Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
strikje

strikje

06-09-2011 om 12:51

Dochtertje van 2….

Mij dochtertje van 2 spreekt gewoon zoals jij en ik; in volzinnen dus en geeft ook gewoon antwoord in hele zinnen als haar iets gevraagd wordt.

"Leuk, wat grappig denk je dan" (zeker als je van anderen hoort dat de meesten van die leeftijd nog in de twee woorden fase zitten).

Ik herinner mij wel dat de verpleegkundige van het CB stijl achterover sloeg toen dochtertje antwoordde op de vraag:"kun jij deze blokjes voor mij stapelen?" met: "Nou, dat is niet zo moeilijk hoor" (en vervolgens alle blokjes op elkaar zette). CB vrouw keek mij heel vreemd aan en ik dacht dat mijn kind niet goed was….ze zei verder niets, maar ik zag haar verbazing.

Maar nu dit: dochtertje leest nu dus ook! Uit zichzelf! Nu moet ik eerlijk zeggen dat zoontje van 6 ook leest en dochtertje zit dan naast hem mee te doen. Nu pakt ze een boekje van Nijntje en leest dus zelf de woordjes en schrijft ze ook op! Zo rekent ze ook! Kan tot 100 tellen, optellen en aftrekken. "Moet ik hier wat mee", denk ik dan?! Ze tekent nog veel beter dan ze leest, rekent en schrijft. We hebben met verbazing en eigenlijk ongeloof zitten kijken naar haar prestaties.

Als ze dadelijk naar school gaat (over 2 jaar), kan ze dus alles al. Krijgen we daar dadelijk geen problemen mee? Ik merk nu al dat ze kindjes van haar eigen leeftijd (2 jaar dus) links laat liggen en met kinderen van 6 a 7 en ouder omgaat. Voor de rest is het een vrolijke tante.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

06-09-2011 om 13:02

Haha wonderkind

Hoi,

Nou als dit waar is, heb je een wonderkind. En ja daar moet je van alles mee geloof ik zo, op dit forum.

Liora

Klopt

Je hebt een kind dat anders is dan normaal. Misschien moet je dit verhaal ook eens posten in Ouders en School, daar komen genoeg ouders met (hoog)begaafde kinderen die je misschien advies kunnen geven.

Als ik de verhalen zo lees, wordt een grote voorsprong bij een kind lang niet altijd goed door de school opgepakt. Het kan vast geen kwaad je alvast wat voor te bereiden.

Chris

strikje

strikje

06-09-2011 om 13:51

Liora

Ja, het is waar, maar ik zie haar zeker niet als een wonderkind. Dat is elk kind in mijn ogen. Ze zal vast en zeker tegen dingen aanlopen waar ze minder goed in is. Misschien wel een hele periode dat het minder is. Kinderen hebben wel vaker periodes dat ze ineens een speurt hebben tov anderen en dan weer een hele periode niet.
Maar ja, wat Chris zegt…ik hoor inderdaad hier en daar verhalen dat scholen hier inderdaad moeilijk over kunnen doen als ze HB is (dat hebben we niet laten testen). Ik ga eens her en der lezen. Ik ga ook zeker de huisarts inschakelen over evt. te nemen stappen. Stom eigenlijk om dat nu al te moeten doen, maar ik kom graag beslagen ten ijs….voor zover dat kan uiteraard.

Irene

Irene

06-09-2011 om 14:01

Huisarts?

Ik snap niet helemaal wat je van een huisarts verwacht? Er is toch niets mis met je kind? Ze heeft een grote voorsprong en ik zou dat gewoon volgen. Het is ook mogelijk dat ze opeens weer een tijd stil blijft staan, of zelfs bepaalde vaardigheden weer kwijtraakt. Dat is heel normaal.
Als je al een kind op school hebt, kun je vast eens peilen hoe de school staat tegenover kinderen met een voorsprong (wat hebben ze te bieden aan pluswerk/plusklassen, hoe denken ze over versnellen enz) maar dat zou ik zeker nu nog niet doen, dat kan over een jaar of anderhalf jaar ook prima. Voorlopig hoef je dus eigenlijk helemaal niets, gewoon genieten van je kind!

