Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Drama bij het slapengaan (3j8m)

Hey iedereen!

Veoeger was er een periode (rond 3jaar en 4maand) dat we een hele miserie hadden om hem in bed te krijgen (telkens als we ons draaiden kroop hij uit bed), daarna volgde een periode zonder problemen en nu sinds enkele weken geleden terug hetzelfde verhaaltje, nu alleen dat stukje erger: hij kruipt er telkens uit, wenen "ik wil niet slapen" terwijl zijn ogen rood staan van vermoeidheid.
Na een half uur, uur, uur en half proberen slaapt hij wel...

Nu, wij hebben een nieuw bed besteld, omdat ik dacht dat zijn bed misschien te groot zou zijn en hij een benauwd gevoel ki rijgt (slaapt nu in een 2persoonsbed, we hebben een 1 persoons besteld in de vorm van een raceauto) en dachten ook zijn racebanen van hotwheels in zijn kamer te plaatsen, samen met zijn hotwheels autos, zodat hij toch al vaker naar zijn kamer gaat om te spelen en zot te doen. Nu is er op zijn kamer niets, hij komt er niet overdag enkel voor het slapengaan. Kan dit alles helpen? Nog tips aub?

Ben beetje radzloos om telkens die strijd te voeren bij het slapengaan, is niet leuk voor hem maar ook niet voor ons. Nieuw bed = nieuwe start voor een leuke kamer!

Jesse_1

Jesse_1

23-10-2020 om 22:44

Wat bij ons werkte

Wat wij deden rond die leeftijd was 'belonen'; als je lief gaat proberen te slapen, kom ik zo even kijken.
Vervolgens kom je al heel snel kijken - nog voordat hij in paniek kan raken of kan gaan zeuren, even een aai over de bol 'slaap lekker, ik kom zo nog even kijken als je lief gaat proberen te slapen'.
En dit herhaal je steeds. In het begin zal hij steeds wakker blijven om je te zien, maar op een gegeven moment slaapt hij. De tijd tussen de keren dat je komt wordt steeds groter, maar maak het in het begin niet te groot. (Als hij gaat roepen of huilen en je gaat er heen, dan lijkt het alsof je dát gedrag beloont, en je wilt juist belonen dat hij niet huilt of roept).
Het geeft je kind de bevestiging dat je er voor hem bent en voor jezelf kost het misschien even tijd, maar het geeft wel rust (tenminste, dat vond ik).

Bij ons was het zo dat hij zelf na een paar keer zei: je hoeft zo niet meer te komen kijken hoor. En dan was hij dus al zo moe en gerust dat hij zelf voelde dat hij in slaap ging vallen.

juf Ank

juf Ank

24-10-2020 om 15:57

en...

hoe gaat het met de structuur overdag? Kinderen die niet willen kunnen slapen hebben vaak overdag veel te veel prikkels gehad en/of te weinig begrenzing en kunnen daardoor ook moeilijk gedrag vertonen met naar bed gaan.
Dus in dat geval eerst structuur aanbrengen in de dag.
Ik zou zeggen: geen extra speelgoed op de kamer: eerder minder. De slaapkamer is er om te slapen en kan beter prikkelarm gemaakt worden.
Het bed zo groot is waarschijnlijk helemaal niet zo'n goed idee. Vaak is het juist beter om ze een gevoel van begrenzing om zich heen te hebben om te kunnen slapen. Mijn zoon vond het toentertijd heerlijk om juist in een slaapzakje gestopt te worden en strak ingestopt te worden.

juf Ank

juf Ank

24-10-2020 om 15:59

en...

met het nieuwe bed (de raceauto ) die kleiner is, wat waarschijnlijk beter zal uitpakken is het handig om een strak bedritueel in te voeren als je dat nog niet hebt.

Niet alleen

Je kunt van alles verzinnen en uiteindelijk werkt een goede routine heel behoorlijk, maar kinderen willen primair niet alleen zijn vanuit een biologisch gevoel van onveiligheid. De een heeft dat meer dan de ander.

Het spreekt dus niet vanzelf om alleen te liggen als kind.
Ik denk dat dit gedoe, vanwege het eigen kamer principe, in deze tijd wel toegenomen is. Wij lagen vroeger vaker bij elkaar op de kamer, meerdere kinderen bij elkaar. Dat is al makkelijker in dat opzicht.

