Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

11-05-2014 om 01:38

dochtertje 3 wil 's avonds niet gaan slapen is wel eens vermoeiend!

Ons dochtertje van 3 wil helaas s'avonds niet slapen,uiteraard valt ze soms van moeheid overdag om en dan proberen we haar wakker te maken omdat ze anders zoiezo s'avonds niet gaat slapen.
Dit breekt de laatste weken op,ze houdt de oudste 2 wakker(wil ze ook mee op bed leggen en ligt als eerste op bed)
We zetten vaak even Nickeldeon aan zodat wij ook even zelf tijd hebben of geven de ipd even,maar eigenlijk fout (denk ik)
Soms vraag ik me af ofdat het aan mij ligt,want mijn oudste 2 hebben structuur nodig,dus vermoed mijn jongste ook en mijn vriend werkt veel(eigen bedrijf)dus veel komt op mij neer.
Aangezien ik zelf erg chaotisch ben en consequenter zou moeten zijn denk ik wel eens ligt het aan mij?
Ik heb nl duidelijke kenmerken van ADD laat me hier binnenkort ook op testen.
Mijn vriend heeft de kids snel in bed leggen maar ik doe er langer over,hij zegt dat ik te lang met ze soebbat om het zomaar even te noemen.
De jongste mag in September naar de basisschool dus het zal wel fijn zijn als ze s'avonds gewoon ging slapen,anders houdt ze het straks niet vol.
Soms slaapt ze tot 9.00 maar als ze naar de psz gaat moet ze er ook uit,of als mijn moeder oppast en die brengt de kinderen naar school of moet weg.
Heeft er iemand tips voor mij of is het herkenbaar want het wordt er s'avonds hier niet gezelliger op zo....

Hombre

Hombre

11-05-2014 om 08:51

het ligt toch wel grotendeels aan jou (en je man natuurlijk). Toen onze kids 3 waren hielden ze nog elke dag een middagslaapje en ze sliepen iedere avond gewoon om 19:00 (en 06:30 weer op). Maar wij hielden dan ook een stricte regelmaat aan wat dat betreft. En ipad en TV gebruikten we nooit om tijd voor onszelf te maken.

Onze eerste was een slechte slaper (zelfs wat je een huilbaby zou noemen) toen hij baby was, dus die regelmaat was in het begin absoluut nodig om hem in een ritme te krijgen. Van daaruit is het natuurlijk makkelijker om zo door te gaan dan wanneer je op het 3e jaar begint.

Dat soebatten en lang doen over naar bed brengen herken ik wel van mijn vriendin. Die is daar ook veel meer toe geneigd dan ik. Liefdevol zijn betekent niet dat je niet duidelijk en beslist kunt zijn als het nodig is. Kus, knuffel, deur dicht, slapen. Dat geeft uiteindelijk veel minder gezeur.

Mijntje

Mijntje

11-05-2014 om 10:25

truukjes

Regelmaat, liefst ook in het weekend en in de vakatnies, dus zelfde tijd naar bed en zelfde tijd opstaan. Altijd.
Geen beeldschermen 2 uur voor bedtijd.
Zelfde bedritueel (verhaaltje lezen/liedje zingen en bv eerst in bad). Erbij zitten en stoel steeds verder weg richting deur. In andere kamer zitten en telkens als ze eruit gaat haar weer naar bed leiden. Ik stond vaak in de gang klaar om kind op te vangen zodra hij eruit ging. Zo zijn er allemaal truukjes om te zorgen dat het gaat lukken.
Kost natuurlijk wel wat tijd, maar dan heb je ook wat

Hanne.

Hanne.

11-05-2014 om 20:11

niet per se

Structuur en regelmaat zal vast helpen, maar als je dochter op de mijne lijkt ga je het niet helemaal voirkomen.

