Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dreumes komt me wakker maken


Of het is gewoon herfstvakantie.

Nera schreef op 25-10-2022 om 16:19:

Er wordt wel degelijk gekat en tussen de regels gedaan alsof TO dom is dat hij niet zelf kon bedenken waarom dreumes deed wat hij deed. Niet alle reacties zijn zo (nog even teruggelezen) maar ze staan er wel tussen.

Ik vind het niet dom dat hij niet zelf kon bedenken dat dit normaal gedrag was. Ik vind het niet dom dat hij zich vragen stelde bij het gedrag. Ik vind het mooi dat hij zich verwonderde.

Ik vind het wel gek dat hij in de jaren na dit incident niet gemerkt heeft dat zijn kind dit gedrag nog 100+ keer herhaald heeft. Ik vind het wel vreemd dat het antwoord op zijn vragen niet duidelijk is geworden door het gedrag van kind over de tijd. 

William11

William11

25-10-2022 om 22:17 Topicstarter

Tulia schreef op 25-10-2022 om 15:46:

Ik heb veel aan het forum gehad, maar de kattige en sarcastische reacties zoals op de simpele vraag van TO, die trek ik niet meer. Ik ben benieuwd naar bepaald gedrag van mijn zoon. Waarom daar niet sec op reageren of liever helemaal niet op reageren, als je het een non-onderwerp vindt.
Mocht je TO uit een achterliggende overtuiging willen halen, dan kan dat ook zonder daar neerbuigend over te doen richting TO.
Ik neem afscheid van dit forum. Bespaart me ook veel tijd! maar nogmaals, heel waardevol heb ik vele reacties op vragen gevonden.
TO: ik denk ook dat je zoontje het gezellig vond dat je lekker rustig lag, dat je beschikbaar was en hij graag met of naast je wilde spelen. Mijn kat komt ook altijd alleen als ik rustig op de bank lig naast me liggen. Rare vergelijking, maar kennelijk ben ik dan beschikbaar. Heel mooi dat je je kan verwonderen over je kind! Raak die verwondering niet kwijt!

Dank voor je bericht. Inderdaad, ik wilde gewoon mijn vraag beantwoord hebben. Maar kreeg het idee dat dit niet door iedereen werd gewaardeerd. 

Groet, William

William11

William11

25-10-2022 om 22:35 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 25-10-2022 om 15:28:

[..]

Of het kind laat nu bovengemiddelde intelligentie zien en TO vraagt zich af of hij destijds iets gemist heeft? Ook geheel eigen invulling trouwens.

Dat vermoeden hebben we wel, vorig jaar begon hij bijvoorbeeld vragen te stellen over de zon, dit jaar over van alles over de dood. Hij vraagt de betekenis van moeilijke woorden en gebruikt ze dan zelf ook. Afgelopen jaar zat ik met hem op vakantie in de auto, zei hij in één keer: ah we zijn weer in Traunstein, waar we af en toe doorheen reden, zonder dat we dat tegen hem hadden gezegd. Dat had hij blijkbaar opgepikt in een gesprek, en de volgende keer herkende hij het dorp weer. 

William11 schreef op 25-10-2022 om 10:34:

Dank voor de reacties!

@Jesse,

Het was 3 jaar terug. Ik sliep nog niet, dat was ik net van plan. Maar wij aten voor 18 uur want onze zoon ging daarna op bed. Keuken was niet kindvriendelijk, deur moest dicht en hij kon nog niet alleen. M'n vrouw deed de slaapkamerdeur open met de gedachte dat onze zoon dan naar mij toe zou gaan, wat hij ook deed dus.

Ik stelde hier de vraag omdat mensen het vaak een bijzonder verhaal vinden. En ik zelf ook, is niet echt wat je verwacht van een dreumes.

Waarom zou je ‘naar pappa’ niet verwachten van een dreumes? 

Vraag eens aan de leerkracht of zij ook denken dat hij bovengemiddeld intelligent is of bijvoorbeeld voorloopt ten opzichte van leeftijdsgenootjes.