Zelf heb ik er dus geen punt van gemaakt. Voor hun vader was het ook gewoon. Kinderen slapen waar zij dat zelf willen zonodig bij ouders in bed. Daarvoor hadden we een supersize bed.
Achteraf ben ik daar nog steeds blij om, want bij ons hadden kinderen nog wel meer angsten dan gemiddeld vanwege autisme en een moeilijke thuissituatie met hun vader.
Geen haar op mijn hoofd om ze te 'leren' in hun eigen bed te slapen.

Zonne

Zonne

25-10-2020 om 21:31

Fases

Mijn kind is nog niet zo oud, maar ik hoor iedereen over sit soort fases.
Wij denken er net zo over als AnneJ en slapen gezellig samen in een enorm bed. Heeft natuurlijk ook zo z’n nadelen, maar we hebben nooit strijd rondom slapen gehad.
Ik denk dat je dit soort fases moet accepteren als je wil dat hij op jullie voorwaarden gaat slapen. En verder misschien uitzoeken waarom hij niet wil slapen? Is hij misschien bang? Helpt het als je toch even blijft tot hij slaapt of inderdaad na eventjes terug komt om te kijken en op de gang wat rommelt. Betrek hem bij een oplossing, ze kunnen al veel zelf aangeven. En ik verwacht dat de oplossing niet ligt in een mooi bed of een gezellige kamer..

Joyce

Joyce

25-10-2020 om 21:35

Met onze oudste

Ik ben van mening dat je er het snelst van af bent, als je mee gaat in de behoefte van het kind. Zo geef je het kind vertrouwen dat jij er voor hem bent als hij je nodig heeft. Dus wanneer een kind om geborgenheid vraagt, om dat dan ook te geven door er bij te zijn en wellicht bij te blijven tot dat hij slaapt, en dit dan langzaam af te bouwen.

Natuurlijk is dat best een hele opgave, want mijn avonden gingen er ook helemaal aan op destijds en nee, leuk vond ik dat ook niet altijd. Maar het werkte wel en sindsdien hebben we nooit geen slaapproblemen meer gehad met hem.

Onze jongste is nu dreumes en die begint nu ook een beetje. Hij is dus wel nog wat jonger dan jouw zoontje. Maar ik ga precies hetzelfde doen, geborgenheid geven als hij daarom vraagt, en na een tijdje merk je dat ze het vertrouwen langzaam krijgen en kun je in kleine stapjes afbouwen. Succes ermee!

ElenaH

ElenaH

26-10-2020 om 06:52

Eens met Zonne en Joyce

Ik heb nooit begrepen waarom kinderen overdag wel geknuffeld en getroost worden als er iets is, maar het 's nachts in hun bedje ineens zelf maar moeten uitzoeken.

Kijk hoe je hem kunt helpen bij het ontspannen. Eerst naast hem (desnoods in het grote bed), dan wat meer op afstand (de was strijken op de overloop?). Maar laat hem merken dat je er 's avonds net zo goed voor hem bent.

Koffiekop

Koffiekop

26-10-2020 om 12:01

Wat hier werkte

was wisselend. We hebben periodes gehad dat ze in ons bed in slaap vielen en we ze dan over legden naar hun eigen bed als wij gingen slapen. Of de hele nacht bij ons in bed. Of juist nog even om een uur of 5 bij ons. Of in het bed van papa of mama en de andere ouder op de kamer van het kind (dat was natuurlijk wel vanaf dat ze in een groot bed sliepen).
Toen jongste een half jaar was werd oudste ineens standaard iedere nacht wakker en wilde dan bij ons. Eerst gingen we daarin mee, maar uiteindelijk heb ik met oudste een goed gesprek gehad, dat jongste 's nachts nog bij mij dronk en dat ik ook wel mijn slaap nodig had. En oudste zelf ook. Dus dat het heel fijn zou zijn voor iedereen als oudste gewoon in bed bleef liggen en zelf weer in slaap zou vallen. Dat werkte wonderbaarlijk! Had ik dus voor niks een paar weken lang extra gebroken nachten gehad .

