Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Rianne Anders

Rianne Anders

17-11-2009 om 10:13

Cutie wordt boeffie

hallo mensen,

Ik heb me aagemeldt bij deze site omdat ik graag met anderen wil delen. Ik heb een zoon van 3 en hij is al een tijdje specifiek gedrag aan het vertonen.
Vooral nadat hij op het kinderdagverblijf is begonnen neemt het toe. Zelf heb ik vaak het gevoel dat hij niet zo goed met veel verschillende indrukken om kan gaan. Geluiden zowel als mensen, als het te veel wordt wordt hij of heel aktief en dwars of trekt hij zich terug. Soms heeft hij wel 3, 4 keer een bui en wordt dan ook boos en hysterish.
Bij de geringste stembuiging is hij al op zijn hoede. Een stembuiging of streng praten moet toch wel en kan het niet helpen dat je wel eens nijdig bent om wat je kind doet (om zijn gedrag niet om hem, ik zeg altijd, je bent goed zoals je bent)
Hij kan zich niet goed concentreren en kan geen twee dingen tegelijk, haasten is ook uit den boze, zelf doet hij nu soms dingen, het verbaast me dan als hij opeens netjes aan de tafel gaat zitten of bv opeens mee wil helpen de vloer te vegen.
Grenzen stellen is heel erg moeilijk, nu heeft hij wel hulp van speciaal pedagoge want ze zeggen dat hij te weinig met anderen speelt in zijn eigen bubbel zit. Soms denk ik, mag hij nog even klein zijn, tegenwoordig moet er zoveel.

Wie herkent dit en heeft tips
Groet van Doorneroos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-11-2009 om 10:50

Het is op deze leeftijd heel moeilijk om leeftijdsgerelateerd gedrag te onderscheiden van "afwijkend" gedrag. Wat je zegt over het zich niet kunnen concentreren en geen 2 dingen tegelijk te kunnen, dat klinkt heel normaal voor een 3-jarige. Maar wat je zegt over het moeilijk met veel verschillende indrukken kunnen omgaan vind ik wel een aandachtspunt. Ik weet niet wat ze het op het KDV daarover zeggen, heb je al een gesprek gehad? En ik vraag me af of de pedagoge daar iets mee kan?
Een kind dat gevoelig is voor overprikkeling zou ik zelf zeker niet afrekenen op zijn reacties op prikkelrijke situaties. Hij kan er niets aan doen dat hij daar hyper/heftig op reageert. Voor sommige kinderen is het dan net of er een storm in hun hoofd woedt. Stemverheffing etc. werken dus niet om het kind te corrigeren. Wat je wel kunt doen is hem helpen om op een zeer rustige manier aan al die indrukken te wennen. Probeer het gedoseerd te doen, bereid hem voor op drukke situaties, en laat hem zelf zijn grenzen aangeven. Er druk achter zetten gaat averechts werken.
Ik heb ook een zoon (nu 7) die slecht tegen allerlei prikkels kan/kon. Zijn reactie, op het KDV en op school, was ook om zich in zijn eigen wereld terug te trekken. Daarmee sloot hij zich af voor het teveel aan prikkels. Probeer dit ook met de leiding van het KDV te bespreken, dan kunnen ze er rekening mee houden. Bijv. door hem naast rustige kinderen te plaatsen en hem de kans te geven even voor zichzelf (rustig en ongestoord) bezig te zijn.
Ik geloof dat je goed bezig bent met je zoon, vertrouw in zijn kunnen, geef hem de kans de zaken op zijn manier te leren en houd in je achterhoofd, dat hij af en toe zo reageert uit onmacht.

Regelmaat en ritme

waren de eerste woorden die ik in gedachten had. Dit is een kind,die je niet te veel prikkels aan moet bieden.
Verder denk ik ook dat je gewoon goed bezig bent en probeer indd hem te begrijpen en rekening er mee te houden dat hij zo is.

dc

dc

17-11-2009 om 21:08

Praten

wat ik van mijn man geleerd heb rond die leeftijd, is dat je echt duidelijk van te voren moet aangeven wat er gaat gebeuren. 's avonds voor bed uitleggen wat er de volgende dag te wachten staat, en overdags ook duidelijk dingen uitleggen.

