Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dreumes komt me wakker maken

Toen mijn zoon 16 maanden oud was waren we op vakantie in Duitsland. We zaten in een vakantiehuisje. De bedden hadden hele dunne matrassen. Ik sliep hierdoor slecht en kreeg last van de rug. 

Dus ik ging op een dag rond 17.00 uur nog even liggen. Mijn vrouw maakte het eten, en daar mocht ons zoontje niet bij zijn, ivm elektrische kookplaten (gevaarlijk), hij kon echter ook niet alleen in de woonkamer, dat was nog niet vertrouwd. Dus mijn vrouw doet de slaapkamerdeur open, en ik wilde nog even slapen, ik dacht dus, o nee. 

En inderdaad, een paar seconden later komt mijn zoontje binnengerend (hij kon nog niet praten), hij kijkt even, en weg was hij weer. Even later komt hij terug met een stukje speelgoed, wat hij op mijn nachtkastje legt, en weer was hij weg. Daarna komt hij terug met een boek, wat hij bij het speelgoed legt. Vervolgens komt hij in bed en wil met me spelen, wat we ook gedaan hebben natuurlijk. Ik was hierdoor trouwens direct verlost van de teleurstelling dat ik niet meer even kon slapen. 

Ik heb me altijd afgevraagd waarom hij dat boek en speelgoed kwam brengen. Net of hij dacht: papa ligt daar maar, en hij heeft helemaal geen speelgoed om mee te spelen, dus laat ik hem wat brengen. Maar aan de andere kant, kan een kind van 16 maanden dat verband al leggen?

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, 

Groet, 

William. 


kind NS mag niet bij mama, dan maar bij papa. Ik wou dat ons kind dat deed. 

Nee, dat kan hij nog niet. Wel is er een interesse die volledig op zijn ontwikkeling aansluit, nl het verplaatsen/verzamelen van voorwerpen naar dezelfde plek en het begin van geven en nemen. Jij bent daarnaast de vertrouwelijke, menselijke gezelschapsfactor.
Bijvoorbeeld alle sleutels/ballen uit de ballenbak/boekjes naar een vaste plek brengen, speelgoed in en uit een bak halen en/of er weer in doen. Door het vakantiehuisje is er minder speelgoed voorhanden dan thuis en dus kreeg je wat er was🙂
Maar, uiteraard is het heel schattig en lief!

m'n hond doet dat ook. Zo veel mogelijk verzamelen om mee te spelen.

Wanneer was dat (gezien je tekstopbouw al een tijdje geleden) dat je je nu opeens opvraagt wat wij ervan vinden?

Ik vind het een beetje een verwarrend verhaal; je zoon kan niet bij je vrouw zijn die staat te koken (het waarom begrijp ik niet helemaal trouwens) en dus laat ze jullie zoon bij jou terwijl jij ligt/wilt slapen. Dan kun je toch niet op je zoon letten?

Maar my 2 cents: kind wilde gewoon spelen.

William11

William11

25-10-2022 om 10:34 Topicstarter

Dank voor de reacties!

@Jesse,

Het was 3 jaar terug. Ik sliep nog niet, dat was ik net van plan. Maar wij aten voor 18 uur want onze zoon ging daarna op bed. Keuken was niet kindvriendelijk, deur moest dicht en hij kon nog niet alleen. M'n vrouw deed de slaapkamerdeur open met de gedachte dat onze zoon dan naar mij toe zou gaan, wat hij ook deed dus.

Ik stelde hier de vraag omdat mensen het vaak een bijzonder verhaal vinden. En ik zelf ook, is niet echt wat je verwacht van een dreumes. 

Hij was 16 maanden. Kon dus helemaal niet bij de kookplaat komen. En je vrouw had m er ook even in de kinderstoel bij kunnen zetten. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

25-10-2022 om 11:01

Kleine kinderen slepen toch altijd hun speelgoed overal mee naartoe. Hij wilde gewoon spelen en in je slaapkamer was niks te doen dus ging hij het halen. 

Kinderen van die leeftijd denken lang niet altijd na over wat ze doen. Net als volwassenen. Nou en? Het is drie jaar geleden, het gaat vrij ver om daar nu nog over na te denken en je druk over te maken.

MRI

MRI

25-10-2022 om 11:26

Volkomen normaal dreumes gedrag. Kind wil gewoon aandacht en sleept de spullen aan om te spelen, dat doen honden inderdaad ook: leggen een bal voor je neer. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom hier een topic aan gewijd moet worden, zeker omdat het al drie jaar geleden is.

Dat doen ze toch allemaal op die leeftijd. Hoevaak ik wel niet 's morgens een lading knuffels over me uitgestort heb gekregen. Zodra ze zichzelf gaan voortbewegen worden alle spullen van hot naar her gesleept.

Dit is toch helemaal geen bijzonder verhaal. Wat je kind deed is logisch. Hij wilde spelen, jij lag op bed, dus speelgoed halen en met jou op bed spelen. Met 16 maanden is dat heel normaal. Met 3 zou dat gek zijn.

Ik vind het ook een bijzonder verhaal, maar niet om wat je kind deed. Wel om wat jullie deden. Jij gaat liggen, even rust, en je vrouw ziet geen kans om je die rust te geven. Omdat ze moet koken.. En dan niet weet hoe ze haar kind veilig bezig kan houden. Bijzonder. 
En jij bent onder de indruk omdat je kind met speelgoed naar je toe komt. Ook erg bijzonder.
Het leest een beetje alsof jullie aan het oppassen waren, alsof het niet jullie eigen kind is. 

MRI

MRI

25-10-2022 om 12:18

Peaches schreef op 25-10-2022 om 12:03:

Ik vind het ook een bijzonder verhaal, maar niet om wat je kind deed. Wel om wat jullie deden. Jij gaat liggen, even rust, en je vrouw ziet geen kans om je die rust te geven. Omdat ze moet koken.. En dan niet weet hoe ze haar kind veilig bezig kan houden. Bijzonder.
En jij bent onder de indruk omdat je kind met speelgoed naar je toe komt. Ook erg bijzonder.
Het leest een beetje alsof jullie aan het oppassen waren, alsof het niet jullie eigen kind is.

ja inderdaad zoiets dacht ik ook: "wat een vreemde vraag voor een vader"

Peaches schreef op 25-10-2022 om 12:03:

Ik vind het ook een bijzonder verhaal, maar niet om wat je kind deed. Wel om wat jullie deden. Jij gaat liggen, even rust, en je vrouw ziet geen kans om je die rust te geven. Omdat ze moet koken.. En dan niet weet hoe ze haar kind veilig bezig kan houden. Bijzonder.
En jij bent onder de indruk omdat je kind met speelgoed naar je toe komt. Ook erg bijzonder.
Het leest een beetje alsof jullie aan het oppassen waren, alsof het niet jullie eigen kind is.

Misschien was ma het zat dat zij de hele opvoeding doet en stuurde ze kind daarom naar pa die altijd op bed ligt. Verklaart weer waarom TO niet snapt wat normaal dreumesgedrag is.  

Krisper2 schreef op 25-10-2022 om 13:10:

[..]

Misschien was ma het zat dat zij de hele opvoeding doet en stuurde ze kind daarom naar pa die altijd op bed ligt. Verklaart weer waarom TO niet snapt wat normaal dreumesgedrag is.

Dat zou het zomaar kunnen zijn! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.