Nou ja, eens dus met de mensen hierboven. Bespreek met je kind wat het nodig heeft. En ga erin mee. Het gaat vanzelf weer over, en als ze 18 zijn willen ze echt niet meer bij jou in bed .

Jonas93

Jonas93

28-10-2020 om 09:40 Topicstarter

Nieuwe start

Zo, het nieuwe bed staat er en alweer hetzelfde liedje: poep opheffen, "ik wil niet slapen" en eruit kruipen.. Dus ik ben begonnen met jullie advies te volgen om erbij te blijven tot hij slaapt en dit lijkt inderdaad te zijn wat hij nodig had! Nu stuiken we op een volgend probleem: eens hij wakker wordt door het verleggen en hij voelt mij niet meer naast zich, kruipt hij uit bed en komr naar ons.. Ik ben er dus gaan bijliggen in zijn bed de ganse nacht, dat ging goed. Zijn er nog ouders die bij hun kind moeten slapen in hun bed? Ik hoop dat dit maar een fase is, en het niet te labg zal nodig zijn, want ik ben al gebroken na 1 nacht in een 1 persoonsbed samen met hem...

guera

guera

28-10-2020 om 10:00

hoe wij het deden

Als kind niet wilde slapen deden we nog 1 ronde check: dorst, plassen, knuffel, enge droom? Nee niks ? dan nu klaar en slapen.
Als kind weer ging roepen. Gingen we erheen. Aai over de bol maar niks meer zeggen. Geen interactie, maar wel aanwezigheid.
Soms moest dit wel 100 x. Besluit vantevoren daarom ook of je dit gaat doen want als je de 101e keer toch weer wat gaat zeggen of erbij gaat liggen dan had je dat net zo goed de 2e keer meteen kunnen doen . Bespaart een hoop tijd. In bed of erbij liggen tot ze sliepen heb ik zelf nooit gedaan want ik had de angst dat ze wakker bleven om te checken of als ze wakker worden en je bent ineens weg is er alsnog drama.
Als kind midden in de nacht ging roepen of bij ons kwam ging 1 van ons erbij liggen op een apart matras. Kind in eigen bed.
We vonden het belangrijk dat kind leerde dat het eigen bed gewoon een ok plek is maar hadden ook oor voor de behoefte van het kind van onze nabijheid. Zo sliept iedereen goed. Soms ging kind lopen ouwehoeren of klieren. Maar dat negeerden we dan gewoon. Ik pakte een handje, lag ernaast op het matras, het bleef donker (of gewoon zoals je het altijd doet, als er een lampje brandt of iets dan laat je dat ook)
Soms sliepen we weken lang dag in dag oud bij kind.Soms maaaaanden niet.
Toen kinderen ouder werden draaiden we het om. Kun je niet slapen? Pak de matras maar en kom erbij liggen op onze kamer. Er heeft lang een extra matras gestaan. Idem soms wekenlang dag in dag uit (enge dromen, iets spannends op school, ruzie met een vriendinnetje etc). Maar kind in ons bed trokken wij echt niet. Ik deed geen oog dicht. Dit werkte voor ons allemaal goed.

Jonas93

Jonas93

08-04-2021 om 07:11 Topicstarter

Hey iedereen, hier ben ik weer.
het gaan slapen gaat al veel beter, eerst gaan we naar het toilet, dan verhaaltje en we blijven erbij in zijn kamer tot hij slaapt, meestal is dit na een 10tal minuten. Maar nu het volgende:

Telkens komt hij wakker in de nacht, kruipt uit bed, komt naar onze kamer en kruipt in ons bed. Vroeger deed ik hem altijd terug in zijn bed, bleef erbij tot hij terug sliep (soms 10 minuten maar ook soms 20 tot 30 minuten) maar ik was dan ‘s morgens telkens doodmoe, merktte dat mijn vriendin het toen indertijd niet deed en hem bij haar liet slapen (voor het gemak en zei sliep WEL goed met hem naast haar, ik niet dus) en had het na een tijd wel gehad en wou ook een beetje slapen, dus ik liet het enkele weken toe .. beter niet gedaan dus .. 

