Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dreumes eet steeds minder

Het zal een fase zijn, maar we weten het echt even niet meer. 

Dochter (1,5) is altijd een moeilijke eter geweest, ze was ook een flesweigeraar dus dat was niet heel verrassend. Maar we hadden een stabiele periode bereikt waarin ze in ieder geval 's ochtends pap, 's middags brood en 's avonds groente at. Maar nu wil ze steeds minder, ook dingen die ze voorheen lekker vond. Op dit moment eet ze thuis alleen nog maar pap. Nieuwe dingen heeft ze nooit graag willen proberen. Fruit heeft ze nooit echt gelust en groente zijn we uiteindelijk op potjes overgestapt omdat ze geen andere dingen in haar mond wil stoppen. Als je iets (nieuws) aanbiedt begint ze te schreeuwen en overstrekken zodra het eten in haar buurt komt. Zelfs als ze eerst iets van ons bord aanwijst, heeft ze dezelfde reactie als het eenmaal in haar buurt komt. 
Ze krijgt dus nog wel wat binnen, maar weinig, dat beginnen we ook aan haar stoelgang te merken. Volgens mij hebben we alle trucjes wel uitgeprobeerd. Zelf laten doen, zelf van een ander bord laten pakken, wel een alternatief aanbieden, geen alternatief aanbieden, samen eten, alleen het eten neerzetten en verder geen aandacht aan besteden, eerste hap met lichtelijke dwang werkte voorheen ook nog wel, dan ging het goed als ze eenmaal geproefd had. 
Nu helpt niks meer, zelfs pannenkoeken, danoontje etc, eerdere favorieten hoeft ze niet meer. Ze leek een tijdje terug wel last van kiezen te hebben, maar normaal kwam haar eetlust weer terug als dat eenmaal over was. 

Iemand nog ideeen of tips 

Als ze goed groeit en vrolijk is zou ik zeggen: laat het los. Bied aan wat jullie eten, wil ze daar wat van prima, wil ze het niet ook goed. ‘s Ochtends en ‘s middags een flink bord pap. Voor de stoelgang zou je roosvicee pruimenkracht kunnen proberen, anders een zakje via de huisarts. 

Patatje15

Patatje15

07-09-2021 om 09:30 Topicstarter

Duiveninhetnieuws schreef op 07-09-2021 om 09:09:

Als ze goed groeit en vrolijk is zou ik zeggen: laat het los. Bied aan wat jullie eten, wil ze daar wat van prima, wil ze het niet ook goed. ‘s Ochtends en ‘s middags een flink bord pap. Voor de stoelgang zou je roosvicee pruimenkracht kunnen proberen, anders een zakje via de huisarts.

Het blijft een dreumes, dus meestal vrolijk met wat uitzonderingen

Ik dacht al hetzelfde, even oefenen met loslaten

Oh ja dat is echt heel lastig.. ik herken het wel. 
Hier werd met periodes heel veel gegeten, maar net zo veel periodes helemaal niks. En dan echt praktisch niks. Dat ik echt dacht waar groeit van?? Van lucht?
Maar dat lijkt echt zo te zijn.. probeer het los te laten (mits ze inderdaad goed groeit / vrolijk is voor zover je van de gemiddelde moodswingende dreumes mag verwachten). Soms groeien ze echt van lucht. 

Hier ook herkenbaar (van alweer een hele tijd geleden gelukkig ). Het ging vanzelf weer over en kwam helaas ook vanzelf af en toe weer eens terug. Uiteindelijk werkte het beste om gewoon te blijven aanbieden. Met elkaar aan tafel, iedereen een bord met eten en het gezellig houden, of er nou wordt gegeten of niet. Gezellig houden ging op die leeftijd met liedjes, een leuk opgemaakt bord, eten wat in een voertuig of dier verandert richting dreumes of als dat drama oplevert richting iemand anders, etc. Proberen te zorgen dat eten niet aan drama gekoppeld blijft en niet teveel alternatieven of tussendoortjes aanbieden, want dan is er geen reden meer om toch wat te eten bij de eetmomenten. 

Als ze tijdenlang echt alleen maar pap binnenkrijgt, is het wel handig waarschijnlijk om daar in elk geval wat vitamines door te mengen, of misschien zelfs wat gepureerde groenten of fruit?

Edit, ik zou eerst datgene in mijn tweede bericht proberen.. ik denk zelf dat het daardoor komt, zoniet dan miss dit?


zolang ze goed groeit is het oké.. 

Maar is het miss een tip, hoe moeilijk dat ook lijkt, om bijv als ze alles weigerd en boos word gewoon niks meer uit jezelf aan te bieden, en dan aankijkt wanneer ze zelf komt vragen omdat ze echt honger begint te krijgen?

Mss denken sommige ja een kind een hele dag geen eten geven? Maar miss komt het besef dan.. hee ik kan maar beter een hapje nemen want anders krijg ik echt erg honger en mama bied niks meer aan.. 
Nu lees ik het zo dat zelfs al zou ze trek hebben dat ze kieskeurig is, mijn zoontje had dit uit het niets dit heeft maar een dag of 2 geduurd, beide dagen heb ik dit bovenstaande gedaan waarbij hij zich realiseerden dat hij datgene liever opeet dan dat hij honger krijgt omdat hij persee iets anders wil..

Als ze echt honger krijgen komen ze op een gegeven moment vanzelf, als ze dan zien dat je ze datgene aanbied terwijl ze iets anders willen kan het nog steeds zijn dat ze gaat jengelen maar het uiteindelijk wel aanneemt..

En zo kun je miss beetje bij beetje wel weer dingen gaan aanbieden als je ziet dat ze het bovenstaande besef krijgt? 

