Izar

Hier hebben we al van alles geprobeerd: een cadeautje beloven, een stickertjessysteem, heel veel gesprekken over Baby'tjes en Grote Kinderen, de speen aan een pasgeboren nichtje overhandigen. Dochter is zwaar verslaafd en weigert elke vorm van medewerking. O, overdag is ze overal voor te porren, maar zodra ze in bed ligt, moet ze haar speen. Ik zat inderdaad al te denken om die speen maar te linken aan de kleuterschool. Zo van, kindjes met een speen kunnen niet naar school, want die zijn nog klein. Is heel gemeen, maar heeft een grotere kans van slagen omdat dochter werkelijk niets liever wil dan naar school.
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

22-03-2010 om 21:49

Mijn kinderen blieften beide geen speen

Nou heb ik het reuze geluk dat mijn oudste ook niet duimt, maar ik krijg hem 's avonds dus echt niet van de fles af (vast ook heel fout).
Maar mijn jongste gaat wel heel zijn hand naar binnen, ik heb het onlangs weer geprobeerd met de speen, maar hij wil hem echt niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.