Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dekbedje

M'n laatste vraagje: Zoontje van 26 mnd slaapt nog in een slaapzak. Wanneer kan ik hem een dekbedje geven en een kussen? Wat is jullie ervaring hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dekbed

hier dus een zoontje van 25 maand en met 24 maand had hij dekbed en een kinderkussen (te koop bij de prenatal) hij sliep hiervoor ook met slaapzak, maar hij ging in het grote bed slapen, dus vonden wij het ook nodig om het in dekbed met een kussen te laten slapen en hij vind het prima.

Ilona

Ilona

14-10-2008 om 15:33

Dekbedje met een groot bed

Ik was met 26 maanden de slaapzak zat en vond het tijd worden voor een pyama. We hadden ook spijlen uit het ledikant gehaald zodat ze zelf uit bed kon. Een pyama leek mij toen handiger. Ze heeft de hele zomer met pyama en deken/lakentje geslapen. Ik moest haar regelmatig toedekken rond een uur of 4.00 's ochtends (maar dan moet ik meestal toch plassen )
Nu het kouder wordt, hebben we de deken vervangen door een dekbed en dat gaat prima. Mijn dochter is dus nu 2,5 jaar. Van de week komt haar grote bed en dan krijgt ze ook een groot kinderdekbed en kinderkussen (gekocht bij Leen Bakker).
Ik weet niet waarom het kinderdekbed heet, maar het klonk wel goed Beide zijn van normaal formaat, alleen het kussen is platter dan dat van volwassenen.
Ik heb mij laten vertellen dat als kinderen zelf met een knuffel of een arm onder het hoofd gaan slapen, ze zachtjesaan toe zijn aan een bescheiden kussen. Voor die tijd hoeft het niet.
Ilona

Tango

Tango

14-10-2008 om 21:27

Slaapzak

Mijn beide kinderen hebben tot ongeveer hun derde jaar in een slaapzak gelegen. Met name de jongste vond het heel moeilijk om de stap van slaapzak naar dekbed te nemen. Hij heeft als baby ook ingebakerd geslapen, dus misschien lag het daaraan.
Onder hun slaapzak hadden ze altijd een pyjama aan, ik vraag me dan ook af wat ze dan bij jou aan hadden, Ilona.
De oudste ging onder een dekbed en met kinderkussen toen ze met de verhuizing een nieuw bedje (juniorbed) kreeg. Dit ging moeiteloos, het enige nadeel was dat ze 's middags niet meer sliep omdat ze zo makkelijk haar bed uit kwam.
De jongste kreeg eerst het juniorbed nog met slaapzak. Na een paar maanden hebben we deze ingeruild voor een dekbed. Hij was toen, denk ik, 3 jaar en 2 maanden.
Een kinderkussen kreeg hij toen ook, maar dat gebruikt hij vaak nu nog steeds niet. Hij gaat altijd lager liggen dan het kussen.
Het voordeel vind ik als je wat later een dekbed geeft is dat ze zich zelf beter toe kunnen dekken. Mijn ervaring is dat 2-jarigen dat vaak nog niet zelf kunnen.

Ilona

Ilona

15-10-2008 om 09:54

Tango..

Wij hadden voor zomer en winter een andere slaapzak. 's Zomers van katoen en 's winters een dikke met afritsbare mouwen. Afhankelijk van hoe koud of warm het was, droeg dochterlief een T-shirt met (lange) mouwen of alleen haar rompertje. In de winter deden we er als het erg koud was, nog een dekentje overheen.
Grappig dat iedereen zo zijn eigen dingen heeft!
Ilona

Mama van Jesse

Mama van Jesse

19-10-2008 om 21:01

Formaat?

Hallo,

Ik gebruik voor Jesse nu nog dekens in een dekbedhoes maar dit wordt zo langzamerhand echt te smal. Lengte gaat overigens nog wel.
Jesse slaapt nog in zn ledikant.
Nou wil ik dus ook graag een dekbed gaan gebruiken, maar welk formaat is dan het beste?
De Hema en de Prenatal hebben een dekbedje 120x150 en dat leek me wel wat, maar daar zijn heel weinig hoezen voor te krijgen lijkt het wel.
En die paar die ik kan vinden, vind ik niet mooi! ;-(

Wat gebruiken jullie en waar hebben jullie dat gekocht?

Jesse slaapt trouwens in een pyama en een slaapzakje zonder mouwen.

Groetjes MamavanJesse.

marie

marie

20-10-2008 om 15:43

Maat dekbed

Hallo
Bij een ledikant (60 x 120) hoort een dekbedje van 100 x 140 cm. Waarschijnlijk hebben de hoezen waar je de dekens in doet die maat. En dat zou goed moeten passen.
Bij een peuterbed (70 x 150) hoort een peuterdekbed van 120 x 150 cm. Dit is dus een speciale maat en daar is inderdaad niet veel keus in. Maar wel veel meer dan toen wij ze 6 jaar geleden gebruikten, toen kon je alleen dekbedden en hoezen bij een babyspeciaalzaak kopen (en dus duur).
Ik maakte de dekbedhoezen toen overigens zelf van de katoenen gordijnstof waar de kinderen ook de gordijnen van hadden. Was het kamertje weer mooi in 1 stijl.
Zelf denk ik dat een peuterdekbed te groot is voor een ledikant.
Groetjes

Groot dekbed in ledikant

Mijn dochter van ruim 2,5 slaapt met een dekbed omdat ze absoluut niet meer in de slaapzakjes wilde. De dekentjes waren een ramp, die kun je niet genoeg instoppen en lag ze de halve nacht koud en bloot. Ik had toevallig een junior dekbed van 120 bij 150 en die gebruik ik in het ledikant. Kan het lekker instoppen aan de zijkant en de onderkant zodat het als een soort tentje over haar heen ligt. Ze kan zich omrollen zonder het dekbed van zich af te gooien en ligt prinsheerlijk en warm. Je zou natuurlijk ook een dekbedhoes van dat formaat kunnen gebruiken en er een dekentje indoen.

Ik heb ook ergens (krijgertje uit de familie) een zelfgemaakte dekbedhoes met extra instopranden. Die zou je natuurlijk kunnen (laten) maken voor de klein formaat dekbedjes.

Ik gebruik overigens geen kussen, dat vind ik te benauwd in een ledikant en ze lijkt het niet te missen. Zelfs mijn zoon van 6 slaapt ook nauwelijks op zijn kinderkussen, meestal ligt het aan de kant.

Mama van Jesse

Mama van Jesse

24-10-2008 om 08:19

Dat bedoel ik ook

...een groot dekbed in een ledikant.
Jesse slaapt nog wel in een slaapzakje, maar die dekentjes blijven voor geen meter liggen. Ook worden het van die proppen in de hoes. Vandaar de voorkeur voor een dekbed.
Hoe heb je het dan met de lengte? Past dat allemaal een beetje fatsoenlijk onder de korte kant van het matras?
Of ligt het matras nu een stuk hoger?

Het is nog maar voor kort, dus voordat ik een nieuw dekbed koop, wil ik wel graag weten hoe het voldoet.

Bedankt!

MamavanJesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.