Zolang ze drinkt is het ook goed, dat is belangrijk.

en voor doorkomende kiezen, want ik denk zelf dat dat waarschijnlijk de oorzaak is...


prd-front-21748-1-600x600?context=bWFzdGVyfHByZC1pbWFnZXN8NTMxODF8aW1hZ2UvanBlZ3xoYjMvaDlkLzkwMjM5MTkxMjg2MDYvcHJkLWZyb250LTIxNzQ4LTFfNjAweDYwMHxiZWY0NjZlOGUxZDZkNmZjNjg2N2Q1ZmJhNDBhZDE2ODYwYWIxMTFiMjljYzgyYTQ1YzZkMWM5MWE4OWMyNzBk

Erg goed spul, werkte voor mijn zoontje ook echt goed.

Die van mij zij  inmiddels de basisschoolleeftijd en hebben net als menig vriendje en vriendinnetje de "ik leef op lucht" fase gehad. En ze blijken er nog van te kunnen groeien ook. Komt goed. Laat los. 

Dit soort adviezen kreeg ik 7 jaar geleden zelf toen mijn altijd goed etende dreumes van de ene op de andere dag "lussenie" zei. Op alles. En ze bleken gelijk te hebben 😉

Ik zou sowieso niet proberen te dwingen of pushen. Eten moet vooral leuk blijven. Je zou eens een monkey platter kunnen proberen, desnoods die samen bereiden?

En als ze niet wil eten aan tafel, wil ze dan wel een tussendoortje? Ik geef mijn dochter vaak tijdens het tv kijken een paar reepjes rauwe paprika of zo. En als een vriendinnetje komt spelen, maak ik daar echt gebruik van. Dan kun je zelfs gestoomde of gekookte broccoliroosjes wegzetten als snack. Zien eten, doet eten. 

Een vriendin van mij deed ook balletje balletje met voedzame snacks. Verstoppen onder een beker, een paar keer verwisselen met andere bekers en dan laten raden waar de snack zit. En de winnaar mag hem opeten (jij zelf dus ook). 

Maar sowieso proberen los te laten. Hoe meer dwang, hoe minder plezier en hoe meer gedoe. En daar wordt niemand beter (of vrolijker) van.

Mijn dochter van anderhalf is bij een jaar gestopt met warme maaltijden. Ze eet brood, fruit, crackers en soepstengels en dat vult ze aan met ruim 500ml melk. Ze is dol op mayonaise en elke week geven we haar wel een keer groenten om te dippen in de mayonaise maar meestal likt ze de mayonaise eraf en als we geluk hebben eet ze met deze truc één sperzieboon of aardappel. Ze wil soms wel een plakje vleeswaren (kip, salami of grillworst). We hebben geprobeerd het warme eten koud te geven maar dan eet ze het ook niet.

Ze groeit goed en is vrolijk en ik was als kind ook een moeilijke eter en houd me er aan vast dat het met mij ook goed is gekomen.

Patatje15

Patatje15

07-09-2021 om 13:01 Topicstarter

Vooral fijn om te horen dat alle andere kindjes het ook overleefd hebben

Ik weet het zelf ook wel dat het goedkomt, het voelt alleen even heel extreem omdat er zelfs geen stukje cracker meer ingaat. 
Ik blijf ontspannen en we kijken het gewoon aan elke avond

herkenbaar! Die van mij (15 maanden) eet ook niks. Hij proeft en gooit alles weer weg of zet het terug in mijn hand. Echt heel frustrerend, maar niks aan te doen.  Kan moeilijk eten door zn strot duwen 🙈

Oma's rennen achter hem aan tijdens het spelen om steeds een hapje te geven,  ik weiger dat. Niet eten is jammer dan, dan maar over een paar uurtjes weer. 

Geen tips, vooral iemand die mede gefrustreerd is en je begrijpt  

Patatje15

Patatje15

07-09-2021 om 15:15 Topicstarter

TanteTheelepel schreef op 07-09-2021 om 15:06:

herkenbaar! Die van mij (15 maanden) eet ook niks. Hij proeft en gooit alles weer weg of zet het terug in mijn hand. Echt heel frustrerend, maar niks aan te doen. Kan moeilijk eten door zn strot duwen 🙈

Ik merk dat ik al bijna jaloers word dat de jouwe ten minste een hapje probeert  de lat ligt laag zeg maar, haha. 

Patatje15 schreef op 07-09-2021 om 15:15:

[..]

Ik merk dat ik al bijna jaloers word dat de jouwe ten minste een hapje probeert de lat ligt laag zeg maar, haha.

Hahah Jaa maar dat is het ook echt hoor. Een tongetje naar buiten, proeven en alles uitspugen en aan de hond geven/weggooien/aan mij geven dus meer dan proeven is het niet. Hopen dat het een korte fase is, zucht

Schrijf eens een poosje alles op wat ze binnen krijgt. Hoeveel pap, wat drinkt ze en hoeveel. Eet ze tussendoor een koekje of een snoepje of een broodje, vla?
Als er nu wel wat aan de hand is (bij de meeste kleintjes is het een fase, maar er zijn natuurlijk ook enkele gevallen bij wie er wel een oorzaak is) en ze eet echt niets, dan heb je daar wat aan als je bij de dokter komt. Anders is het namelijk het eerste wat ze zelf voorstellen en dan sla je dat gelijk over.
Maar mogelijk blijkt dat ze toch hier en daar wat binnen krijgt en dan geeft jou dat ook weer geruststelling.

Eea ingegeven door wat je schrijft dat ze altijd al een lastige eter is geweest, dus wellicht heeft ze veel meer 'mondgevoel' dan anderen.

Je schrijft ook dat ze thuis alleen nog pap eet. Eet ze ergens anders wel?

En verder: negeren. Wel aanbieden, maar niet pushen, aandringen, overhalen etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.