Verder is het ene kind het andere niet. Ik sluit me ook altijd helemaal af als er te veel herrie om me heen is. En ik ben er gelukkig groot mee geworden hoor. Ik ben het met je eens, laat hem gewoon lekker zichzelf zijn, en help hem met duidelijk te zijn.

Rianne Anders

Rianne Anders

18-11-2009 om 10:04

Inderdaad guinevere

Een reaktie op je bericht,

Als eerste, goed om te lezen en bedankt!

Ja, dat punt van zichzelf terugtrekken en heel sterk op veel prikkels rgericht zijn, dat is nu juist een punt waarbij mijn innerlijke alarmbel soms afgaat.

Bv geluiden van verkeer, veegmachine, motorzaag. Wij moeten vaak een omweg maken omdat hij anders niet meewil. Dan duikt hij helemaal ineen achter mij.
Ik probeer wel het hem te laten doen, als het kan, doe ik het wel en zeg dan altijd dat ik hem help en dat het ok is om bang te zijn.

Wat ik merk is dat haasten en tegebngas niet goed zijn. Helaas doe ik het zelf toch want hij moet toch zijn kleren of schoenen aan en de bus wacht niet op ons.
Meestal merk ik dat het een soort spel is, tot hoe ver hij dan kan gaan, als ik echt zeg dat mamma nu beslist doet hij het wel.

Maar het kdv is een heel strikt kdv. Netjes zitten en luisteren hoort bij een goede opvoeding en ze zijn bv van mening dat een kind niet alleen met een vrachtauto kan rijden maar ook metiets anders (ik vindt dat de dagelijkse leidster te veel maatstaven heeft, ze is te veel met details bezig, het doet er nog niet toe hoe hij de dingen doet maar het gaat erom DAT hij ze doet of in elk geval mee leert doen).
Nu weet ik ook dat ze zijn bord wegnemen als hij niet eet, en hij eet bv heel langzaam met onderbrekingen.'
Dat gaat mij toch wel te ver hoor maar komen wij nog wel op terug in gesprek met leiding en direktie.

Ja rust, dat is als balsem voor hem, dan komen zijn lieve kanten boven.

Ik heb het gevoel dat hij zich terugtrekt, recalcitrant is omdat ze hem daar(kdv) niet voledig begrijpen.
Het is wel lekker makkelijk van die leidster om te zeggen dat hij nadoet wat hij thuis ziet, ons afschilderen als al te gemakkelijke ouders want dat zijn wij niet hoor. Wij houden veel van ons kind en hebben respekt voor zijn eigenheid. Miscchien is dat kdv voor hem te massaal want ik merk dat hij soms de bedoeling niet doorheeft omdat hij graag een volwassene naast zich heeft.Sommige dingen kan hij gewoon niet omdat dat tegen alles in gaat maar het wordt snel als onwil of zelf achterstand afgeschildert. Dat ga ik toch mooi niet voor lief nemen hoor want vaak denk ik, het zijn niet de beperkingen van mijn zoon maar van het kdv zelf!

Mijn zoon schildert graag en kleuren vindt hij ook geweldig. Hij maakt ook mooie dingen. Dat is heel goed voor zijn gevoelige zieltje. Dan straalt hij helemaal.
Misschien heeft hij het nog wel nodig om een dagje thuis te zijn om gewoon leuke vrijblijvende dingen te doen en is elke dag nog te veel voor hem.