Mijn kind is van dezelfde leeftijd en de dingen die je opnoemt zijn heel herkenbaar. Ze is wel pienter maar volgens mij valt ze binnen 'het normale'. Op de peuterspeelzaal hebben ze destijds een overzicht gemaakt van haar ontwikkeling en ze lag op alle vlakken, behalve grove motoriek, driekwart jaar voor. Ik heb geen idee of dat verschil in de aankomende jaren verdwijnt. Zou zomaar kunnen, of niet, maar het maakt voor nu niet uit.

William11

William11

25-10-2022 om 23:09 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 25-10-2022 om 22:55:

[..]

Waarom zou je ‘naar pappa’ niet verwachten van een dreumes?

Ik bedoelde daarmee dat ik dacht dat hij mij speelgoed kwam brengen, natuurlijk ging hij die slaapkamer binnen, want een dreumes wil zien wat er in die ruimte is. 

William11

William11

25-10-2022 om 23:12 Topicstarter

Krisper2 schreef op 25-10-2022 om 22:56:

Vraag eens aan de leerkracht of zij ook denken dat hij bovengemiddeld intelligent is of bijvoorbeeld voorloopt ten opzichte van leeftijdsgenootjes.

Mijn kind is van dezelfde leeftijd en de dingen die je opnoemt zijn heel herkenbaar. Ze is wel pienter maar volgens mij valt ze binnen 'het normale'. Op de peuterspeelzaal hebben ze destijds een overzicht gemaakt van haar ontwikkeling en ze lag op alle vlakken, behalve grove motoriek, driekwart jaar voor. Ik heb geen idee of dat verschil in de aankomende jaren verdwijnt. Zou zomaar kunnen, of niet, maar het maakt voor nu niet uit.

Het maakt mij op zich niet uit of hij al dan niet bovengemiddeld intelligent is, mijn vrouw is zelf leerkracht en die vermoedt het wel. Daar was de vraagstelling ook niet voor bedoeld. Ik had op het moment dat hij het speelgoed kwam brengen het idee dat hij het aan mij wilde geven, omdat hij misschien dacht dat papa daar ligt zonder speelgoed. Ik was dus benieuwd naar de gedachtegang van een dreumes.  

William11 schreef op 25-10-2022 om 23:12:

[..]

Het maakt mij op zich niet uit of hij al dan niet bovengemiddeld intelligent is, mijn vrouw is zelf leerkracht en die vermoedt het wel. Daar was de vraagstelling ook niet voor bedoeld. Ik had op het moment dat hij het speelgoed kwam brengen het idee dat hij het aan mij wilde geven, omdat hij misschien dacht dat papa daar ligt zonder speelgoed. Ik was dus benieuwd naar de gedachtegang van een dreumes.

Misschien heb je vaker dat wat je kind doet anders interpreteert? Je gaf ook voorbeeld met het sleutelgat en daar waren we ook niet van onder de indruk. Nu kom je steeds met nieuwe voorbeelden. Het lijkt alsof je wel degelijk wil dat je kind bijzonder intelligent is. Tot nu toe nog niks gelezen wat ik niet bij een gemiddeld kind vind passen. 

Ohja en je vrouw kan wel leerkracht zijn maar is ook niet echt subjectief in deze. Blijkbaar vond ze het speelgoed brengen ook al bijzonder dus wil ze ook gewoon graag het bijzondere van het kind zien. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

26-10-2022 om 07:31

William11 schreef op 25-10-2022 om 22:35:

[..]

Dat vermoeden hebben we wel, vorig jaar begon hij bijvoorbeeld vragen te stellen over de zon, dit jaar over van alles over de dood. Hij vraagt de betekenis van moeilijke woorden en gebruikt ze dan zelf ook. Afgelopen jaar zat ik met hem op vakantie in de auto, zei hij in één keer: ah we zijn weer in Traunstein, waar we af en toe doorheen reden, zonder dat we dat tegen hem hadden gezegd. Dat had hij blijkbaar opgepikt in een gesprek, en de volgende keer herkende hij het dorp weer.

Maar waar baseer je dat dan op? Kan het kind bijv al lezen en schrijven, loopt hij duidelijk voor op andere kleuters? Want vragen over de zon/heelal/dood lijken mij wel normaal voor een 4 jarige en een plaats herkennen waar ze eerder doorheen zijn gereden herkennen ze vaak ook wel.

