Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Denken jullie mee: bed voor 3-jarige

Mijn dochter is 3 en ligt nog steeds in een ledikant. Als het aan haar lag, zou ze daar ook prima in blijven liggen, maar onderhand wordt ze er echt te groot voor. Ze krijgt dus een bed. We twijfelen alleen welk bed. 

Mijn man is groot fan van dit bed: https://petitpuk.com/products/montessori-bed-cloud in maat 70x160. Zijn argument: mooi en lief bedje, past goed in de kamer zonder dat we iets hoeven te veranderen, en geborgen voor onze meid die nog zo blij in haar ledikant ligt. Anders eventueel het Kritter bed van IKEA: https://www.ikea.com/nl/nl/p/kritter-peuterbed-met-lattenbodem-wit-s69185435/, maar dat vindt hij minder mooi, en hij zou het liefste voor het eerste bedje gaan. Ik snap het wel, maar ik denk eigenlijk ondertussen dat we misschien wel meteen voor een groot bed kunnen gaan. Misschien zoiets: https://www.ikea.com/nl/nl/p/hemnes-bedbank-met-3-lades-wit-90349326/. Ook dat heeft nog wat geborgenheid door de drie randen, en daar kan ze de rest van haar leven in liggen, bij wijze van spreken. Mijn argument: past ook nog prima op een tienerkamer, vriendinnetjes kunnen later makkelijk logeren, en ze is gelijk gewend aan een echt bed waardoor ze ook flexibeler is als zij ergens gaat logeren. Mijn man vindt het bed niet mooi en denkt dat ik te ver vooruit kijk. Sowieso twijfelt hij hoe lang zo'n IKEA bed echt meegaat. We komen er dus niet uit.

Beperkende factor: kamer dochter heeft schuine wanden. Het is waar dat we dingen moeten verplaatsen als ze een groot bed krijgt, waaronder een kast die nu vastzit aan de muur, maar dit is niet onoverkomelijk.

Nog een factor: we hebben een peutermatras en beddengoed al liggen. Dit omdat dochter door een fase ging als dreumes dat ze heel gefrustreerd raakte in het ledikant en erg tegen de randen lag te schoppen. We dachten dat een bed misschien zou helpen, hadden via marktplaats al een IKEA peuterbedje geregeld, maar dat ging niet door omdat bedje kapot bleek. En toen bleek het een fase en was ze weer helemaal tevreden in het ledikant, dus matras en beddengoed op de vliering gelegd voor later. Als we het peuterbed dus overslaan, hebben we dat indertijd voor niets gekocht. Dat speelt ook mee in de voorkeur van man.  

Geld speelt een rol, maar niet de enige rol. Schoonouders willen graag bijdragen omdat ze door omstandigheden van hen geen cadeau voor haar verjaardag gehad heeft dit jaar. 

Mijn vragen: team man of team renmuis?
Andere suggesties voor een bed (niet te hoog, wegens schuine wanden)?


https://www.ikea.com/nl/nl/p/minnen-meegroeibed-wit-s29123958/

Deze staat alvast op mijn lijstje voor als dochter groter is. Eerst een knus peuterbed en later uit te schuiven  tot 'groot' bed. Krijgen jij en man beiden jullie zin

Renmuis

Renmuis

08-05-2022 om 10:01 Topicstarter

Meesje schreef op 08-05-2022 om 09:58:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/minnen-meegroeibed-wit-s29123958/

Deze staat alvast op mijn lijstje voor als dochter groter is. Eerst een knus peuterbed en later uit te schuiven tot 'groot' bed. Krijgen jij en man beiden jullie zin

Die is leuk, maar net te hoog onder het schuine dak (max 85cm kan het zijn). Bovendien alsnog een andere matras maat dan dat we al hebben. Maar zeker een lief bedje! Ik had zelf zoiets als kind geloof ik.

Uiteindelijk komt er toch ooit een  groot bed en zul je de kamer toch moeten veranderen.
Ik ben team 'gelijk groot bed'. Heb een peuterbed nooit zo begrepen, wel vanuit de commerciële kant. (Fantastische marketing)
Hier drie kinderen en alledrie na het ledikant in een groot bed (de hemnes is favoriet).  
Maar als de zijkant te hoog is, dan zou ik gewoon eens gaan kijken bij de leenbakker oid.

Toen ik kind was waren er geen peuterbedden volgens mij. Ik zou meteen een normaal bed kopen anders moet je over een paar jaar weer een nieuw bed kopen. Gemiddeld gezien gaan bedden best lang mee. Mijn dochter slaapt in het bed waar ik in verwekt ben. Mijn moeder had dat bed al voordat ze trouwde. Het was eerst ons logeerbed. Wel met nieuw matras uiteraard.
Het is een tweepersoonsbed maar dat is geen probleem. Als de kinderen van mijn zus komen logeren liggen ze er met zijn drieën in. Ook vriendinnetjes die komen logeren kunnen bij haar in bed. 

zo'n uitschuifbare is ideaal, zoon heeft er vanuit zijn ledikant tot zijn 14e in gelegen, toen gingen we verhuizen en kreeg hij een 2 persoonsbed. We hebben wel toen het naar de grootste stand ging een nieuw matras gekocht.

Ikea heeft meerdere mee-groei bedden in de collectie.

Neem meteen een groot bed, dan heb je ook meer mogelijkheden bij ziekte: dochter bij jullie in bed en één van jullie in dochters bed. Of je gaat even bij haar liggen zo nodig. 