Groet van Doorneroos

Guinevere

Guinevere

18-11-2009 om 15:01

Over herrie

Dat je zoon bang is voor brommers, kettingzagen etc. is een duidelijk signaal van zijn auditieve overgevoeligheid. Ik herken dat, dat had onze zoon ook. Het begint nu wel beter te gaan, hij raakt er in elk geval niet meer door in paniek. Het lijkt me dat je aanpak hierin prima is. Het gevaar samen overwinnen, dat werkt. Evt. nog allebei de handen op de oren doen natuurlijk.
Begrijp ik nu goed dat je zoon van 0 dagen KDV naar heel veel dagen KDV is gegaan? Was hij eerst hele dagen thuis? Die overgang is natuurlijk wel heel erg groot dan voor hem. En zeker als het zo'n streng KDV is. Vind persoonlijk dat kinderen op het KDV niet te veel zouden "moeten". Het is een KDV, het dient een veilige vervanger voor de thuisomgeving te zijn. Het klinkt alsof ze er bij jouw zoon nogal schoolse principes op na houden. Reuze leuk voor een uurtje maar verder vind ik dat die kleintjes lekker zelf moeten kunnen aanklooien. Ben benieuwd wat de leiding van het KDV daarover te zeggen heeft.

Massi Nissa

Massi Nissa

18-11-2009 om 16:50

Helemaal eens

... met Guinevere. Een kdv moet niet te veel willen van die kleintjes. Als hij alleen met een vrachtwagen wil rijden en niet met een trein of met een autootje, mag dat toch? Juist als je ze op deze leeftijd dwingt om iets te doen, krijg je enorme weerstand en verdriet. Het is veel beter om ze ergens met positieve aanmoediging en steun naartoe te leiden, zodat het vanzelf lijkt te gaan, juist ook voor de peuter. Dan kun je ze vervolgens de hemel inprijzen, prima, maar laat zo'n kind toch zelf uitzoeken hoe de wereld in elkaar zit. Peuters moeten tegenwoordig teveel.
Jij hebt een fijngevoelig manneke, waarom zou dat meteen een stoornis moeten zijn? Ik houd ook niet van harde geluiden.
Toch wel vreemd dat er op het kdv geen leidsters rondlopen die weten dat peuters van elkaar verschillen en hoe je rustige, wat teruggetrokken kindjes kunt begeleiden. Hoogst curieus, dat is toch nota bene hun vak of zie ik dat verkeerd?
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

18-11-2009 om 16:54

Oeps

Lig in een deuk, ik had je beginposting vanmorgen al gelezen en dacht me te herinneren dat je een teruggetrokken ventje had. Nu lees ik nogmaals je verhaal en zie dat-ie ook behoorlijk driftig uit de hoek kan komen. Nou ja, mijn verhaal blijft overeind, kdv-personeel moet kunnen omgaan met verschillen. En om van de gemiddelde peuter te vragen dat ze al kunnen stilzitten en luisteren - tja, ik krijg er spontane lachbuien van. Ze mogen het best proberen met mijn dochter, haha.
Groetjes
Massi

Rianne Anders

Rianne Anders

19-11-2009 om 10:58

Samen is belangrijk

Ja, die geluiden, er zijn er nog meer hoor, bv ook babygehuil of als er veel mensen om hem heen staan, een volle bus. Soms valt het niet mee om hem zeg maar te lezen.

Nu ben ik bezig met geluidentraining zeg maar, dat we naar station gaan en geluiden benoemen. Hard rennen om de veegmachine te ontwijken, samen, dat is belangrijk, dat ik hem hoor, voel en weet wat hij bedoelt.
We gaan naar de stad maar ook lekker naar een stille plek.Een keer zei hij dat hij naar de winkel ging om stil te kopen.

Ook is hij heel erg op de zintuigen gericht, de regndruppels vindt hij mooi, soms heeft hij het over vliegen maar ik denk dat dat symbolisch is voor zijn wereld.