Irene

Irene

06-09-2011 om 14:08

Oh ja en..

Je schrijft dat ze liever met kinderen omgaat van 6 -7 jaar en niet met die van 2 jaar. Bedoel je dan dat ze optrekt met de vriendjes van je zoon? (dat is namelijk heel normaal, om mee te willen doen met je oudere broer/zus + vrienden). En kent ze wel kinderen van haar leeftijd dan? (de meeste 2 jarigen trekken hoe dan ook niet op met andere 2 jarigen) Als ze op een crèche is, zal ze daar geen kinderen van 6 tegen komen, dus wat doet ze dan?

strikje

strikje

06-09-2011 om 14:25

Irene

Nee, niets mis maar als er toch onverhoopt problemen komen dan kan de HA ons wellicht verder helpen. We kijken het gewoon aan inderdaad.
Ze gaat wel binnenkort naar een peuterspeelzaal.

Met de kinderen van 6 a 7 doet ze mee aan spelletjes. Met het spelletje memorie speelt ze ze er allemaal zo uit! Ze onthoudt de plaatjes zo goed dat ze ze in ene keer allemaal omdraait. De andere kinderen vinden dat niet meer leuk en mag ze niet meer meedoen wat dochter weer niet snapt.

Een ding waar ze niet zo goed in is, is fietsen. Dat vind ze ook maar niets. Tja, oefenen dus op de driewieler…wat ze dus weer niet wil. Andere kinderen fietsen op 2 wielen nl. Heeft ze ook iets om haar tanden in te zetten

Strikje

Ik zou me nu nog niet te druk maken. Wanneer moet je op zoek naar een school? Bij het selecteren van een school is het natuurlijk wel iets om op te letten, maar verder zou ik vooral nu nog geen problemen maken. Je kunt toch niets doen.

En zeker niet naar de huisarts, die is er voor zieken

Testen zou ik ook niet doen. Waarom zou je. Ik vraag me af of je dat kan testen bij zo'n jong kind, maar los daarvan: als daar uit zou komen dat ze hoogbegaafd is, wat dan? Levert dat enig voordeel op voor wie dan ook?

Achteroverleunen en je verbazen, meer zit er vooralsnog niet op, vermoed ik

Groeten,

Temet

Huisarts

Toch zou ik het bespreken met de huisarts. Sommigen zijn ook goed op de hoogte van de normale ontwikkeling van kinderen omdat ze bijvoorbeeld tevens CB-arts zijn.
En bovendien worden zij ook geconfronteerd met al die afwijkend ontwikkelende kinderen. Bovendien kan de huisarts voor de verzekering een aantal dingen verwijzsen die je misschien wel nodig hebt.

Ja maar annej

Waarom nu naar de huisarts? Ik vind het echt net zoiets als preventief paracetamol slikken voor het geval je morgen hoofdpijn krijgt. Er zijn nu helemaal nog geen problemen. Misschien komen die er ook wel helemaal niet. Als ze wel komen, dan ga je naar de huisarts, maar dat hoeft nu toch nog niet?

En daarbij: huisarts kan nu wel weten waarheen door te verwijzen bij problemen, maar als er geen problemen zijn kan hij/zij niet doorverwijzen. Als er dan over bijvoorbeeld een jaar alnog problemen zouden komen zal je zien dat net de helft van de instanties gefuseerd, opgeheven of anderszins gewijzigd zijn en ook de regels voor doorverwijzen zijn veranderd. Al het werk 'voor het geval dat' voor niks.

Met als bijkomend risico dat je bij huisarts in het hokje 'overbezorgde moeder' terechtkomt, zou ik denken.

Groeten,

Temet

Annejet

Annejet

06-09-2011 om 22:08

Net 2 of bijna 3?