Toen ze 2/3 was zette ze de boel dagelijks op stelten. Inmiddels is ze 8 maar gaat ze nogsteeds slecht slapen. Als ik haar om 8 uur op bed leg is ze om 11 uur gerust nog wakker. Verschil is dat ik haar tegenwoordig niet meer hoor omdat ze in die 3 uur rustig een beetje ligt te lezen.

Wij hebben ingezet op 'als je niet kan/gaat slapen is dat prima maar je valt ons er niet mee lastig.

amk

amk

11-05-2014 om 21:01

Hanne

die heb ik ook! Je kunt een kind wel leren in een kamer te blijven en rustig te zijn (ook als ze drie zijn) maar je kunt ze niet dwingen te gaan slapen.

Of wel, tijdschakelaar tussen het nachtlampje: lampje aan = slapenr in je kamer blijven, lampje uit= je mag uit je kamer.

Je hebt tenslotte marmotjes en wakkere dodo's. Ik slap ook niet meer dan 6 hoog uit 7 uur per nacht, meestal minder, ze heeft het dus niet van een vreemde.

regelmaat

Ik ben het eens met mijn voorgangers. Het helpt om duidelijke regelmaat in te voeren en die iedere dag van de week te hanteren. Ook een niet te lang en voorspelbaar naar-bed ritueel is handig. Op wat korte periodes van dwarsigheid/ontdekkingsdrang na heeft dit bij onze oudste 3 kinderen altijd prima gewerkt.
Maar toen kwam nummer 4 en die heeft dus nooit echt een ritme ontwikkeld. Niet als baby, niet als peuter, niet als kleuter... Jarenlang zijn we iedere avond wel 4, 5, 6x naar boven gelopen omdat ze weer aan het roepen was (negeren was geen optie, want het hield nooit op als je er niet heen ging) moesten we er iedere nacht een paar keer uit, enz. enz. Om wanhopig van te worden. Nu is ze 5 en spookt ze nog steeds van alles uit in haar kamer als ze zou moeten slapen.
Sinds kort weten we dat ze ADHD heeft en valt er veel op z'n plek. Omdat je schrijft dat je vermoed dat je zelf ADD hebt moest ik hier meteen aan denken. Wellicht is hier ook sprake van bij je dochter.
Reden te meer voor duidelijke structuur en regelmaat, maar ook om te accepteren dat dat mogelijk niet het gewenste resultaat op gaat leveren...

dc

dc

13-05-2014 om 18:29

ik doe de deur klem!

Mijn 3 jarige gaat elke avond met een verhaaltje (of 10) naar bed, en daarna ga ik met haar broers aan de slag. Als ze blijft liggen, mag de deur open blijven, als ze eruit komt, dan doe ik haar terug en zet ik de deur klem. Vaak protesteert (krijst) ze dan heel even, en dan gaat ze slapen.

Ik vind het voor de oudere niet eerlijk als ik elke avond alleen met haar bezig ben, dus ik ben er knalhard in, maar elke ochtend wordt ze weer vrolijk wakker. En ze blijft steeds vaker gewoon in haar bed (en gaat dan slapen).

Ik zou 's avonds geen tv aandoen, dat heeft echt een averechts effect op mij en mijn kinderen.

Ik zou wel kijken op welk moment ze moe is. Bij eerste signalen naar bed (ogen wrijven, gapen), anders mis je het moment en is het lastig voor ze om in slaap te vallen.

bassie

bassie

23-05-2014 om 02:13

nou...............

als jij je kind van 3 al niet naar bed krijgt, schakel jeugdzorg dan maar vast in....

VSM Kindival tabletten

Hoi Anoniem,

wat vervelend, wij hebben dit ook een tijdje gehad. Ik heb toen Kindival tabletten van VSM geprobeerd en dit werkte super. Eerst vond ik het een beetje een raar idee om je kindje goed te laten slapen met tabletjes, maar wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Het scheelt een hoop frustratie en gebroken nachten/stress. Ik hoop dat dit je kan helpen! Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.