Ja, van thuis opeens naar kdv, heel veel moeite gekost en een keer een terugval na een uitje daar (gaat hij dus niet meer mee). Nu gaat het veel beter maar misschien een kleine stap terugdoen voor meer veiligheid en evenwicht voor hem.

kdv is inderdaad heel schools en hebben zoveel pijlen op hun boog dat ik denk wat met laat kinderen gewoon kind zijn....denk er zelf wel eens aan een klein groepje op te zetten voor kinderen met een gebruiksaanwijzing zeg maar. Wel wil kdv speciaal voor onze zoon een kracht voor 12 a 15 uur p maand aanstellen dus is ook wel weer een plus al denk ik dat het geoon onwetendheid is, mijn zoon is een uitziondering dus het gemiddelde is niet van toepassing op hem maar maak dat de zogenaamde profesionele krachten maar eens wijs

Je hebt trouwens de naam gekozen van een van mijn faforiete personages, ken je de serie van rosalind mills over guineveire, die sfeer is bijzonder en betoverend
morgen komt er een pedagoge voor observatie van onze zoon dus benieuwd of die wel door de dingen heen ziet.

Rianne Anders

Rianne Anders

19-11-2009 om 11:05

Yep massi

Yep massi, ben ik met je eens

Dat er op dagverblijven veel mensen rondlopen die het zogenaamd weten, het zogenaamde, maar niet waar het echt om gaat. Vreemdgenoeg slaan ze de plank dan mis.
Ze weten over hoe het hoort maar gaan aan het individu voorbij. Jammer hoor want er zijn tegenwoordig zoveel verhalen van kleintjes die al vroeg hun eigen dingen willen, niet om de wil maar omdat dat bij hen hoort.
Er mag nog zo weinig en iedereen wil zich meten met al die amerikaanse onderzoeken.

Kinderen krijgen vaak niet genoeg troost, knuffels, aandacht uit tijdgebrek. Een kind van twee moet al een minivolwassene zijn en hallo en dankjewel zeggen.
Vandaag deed mijn zoon voor mij de deur open toen ik wegging en zei ik dankjewel tegen hem

Guinevere

Guinevere

19-11-2009 om 15:08

Een speciale kracht?

Gaan ze echt iemand inhuren om je zoon apart te begeleiden? Dat verbaast me, hebben ze daar budget voor dan? Het lijkt me handiger om de dagelijkse aanpak van de kinderen te veranderen (breder gezien). 12 uur per maand, dat is maar 3 uur per week...
En zijn er geen andere opties om je zoon op te vangen?
En off topic: Ja, ik voel me helemaal als een mytische, beeldschone prinses met mijn nicknaam! Waarom is jouw naam "Rianne Anders" en onderteken je met "Doornroosje" eigenlijk?

Rianne Anders

Rianne Anders

20-11-2009 om 09:40

Speciale kracht, ja

Een spesiale kracht ja, daar is over gesproken, dat het kdv die aanstelt, een andere optie is van buitenaf iemand die naar kdv komt, dat zou gaan gebeuren, van buitenaf dus nu, het heeft een tijd geduurd voor het van de grond kwam.

In het begin ging het om logopedie omdat hij met taal langzaam was, maar ik weet haast zeker dat er wel meer aan de hand is. Gisteren was hij helemaal in de ban van de regen. Ik keek neer op hem en dacht, wat ben je mooi en uniek maar iedereen staarde ons aan alsof we gek waren. Ik dacht dat hij de regen was geworden en begreep hem.

Zo lang wij niets van professionele mensen weten is er niets zeker maar als moeder voel je dingen wel aan denk ik. Ik wil toch voor het nieuwe jaar wat meer weten
hierover als dat lukt.

Antwoord over off topic, mijn echte naam is Rianne maar had doorneroos ook gekozen, in de traditie van die keltische wereld waaruit guinevere komt voel ik mij meer morgaine, de keltische wereld vindt ik persoonlijk heel mooi

dc

dc

21-11-2009 om 09:07

Raar hoor

Ik krijg als ik hier de verhalen lees, toch steeds vaker het idee dat het hele opvanggebeuren in nederland meer een soort hobby is, en de leidsters hun eigen geloof naar voren brengen, in plaats van professioneel met kinderen om te gaan.

Een gezond jong kind kan helemaal niet goed stilzitten. Echt samen spelen komt voor velen pas ver na de 2 jr.

Allemaal dingen die een goede leidster moet weten, en waar ze hun aanpak bij aanpassen.

Laat je ons weten wat de bevindingen zijn?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.