Toen mijn oudste ruim 2 was sprak ze ook af en toe als een kleine professor. Ik vond dat uitermate normaal, omdat ze mijn eerste kind was Volgens mij kon ze nog niet lezen, maar wel het alfabet en letters herkennen. Rekenen tot 100 zeker niet, maar tellen wel en kleine sommetjes tot 10. Tot en met groep 2 heeft dat eigenlijk nooit problemen opgeleverd omdat ze enorm graag knutselde, tekende en speelde.

strikje

strikje

07-09-2011 om 14:06

Huisarts

HA is wellicht iets om over na te denken als er inderdaad problemen komen en die zijn er eerlijk gezegd niet; nog niet.

dochtertje is trouwens geboren op 15 juni 2009

Irene

Irene

07-09-2011 om 17:57

Pas op

waarom verwacht je dat er wel problemen zullen komen? Dat hoeft helemaal niet. Pas op dat je niet te veel al invult en/of verwacht van je kind. Volg het gewoon, hoe ze zich ontwikkeld, je hoeft -nogmaals- voorlopig helemaal niets te doen.
Problemen kun je namelijk wel heel makkelijk creëren...

Biene M.

Biene M.

07-09-2011 om 20:05

Check

Ga wel alvast na bij de basisschool die jullie op het oog hebben wat ze je dochter daar kunnen aanbieden en in hoeverre ze bereid en in staat zijn af te wijken van de standaard lesstof. Er zijn verrassend veel scholen die in dit opzicht helemaal niets of bijzonder weinig in huis hebben. Je kunt beter nu op zoek naar een andere school dan als je dochter er al op zit.

Vergeet er verder niet van te genieten en vooral ook trots te zijn op je dochter en dat te laten merken. Je hoeft haar daarmee niet over het paard te tillen, maar die trots schiet er in soortgelijke gevallen vaak een beetje bij in en dat is jammer en onterecht.

strikje

strikje

08-09-2011 om 09:10

Irene

Ja, dat is ook zo wat je zegt. Ik lees op dit forum vaak berichten met allerlei problemen en dat zet je wel even aan het denken in de zin van: "oeps". We laten het zo en kijken hoe het loopt. Misschien maken we ons wellicht wel druk om niets.

Iemand in mijn omgeving had het over zo'n speciale school, een Leonardo-school? Ik weet niet of ze daar al heen kan met 4 jaar. We zoeken het even uit. Inderdaad wat jullie zeggen, even vooraf goed uitzoeken allemaal.

Leonardo

Ik heb geen ervaring met Leonardoscholen, en ken ook niemand die dat heeft. Maar dat belet me niet een mening te hebben

Ik zou daar niet direct mee beginnen. Ik kan me voorstellen dat ouders van hoogbegaafde kinderen die helemaal zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs maar wat blij zijn dat kind naar zo'n school kan uitwijken. Zelf vind ik het trouwens een brevet van onvermogen voor het reguliere onderwijs, maar ja.

Maar ik zou er niet direct mee beginnen. Als dat al zou kunnen, dat weet ik niet. Maar als je dat doet, dan komt je dochter als vierjarige tussen allemaal kinderen die net zo slim en snel zijn als zijzelf. Dat kan reuze lekker zijn. Maar het geeft wel een vertekend beeld, want in de normale wereld zal het gros van de leeftijdsgenootjes minder snel en slim zijn. Met die kinderen (en later: volwassenen) moet ze ook om kunnen gaan. Mijn idee: als ze tussen de minder snelle kinderen zit zal op enig moment tot haar doordringen dat zij sneller kan denken dan anderen en dat ze er dus niet van moet uitgaan dat iedereen iets snapt alleen maar omdat zij het ook snapt. Als ze vanaf haar kleutertijd tussen allemaal van die knapperds zit dan loop je het risico dat ze er pas op de middelbare school of zelfs nog later achterkomt dat kinderen die minder snappen (of minder snel iets snappen)dan zij niks mankeren, maar gewoon normaal zijn, sterker nog: de meerderheid.

