Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

23-04-2009 om 07:00

De muziekluier!

Muziekluier maakt peuters zindelijk

Een speciale 'muziekluier' kan 80 procent van de kinderen thuis zindelijk maken in vijf dagen. In een kinderdagverblijf daalde de efficiƫntie: de helft van de kinderen was droog na drie weken.

Voor haar doctoraat aan de Universiteit Antwerpen maakte Alexandra Vermandel een studie over zindelijkheid bij kinderen. Daartoe ontwierp ze een muziekluier: in een wegwerpluier wordt een klevende stip bevestigd. Die strip bevat een urinegevoelige detector, die een geluid maakt zodra het kind plast.

Later zindelijk
Peuters zijn 12 tot 15 maanden later zindelijk dan zestig jaar geleden. De absorberende wegwerpluiers die kinderen een nat gevoel besparen, zijn mogelijk een oorzaak.

Om dit probleem op te lossen ontwikkelde Vermandel de muziekluier. Vanaf het moment dat het kind begint te plassen, produceert de luier een duidelijk geluid dat een versterking geeft van een vol blaasgevoel zodat het kind zich er meer bewust van wordt.

Aanmoediging en beloning
Er wordt van de ouders verwacht dat ze voortdurend in de buurt van het kind blijven, het aanmoedigen om zich naar het potje te begeven als de muziekluier afgaat en om verder te plassen op het potje. Nadien moet het kind worden beloond.

Combinatie van factoren
Vermandel benadrukt dat een grote mate van inzet van de ouders en de opvoeders noodzakelijk is om succes te boeken met deze methode. Voorwaarde is ook dat kind rijp is om te starten met zindelijkstraining. (belga/edp)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/827146/2009/04/21/Muziekluier-maakt-peuters-zindelijk.dhtml

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ha!

Die van mij zou gewoon zo veel mogelijk in die luier willen plassen, hij is gek op muziek

ayla

ayla

23-04-2009 om 10:41

Proest ja

dat dacht ik dus ook, waarom een muziekje in de luier, dan willen ze dat ding juist niet meer uit.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

23-04-2009 om 12:31

Ander geluid

Misschien moet er een groot alarm afgaan ipv muziekje -grijns-..

Pippie

Pippie

23-04-2009 om 14:48

Geluid

"...produceert de luier een duidelijk geluid dat een versterking geeft van een vol blaasgevoel... "

Zou het zo zijn dat het een geluid van stromend water is? Of zo'n 'fonteingeluid'? Daarvan moet ik vaak naar de wc Jammer dat ze dat niet in het artikel laten weten.

Sanne

Sanne

23-04-2009 om 15:49

Hardrockluier

Als ik naar mijn jongste, nog-niet-zindelijke dochter van ruim 3 en half kijk, ben ik bang dat zo'n muziek luier juist averechts werkt, of je moet een luier hebben waar keiharde hardrockmuziek uit komt, misschien dat het dan motiveert. Of dat de luier gaat omroepen:"Deze jonge dame van ruim 3 en half heeft zojuist in haar luier geplast".
Maar zonder gekheid dat kinderen meer als een jaar langer over doen om zindelijk te worden geloof ik best en dat het door de betere absorberende wegwerpluiers komt dat snap ik ook. Ik heb zelf ook vroeger wegwerpluiers gedragen, de eerste pampers, maar dat was toen ook geen feest als ik mij zo zie op de foto's toen ik een jaar of 2 en half was, en ik was toen al later zindelijk dan mijn oudere broers die katoen hebben gedragen.
Ik zou eerder kiezen dat je naast de vertrouwde luiers en broekjes ook een luier kunt kopen, die veel minder prettig is voor een peuter, een luier die dus veel langzamer absorbeert, wat dikker is, minder bewegings vrijheid, een witte plastieke buitenkant, zonder disney figuurtjes enz. In principe is het hoofddoel van een luier, dat de plas geabsorbeerd wordt en de kleren schoonblijven. De rest is comfort. Misschien klink ik nu als een kinderbeul.
Maar zelf geloof ik niet echt in de muziekluier, maar eerder een handige gadget, dat moeders weer eens kunnen opstaan om het kind te moeten verschonen.

Sanne

Die onprettige broekjes, die zijn er, en wel bij de Hema (maar op andere plaatsen vast ook). Trainingsbroekjes: onderbroeken die van binnen van katoen en van buiten van plastic zijn. Kind wordt nat en voelt natte broek, maar de bovenkleren hoeven niet meteen ook in de was.
Ik zag ze laatst toevallig, ik wist nog niet van het bestaan af toen mijn zoon zindelijk aan het worden was.

Groeten,

Temet

Waar!?

Lijkt me superleuk die muziekluiers! Ze zijn nog niet op de markt geloof ik.
Maar wat is eigenlijk het verschil met een 'ouderwetse' plaswekker? Met zo'n ding kreeg je toch ook een geluidje als je begon te plassen? Zou dit systeem wat compacter/mobieler zijn ofzo?

Mp3

Misschien nog een idee om die luiers op een mp3-speler aan te sluiten dan kan je een zelf gekozen muziekje/tekst/alarm laten afspelen bij plasgevallen!

Lisette Olsson

Lisette Olsson

26-04-2009 om 11:07

En wij maar kopen....

Een muziek luier! Hoe verzinnen ze dit? Trainen om uit de luier te komen, is de luier uit en niet meer aandoen. Simpel eigenlijk, fietsen zonder zijwieltjes leer je ook door te fietsen op een gewone fiets. Je gaat een keer vallen.....vallen en opstaan.

Een muziekluier is pure geld klopperij. Niet kopen dus, je kunt je geld veel beter besteden. Aan jezelf bijvoorbeeld, als beloning voor het keiharde werken dat erbij hoort als je je kind "potty" traint.

Trainen niet nodig

Lisette ik ben het helemaal met je eens dat die muziekluier een manier is om geld te verdienen aan ouders. Maar dat je keihard zou moeten werken om je kind zindelijk te maken geloof ik niet. Dan is je kind er nog niet aan toe. Goed opletten op je kind, af en toe op het potje zetten als je zelf ook naar de wc gaat, en op het juiste moment (op een warme dag of tijdens vakantie) zonder luier laten rondlopen was hier de enige truuk bij beide kinderen om zindelijk te worden. Natuurlijk met af en toe een ongelukje in het begin maar dat mag! Ik heb daar echt niet hard voor gewerkt. Zoon was 3, dochter was 2,5 toen ze overdag zindelijk waren. En ze hebben het zelf gedaan, ik heb alleen in de voorzieningen bijgedragen (potje, onderbroekje, warme dag afgewacht, ongelukjes opruimen, juichen bij elk plasje op de pot). Thuis begonnen en toen op het KDV gemeld wat ze konden. Daar ging het ook vaak goed. Ik moet er niet aan denken om mijn kinderen te moeten "trainen". Dat lijkt me meer wat voor puppies.

En binnen 1 dag....

De methode Louise werkt binnen 1 dag. Gewoon broek uit, dan voelen ze het wel langs hun benen lopen. Is hetzelfde effect als muziek, misschien iets minder aangenaam En oh ja, niet op vloerbedekking laten komen. En potje binnen handbereik houden.
Is na die dag het kwartje niet gevallen dan gewoon vrolijk weer luier aan doen en een paar weken later opnieuw proberen. Dan maar 15-17 maanden later zindelijk dan vroeger.........

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.