Je man heeft liever een formaat die in de kamer past zonder dat jullie iets hoeven te veranderen. Ik lees dit als dat hij daar eigenlijk geen zin in heeft. Dat zou voor mij een reden zijn om mee te gaan met die wens en over een paar jaar weer verder te kijken. Zo duur is een kritter niet.
Beweeg nu met hem mee, zodat hij over een paar jaar mee gaat in jouw keuze. Wrs dat dan een bed komt, met mogelijkheid voor logeetjes.

Mijn kinderen sliepen wel in een peuter, meegroeibed. (Daarna in een 1- pers bed van marktplaats). Belangrijkste element voor mij was het veilig in en uit een bed kunnen klimmen, zonder tijdens het slapen eruit te rollen. Een Hemnes heeft geen beschermplank.

Bijtje82

Bijtje82

08-05-2022 om 10:23

Team groot bed! 
Drie kinderen, nooit een klein peuterbed gehad. 

Oh ik lieg, net een 80x180 bed besteld voor m'n oudste. Maar dat heeft alleen praktische redenen. Zijn kamertje is te klein voor een standaard bed. 

Ik ben team renmuis. Waarom een klein bedje kopen als je die strak weer kunt vervangen. Zonde van het geld wat mij betreft.

Peuter is hier met 2,5 over gegaan naar een IKEA Kura bed. https://www.ikea.com/nl/nl/p/kura-keerbaar-bed-wit-grenen-80253809/
Ze vond het toen ook nog wel prima in het ledikant, maar werd toch echt te groot. Het voordeel vind ik dat hij met een bed tent erbij heel knus is. Het bed hebben we nieuw gekocht en de tent heb ik marktplaats gekocht, want IKEA verkocht alleen de variant met dino's nog. Ze heeft een klein kamertje met een schuine wand, dus hij kan maar op 1 plek en alles moest verplaatst worden. Ze slaapt er heerlijk in. Ze heeft trouwens pas sinds kort een groot 1 persoons dekbed er in liggen. Daarvoor wilde ze liever onder het peuter dekbed. Beide dekbedden hebben er een tijd in gelegen. Zat ruimte natuurlijk. Ook een plus dat je er zelf ook nog bij kunt liggen als er iets is.

Over een paar jaar draaien we het bed en dan heeft ze een half hoogslaper. Dat vind ik zelf erg leuk. Afwachten natuurlijk of ze het dan ook wil. Ze is pas 3 dus dat duurt nog even.

Als je het matras al hebt liggen zou ik gaan voor het peuterbed.
Misschien eerst op Marktplaats kijken?

Met een kleiner bed hou je een ruimere kamer over. 

Hier heeft dochter dat peuterbed van ikea. Maar, tweedehands gekocht en broer gaat er straks ook nog in. Ze is nu 6 en past er nog goed in (1,20 is ze nu) ze heeft deze vanaf haar 2de ongeveer

Mijn kinderen hebben allemaal verschillende bedjes gehad als peuter maar die waren 1,5 toen ze uit het ledikant gingen. 
Een van mijn kinderen had zoiets:

https://www.kinderkamerwebwinkel.nl/kinderbed-belle.html?source=googlebase&gclid=Cj0KCQjw1N2TBhCOARIsAGVHQc7wstT9ZjllH45jvOLA0H97x65KRpYW4WkAw6CHQPGNQAbOdKooUwYaAm2bEALw_wcB

Wel 1 persoons maar toch geborgen. Haar bed was wat lager trouwens. Twee kids hadden een uitschuifpeuterbed, vooral ivm de kleine kamer die ze toen hadden. 
Mijn kinderen hebben nu zo’n Hemnes bedbank. Leuk bed en stevig, wel smaller dan een standaard 1 persoons. 

JtM

JtM

08-05-2022 om 11:26

Ik heb die peuterbedden nooit begrepen. Kost alleen maar extra geld imo. Wij hebben een normaal 1 persoonsbed gekocht bij Ikea. Zo een waar je een logeerbed onder kan schuiven. Ideaal wanneer er een vriendje blijft slapen.
Vanacht heb ik toevallig op dat extra bed geslapen, slaapt prima.

Team groot bed. Wij hebben hier ook nooit een peuterbed gehad. Voor de jongste wel een bed met een rekje, omdat ze bang was om eruit te vallen.
Maar… aangezien je al een matras en beddengoed voor het formaat peuterbed hebt, zou je daar ook voor kunnen gaan. Dan zou ik kiezen voor een niet te duur peuterbed, bijvoorbeeld van Ikea.

Hier ook meteen groot bed. Ook een Kura, beide kinderen hebben er een. Eerst laag(kan er een klamboe overheen, heb je een soort hemelbed) en later hoog. Ik kan ze warm aanbevelen, ook omdat hoog niet zo heel hoog is.

O nee, ik bedenk me ineens dat dochter wel een tijd een peuterbedje had, omdat we dat van ieman gekregen hadden. Ik wilde op een gegeven moment dat dochter een groot bed kreeg. Ze had de neiging bij ons in bed te kruipen, maar in haar slaap kreeg ik steeds porren etc. Dus dan ging ik in haar bed liggen, maar bij dat peuterbed was ik net Sneeuwwitje in het bed van een dwerg. Dus vandaar snel de Kura. Maar goed, met die schuine wanden misschien niet mogelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.