Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dochter Vriendin Sluit Mijn Zoontje Buiten


Philou schreef op 13-06-2023 om 16:26:

[..]

Zoals ik het lees gaat het niet over samen spelen (wat je niet kan afdwingen) maar naast elkaar spelen zonder elkaar uit te sluiten. Het meisje zegt niet ik wil alleen spelen, ze zegt dat het jongetje niet mee mag doen, dit niet, zo niet, zus niet. Kinderen kunnen ook prima naast elkaar spelen waarbij je hoort, wil jij ook? Mag ik ook? Wil jij dit, mag ik dat? Dat hoeft ook niet samenspelen te betekenen.


Samenspelen kan je niet afdwingen maar hoe je je sociaal beweegt wel.

Dat kan, ik lees/interpreteer het anders. Bij 'Kijk uit, hij mag hier niet komen.” “Hij mag niet mee doen.” “Hij mag dit niet hebben.” Zie ik me voor dat het meisje van 4 a 5 met het keukentje speelt samen met haar broertje, zoontje van to komt er bij en dat wil ze niet dus zegt ze dat hij niet bij het keukentje mag komen. Hij blijft er bij staan dus zegt ze dat hij niet mee mag doen. Hij wil speelgoed eten pakken dus zegt ze dat hij dat niet mag hebben. 

Daarom vroeg ik ook wie er eerst mee speelde. Komt zoontje van to bij het meisje staan nadat ze ergens mee is gaan spelen of speelde hij er komt zij er bij en stuurt hem daarna weg. In de eerste situatie zou ik zoontje afleiden met ander speelgoed of een middenweg zoeken en het meisje ander speelgoed aanbieden dat ze kan doen ergens waar de kleintjes niet bij kunnen zodat ze rustig kan spelen. Dat 2e is anders en zou ik wel wat van zeggen. Ze mag mee doen maar niet overnemen/afpakken. De omschrijving leest voor mij alleen  als het eerste en dan ben ik van mening dat ze niet perse samen hoeft te spelen of het speelgoed (deels) af hoeft te staan omdat zoontje van to het nu ook wil hebben. 

AppleTree schreef op 13-06-2023 om 17:00:

[..]

Dat kan, ik lees/interpreteer het anders. Bij 'Kijk uit, hij mag hier niet komen.” “Hij mag niet mee doen.” “Hij mag dit niet hebben.” Zie ik me voor dat het meisje van 4 a 5 met het keukentje speelt samen met haar broertje, zoontje van to komt er bij en dat wil ze niet dus zegt ze dat hij niet bij het keukentje mag komen. Hij blijft er bij staan dus zegt ze dat hij niet mee mag doen. Hij wil speelgoed eten pakken dus zegt ze dat hij dat niet mag hebben.

Daarom vroeg ik ook wie er eerst mee speelde. Komt zoontje van to bij het meisje staan nadat ze ergens mee is gaan spelen of speelde hij er komt zij er bij en stuurt hem daarna weg. In de eerste situatie zou ik zoontje afleiden met ander speelgoed of een middenweg zoeken en het meisje ander speelgoed aanbieden dat ze kan doen ergens waar de kleintjes niet bij kunnen zodat ze rustig kan spelen. Dat 2e is anders en zou ik wel wat van zeggen. Ze mag mee doen maar niet overnemen/afpakken. De omschrijving leest voor mij alleen als het eerste en dan ben ik van mening dat ze niet perse samen hoeft te spelen of het speelgoed (deels) af hoeft te staan omdat zoontje van to het nu ook wil hebben.

Ok, ik snap je punt: het ligt aan de contekst van het geval. In tekst is de contekst platter dan als je het verhaal hoort vertellen of als wij erbij waren. Maarja, dat is dus een vraag aan TO.

Kortom, kan je de contekst wat meer verduidelijken, to?

Volgens mij leest TO niet meer mee, maar ik zou zeggen ‘maak je borst maar nat’, als je kind naar de peuterspeelzaal of kleuterschool gaat dan worden continu dit soort dingen geroepen. ‘Je bent mijn vriend niet meer’, ‘je mag niet op mijn feestje komen’, ‘alleen meisje mogen in dit huisje’.. ik kan nog wel even doorgaan.

Dat je als volwassene wat stuurt en helpt in zo’n situatie lijkt me niet verkeerd, maar om het nou ‘heel pijnlijk’ te vinden.. het hoort bij de leeftijd. 

Als zo’n dingen gebeuren bij kinderen van vriendin van mij dan ga ik er even bij zitten en regel het een beetje mee. En ja soms zijn er periodes dat het spelen met sommige kinderen wat minder leuk is. Zo is dat dan. Mijn kinderen zijn ook niet altijd even leuk, maar ontwikkelen zich en leren en kunnen nu alweer veel beter samen spelen dan een jaar geleden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.