Na mij eens heel boos te hebbzn gemaakt tegen mijn partner hebvik haar kunnen overtuigen het ook te doen, dus hem terug in bed steken ‘s nachts. Deze nacht mee begonnen maar hij slaat en schopt en raakt dus niet meer in slaap, na een uur bij hem te zitten had ik het wel gehad en naar de woonkamer gekomen (dus al wakker van 4:45 en in de woonkamer van 5:50).

Ik heb eens in zijn bed geslapen en merktte wel dat het zeer koud is in zijn kamer, hij zegt het ook en zou het eens proberen met een beetje op te warmen. Slapen met zijn deur op een kier is geen optie want wij werken beide in ploegen en komen of vertrekken telkens op uren dat hij slaapt (vriendin werkt in 2ploegen en ik in weekendshift). 

Iemand nog ideeën of tips die we eens kunnen proberen? Bzloningssysteem hangt hier ook op en hij heeft een wekker waarvan er een lampje aangaat wanneer hij mag opstaan, maar komt toch vroeger uit bed. Vele mensen zeggen van “wacht maar als hij puber is, moet je hem dan uit bed sleuren” eerlijk gezegd verlang ik wel naar zo zen periode want vermoeidheid slaat hier toch toe ...

Alvast bedankt.

Begin met die kou op te lossen. En leg een matras naast zijn bedje om zelf op te slapen als nodig. Als het warm genoeg is dan ga je afbouwen van erbij liggen.

gr Angela

Van echte kou kan je inderdaad heel slecht gaan slapen, waarbij je moet bedenken dat een klein lijf het in de regel sneller koud heeft dan een groot lijf. En eenmaal koud word je niet meer warm.

Hoe komt die kamer zo koud? Is er misschien een groot raam waar veel koude tocht doorheen komt? Ik zou eens goed kijken naar maatregelen om de warmte binnen te houden (maar zorg wel dat er voldoende ventilatie overblijft, in een bedompte kamer slaapt een mens ook niet fantastisch.

De deur op een kier zou je overigens ook wel degelijk kunnen proberen, want als je kind goed diep slaapt wordt hij waarschijnlijk helemaal niet wakker als jullie rondlopen (of misschien eventjes, maar slaapt dan weer door). En sommige kinderen vinden het geruststellend om de deur op een kier te hebben en slapen daardoor makkelijker in. Mijn dochter heeft rond die leeftijd ook minstens een jaar met de deur op een kier geslapen, en dat haar grotere broer en later op de avond haar ouders de trap op kwamen lopen (die vlak naast haar kamer ligt) deerde haar helemaal niet.

Groeten,

Temet

Hij is inmiddels 4 jaar oud. Ikdenk dat hij prima kan vertellen waarom hij er snachts uitkomt. Neem dat serieus en zoek samen naar een oplossing.

Hij vindt t koud of gewoon lekker warm om tegen jullie aan te kruipen. Misschien vindt hij het ook prima om tegen een warme pittenzak of zo’n pittenzakknuffel aan te liggen. Praat met hem, laat merken dat je begrijpt waarom hij er uit wil, maar leg ook uit dat jij dan niet kan slapen en heel moe bent. Ga samen op zoek naar een oplossing. 
Misschien heb je er wat aan te lezen over Thomas Gordon en Communiceren met kinderen. Voor ons werkt dat heel goed. 

Jonas93

Jonas93

08-04-2021 om 20:34 Topicstarter

Junio schreef op 08-04-2021 om 15:56:

Hij is inmiddels 4 jaar oud. Ikdenk dat hij prima kan vertellen waarom hij er snachts uitkomt. Neem dat serieus en zoek samen naar een oplossing.

Hij vindt t koud of gewoon lekker warm om tegen jullie aan te kruipen. Misschien vindt hij het ook prima om tegen een warme pittenzak of zo’n pittenzakknuffel aan te liggen. Praat met hem, laat merken dat je begrijpt waarom hij er uit wil, maar leg ook uit dat jij dan niet kan slapen en heel moe bent. Ga samen op zoek naar een oplossing.
Misschien heb je er wat aan te lezen over Thomas Gordon en Communiceren met kinderen. Voor ons werkt dat heel goed.

we kunnen proberen met zo een kersenpitknuffeltje, goede tip! Dank u

laat je kind veel bezig zijn en laat je kind voor hem bed tijd iets rustig doen bijvoorbeeld tv kijken of een verhaaltje lessen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.