Nou ja, mijn schot voor de boeg dus.

Groeten,

Temet

Serwe

Serwe

08-09-2011 om 19:47

Niet druk maken

Ik zou me er echt niet druk om maken. Zeker niet naar een huisarts gaan. Ze is toch niet ziek? Ze heeft toch geen problemen? Biedt haar gewoon voldoende en afwisselend speelmateriaal aan, boekjes, knutsel materiaal en schrijfgerei en speel in op wat ze vraagt. Bij het zoeken van een school zou ik wel rekening houden met dat ze misschien behoorlijk voor zal blijven lopen en kiezen voor een school waar ze in spelen op verschillen tussen de leerlingen. Geen speciale school als een Leonardo school (waarvan het ook nog maar de vraag is hoe lang die zullen blijven bestaan)

Mijn oudste twee spraken op hun tweede ook al in prachtige volzinnen. Omdat ik voordat ik die twee kreeg niks van babies en peuters kreeg wist ik ook helemaal niet dat niet alle kinderen dat deden. De zonen van mijn man had ik pas leren kennen toen ze kleuter waren dus de hele baby fase heb ik daar niet mee van gekregen. Pas toen ik meer andere peuters over de vloer kreeg begon ik het idee te krijgen dat niet alle kinderen al zo mooi spraken op die leeftijd. Toch maakte ik me bij de derde ernstige zorgen toen hij op die leeftijd alleen nog maar losse woordjes sprak. Inmiddels is hij 5 en kan heel prima spreken.

De oudste twee zijn altijd hele talige kinderen geweest. Vroeg praten, vroeg lezen en schrijven. Mijn dochter kon met 3,5 al redelijk lezen en mijn zoon met 4. Daarna volgde al vlug schrijven. Ik weet alleen niet of ze heel slim zijn. Ze zijn nu 7. Ze hebben nog altijd hoge cijfers. Met rekenen zitten zitten ze aan de hoge kant maar met taal lopen ze echt vooruit en daarom ook met vakken als geschiedenis. Gewoon omdat ze veel lezen. Ze vervelen zich echter niet op school en ze hebben helemaal geen problemen verder. Ze mogen als ze hun werk afhebben zelfstandig lezen, tekenen of aan werkstukken werken. Dat mogen alle kinderen in de klas overigens. De kinderen die wat vlotter zijn houden meer tijd voor dat soort dingen over. Daarnaast krijgen ze ook iets meer en moeilijkere stof zodat het niet oneerlijk verloopt.

Ik vertel dit allemaal om te zeggen dat op peuter leeftijd al redelijk voorlopen helemaal niet hoeft in te houden dat ze het later op school heel moeilijk gaan krijgen of heel erg uit de pas lopen. Ik vind ze nu ook niet anders functioneren dan leeftijdsgenoten. Hun sterkste punt is dat ze gewoon heel goed en heel veel lezen. Dan gaan andere vakken ook vanzelf makkelijker.

In elk geval zou ik helemaal niks doen. Ze is prima zoals ze is en ik zou verder niet al te moeilijk doen. Gewoon haar volgen in wat ze leuk vindt en kijken hoe haar ontwikkeling verder gaat.

Zoon ook

Kon heel goed praten toen hij 1,5 jaar was. Kon al jong allerlei verbanden leggen. Toen hij 3 was kon hij zo gedetailleerd tekenen dat iedereen er op het kdv het erover had. Zijn bijnaam op het kdv was de puzzelkoning. En nu? Hij zit nu in groep 4. Versnellen hoeft van ons niet en onze zoon vermaakt zich prima. Hij krijgt pluswerk. Hij is wonderbaarlijk goed in rekenen. Thuis zit hij op vioolles, hij doet aan sport. Hij is heelbpopulair op school. Of te wel een heel, leuke, normale 7 jarige jongen.

Ik zou mij maar niet druk maken. Gewoon kijken hoe zij zichzelf ontwikkeld.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.