Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Delen van speelgoed

Hallo allemaal,

Ik heb een dilemma en ben benieuwd hoe jullie er mee omgaan.

Dochter en ik gaan regelmatig naar de zandbak. We nemen altijd een tas vol emmers, schepjes, zandauto's etc mee. De zandbak bij ons in de buurt is vaak druk en lang niet iedereen heeft speeltjes mee. Haar spulletjes zijn daardoor vaak in trek bij de andere kindjes. Dochter vind delen nog lastig, is net 3 jaar oud. Maar wat doen jullie als je kind zijn/haar speelgoed niet wil delen? Ik moedig haar een beetje aan te delen maar dat lukt lang niet altijd. Ik twijfel of ik haar hier toch toe moet zetten of dat als ze niet wil delen dat ook niet hoeft.

Als er kindjes thuis komen spelen vind ik trouwens dat delen en samen met het speelgoed spelen wel moet.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groeten Swaen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
3 kids mam

3 kids mam

15-10-2008 om 19:47

Wel delen

Wij nemen ook altijd veel schepjes, bakjes en andere dingen mee naar de speeltuin. Onze dochter weet dat ze zelf in elk geval 1 schepje, 1 emmer en 1 bakje mag, komen er meer kinderen dan moet ze de rest delen. Als ze alle spullen uit de zandbak thuis haalt om mee te nemen maak ik al duidelijk dat ze ook meeneemt voor de andere kinderen in de speeltuin, zodat het geen verassing is dat ze het moet afstaan. Inmiddels is ze er helemaal aan gewend, ik denk dat als je dat even doorzet, je dochter het na een paar keer ook prima vindt.

Gaat niet altijd gelijk op

ik leer mijn zoontje ook dat als hij veel speeltjes meeneemt naar de speeltuin en het ligt ongebruikt naast hem in het zand, dat andere kindjes dat ook mogen pakken. Ik zeg dat ook tegen hem: andere kindjes mogen ook met jouw speelgoed want jij bent met wat anders aan het spelen. Let wel: ze mogen uiteraard geen schepjes of emmertjes afpakken waar hij mee daadwerkelijk mee speelt. Hij maakt er inmiddels geen groot probleem meer van. Een kleine pruillip soms, maar dan is het ook over. Als hij het echt terug wilt hebben, geeft hij in ruil wat anders aan het kindje. Maar goed, hij is nu 3,5. Toen hij 2 was, was dat wel lastiger.

Wat ik dan wel jammer vind, is dat als mijn zoontje dan een schepje of wat dan ook van een ander kindje pakt dat in het zand ligt en het betreffende eigenaartje gaat dat of meteen terugpakken of het op een brullen zetten, dat de vader of moeder dan niet ingrijpt of wilt dat mijn zoontje het teruggeeft. Want het is van hun kind. Terwijl het kindje er zelf niet mee speelde (of soms nog erger: met een schep van mijn zoon in zijn of haar handen staat!). Dat snapt mijn zoontje natuurlijk niet. Hij moet wel delen, maar het andere kindje niet....

Zullen we gewoon afspreken dat we allemaal onze kinderen leren delen? Wel zo handig als je een keertje niks mee hebt genomen.

Pelle

Laten we het nou niet ingewikkeld maken. Ik heb geen 'zandbakprotocol'. Ik snap wel dat niet alle kinderen makkelijk afstand kunnen doen van hun eigendom, dus dat dat niet altijd lekker gaat is vrij logisch. Maar dat ouders dat eigendom ook blijven verdedigen terwijl hun kind wel met het speelgoed van mijn kind mag spelen, vind ik dan een beetje vreemd.

Het is niet altijd een kwestie van MOETEN delen, als het niet gaat gaat het niet, maar wel iets om naar te streven lijkt me. Als ouders dus.

En vragen ("Jouw kind MOET het wel vragen") is ook zoiets. Ik heb zelden een peuter uit zichzelf eerst horen vragen of hij iets mag pakken. Die pakt dat gewoon. Tuurlijk is het netjes als je dan als ouder zegt: eerst even vragen, maar ik denk dat er nog een hoop peuters zijn die dat nog niet eens kunnen vragen. Moeten vragen is m.i. geen voorwaarde om ergens mee te mogen spelen, wel een goed streven om aan te leren.

Libertine

Libertine

16-10-2008 om 20:01 Topicstarter

Delen moet?

Ze houdt nu alles angstvallig in dr tas zodra andere kindjes aan spullen zitten wat ze niet wil. Zo slim is ze dan weer wel.

Laatst las ik iets van Steven Pont die zich enigzins verbaasde over het moeten delen. Als je het vergelijkt met volwassenen zitten die ook niet te springen om hun auto/laptop/mobiele telefoon zomaar te moeten delen met onbekende. Dat bracht me weer wat in vertwijfeling. Delen moet, leren we onze kinderen. Maar waarom toch ook al weer?

Libertine

Libertine

16-10-2008 om 20:58 Topicstarter

Vriendjes

Delen met vriendjes en delen met mensen die bij ons thuis komen moet, dat vind ik ook. Maar het moeten delen met vreemde? Ben niet voor en niet tegen hoor. Het puzzelt me alleen een beetje!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.