Ik zie weinig bijzonders in de genoemde voorbeelden. Wat mij vooral verbaasde is dat er een topic werd geopend over iets (overigens volstrekt normaals) dat drie jaar geleden gebeurde. Het is een beetje in de trant van 'normaal eet hij altijd kaas op de boterham maar toen wilde hij één dag opeens chocopasta, we vragen ons nog steeds af waarom dat was'. We zullen nooit weten wat er in het hoofd van onze kinderen om ging toen ze dreumes waren. Misschien heel veel, misschien ook wel bijzonder weinig. 
Als die van mij met speelgoed en boekjes kwam aanzetten, was dat doorgaans toch om te spelen, niet om mij of mijn man er van te voorzien. Kinderen van die leeftijd zijn nog erg op zichzelf gericht en kennen het concept van 'de ander' toch vooral om in hun eigen behoeften te voorzien. 

William11

William11

26-10-2022 om 10:19 Topicstarter

MamaE schreef op 26-10-2022 om 09:39:

Ik zie weinig bijzonders in de genoemde voorbeelden. Wat mij vooral verbaasde is dat er een topic werd geopend over iets (overigens volstrekt normaals) dat drie jaar geleden gebeurde. Het is een beetje in de trant van 'normaal eet hij altijd kaas op de boterham maar toen wilde hij één dag opeens chocopasta, we vragen ons nog steeds af waarom dat was'. We zullen nooit weten wat er in het hoofd van onze kinderen om ging toen ze dreumes waren. Misschien heel veel, misschien ook wel bijzonder weinig.
Als die van mij met speelgoed en boekjes kwam aanzetten, was dat doorgaans toch om te spelen, niet om mij of mijn man er van te voorzien. Kinderen van die leeftijd zijn nog erg op zichzelf gericht en kennen het concept van 'de ander' toch vooral om in hun eigen behoeften te voorzien.

Ik vroeg het me op dat moment af, en was benieuwd waarom hij dat deed. Daarom dacht ik ik vraag het op een forum. Dat is alles.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

26-10-2022 om 10:24

William11 schreef op 26-10-2022 om 10:19:

[..]

Ik vroeg het me op dat moment af, en was benieuwd waarom hij dat deed. Daarom dacht ik ik vraag het op een forum. Dat is alles.

En toen besloot je drie jaar later om deze  prangende vraag op een forum te stellen? 

William11

William11

26-10-2022 om 10:27 Topicstarter

Index224 schreef op 26-10-2022 om 07:16:

[..]

 Het lijkt alsof je wel degelijk wil dat je kind bijzonder intelligent is. Tot nu toe nog niks gelezen wat ik niet bij een gemiddeld kind vind passen.

Ohja en je vrouw kan wel leerkracht zijn maar is ook niet echt subjectief in deze. Blijkbaar vond ze het speelgoed brengen ook al bijzonder dus wil ze ook gewoon graag het bijzondere van het kind zien.




Nee dat willen we niet, ze zeggen dat ik zelf hoogbegaafd ben, en dat is zeker geen voordeel, met name vroeger niet. (Je valt vaak automatisch buiten de groep. Mensen begrijpen je niet. Je denkt continu na over bepaalde zaken die toch niet worden opgelost, je komt erachter hoe scheef de wereld in elkaar zit, terwijl anderen zich daar niet van bewust zijn)

Bovendien, wat heb ik daaraan, op een forum waar niemand mij kent net doen of mijn kind zo slim is, daar schiet ik toch niks mee op?   

Nogmaals, ik had op dat moment het idee dat hij mij echt het speelgoed kwam brengen, vandaar mijn vraag, verder niks. 

William11

William11

26-10-2022 om 10:29 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 26-10-2022 om 10:24:

[..]

En toen besloot je drie jaar later om deze prangende vraag op een forum te stellen?

Ja, omdat ik er nog wel eens aan dacht. En ik ging er vanuit dat er mensen op het forum zitten die verstand hebben van hoe een dreumes denkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.